Zaterdag

Hoewel nog steeds verkouden (al bijna 3 weken mensen!) ging ik deze week mee met de klas van S. op een uitje. Op de fiets naar een boerderij waarna uitleg volgde over ‘vrijerij op de boerderij’. Dat staat garant voor veel gegiechel in een klas met 11-jarigen. Ik genoot ervan. Het was voor het eerst sinds groep 2 (hij zit nu in groep 8) dat ik meekon met een uitje. Dan besef ik hoe ik vooruit ben gegaan. Zelfs met een fikse verkoudheid lukte het. Wel moest ik erna flink rustig aan doen. Op de dag zelf verkeerde in een soort hysterische overwinningsroes, na zo lang plat liggen is het echt een megastap om met 30 gillende kinderen op stap te gaan. De volgende dag kwam de klap en heb ik me in bed geïnstalleerd en daar bleef ik grote delen van de week in liggen. Ook dat is vooruitgang: voelen wat goed voor me is en de boel de boel laten.

Zo vanuit bed kan ik heel wat en dus verdiepte ik me in mobiele telefoons, kleedgeld en ipads. Sem gaat volgend jaar naar de middelbare school en dat brengt veranderingen met zich mee. Tijd om me er in te gaan verdiepen. Hij krijgt straks onderwijs via een ipad. Naast vragen als ‘wat kost dat dan’ is er natuurlijk ook de vraag ‘wat is dat eigenlijk’, want ik heb er geen. Gelukkig vond ik op youtube Jelle die een introductiecursus voor zijn oma had ontwikkeld. Ik weet nu hoe ik hem aan en uit moet zetten en hoe je moet typen. Niet dat we er al één in huis hebben, maar Jelle legt het zo duidelijk uit, dat dat bijna niet meer nodig is.

I-padonderwijs dus. De vereiste ipad 4 kost al snel rond de € 400. Pittig! Met ingang van volgend jaar zet ik elke maand wat geld hiervoor opzij. Ook verwachten we van S. een bijdrage. Hij stort al geruime tijd € 1 per week op een spaarrekening. Dit was bedoeld voor een aan te schaffen laptop als hij naar de middelbare school gaat. Omdat naar nu blijkt de ipad verplicht is, schaffen we geen aparte laptop aan voor S. en gaat hij in plaats daarvan meebetalen aan de ipad.

Ook hield ik me deze week bezig met kleedgeld en telefoons. Gewoon om niet compleet te worden overvallen in september als mijn kind naar een andere school gaat en alles al anders is. Dat we voor een aantal zaken al een plannetje hebben bedacht, zo dus. Hoe we dat willen aanpakken, lezen jullie komende week hier.

Verder moest ik enorm mijn aandacht verdelen, ik had het druk zo vanuit het bed! Onze net geadopteerde Dibbes is extreem jaloers op de andere katten en enorm verliefd op ons. Aaien wij per ongeluk Moos of Smoes dan moet dat onmiddellijk door hem worden gecorrigeerd. Moos en Smoes hebben dat ongepaste gedrag even aangekeken maar nu was dan de maat vol. Ze zijn het zat. En ze willen niet met hem spelen. Voor Dibbes weer aanleiding om dan maar in een staart hier en daar te bijten. Dus lig ik hier of in bed met drie katten die net doen of ze elkaar niet zien of ik hoor flink wat gebolder en zie gekwetste ego’s voorbij rennen. Hopen maar dat het nog wat bijtrekt, vast wel.

Fijn weekend allemaal!

25 gedachtes over “Zaterdag

  1. Waarom moet het eigenlijk,een ipad zijn?
    Tablets van anderen merken zijn minder duur en er zij types die net zoveel kunnen als de nieuwste ipad. Vroeg ik me zo af toe ik het las.
    Wel heel tof dat ie weer eens meekon op uitje. Snap je overwinningsroes
    🙂

    Like

  2. ja Izerina, alleen voor het eerste jaar zijn we al 1000 euro kwijt (inclusief ipad). Nou gaat S straks naar 2talig gymnasium, dan betaal je ook wel de hoofdprijs. Ouderbijdrage is 400 per jaar. Dat is op dezelfde school maar dan havo of athenaeum minder hoog.

    Like

  3. Fijn dat zo'n uitje ineens weer een mogelijkheid was, dat zal wel een goed gevoel hebben gegeven! En die katten trekken hopelijk wel bij, het blijft altijd spannend als je er meer hebt, maar uiteindelijk beseffen ze zich vaak ook wel dat ze het toch met elkaar moeten doen én dat er ook echt ruimte is voor iedereen.

    Like

  4. Vind je beschrijving van het kattenspul best komisch, al die gekwetste ego's. Hopelijk is dit alles van voorbijgaande aard en een kwestie van aanpassen en gaat het straks weer veel beter. Ik was van huis uit altijd honden gewend maar ik vind katten nou toch zo leuk, enig die verschillende karaktertjes en kleine persoonlijkheidjes. Heerlijke beesten. Ik moest deze week nog aan je denken toen ik een verhaal las van een mevrouw die ook last had van extreme vermoeidheid en die haar bloed in Duitsland liet testen omdat de testen in Duitsland nauwkeuriger zijn dan in Nederland. Fijn dat je nou iedere keer al weer meer kunt dan een aantal jaren geleden, met kleine stapjes vooruit. En je voelt inderdaad zelf wat het beste is voor je eigen lichaam. Fijn weekend voor jullie allen. marja

    Like

  5. Wat heerlijk om die dingen weer af en toe te kunnen doen met de kids 🙂 Dat moet superfijn voelen 😉
    Hopelijk komt het met de katten helemaal goe, oepsssss hoe los je zulke dingen op he??? De tijd zal het leren????
    Fijn weekend!

    Like

  6. Vreemde reactie Marga. Is me verdiepen in wat ons volgend jaar staat te wachten op financieel gebied zo absurd? En wat heeft dat met mijn ziekzijn te maken? We proberen uit te komen met het geld dat er is. En daar schrijf ik stukjes over. Wat je kunt verwachten als je hier komt lezen….

    Like

  7. Beste Marga,

    Helaas blijven financien ook belangrijk als je ziek bent. Sterker nog: ziekte zorgt vaak voor financiele problemen.
    En ik heb zo'n gevoel dat Spaarcentje hier niet haar hele leven beschrijft, maar gekozen heeft voor een interessant onderdeel ervan dat ook veel anderen (ziek of gezond) interesseert: (be)sparen en consuminderen.

    groetjes
    Pennie Wijs

    Like

  8. Ja Marja er zijn veel mensen die er door de bloedtesten in Duitsland achter komen dat ze geen ME/CVS hebben, maar de ziekte van Lyme. Helaas is het zo dat hoe later je dat ontdekt, hoe minder kans je hebt dat de sterke antibioticakuren aanslaan.
    Ik ga gelukkig met kleine stappen vooruit en geniet van alles wat mogelijk is.

    Like

  9. Spaarcentje, wordt het bij jouw zoon (je noemt 'm trouwens bij zijn volle naam in het begin van je stukje, ik weet niet of dat de bedoeling is?) geen huurkoop? Dat is bij onze zoon wel zo. Er is dan ook een verzekering en meteen een reserve Ipad bij schade/reparatie etc. En Ipad moet waarschijnlijk ivm licenties van de boeken etc,. die ze gebruiken. Iets om ook vast over na te denken: hoe wil je dat je zoon er mee omgaat buiten het gebruik voor school? Hier thuis (en bij klasgenoten) nogal eens punt van discussie ondanks goede (?) afspraken.

    Like

  10. haha nee dat was niet de bedoeling, maar t maakt niet zoveel uit.Volgende keer zet ik weer gewoon S. neer ipv Sem.
    Het is de bedoeling dat de Ipad wordt gekocht, dat kan via school met korting of zelf regelen. Via school kun je of ineens betalen of in delen en dan is het ook verplicht om een verzekering af te sluiten.
    Goed dat je het punt noemt van omgaan met. Op school gelden daar strikte regels voor. Maar thuis? Ik heb er nog niet over nagedacht> Wat zijn jouw regels?

    Like

  11. Hm, vind het wel een opvallende keuze. Maar ja, Apple vs. Android is echt een oneindige discussie. Beide platforms hebben fanatieke liefhebbers en misschien zitten er meer Apple fans in het schoolbestuur. 😉 Ik zou zelf een goedkopere versie onderzoeken, want evenveel of meer waar voor je geld. Misschien krijg je er nog iets over te horen als je zoon er eenmaal op school zit.

    Like

  12. Hier geldt en dat heeft zoon zelf bedacht, huiswerk en daarnaast 1 uur schermtijd, Ipad of PC, net wat hij wil. Ik ben niet superstreng, 's ochtends zit hij, onder het mom van rooster checken vaak zo'n 15 minuten op z'n Ipad, in het weekend 's ochtends in bed ook. En eigenlijk is dat prima maar tegelijk een valkuil; op een bepaald moment ergert het mij, hij heeft dan zoveel extraatjes gepakt qua tijd, dat ik mopper en dat levert vaak een boze reactie. Ze moeten nog zo leren dat ze niet elk moment online hoeven te zijn, dat dat niet onbeleefd is tegenover leeftijdsgenoten etc.

    Like

  13. afgelopen jaren ben ik psychisch / emotioneel “ziek “geweest door allerlei omstandigheden . Mijn dagelijkse leven doorkomen kostte me meer dan genoeg moeite . Nu ik beter in mijn vel zit , ben ik in staat om alle oude puinhopen op financieel vlak aan te pakken . Dat gaat over duizenden €€. Ik heb respect voor mensen die ziek zijn ( fysiek of mentaal ) en deze grip op het leven kunnen houden . Ook al staat je hoofd en lijf helemaal niet naar zulke zaken .Wat was ik geholpen geweest als ik hulp had durven vragen , eerder op deze blogs was gaan lezen of meer moed en power had gehad om mijn tanden er in te zetten .! Nu zit ik in fase daadkracht ; het gaat goed komen …..

    Like

  14. Beste Marga,

    Het feit dat Spaarcentje blogt over besparen wil toch niet zeggen dat dat haar leven beheerst? Of vind je dat iemand die bv een kookboek schrijft geobsedeerd is door eten? En zou je dan – als de auteur ziek was – zeggen: hoe bestaat het dat je leven beheerst wordt door eten, terwijl je ziek bent?

    Hetzelfde voor andere onderwerpen: konijnen houden, kinderen opvoeden, tuinieren, politiek, mag je daar niet enthousiast – en met oog voor de toekomst – over schrijven of bloggen?

    Of is het misschien zo dat je pas onlangs door je ziekte ontdekt hebt dat er meer in het leven is dan geld? Zou het niet een leuk idee zijn om daar over te bloggen? Ik kon hierover niets vinden op jouw blog, maar misschien kijk ik niet goed…?

    Pennie Wijs

    Like

  15. ja dat is ook hoe we nu met de laptop/tv/wi/xbox omgaan: hij mag op schooldagen een uurtje en op vrije dagen 2 uur. Ik vroeg me wel af of dit verandert als kinderen ouder worden. Een knul van 17 kan je toch niet meer echt voorschrijven hoeveel schermtijd hij mag. Hoop maar dat er dan zoveel gezond verstand in is gestopt dat hij uit zichzelf de rem er op zet.
    Maar ja, ik hing in de pubertijd uuuuuuren aan de telefoon met vriendinnen, mijn vader trok wel eens gewoon de stekker eruit ;-).

    Like

Zeg het maar!

