Betere tijden?

Onlangs kwam er bij ons in de straat een huis te koop te staan. Binnen een paar weken werd het verkocht. Zou het? denk ik dan… want ook ik lees positieve berichten. De werkloosheid is gedaald: er zijn 11.000 werklozen minder in de maand oktober op de in totaal 674.000 werklozen (bron: CBS). Ook zou het consumentenvertrouwen stijgen volgens de Volkskrant van 21 november jl.

Dat alles relatief is, blijkt een paar dagen later als een substantieel deel van de gedaalde werkloosheid deels schijnt te worden veroorzaakt doordat mensen eieren voor hun geld kiezen en weer gaan studeren en dus niet meer als werkzoekend zijn geregistreerd. En consumentenvertrouwen wat is dat nu eigenlijk? Kort gezegd: de bereidheid om binnen afzienbare tijd iets nieuws te kopen, en dan vooral grotere aankopen bijvoorbeeld voor het huis of een andere auto. Dit vertrouwen stijgt als er een tijdje wat minder naar economisch nieuws is. Dat bleef inderdaad uit. We lazen over herstellende markten en een begrotingsakkoord. Dat geeft blijkbaar vertrouwen.

Dat is vertrouwen gebaseerd op externe factoren. “De economie” trekt aan, de werkloosheid daalt en dus kunnen we weer uitgeven, hopen de politici. Maar jij en ik zijn ook onderdeel van de economie. Hebben we ineens meer te besteden nu de economie aantrekt? Wel als ik een baan vind terwijl ik de afgelopen jaren werkloos was. Niet als ik werkloos blijf. Ik heb niet ineens meer te besteden. Sterker nog, ik ben niet slim bezig als ik niet meer te besteden heb en wel meer ga uitgeven omdat ik ‘er weer vertrouwen in heb‘. Consumentenvertrouwen hangt voor een groot deel af van de eigen financiële situatie en die kan behoorlijk afwijken van de staat waarin de economie verkeert. Bovendien is consumentenvertrouwen vooral gebaseerd op verwachtingen en als we iets hebben geleerd de afgelopen jaren dan is het dat we niet moeten handelen omdat we verwachten dat het straks financieel beter wordt.

Consumentenvertrouwen zegt dus weinig. Hoe meer vertrouwen, hoe meer bereidheid tot uitgeven. En hoe meer we uitgeven, hoe meer vertrouwen er blijkbaar is. Maar zegt dat iets? En is het belangrijk daar naar te luisteren? We kunnen onze bereidheid om uit te geven beter meten aan de buffer waarover we beschikken. Nog steeds heeft 40 % van de huishoudens een te kleine buffer, waarvan 20% geen enkele buffer heeft. Iedereen zou een minimale buffer van €3500 achter de hand moeten hebben, ongeacht leefstijl.  Mensen die samenleven, kinderen hebben en een auto, dienen natuurlijk een grotere buffer te hebben. Niet als bron van inkomsten in de toekomst maar ter vervanging van spullen die nu worden gebruikt. (bron: Nibud).

Nu zijn getallen maar getallen. Voor sommige mensen met een groot gezin is een buffer van € 3500 ruim voldoende of veel te veel, voor anderen zal het nooit genoeg zijn. Sommige mensen leven van de lucht en hebben weinig nodig, anderen hebben een huis vol ‘broodnodige’ apparaten. Vraag je daarom vooral af wat noodzaak is en wat niet.

Hoe dan ook, zonder buffer kun je snel in de problemen komen. Je wasmachine gaat kapot, je auto moet worden gerepareerd en voor het weet sta je in de min. De meeste mensen zonder buffer weten heus wel dat ze kwetsbaar zijn. Ik vind het zo jammer dat we enerzijds lezen over consumentenvertrouwen en het dreigende opgeheven vingertje van het Nibud moeten ondergaan, en anderzijds nooit iets lezen over waarom die buffer ontbreekt. Het consumentenvertrouwen stijgt en we moeten massaal overgaan tot grote aankopen? Schei toch uit, de meeste mensen zijn al blij als ze uitkomen en aan het eind van de maand niet te erg in de min schieten.

Dat betekent natuurlijk niet dat we moeten gaan wanhopen en die buffer moeten vergeten. Bij veel mensen ontbreekt nog steeds een goed overzicht van wat er inkomt en eruit gaat. Geef geld opzij zetten voor een buffer (hoe klein ook) altijd voorrang. Gebruik een meevaller (je 13e maand of het extraatje dat je met Kerstmis van je baas/moeder/opa krijgt) niet om jezelf eens te verwennen – hoezeer je dat ook verdient – maar zet het opzij. Schik je wensen naar de situatie waarin je zit. Geen buffer en een kapotte vaatwasser? Dat wordt met de hand afwassen. Probeer zoveel mogelijk te voorkomen dat je geld gaat lenen ter vervanging van apparaten. Heel vervelend dat je TV kapot gaat, maar vervang hem pas met geld dat er is.

Betere tijden zijn ook afhankelijk van hoe je met geld omgaat. Natuurlijk speelt het mee als je werkloos wordt, gaat scheiden en met een restschuld achterblijft. Maar blijf niet te lang hangen in wat je overkomt. Hoe sneller je weet te schakelen, hoe sneller je de regie weer in handen hebt. Laat je inspireren door mensen die schijnbaar van niets kunnen leven. Dat zijn vaak mensen die hun verlangens en eisen hebben bijgesteld naar aanleiding van hun financiën.

Zit je nu niet op de bodem maar pieker je wel over je baan, je financiën? Kom in actie! Maak die buffer tot een prioriteit. En geniet van het gevoel van rust als je weet dat je pech kunt opvangen.

Hoor jij bij die 40 % die onvoldoende buffer heeft? Hoe ga je dat oplossen? Kan je dat oplossen?

42 gedachtes over “Betere tijden?

  1. Pfff, ja die buffer… Onze buffer was leuk gegroeid maar doordat we alles bio gingen kopen (je weet waarom) en een keukenmachine kochten voornamelijk voor brood kneden (i.v.m. dagenlang zere handen) werd ie al snel weer heeeeeel klein, dus die moeten we snel weer opbouwen. Hopelijk lukt het eind deze maand om er weer zo'n 300 op te hebben staan. Is nog niet veel maar ja, beter iets dan niets denk ik dan maar. Endan komt de rest de komende maanden er weer bij als alles meezit.

    Like

  2. Wij hebben een behoorlijk grote buffer. Het geld is eigenlijk voor een belangrijk deel bedoeld voor een verbouwing, maar door de economische crisis durven we het niet uit te geven. We willen het een tijdje uit kunnen zingen als mijn man onverhoopt werkloos mocht raken. Wel moet er binnenkort een 'nieuwe' tweedehands auto komen voor woon-werk. Misschien dat we een bepaald deel van de buffer nog gaan gebruiken voor een extra aflossing aan de hypotheek, dat scheelt weer in de vaste lasten.

    Like

  3. ik had een leuke buffer, die straks onder de 1000 is omdat ik bezig ben met een verbouwing waarvoor ik het vertik een nieuwe hypotheek af te sluiten…. over 2 weken is er weer salaris en dan kan ik weer sparen voor de buffer 🙂
    ik spaar nu elke maand ca de helft van mijn salaris, dus ik ben dan binnenkort weer in mijn 'comfort zone'

    Like

  4. we hebben niet een hele grote buffer, maar we hebben ook niet zulke hoge maandlasten als ik soms voorbij zie komen. man heeft een eigen bedrijf die al jaren voldoende werk heeft,
    en ik ben niet bang om mijn baan te verliezen.

    Like

  5. Onze buffer is niet groot genoeg volgens het nibud, maar tegelijkertijd hebben we wel een beginnend huishouden.
    Volgens mij hebben we als beginnend huishouden toch wel al een aardige buffer opgebouwd.

    Like

  6. Ik glimlachte bij het verhaal op het nieuws over groei van besteedbaar inkomen in 2015. Er zijn zoveel onzekere faktoren. Zelfs een heel strenge winter zorgt al,dat mogelijk extra inkomsten naar de energie rekening verdwijnen.Wat heb je trouwens een mooie achtergrond met prettig duidelijke letters. Groeten Izerina

    Like

  7. overigens zie ik hier al dat de mening over voldoende buffer varieert. ligt natuurlijk ook aan de verhoudingen, wat zijn je maandlasten. 🙂
    onder voldoende buffer versta ik zelf wat Nibud aangeeft.

    Like

  8. Ik vind alle berichtgeving over consumentenvertrouwen, uitgaven, buffers e.d. zeer, zeer relatief.
    Wij hebben een flinke buffer, maar zijn ook al vijftigers. Dit jaar was het kantje boord of mijn man had zijn baan verloren. Gelukkig is dat niet gebeurd, maar we moeten wel al rekening houden met de korte periode dat we nog zullen kunnen sparen. Na het pensioen is dat afgelopen…..
    Als we nu iets groots kopen letten we vooral op kwaliteit (gaat het lang mee, gebruikt het zo weinig mogelijk energie).
    We zorgen ook dat we goed in de meubels zitten bijvoorbeeld, zodat we daar jaren mee vooruit kunnen.
    Ook zullen we zorgen dat we verzekerd zijn van een andere auto als deze de geest geeft.
    Als je “oud”wordt en je moet dan dit soort luxe opgeven ben je niet blij.
    We hopen ook later, als we echt gebrekkig worden 2 elektrische fietsen aan te schaffen.
    Daar hou ik nu al volop rekening mee.
    We hebben een huurwoning en het is nog erg onzeker wat daar allemaal mee gaat gebeuren (qua huurverhoging).
    I.i.g. zijn we voorbereid 🙂

    Groet Wilma

    Like

  9. Wij hebben een mooie buffer .Hoger dan het min dat NIBUD aan geeft ,maar lager dan het vergelijkbare buffer (van mensen met vergelijkbare gezin) . Maar naast de buffer opbouwen, lossen we ook af op de hypotheek. Dus onze buffer groeit langzaam.

    Like

  10. Ik ben wel positiever gestemd. Ik ben gepensioneerd en heb een comfortabele buffer. Voor mij zijn de dekkingsgraden van de 2 pensioenfondsen waar het grootste deel van mijn inkomen vandaan komt van belang. En die zijn goed. Bij 1 bestaat zelfs de kans op enige verhoging

    Like

  11. Je kunt nu wel goedkoper laten verbouwen door de 6% btw regeling. Dat scheelt veel geld. Wij hebben daarom wel gekozen voor een verbouwing. Het aflossen van de hypotheek moet nog een jaartje wachten bij ons.

    Extraatjes worden bij ons altijd verdeeld, een deel naar de spaarrekening en een deel voor iets extra's.

    Olga

    Like

  12. Mijn buffer is volgens het NIBUD niet groot genoeg, maar voor ons voldoende. Nu hoeven wij ook minder te sparen voor onderhoud aan het huis, omdat we een VVE hebben, waar we aan betalen voor het groot en buiten-onderhoud. We houden het op 3000 Euro en dan nog eens dat bedrag voor de eventuele master-studie van dochter. Verder sparen we lekker door voor extra aflossingen, zodat de maandlasten zakken, wat wij ook als buffer beschouwen.

    Like

  13. Consumentenvertrouwen is naar mijn idee een achterhaald begrip. Wanneer we uit de crisis zijn, zal blijken dat mensen nog steeds niet meer gaan uitgeven omdat er een mentaliteitsverandering heeft plaatsgevonden. Niet opgemerkt door economen, maar wel degelijk een realiteit. Daar wordt niet genoeg bij stilgestaan in de verwachtingen en beleidsplannen voor de toekomst. Ondoordacht geld uitgeven is verleden tijd. De consument is wakker geworden en denkt voortaan wel twee keer na. Als we daar de zorg om het milieu, de noodzaak om behoedzaam met de aarde om te gaan en de groeiende wereldbevolking bij optellen, leidt dat tot een heel ander plaatje. Dat plaatje hoeft niet negatief te zijn. Echter, de wereld is veranderd en wij als consumenten zijn veranderd. Over die veranderde mentaliteit hoor ik alleen niemand spreken.

    Like

  14. Tja. Persoonlijk denk ik dat vroeger (lees voor de crisis) ook minimaal 40% geen buffer had. Dus die alermerende berichten over buffers zeggen helemaal niets als je ze nergens mee kan vergelijken.
    Persoonlijk denk ik dat de mensen zonder buffer vroeger alles met leningen deden. Nu worden die veel moeilijker gegeven aan mensen en worden mensen met hun neus op de feiten gedrukt dat ze eigenlijk al heel lang op een verkeerde voet leven.

    Like

  15. Wat was het ook weer. Er zijn leugens, grove leugens, en statistieken. Blablabla. Het gaat niet beter en het komt niet zo maar goed. Wensdenken van politici en gemanipuleerde cijfers om te zorgen dat men weer hersenloos gaat spenderen of stopt met sparen voor meer belastinginkomsten, zodat ze straks kunnen zeggen zie je wel, wij hebben het goed gedaan, stem weer op ons. Wat het vee ook wel zal doen.

    Wij hebben weinig buffer, ik werk daar nu wel aan. Heb eigenlijk alles in de aflossing van de hypotheek gestoken, waardoor onze lasten wel zijn verlaagd. de baan van de manlief is wel erg zeker en in zijn sector blijft er ook wel werk. Als ie niet in het familiebedrijf zou werken, zou ik echter wel gekozen hebben voor eerst een buffer en dan pas aflossen.

    Like

  16. Ik help het je hopen 😉
    Ik denk inderdaad dat er een groep mensen is die een mentaliteitsverandering heeft ondergaan. Echter zie ik in mijn directe omgeving ook genoeg mensen die hun geld weer net zo hard weer zullen uitgeven op het moment dat ze weer wat meer te besteden hebben. Voor zo'n totaal veranderde mentaliteit heb je veel langere tijd nodig, denk ik.
    Maar zoals ik al zei: laten we maar blijven hopen, en vooral het goede voorbeeld geven!

    Like

  17. Bij dit soort berichten denk ik altijd aan de kijkcijfers van omroepen,wij hebben b.v. niet zo'n kastje in huis dus representatief is het niet.
    In mijn omgeving zie ik nog steeds mensen die ontslagen zijn/worden omdat het met het bedrijf slecht ging waaronder 2 van onze kinderen.

    Dat betekent een enorme achteruitgang op je inkomen,dus vroeg of laat gaat de buffer eraan geloven ook al leef je nog zo zuinig.
    Bij het solliciteren kom je bij een gesprek niet 50 mensen tegen maar 150 dus de spoeling wordt dunner.
    Volgend jaar wordt de Wajong uitkering geschrapt en steeds meer toeslagen gaan verdwijnen alsmede de HRA,dit gaat iedereen raken,zeker tot 2017.

    Like

  18. Natuurlijk is het een uitstekend idee om een buffer op te bouwen. Maar ik begrijp niet goed waarom als dé reden om een buffer op te bouwen altijd die kapotte wasmachine wordt genoemd. Heeft de mensheid niet eeuwenlang zonder wasmachines geleefd?

    Ik kan me overigens voorstellen dat een wasmachine echt noodzakelijk is als je oud of ziek bent of een gezin hebt. Maar als dat niet voor jou geldt, dan kun je de was toch ook een tijdje op de hand doen, totdat je het geld voor een nieuwe wasmachine hebt gespaard? Of kijk je familie/buren eens lief aan: “Als jij voor mij wilt wassen, dan zal ik voor jou strijken!”

    Hopeloze vrek

    Like

  19. Nou ik heb het een tijd op de hand gedaan en vond dat echt verschrikkelijk en dan woonde ik nog alleen. Met een gezin is dat echt geen pretje.
    Dus mij spreekt dat voorbeeld aan. Verwissel wasmachine voor iets waar jij niet zonder kunt en haal uit het verhaal wat je wilt!

    Like

  20. Inderdaad:
    “enerzijds lezen over consumentenvertrouwen en het dreigende opgeheven vingertje van het Nibud moeten ondergaan, en anderzijds nooit iets lezen over waarom die buffer ontbreekt”

    Zelfs ik merk dat ik tot voor kort best een mening had over mensen met weinig buffer, maar nu ik geen werk heb ook merk ik dat volkomen onvoorzien gaten worden geslagen in je buffer. Ik ben inmiddels iets genuanceerder over buffers.

    Stefanie

    Like

  21. Ik wil een heleboel back to basic doen en vind een heleboel apparaten onzin zoals een wasdroger en Senseo ding, maar een wasmachine zou ik echt niet willen missen met een gezin met 4 volwassen en 1 puber…5 x beddengoed, 10 x jeans, 10 x wintertrui ect…daar heb ik altijd ene bedrag voor staan, gelukkig!

    Groet, Johanna

    Like

  22. Wij hebben ook een stevige buffer, maar volgens het nibud heeft een vergelijkbaar gezin een buffer van 80.000 euro
    Tja daar komen wij lang niet aan.
    Toen bedacht ik zou het Nibud daar ook de overwaarde van je huis in meerekenen?
    ( dat is geen buffer, je kan het niet gebruiken, maar het is wel “geld ' natuurlijk)
    Of zijn er echt mensen met een buffer van 80.000 euro?

    Like

  23. Als ondernemer merk ik een omslag in de consument: ze gaan niet voor meer maar voor een bewuste aankoop. Daar ben ik blij mee. Natuurlijk is het fijn voor mijn besteedbaar inkomen als men de winkelwagen vol gooit, maar eigenlijk past deze bewuste consument beter bij mij.

    Voorheen heb ik echt wel eens een klant gehad die vroeg of ik het wilde reserveren omdat ze moest wachten op het salaris…triest dacht ik dan.
    Een consument die zorgt voor een goede financiële basis en daarna kiest voor een product wat ze ook echt kunnen betalen en niet zomaar voor de heb hebben gekocht vind ik veel beter en deze zal waarschijnlijk veel meer genieten van de aankoop.

    Zelf blijf ik gewoon kijken naar mijn eigen situatie, en ga zeker niet ineens mijn uitgaven aanpassen aan deze berichtgeving.

    Groet, Johanna

    Like

  24. Ik heb pas genoeg buffer als ik voor de rest van mijn leven genoeg geld heb om van te leven (= 1000 euro per maand x ?). Misschien iets met een lat hoog leggen, maar er is mij te veel onzekerheid op allerlei gebied. Ook op persoonlijk vlak, zonder werk en inkomen enzo. Dus ik ga toch echt de uitdaging aan om mijn doel van 5000 euro per jaar in de buffer toch ook weer te halen in 2014. Dit doe ik met de kinderbijslag en rente inkomsten want mijn buffer staat tegen 5 en 6% vast, dus dat tikt lekker aan. Het betekent ook wel dat ik ongeveer 200 euro per maand over heb voor eten en alles. Een uitdaging dus..Julia

    Like

  25. 5%, 6%…..hoe doe je dat?
    Ik neem mijn petje voor je af, maar zie niet echt het nu van zoveel sparen als je jezelf dan nu op een erg laag minimum moet zetten…….vergeet niet te genieten, je leeft maar een keer en weet niet hoe lang.
    Waarmee ik niet bedoel dat je niet aan de toekomst moet denken, maar je kan ook overdrijven ;-).

    Groet Wilma

    Like

  26. Ik heb een paar jaar terug alles voor 10 jaar vast gezet in deposito's;) En ik zie dit budget ook als consequentie omdat ik niet echt mijn best doe om een nieuwe baan te vinden. Zolang ik nog spaar, kan ik het nog voor mezelf verantwoorden dat ik 'lui' thuis zit, als ik zou gaan interen vind ik dit niet meer kunnen naar mezelf en mijn kinderen toe. Ik zie mijn werkloosheid nog als keuze, al weet ik niet hoe reeel dat is.Julia

    Like

  27. Ik heb geen idee of ze de overwaarde van een huis meerekenen.In ons geval is dat ook ( nog) niet aan de orde,we hebben geen overwaarde.Vandaar de noodzaak van aflossen.Maar een mooie buffer geeft ook een goed gevoel.Vandaar dat we beide doen.Aflossen ,sparen en daarnaast genieten we heerlijk van alles !

    Like

  28. Dat dacht ik ook toen ik deze reactie zag. Wat mij betreft kan de crisis niet lang genoeg duren. De meeste mensen in mijn omgeving klagen nog steeds over te weinig geld, maar dat deden ze ook al voor de crisis. Die denken ook dat je de crisis kan oplossen door meer geld uit te geven. Ik wordt nog net niet de nek omgedraaid omdat ik (nog) geen huis wil kopen. Hulp of een luisterend oor hoef ik niet te verwachten, daar moet ik maar iemand voor inhuren. Ondertussen vragen ze zonder enig bezwaar of ik een dag vrij wil nemen om hun te helpen. Het meest erge is dat dit allemaal gebaseerd is op veronderstellingen. Ze denken bijvoorbeeld dat ik meer verdien dan zij. Meestal blijkt dat helemaal niet waar te zijn. Wat ik verdien vertel ik nooit, dat geloven ze toch niet.

    Like

  29. wij hebben juist dankzij dit soort blogs een buffer. juist hierdoor, info, tips van echte mensen (ipv overheid, instanties, banken etc) hebben wij idd buffer altijd als een prioriteit gezien. en ook altijd van geprofiteerd. ik heb 2x, een half jaar zonder werk gezeten en we konden dat zelf prima opvangen en zijn niet in de problemen gekomen. 5 jaar geleden verhuist naar ons huidige huis, ook zonder problemen (wel t saldo op 0 daarna.. :p we konden niet erg veel sparen toen door een klein inkomen), maar ondertussen gaat t goed en sparen we best veel ondanks dat t geen enorm hoog inkomen is en ik maar parttime werk. door al t sparen 2 jr terug een andere auto kunnen kopen, tussendoor geld kunnen lenen aan mn vader die door zelfstandige zijn geen extra lening kreeg voor een keuken in zn nieuwbouw appartement.. we geven dus minder uit dan er binnenkomt. vooral 13maand, vakantiegeld etc spekken de spaar goed. vriend maakt ook veel overuren (niet expres, maar hoort bij zn baan). erg blij mee dat t zo goed gaat. besef ook heel goed dat we t dus erg goed hebben 🙂 dat het een luxe positie is. wat betreft consumentenvertrouwen denk ik er net zo over als jij.. ik vind het zo'n raar woord.. vertrouiwen in de economie zou afhangen van de aankopen die we doen ??? :S wat ene maf iets.. steeds meer mensen kopen minder spullen, of alleen als het echt nodig is, meer tweedehands, meer repareren etc.. wat heeft dat met vertrouwen in de economie te maken ???

    Like

  30. ik zit door ziekte in de bijstand, en wil graag een zo groot mogelijke buffer, leef zuinig, spaar zoveel als gaat, maar je mag steeds minder buffer hebben, dit jaar 5800 ongeveer volgend jaar 4800, en dan rekenen ze je bezittingen mee! dan wordt het je toch onmogelijk gemaakt om verstandig te leven en wat achter de hand te houden voor geval je te maken krijgt met hoge ziektekosten? Te weinig buffer geeft stress, teveel buffer tegenwoordig ook, want het mag niet, voor je het weet moet je een maand je eigen spaargeld “opeten”, terwijl ik juist een buffer wil om mezelf in deze situatie toch beetje gemoedsrust te geven,..
    kan me dwar echt beetje boos over maken…

    jehanne

    Like

  31. je zou je buffer toch weer ouderwets in een oude sok gaan bewaren ?? 😦 levert geen rente op, maar wel minder stress in moeilijke tijden… 😦 jammer dat ze je bijna dwingen tot frauderen (wat ik ook weer niet zou durven..maar zit niet in diepositie..) lijkt me erg moeilijk dit zeg. je wil idd verstandig leven en dus een buffer hebben, zodat je voor jou belangrijke zaken kan vervangen zonder dure lening.. maar dat mag eigenlijk niet want dan moet je dat geld eerst voor levensonderhoud/vaste lasten etc gebruiken :S

    Like

  32. Wij hebben een behoorlijke buffer. Dat moet ook wel, want mijn man is vervroegd met pensioen. Daardoor zijn wij ruim 700 euro per maand achteruit gegaan. Geen vakantiegeld of eindejaarsuitkering mer. Wij kunnen onze vaste lasten betalen, boodschappen en elke maand zet ik nog wat op de spaarrekening. Hoe klein ook.
    Het geld is dit jaar de deur uitgevlogen door de verbouwing en trouwen van jongste. Ook een gezamenlijke vakantie met de kinderen heeft er in gehakt.

    Maar wij letten goed op ons geld. Volgend jaar gaat de hand weer op de knip. Dankzij onze buffer hebben wij geen geldzorgen. Wij zijn niet rijk, maar wel zorgeloos.

    Liefs Frederique

    Like

  33. Tja werkgelegenheid… Het probleem is dat toen na de 2e wereldoorlog de welvaart steeg, de lonen meegroeide. Toen in de jaren'70 de inflatie mede door oliecrisis en de oplopende werkloosheid hoog werd, stemde men overal in de westerse wereld in met loonmatiging. Toen in de jaren'80 de groei uitbleef, en de werkloosheid hoog, toen ging men enorm veel geld lenen. De loonmatiging bleef en de consumenten bestedingen groeide omdat er steeds meer geleend en geleased werd. Het ging zo goed met de financieele dienstensector dat de overheid besloot om Nederland van een productieeconomie te veranderen in een diensteneconomie. Bedrijven die geweldige producten maakten zoals Fokker, Werkspoor en vele anderen verdwenen, en banken groeide enorm. Nu de banken toch niet het antwoord bleken, gaat het fout. In tegenstelling tot Duitsland hebben we nauwelijks een productie economie over. We moeten gewoon weer dingen gaan maken, onze kinderen weer opleiden om als vakman aan bijvoorbeeld vliegtuigen of rollend materieel te bouwen en dan zullen we genoeg verdienen om allemaal weer te kunnen sparen, en een goede oude dag te hebben. 675.000 mensen krijg je niet aan het werk in de (detail)handel, bij de banken of in de dienstensector…

    Like

  34. Beste spaarcentje,Ik heb veel blogs van je gelezen over sparen.Het valt me op dat iedereen een eigen manier van sparen heeft.Ook is ,natuurlijk ,bij iedereen het bedrag verschillend.Waar ik zo benieuwd naar ben is het totale percentage dat jullie sparen van jullie totale inkomen. Ik denk dat wij totaal zo'n 15 procent a 20 procent sparen van onze totale inkomen. ( loon,belasting teruggave,vakantiegeld en kinderbijslag) dit wordt gebruikt voor buffer,aflossen,toekomstige studie kind ,vakantie onverwachte uitgaven.

    Like

Zeg het maar!

