Wijs op woensdag: Het voordeel van een dure sportschool


En weer een bijdrage van vaste gastblogger Pennie Wijs:
 
Van nature ben ik liever lui dan moe, maar ik lees hoe langer hoe meer dreigende voorspellingen dat je als bankhanger en bureauzitter niet oud zult worden. Of erger: wel oud, maar krakkemikkig. Om hart en bloedvaten, spieren, pezen en botten in goede conditie te houden is er maar één remedie: meer bewegen. Bah, bah, driewerf bah! Ik houd niet van bewegen. Maar ja, ik zie het verval bij sommige leeftijdgenoten al intreden. Uitgezakte puddingbuiken, kromgetrokken ruggetjes… Gatver. Alles beter dan dat.
Vandaar dat dit jaar bovenaan mijn lijstje goede voornemens genoteerd stond: beweging! Tja, maar hoe? Alle takken van sport vind ik even afschuwelijk. Om te beginnen heb ik al niks met ballen. Die rollen/vliegen/stuiteren bij mij alle kanten op maar nooit de goede. Bovendien vallen alle teamsporten af. Ik kan het andere mensen niet aandoen om hun teamgenoot te worden; ik verpest hun hobby en maak mezelf totaal onmogelijk. Liever heb ik trouwens helemaal geen andere mensen om me heen als ik zoiets afstotends onderneem als sport. En geld uitgeven aan zo’n kwelling, dat was werkelijk wel het allerlaatste waar ik aan dacht.
Wat kun je alleen doen, gratis en ook nog eens heerlijk in de frisse buitenlucht? Hardlopen. Dus ik zocht op internet het allervoorzichtigste schema voor beginners op, printte het uit en wachtte op mooi weer. De eerste maanden van het jaar was het gelukkig veel te koud voor een verstandig mens om zich op straat te begeven, maar in mei leek het er dan toch van te moeten komen. Op een afgelegen landweggetje probeerde ik me hijgend en puffend in beweging te zetten. Het was regelrecht de hel.
Je voelt al aan: ik ben niet het type dat de neiging heeft om door een pijngrens heen te gaan of iets te forceren. Als een slak sleepte ik me slijmerig voort. En tóch had ik na een week stekende pijn in mijn knie. Nóóit een blessure gehad, en ja hoor, zoals ik geblesseerde vriendinnen en collega’s altijd al voorhield: dat héb je nou van dat zogenaamde gezonde sporten. Wat nu? Ik nam een poosje rust (heerlijk!), surfte wat op het internet en belde een hardlopende vriendin. Tot mijn stomme verbazing raadde ze me dringend af om ook nog maar één stap hardlopend af te leggen. Gevaarlijk! Voor iedereen die ongetraind is en zeker op onze leeftijd! Dat kunnen de gewrichten niet meer aan. Die moeten ondersteund worden door getrainde spieren. Maar hoe train ik die dan, zonder hard te lopen? En toen viel het S-woord: in de sportschool. Oef.
Als ik nu érgens een bloedhekel aan heb, dan is het wel de sportschool. Gezwoeg met martelwerktuigen, zwetende mensen om je heen, muffe ruimtes, bonkende muziek en het allerergste: daar vragen ze nog geld voor ook. Maar in de sportschool bij ons op het dorp kon je terecht voor een ‘vrijblijvend, oriënterend gesprek’. Dat kon nooit kwaad, leek me. Erop af dus. Nadat mijn complete staat van onsportiviteit in kaart gebracht was en mijn wensen en klachten waren geïnventariseerd, werd een schema opgesteld, waarbij ik conditie zou opbouwen zonder de knieën te belasten. Daarvoor kon ik het beste een abonnement nemen, dan mag ik zo vaak komen als ik maar wil, op tijdstippen die mij uitkomen. Ik bedwong de aandrang om er vandoor te gaan en zei moedig: ‘Doe maar dan’.
En ja, dat abonnement is dus knetterduur. Maar wat blijkt? Dat is voor mij juist een zegen. Want ik vind het absurd om maar eens per week te gaan sporten voor dat geld. Tweemaal is nog aan de prijzige kant. Bij driemaal wordt het een alleszins redelijk bedrag. Iedere smoes die ik mentaal in stelling breng om eens een keertje te spijbelen, sneuvelt als ik mijn innerlijke rekensommetje maak. Ja dág, ik ben niet gek, ik ga het ze niet cadeau geven. En dan pak ik mijn tas en ga ik maar weer. Deze week ging ik voor het eerst vier keer. Hartstikke goedkoop!
Geef je ook geld uit aan sport? Met tegenzin of met plezier?
15 gedachtes over “Wijs op woensdag: Het voordeel van een dure sportschool

  1. ooooo, ik ben even erg… hardlopen: paar keer geprobeerd en heel snel mee gestopt… is niet mijn ding en dan ook nog bij elke poging zogenaamd leuke opmerkingen krijgen van wildvreemden op straat!
    Ik heb geen auto en dat is mijn zegen! ik ben een wandelaar en geen hardloper en ik loop en fiets, ik ga zoveel mogelijk met de trap, tuinier en sjouw mijn boodschappen. Vind ik wel voldoende 🙂

    Like

  2. Hier idem dito. Toen ik een tijd wél een auto had, ging het helemaal mis. Geen beweging meer, de zo mooi afgevallen ruim 40 kilo's zaten er in no time weer aan en m'n conditie holde achteruit.
    Nu is de auto de deur weer uit en fiets en loop ik weer veel. M'n conditie begint weer beter te worden. Alleen die kilo's… Daarmee gaat het nog niet zo goed.

    Like

  3. Ik doe mee met Nederland in Beweging. Ik zet de laptop aan en ga mijn oefeningen doen. Voor mij zijn deze oefeningen zwaar genoeg. Ivm jarenlange chronische vermoeidheid is het goed om voorzichtig aan te doen en dan langzaam uit te breiden.
    Een sportschool zou voor mij te vermoeiend zijn vanwege alle indrukken en prikkels die ik er daar bij krijg.
    Ik doe het huishouden op de ouderwetse manier: boodschappen op de fiets (twee fietstassen vol, mand vol, tassen aan het stuur), geen droger, geen vaatwasser, geen schoonmaakster. Alles zelf doen en soms samen (de afwas) voor de gezelligheid.

    Ik ben de afgelopen weken twee kilo afgevallen. Suiker en kaas laten staan en bij mij vliegen de kilo's er dan af 🙂

    Like

  4. Leuk stukje weer…
    Ik ben een vijftiger en ga naar de sportschool.
    Niet aan de apparaten, maar een groepsles in bodytraining. Spieroefeningen op muziek. Ik moet zeggen dat ik me er goed bij voel. Eigenlijk ben ik ook geen sportschooltype, maar ik merk wel dat ik, als ik een paar keer niet geweest ben, stukken minder soepel in m'n vel zit. Dus, omdat ik weet dat het goed voor me is, ga ik.
    De kosten vallen mee. Ik hoefde geen echt abonnement te nemen (want die vind ik ook schreeuwend duur), maar een kaart van vijftig euro, waar dan elke keer als je geweest bent op wordt afgetekend. Er staan 10 vakjes op, dus vijf euro per keer.
    Het voordeel is dat je bij ziekte of vakantie dus niets betaalt.
    Hardlopen e.d. is niets voor mij, want te vrijblijvend. Als ik geen stok achter de deur heb, ga ik nooit.

    Groet Wilma

    Like

  5. Sinds ik roei vind ik sporten leuk. Lekker in de buitenlucht. Kosten zijn 300 per jaar, en je kunt zo vaak roeien als je wilt. In de zomertijd roei ik 3 keer per week en in de wintertijd 2 keer per week. En een pluspunt vind ik mijn gezellige roeiploegje, wij motiveren elkaar om te roeien. Verder zoveel mogelijk met de fiets: naar het werk, boodschappen en naar de roeivereniging.

    Like

  6. Ik zit op aerobics bij de plaatselijke sportvereniging. Dat is ook niet zo duur. Ik ga met tegenzin maar als het klaar is ben ik altijd blij dat ik geweest ben. Ik heb ook 1 x per week yoga. Dat is duurder maar daar ga ik met plezier heen. Het houdt je soepel en je leert luisteren naar je lichaam. Recent onderzoek wijst uit dat matig bewegen beter voor je is dan vaak intensief bewegen. Dat hou ik me maar voor ogen 😉

    Like

  7. Mijn man en ik hebben heel veel beweging aangezien we zo goed als al onze verplaatsingen per fiets doen dus voor ons heeft een bezoek aan een fitnesscentrum (of sportschool zoals jullie dat noemen) totaal geen zin. Wij slaan twee vliegen in één klap : verplaatsingen en boodschappen per fiets doen dus geen benzineverbruik bovendien extra beweging dus nog gezond ook én 't kost ons enkel wat lichamelijke inspanning en de slijtage van onze fietsbanden en fiets……Mijn man rijdt al 30 jaar elke dag met de fiets 10 km heen en terug naar het werk zelfs als het regent of in de winter vriest of gesneeuwd is. We trekken ook elke dag minstens een half uurtje uit om samen een wandeling te doen dus wij hebben zeker beweging genoeg. liesbet

    Like

  8. Ik heb mezelf jarenlang naar de sportschool gesleept en ook ik had zo'n duur onbeperkt abonnement. Vaak ging het in het begin goed en dan kwam de klad erin en ging ik weer maanden niet of nauwelijks, maar betaalde er dus wel voor. In januari of voor de zomervakantie begon ik dan weer met frisse tegenzin.

    Nee, voor mijn geen sportschool meer. Toen ik zwanger was ben ik gestopt, want ik was te misselijk, zag steeds sterretjes en het ging gewoon niet meer. Daarna besloten om de sportschool voorgoed vaarwel te zeggen, één van de beste beslissingen ooit. Ik wandel nu veel met de kinderwagen, pak voor grotere afstanden de fiets (want manlief heeft de auto mee naar het werk), ik heb mijn baan vaarwel gezegd, had een zittend beroep en beweeg nu meer door het huishouden te doen. Ik probeer de nodige beweging gedurende de dag te krijgen en over het algemeen lukt dat best aardig. Mijn laptop staat overdag op het aanrecht, dan moet ik staan i.p.v. zitten, scheelt toch weer iets…

    Like

  9. Sporten; ooooh echt bah! Betalen voor iets wat niet leuk is; never.
    Oplossing: fiets of loop een krantenwijk. Je moet, zowel bij slecht als goed weer en het levert nog wat op ook.

    Like

  10. ik werk vijf dagen, zeven uur. ik loop dan 6,5 uur. Waarvan 4 uur stofzuigen. (industriestofzuiger)1,5 uur toiletten schoonmaken. (veel bukken) en 1,5 uur wassen en strijken. dan op de fiets naar huis, 5 km, ondertussen boodschappen meenemen. thuis huishouden doen. tuin bijhouden. zaterdags 50 km fietsen. Zondags heerlijk luieren. Ik vind dat ik wel genoeg doe.

    Like

  11. Ik ga ook drie tot vier keer per week naar de sportschool zonder tegenzin. Verder paard rijden en yoga. Beiden eens per week. Ik loop ook hard. Met goede begeleiding is het echt niet te belastend voor je gewrichten. Ik ben eind 30 en met flink overgewicht begonnen met hard lopen. Was zwaarder dan 100 kilo toen ik al geregeld 10 km rende. Een jaar nadat ik ben gaan rennen heb ik mijn eerste halve marathon wedstrijd gerend. Mascha.

    Like

Zeg het maar!

