2013

Wat was het een goed jaar! Niet omdat we veel spaarden, de buffer daalde nogal. Maar omdat we dankzij de buffer konden anticiperen op dat wat voorbij kwam en dat wat er gebeurde. Natuurlijk hadden we bepaalde doelen dit jaar. Het belangrijkste doel – € 5000 aflossen – werd gehaald. Maar er kwam ook pech voorbij in de vorm van een  kapotte heteluchketel en grote onverwachte uitgaven, zoals de operatie van een kat.

Niet de hoogte of groei van de spaarrekening bepaalt het financiële succes van dit jaar, maar de rust in mijn hoofd. We maken vooraf een begroting en hebben de ruimte om deze aan te passen in geval van pech. Wat een rijkdom! Na jaren van consuminderen is er rust gekomen en het gaat gewoon hartstikke goed.

Ook op persoonlijk vlak was het een goed jaar. Het herstel – hoewel gekmakend traag – zet door. Komende februari vier ik mijn 6-jarig jubileum van thuis zitten met een aandoening. Had ik vorig jaar voorzichtig hoop, nu weet ik dat die hoop terecht is. Heel langzaam ben ik beter aan het worden!

Tot slot is het jaar 2013 natuurlijk het jaar dat Dibbes zijn entree maakte! Van dit:

goed kijken, hij zit achter de struik verstopt…      

Naar dit:

Dat dit gelukt is, geeft extreem veel voldoening! En wat Dibbes er van vindt, lijkt me duidelijk….

Maak er een mooie avond van! Wij doen weinig, zijn thuis en gaan lekker naar de top 2000 kijken en daarna naar ‘Life of Pi’. Een glaasje bubbels om 12 uur en dan hop weer naar bed, een nieuw jaar tegemoet!

17 gedachtes over “2013

  1. Fijn hoor dat je/jullie zo'n goed jaar hadden! Rust in de financiën lijkt me heerlijk, dat hopen wij ooit ook te halen.
    Maar het mooiste is toch wel je gezondheid die , al is het traag, steeds wat beter wordt! Voor 2014 wens ik je nóg meer gezondheid en verder gewoon alle goeds 🙂

    Like

  2. hoi Spaarcentje, sinds een paar maanden lees ik elke ochtend als eerste moment voor mijzelf jouw blog, onder het genot van een kopje koffie en spelende kinderen op de achtergrond. Dit jaar werd ik door diverse blogs en het boek Geld of je Leven, geïnspireerd om af te lossen. ik wist niet eens dat het mocht en had er geen minuut over nagedacht dat ik anders over heel veel jaar met een vette schuld zou zitten. Ik wens jou heel veel gezondheid toe voor 2014,
    groetjes

    Like

  3. Fijn dat het een goed jaar is geweest voor jullie! Hier ook, iets om blij me te zijn en dankbaar voor. Op de valreep van het jaar leken we nog een financiele tegenvaller te hebben in de vorm van een cv ketel die vervangen moest worden, maar dankzij de onderhoudsmonteur blijkt dat niet nodig te zijn. Bovendien heeft hij ons haarfijn uitgelegd waarom wij er niet op vooruit zouden gaan wanneer onze 12 jaar oude HR+ ketel zouden vervangen door een nieuwe. Altijd prettig met een vakman te spreken ipv een verkoper van een energiebedrijf (die ons wel een andere probeerde aan te praten)

    Like

  4. Dank je wel voor al je blogs het afgelopen jaar. Ik houd niet van poezen dus die stukjes sla ik over maar je hebt ons wel het laatste zetje gegeven dat we nodig hadden om af te gaan lossen! Ik wens jou en je gezin een heel goed, gezond en gelukkig 2014 en ik kom graag weer langs om te lezen en te leren!

    Like

  5. Sluit mij helemaal aan bij de reactie van ons gezin en de stichting, dit is inderdaad onbetaalbaar. Ik hoop dat we nog veel blogs van jouw hand mogen lezen in het komende nieuwe jaar, ik lees ze iedere dag met veel plezier. Fijne avond en een gezond en gelukkig 2014 , samen met je man en kind, Moos en Smoes en jullie nieuwe gezinslid Dibbes.Marja

    Like

  6. inderdaad, die van ons is inmiddels 15 jaar oud, en gezien we nogsteeds maar 100 euro per maand aan energie betalen, zien wij geen reden om tot een nieuwe over te gaan. Wanneer de maandlasten ineens erg omhoog zouden gaan, dan wel.

    Like

  7. Ook van mij de allerbeste wensen voor 2014 met nog meer verbetering van je gezondheid en veel genieten van alle dingen die je weer kunt. Voor mezelf hoop ik dat we ook in 2014 nog meer inspirerende blogs van je te lezen zullen krijgen.
    ” Keep up the good work” :))) Fijne avond, Leontine

    Like

Zeg het maar!

