Wijs op woensdag: Bufferen

Om de week op woensdag schrijft gastblogger Pennie Wijs een stuk op Spaarcentje:

Pas las ik dat één op de drie Nederlanders geen financiële buffer heeft. Slechts 21 procent heeft meer dan €5000,-. Ik viel bijna van mijn stoel van verbazing. Want onwillekeurig denk je – ik tenminste wel – dat de meeste mensen zijn als jijzelf. En nu las ik dat ik juist tot een kleine minderheid behoorde.
Voor mij is bufferen een levenshouding. Ik bufferde al toen ik nog maar een kleuter was. Onze buurman werkte bij een snoepfabriek, dus wij kregen wel eens wat. Soms zelfs twéé snoepjes tegelijk. Ik koos altijd voor droptoffees. Nu ik dit opschrijf, loopt het water me weer in de mond. Ik ruik ze nog, ik proef ze nog, ik voel het kleverige papiertje nog. Dól was ik op die toffees. Maar dacht je dat ik er ooit twee tegelijk zou opeten? Echt niet. Ik bewaarde er altijd eentje voor later. Als buffer. Een toffee in je mond was lekker, maar een in je zak bijna nog lekkerder. Het idee dat je die kon nemen wanneer je maar wilde. Heerlijk, dat gevoel van controle, macht, ja van veiligheid.
En zo ging het later ook met geld. Ik kan me niet heugen dat ik ooit mijn zakgeld tot de laatste cent heb gespendeerd. Dat was niet omdat ik véél kreeg, integendeel. Toen ik als puber vakantiebaantjes kreeg, zag ik bij mijn ouders wel eens verbazing over mijn buffergedrag. Wat er ook voor onverwachts gebeurde, ik had altijd wel financiële reserves.
Bij mijn eerste serieuze baan ging er eens iets mis bij de administratie, waardoor het salaris niet op tijd kon worden uitbetaald aan het personeel. Het leek wel of er een volksopstand uitbrak! Hoe kon dat nou, dit pikte men niet, hoe moesten we nu verder leven? Ik was nog piepjong en keek verbluft toe hoe volwassen meneren, met verantwoordelijke banen en complete gezinnen thuis, mannen tegen wie ik huizenhoog opkeek, benauwd werden van het idee dat hun salaris later gestort zou worden. Konden ze het echt geen paar weken langer uitzingen? Mijn chef kwam bezorgd vragen of ik het wel zou redden. Eventueel moest er iets geregeld worden met een voorschot. Ik wuifde zijn zorgen luchtig weg. Welnee, mijn salaris mochten ze best later storten als het zo eens uitkwam, hoor. Die blik in zijn ogen! Nog net op tijd kwam ik bij zinnen. ‘Uiteraard dan wel met een redelijke rente’, riep ik hem nog gauw na.
Het is geen verdienste, het gaat vanzelf, bufferen is gewoon mijn tweede natuur. Ik doe het niet alleen met geld, maar op alle gebieden. Van mijn lunchpakket bewaarde ik altijd een boterham voor eventuele honger in de namiddag. Tijdens een bergwandeling zal ik nooit mijn veldfles helemaal leegdrinken. Op het laatste stukje van de route kun je immers nog je enkel verstuiken en dan heb je mooi een slokje in voorraad voor het geval je lang op hulp moet wachten. Ook heb ik altijd een extra trui bij me, voor plotseling invallende kou.
Of ik dan niet benepen leef? Ja, die vraag wordt me wel eens gesteld, meestal op meewarige toon. Ben ik eigenlijk niet een zielige tobberd? Dat hangt ervan af hoe je het bekijkt. Mijn buffers bezorgen me een gevoel van vrijheid. Zo blijf ik juist vrij van tobberijen. Ik zie mezelf als de mier in de fabel van LaFontaine. En ja, in mijn leven duiken ook geregeld krekels op. Bij onvoorzien oponthoud in het openbaar vervoer… ‘Zeg, heb jij soms een boterham voor me?’ Op tuinfeestjes waar plotseling een windje van zee opsteekt. ‘Heb jij misschien een vest ofzo?’ Tijdens kampeervakanties, als iedereen weer moet lachen over dat gemuts van Pennie met haar kratjes vol spullen. ’s Avonds geritsel bij mijn tent. ‘Hé Pen, heb je een luchtbedpompje? Een extra tentharing? Een elastiekje? Een knijper? Een aspirientje? Zaklampje over? Zeg, bedankt hoor. Als we jou toch niet hadden…’
Voordat jullie allemaal gaan mailen: je kunt bij mij altijd terecht voor een boterham of een slok water. En alles mag je van me lenen (behalve mijn man, laptop, piano en een paar boeken). Maar aan geld uitlenen begin ik niet. Zelfs niet tegen een aantrekkelijke rente. Ga maar naar de bank. Die kan het goed missen. Ik niet. Ik ben uitermate gesteld op mijn buffer. Voor mijn gevoel van vrijheid.
‘Jamaar, jamaar’, sjirpen mijn vriendinnen dan, ‘waarvóór dan toch, Pennie? Een doodshemd heeft toch geen zakken?’ Ja, er zitten subtiele types tussen, maar ik ben dan niks te beroerd om een en ander toe te lichten. Het zit namelijk zo. Ik heb een voorgevoel dat ik stokoud word. En dat is niet iets om je in alle opzichten over te verheugen. Want meestal geldt: hoe ouder, hoe krakkemikkiger. Tegen de tijd dat ik een eeuweling ben, zijn alle verpleeginrichtingen gesloten en zijn de AWBZ en WMO opgeheven en al lang vergeten. En dan komt dus mijn buffer in beeld. Daarvan huur ik lieve verpleegsters in die mij in mijn eigen huisje komen vertroetelen. Heerlijk, ik kan me er nu al op verheugen. Mmm, wat een lekkere toffee in mijn zak!
Waarvoor is jouw buffer bestemd?
40 gedachtes over “Wijs op woensdag: Bufferen

  1. Haha, geweldig geschreven. Ik ben precies als jij Pennie. Ben ook in de veronderstelling dat iedereen net zo'n financiële buffer heeft als wij. Is ook niks mis mee volgens mij, waren er maar meer mensen zoals wij :-).

    Like

  2. Zoals jij van jongs af aan buffert,zit het anderen waarschijnlijk in de genen,dat zorgeloos niet te doen. Ik ben als jij,mijn zus juist andersom. Toch hebben we dezelfde opvoeding gehad.

    Like

  3. Mijn bufferdoel is hetzelfde. Alleen al het gevoel vind ik prettig.Heb ik het niet nodig dan hebben mijn erfgenamen een extra elastiekje, zaklamp of tentharing. hrtlkgrt

    Like

  4. Mijn natuur is anders, altijd alles op. Ik ga met alles tot het gaatje en beyond. Met mijn energie, mijn tijd, mijn vriendschappen. Pas de laatste jaren heb ik bijgeleerd. Het blpggem helpt mij daarbij.
    Die verpleegster als ik oud ben is perfct. Zo heeft mijn maamgenote, toen ze 99 werd het nog een hele tijd uitgehouden, geen verplichtingen,mgewoon gode zorg. Een nicht deed de financiene, dat deed ze goed. Ze is eerlijk en heeft zelf flinke financien. Die moet je dan ook maar zien te vinden. Ik verwacht niet dat ik 100 word.

    Like

  5. Ik heb nooit geleerd een financiële buffer aan te leggen en het zit er bij mij van nature ook niet in. Maar… ik ben aan het bijleren (en de lessen zijn niet zachtzinnig ook!).
    Wat jij schrijft over die extra boterham, die slok water in je veldvles, altijd wat extra dingen bij je hebben voor het geval er iets stuk gaat of een treinreis uitloopt, dát heb ik dus wel. In dat opzicht ben ik juist wel heel georganiseerd en praktisch.

    Like

  6. Wij hebben het beiden ook nooit geleerd, pas sinds een paar maanden zijn wij hard bezig met een schuld aflossen en een buffer(tje). Inderdaad Butterflu MAiden, de lessen zijn niet zachtzinnig! Maar nu we zo bezig zijn denk ik, dat had ik echt jáááren geleden moeten doen! If I could turn back time….

    Like

  7. Mijn buffer is op het moment op een triest dieptepunt, maar zodra hij er weer is, is hij ook bedoeld voor de zekerheid. Eigenlijk zijn mijn buffers altijd bedoeld om ze vooral maar nooit op te maken. En daar vind ik niets mis mee, want het is er dan wel. Mocht er toch iets gebeuren.

    Like

  8. Om maar gelijk je vraag te beantwoorden: onze buffers hebben verschillende bestemmingen.
    We hebben een buffer voor vervanging van/kosten aan de auto, een buffer voor ziekte-/tandarts-/bril-uitgaven, Een buffer voor huisraad wat vervangen moet worden, maar de grootste buffer (dat is waarschijnlijk wat jij bedoelt) is bij ons ook voor het opvangen van inkomensachteruitgang bij pensionering van mijn man.
    Zelf werk ik parttime en heb helaas nooit pensioen opgebouwd, dus we zullen het moeten doen met 1 pensioen en AOW (wat er dan nog allemaal van over is).
    Onze buffer zit nog ruim onder de vermogensbelastinggrens, maar ik hoop daarboven te komen tegen de tijd dat mijn man met pensioen kan.
    Dat duurt nog zo'n jaar of 9.
    Niet dat ik nu zo graag belasting betaal ;-D, maar het bedrag vind ik zo leuk haha.
    Ook zullen we proberen vlak voor die tijd een andere auto aan te schaffen, waar we dan weer lang mee kunnen doen.
    Een eigen woning hebben we niet, dus daar valt geen kostenbesparing in de vorm van lagere maandlasten te behalen.

    Je verhaal over het reserve snoepje, aspirientje e.d. komt me zeer bekend voor 😉

    Groet Wilma

    Like

  9. Voor ik getrouwd was had ik ook altijd wel een spaarpotje, tijdens huwelijk van 18 jaar met een man die graag alles uitgaf was er nooit veel over, uiteindelijk ook een van de redenen van scheiding.
    Ik kan me nog goed herinneren hoe goed het voelde toen ik na een paar moeilijke maanden met afbetaling van zijn achterstanden voor het eerst weer iets op mijn spaarrekening kon zetten.
    Ik heb onderweg ook altijd veel bij me, vriend zegt altijd bij inpakken dat ik wel erg veel meeneem maar als hij dan iets nodig heeft heb ik het meestal wel bij me: ik mag dus niet veel meenemen maar moet wel alles bij me hebben zeg ik dan maar.

    Like

  10. De buffer is nooit groot genoeg. Om een maand geen salaris te krijgen daar heb ik geen geld voor op lopende rek.
    Maar wel aan spaargeld(oa voor hyp. 15xmaand salaris) maar de buffer voor onze jaarlijk rekening bieb,hout kachel, eigen bijdrage, huur grond etc etc daar zit ook genoeg in voor 3 jaar.
    Net veel geld extra afgelost 10proc nu 'sparen' voor nieuwe tuin voor dit jaar. Begroot 8/10 duizend dus hoop de komende maanden zo te sparen dat ik niet aan spaargeld hoef te komen.
    Elke maand wat +vakantiegeld

    Like

  11. Hoe herkenbaar, als ik in een financieël dipje zit stap ik mijn voorraad kast in kijk wat we allemaal hebben, we kunnen wel een maand ( mischien wel 3) rondkomen met aleen brood en melk kopen.
    Dan voel je je rijk!
    De financieële buffer is ook op orde, is echt voor noodgevallen, verlies baan b.v
    Alles wat boven de buffer zit gaat naar de hypotheek aflossing
    Wij kopen wat we nodig hebben , niet meer, we hebben het luxe vinden we zelf.
    Als ik zie aan wat een onzin dingen mensen geld uitgeven , dan denk snap ik dat mensen in de geld problemen komen.
    Ik werk in de hulpverlening, veel mensen geven echt alles uit wat binnen komt, aan de meest zotte dingen (2x in het jaar een nieuwe bank, omdat die andere kleur toch opeens leuker is) en dan is het geld echt op, geen cent buffer, altijd rood staan
    Dus ook altijd geldzorgen, en afgunst naar anderen, die “meer “hebben.
    Mijn buffer geeft mij een financieel veilig gevoel, heerlijk!

    Like

  12. Hier ook een financiële buffer , waarschijnlijk voor een andere auto als het nodig is e.d. Wat ik alleen zo vreemd vind is dat als ik bij de NIBUD mijn buffer bereken ik krijg te zien dat mensen met een vergelijkbare huishouden een buffer hebben van 21000 euro, dat vind ik dan wel weer veel geld.

    Like

  13. Hier ook een fanatieke bufferaar, eigenlijk sinds ik op mijzelf woon. Ons buffer is afgelopen jaar flik geslonken vanwege een aanbetaling op ons koophuis. Toch hebben we nu genoeg om zonder(!) inkomen nog 4 maanden te leven. Hopelijk is het niet nodig, maar op dit moment zijn we beiden werkloos dus wel heel fijn.

    Like

  14. Voor uit zien is regeren! Ik heb net als jij met alles een buffer, omdat me dat vrijheid en onafhankelijkheid geeft. Het verhaal van de krekel en de mier vertel ik ook al jaren. En het is geen afzien, of tobben, het is net als wat je zegt vrijheid en rust! ( ik ben in een ander leven denk ik hamster geweest, ik word er ook erg blij van en voel me er rijk mee) Vr.Gr. Kathy

    Like

  15. Hier een buffer voor “als er iets stuk gaat”, een buffer voor studie kinderen, een buffer voor medische dingen, een buffer voor “leuke dingen”, een buffer voor “later” (partner bouwt geen pensioen op), en alles wat over blijft gaat naar de hypotheek rekening.

    Like

  16. Door een flinke inkomens achteruitgang is onze buffer nu totaal op. Voel me er erg vervelend bij. Natuurlijk was de buffer daarvoor bedoeld, maar het zal wel even duren voor we weer wat op de spaarrekening staat

    Like

  17. Dat is niet leuk voor de toekomst. Balen. Ook wij verdienen genoeg maar hou mijn hart vast voor de toekomst. Bij ooit ontslag ga ik/we giga naar beneden en zal het meeste geld in het huis zitten.
    En als ik zie hoe veel geld we nodig hebben dan schik ik daar van tuurlijk kan het minder en zijn er dingen die je kan stop zetten etc maar dan nog.
    Wij hebben wel twee auto s maar dat is nodig voor het werk en familie bezoek. Wat denk je van kosten opvang, zakgeld 2x , 2xsporten.
    Dus kan je sparen en ga een flinke buffer maken. Hypo zo laag mogelijk. Wij zitten nu op 303 netto per maand. Maar dat moet lager in de toekomst.
    Maar probeer toch een buffer te houden.
    Ook is er nog 15000 als buffer indien noodzakelijk voor school. Maar probeer het eerst zo te betalen. Niet veel maar kan voor school toch een paar jaar mee vooruit en niet nodig dan aflossen dan zou ik weer 40€ naar beneden gaan.
    Dus probeer te minderen maar leef nof wel

    Like

  18. Ik leef al 10 jaar van een WIA inkomen op bijstands nivo. Geen buffer dus van 5000 euro. Ik spaar wel.Maar dat is nodig om kosten van mijn ziekte, oude autootje e.d. te dekken.Ik heb wel een enorme voorraad levensmiddelen voor je weet maar nooit. Ik heb nog een aantal jaren in het buitenland gewoond dus AOW gaat ook gekort worden t.zt.Een buffer is gewoon heel belangrijk en probeer daar extra voor opzij te leggen. Dat lukt een beetje maar door toenemende zorgkosten wordt het wel moeilijker.Mijn extra buffer is bedoeld om mobiel en zelfredzaam te blijven indien mogelijk. Dat is enorm belangrijk als je in een klein dorp woont met voorzieningen een eind verderop.Franciska

    Like

  19. Ik heb gelukkig een buffer(tje) op kunnen bouwen. Velen in mijn situatie hebben weinig tot niets. Ik heb gelukkig nog een baan, maar als die wegvalt wil ik mezelf eerst kunnen redden, dus zorg ik dat ik voor minimaal 6 maanden geld op de bank heb staan om mijn vaste lasten te kunnen voldoen. Dan zou ik in de tussentijd wel een uitkering hebben ontvangen. Maar ik wil daar niet van afhankelijk zijn dat ik mn huur niet kan betalen omdat het UWV niet opschiet met het betalen van de uitkering. En ik denk daar nu al over na, terwijl er genoeg mensen zijn die dat pas gaan doen wanneer ze de ontslagbrief al in huis hebben liggen….en dan lukt sparen niet meer….of niet goed.

    Gr. Boukje

    Like

  20. Buffer opbouwen is slim maar je moet wel geld over hebben om te sparen.
    Als ik zie wat wij man/vr en kinderen van 10/14 kwijt. Door normaal te leven,sporten,vakantie,opvang etc zijn wij toch 3000 kwijt per maand.
    Okee wij leven niet echt zuinig en hebben twee auto s maar werken ook beide. Maar van mij zou het 1000 minder mogen. Heb alles op papier staan en hou alles bij maar wat een geld.
    Oja hypo van 303 netto,geen schulden, maar dagelijkse lasten en kosten gaan door. Tuurlijk kan ik er wat van af halen maar is nog geen noodzaak en laat daarom mijn meiden gewoon sporten(40€)opvang (125)zakgeld(40) etc.
    Leven is duur.
    Dus kan je sparen dan buffer zo veel mogelijk en los een stuk af dat geeft nog meer lucht

    Like

  21. Ik heb twee buffers. Eentje samen met mijn man, voor onderhoud aan huis en vervanging van auto, witgoed – dat soort zaken. En ook eentje prive. Voor aanvulling van mijn begrafenisverzekering. Of voor als mijn man me zou inruilen voor een jonger exemplaar. Of voor als de dijken doorbreken of andere zeer zwaar wegende zaken. Beide buffers geven me een prettig en zeker gevoel en ik voel me er verantwoordelijk voor om beide buffers in stand te houden en te laten groeien.

    Like

  22. 1 buffer, nog niet het bedrag wat we willen, maar ook als we dat wel hebben stoppen we niet opeens met sparen. geen voorbestemd doel, gewoon voor wat als, wat we niet met ander spaargeld kunnen opvangen of wat dan ook. geen koophuis dus ook geen verbouwingen etc. wel af en teo veranderingen in huis. aan de buffer proberen we niet te komen en sinds 2 jaar lukt dat ook prima en dat blijft de komende tijd ook gewoon zo als er financieel niets drastisch verandert. voelt erg veilig idd!
    was als kind ook wel een beetje net als jij. niet alles gelijk opmaken, wat als.. ook veel dingen mee als ik wegga (liever mee verlegen dan om verlegen..) ook voor de kids altijd schone kleding mee, koek, fruit, drinken, potje avondeten voor jongste ook al gaan we bij anderen eten (wat als ze laat eten en hij honger heeft.. die komt ook vaak voor..) toch wel fijn hoor, alles mee 🙂 (of ja veel, vergeet ook eigenlijk altijd wel iets :p)

    Like

  23. Jouw zin `door NORMAAL te leven…` Ik stuit op het woordje normaal. Dat is juist waar je op kunt besparen als je het krap hebt. Wij gaan niet op vakantie en we hebben ook geen geld om te sporten. Maar daarintegen hebben wij redelijk vaak vrij (ik parttime, man fulltime), en kunnen we wandelen met de kinderen, strand/ speeltuintje/ op bezoek bij opa en oma, heel soms een uitje naar Ballorig.
    Ik bedoel eigenlijk, het is niet voor iedereen normaal wat jij normaal vindt.

    Like

  24. Tja wat is normaal? Ik wil daar mee zeggen dat wij gewoon onze ding doen maar wel op het geld letten. Hebben geen schulden en heb genoeg geld om 20 maanden te kunnen overleven. Snap heel goed dat de mensen die hier op reageren vaak zijn van minderen of zo zuinig mogelijk.
    Maar dat gaat mij toch niet lukken want dan zit ik niet op de zelfde lijn als mijn vrouw. Oja we hebben bijv 2 auto s en gaan allerbei naar het werk. ( zelfde gebouw) maar ivm de kinderen komt zij later aan en ik begin vroeg en moet op de terugweg nog ergens eten brengen en werkzaamheden doen. Daarna haal ik de jongste weer op. Zou ik dit met de fiets doen ga ik om 06.00 weg kom ik thuis/opvang 17.45 aan. Dus tweede auto voor gemak. Oja klein maar zuinig.

    Like

  25. Ik v(30) heb ook een flinke buffer prive en mooie spaarrekening met vriend. Ik doe hier wel een beetje mijn best voor. Maar ik heb ook vrienden die meer soort van per ongeluk duizende euro's sparen, gewoon omdat ze niet al hun geld uitgeven en zich helemaal niet voor geld interesseren. Ze houden over. En andere vrienden hebben weer 0 euro buffer en een fikse studieschuld. Ligt echt ver uit elkaar. Ik ben een beetje een bewuste oppotter en geniet ook volop van het nu.

    Like

  26. Durf het eigenlijk niet te zeggen maar wilde voor het eerst met onze caravan naar frankrijk. 4 weken maar geen succes want de vrouw werd ziek zo wel goedkoop want geen winkel gezien. Dus als goedmaker met herfst vakantie naar een park in bad bentheim. Goedkoop terwijl wij daar luxe zaten. Maar met kerst moeten wij weg dus ook naar een park.
    Voor zo'n week heb ik een budget en daar zitten wij ver onder.
    Begrijp dat de echte zuinige mensen dit niks vinden maar wij vinden dit fijn en voor kerst is dit een kado voor de vrouw. Krijgt al jaren niks meer.
    Dit is goedkoper dan al dat visite in dec/jan wat een weekend langs komt van ver.

    Like

  27. Leuk om dit alles te lezen zoveel manieren van sparen, bezuinigen en bufferen.
    Dit is beter dan de instelling van zoveel mogelijk schulden hebben en je huis niet gaan aflossen.. Die mensen komen nog eerder in de problemen.
    Gelukkig gaan steeds meer aflossen en buffers aanleggen ook word het steeds moeilijker voor vele mensen

    Like

  28. Je schrijft erg leuk Pennie. Leuk om te lezen.
    Ook ik heb jaren lang gebufferd, maar ook altijd weer opgemaakt. Leefde erg royaal zoals Akkie bv hierboven.
    De knop is omgegaan toen ik besefte dat ik wel erg veel geld uitgaf aan uitjes en weekenjes weg en etentjes, die eigenlijk niets brachten.
    De buffer voor later, (gaat automatisch elke maand 300 euro naartoe) is inmiddels bijna gearriveerd bij de vermogensgrens.
    De buffer op de lopende spaarrekening houd ik op 10.000 euro. Om toch minder belasting te moeten betalen heb ik in december al grote uitgaven van 2014 vooruitbetaald. Zoals de zomervakantie.
    Dat geld moet ik dus terugsparen. De buffer is mij heilig.
    Ook voor de kinderen zorg ik dat er een buffer is. Als zij een fiets, computer of iets anders voor school nodig hebben, 'staat' het geld er klaar voor.
    Nooit grijpen wij meer mis en dat vind ik heel erg fijn. Een erg veilig gevoel.
    Ik zou ook nooit meer anders willen.

    Like

  29. O ja, in beginsel was het de bedoeling om met de buffer voor later de hypotheek af te lossen. Omdat wij nu al begonnen zijn en tegen die tijd wel klaar zullen zijn, hebben wij geen doel met die buffer.
    Wij zien wel wat de toekomst brengt. Misschien een verpleegster. hihi

    Like

  30. Hoezo royaal!!!!! Haha ze noemen mij een krent.
    Had einde van het jaar 100000 grens bereikt (alle potjes bij elkaar) en heb net weer 17400 afgelost. En nog 126600 te gaan aan hypo.
    We leven en geven uit maar ondanks het geld koop ik geen dure auto of ga ver/duur met vakantie.
    Tuurlijk je kan super zuinig leven maar wij werken beide hebben alle fam ver weg wonen

    Like

  31. Ipad sloeg weer vast.
    Hm zou willen dat 1 inkomen voldoende was en hoop dat de lasten in de tijd naar beneden bijgesteld kan worden maar opvang en school en zakgeld en geld voor school dat kost nu geld maar word minder indien de meiden groot zijn of de deur uit.
    Of krijgen de kinderen geen zakgeld/ telefoon bij de nog zuinige mensen (sporten)
    Nu is er geld maar bij werkloosheid of minder salaris stopt dat ook maar nu kunnen wij het betalen.
    Zakgeld krijgen is toch heel normaal toch????????

    Like

  32. Er zijn heeeel veel mensen die al lang van een minimuminkomen moeten leven. Niks hypotheek aflossen maar in een huurhuis wonen. Een buffer ?? Laat me niet lachen, als je zo'n royale buffer kunt opbouwen als sommige reageerders hier is bezuinigen/hypotheek versneld aflossen een hobby.

    Like

  33. Tja lijkt mij heel erg om van weinig rond te moeten komen. Respect voor de personen die het toch het beste van maken.
    Maar wij zijn vanuit het noorden verhuist naar het verre westen allemaal voor werk. En hebben nu werk bij een bedrijf waar extreem goed verdiend word. Wij zijn dan nog de minima s van dit bedrijf dus ondanks weinig opleiding toch goed verdienen.
    2xmodaal en ben daar blij mee omdat ik weet dat de meeste minder verdienen.
    Hm vandaag ging er weer een groot verdiener eruit. Vet vervroegd pensioen en nog maar 55 jaar. Grrrrrrrrr ik moet tot mijn 67 en voor een fractie van hun salaris.
    Dat wij het goed hebben komt ook door dat mijn vrouw ook 24 uur werkt.
    Maar ook wij hadden in het verleden geen geld voor een buffer dus blijf hopen op mazzel/ betere tijden

    Like

Zeg het maar!

