Zaterdag

Zo zeg wat gaven wij een geld uit deze week! De Belastingdienst kwam met een naheffing en onze minstens 10 jaar oude koelvriescombinatie gaf de geest. Eén keer knipperen met de ogen en we waren €1300 armer.

Het geintje van de Belastingdienst werd eind vorig jaar al aangekondigd en is te wijten aan onoplettendheid en naïviteit van onze kant. Het bedrag van de door ons afgekochte woekerpolissen hebben we bij de aangifte van dat jaar niet doorgegeven. Onze motivatie was dat we daar bij het uitkeren namelijk al enorm veel belasting over betaalden, dat ook omstandig werd aangekondigd door de woekerpolisboef, eh verzekeraar. Maar zo werkt dat niet. Er werd vooraf inderdaad al één en ander in gehouden maar achteraf wil de belastingdienst er ook nog een plasje over doen om de onterecht genoten voordeeltjes in de jaren dat je het bedrag opbouwt, weer van je af te pakken. Moet je maar niet de polis afkopen voor einde looptijd. Jammer genoeg, want je inleg (of wat er van overbleef) niet terughalen is in deze tijd geen optie meer, aangezien je polis zichzelf van binnenuit opeet als je niet uitkijkt. Nou ja, erg suf van ons, meer valt er niet over te zeggen.

Dat een minstens 10 jaar oude koelkast (denken we, hij hoorde bij het huis maar hoe oud precies weten we niet) gaat hemelen, komt natuurlijk helemaal niet als een verrassing en dat is waar we de buffer voor hebben. Dat dit op dezelfde dag gebeurt als die weinig opwekkende acceptgiro van de Belastingdienst vond ik dan wel een tegenvaller.

Een andere uitzoeken was nog niet eenvoudig. De koelkast kan in onze keuken maar op één plek staan en die plek is best smal, weet ik nu. De beschikbare breedte van 55 cm matcht niet met het merendeel van de aangeboden koelkasten die bijna allemaal 60 cm breed zijn. En zo kochten we nu dan weer hetzelfde best dure merk (L.iebherr) omdat die nu eenmaal wel koelkasten van 55 cm breed verkoopt. Waar ik wel heel blij mee ben, echt heel blij, is dat deze nieuwe koelvriescombinatie ‘no frost’ is. Nooit meer ontdooien! Dat scheelt geld want hoewel ik in theorie weet dat maandelijks ontdooien scheelt in energieverbruik, kwam de praktijk neer op iets heel anders. Namelijk pas ontdooien als de laden van het vriesvak alleen nog maar open gaan door grof geweld toe te passen. Het scheelt ook tijd en irritatie want als ik ergens een hekel aan had….

Over naar de wekelijkse kattenupdate (kattenhaters kunnen nu stoppen met lezen)…het gaat heel erg goed in ons kattenhuis. De houding van twee van de drie de bewoners op vier poten is aan het veranderen. De duidelijk te lezen tekstballon boven hun hoofd ‘wat doe die indringer hier!*^&%^$?’ is veranderd in ‘onduidelijk wat ie hier doet, maar voor nu best oké.’ Het lijkt alsof Moos en Smoes doorkrijgen dat meer katten niet betekent dat de stroom voer ineens minder wordt of dat er niet meer geknuffeld en gespeeld wordt. Dus glijden we heel langzaam in een ritme dat vertrouwd aanvoelt voor iedereen.

Smoes kan eindelijk weer ontspannen

Daarbij scheelt het enorm dat Dibbes een slimme kat is die snel aanvoelt wat kan en wat niet kan en zich goed laat bijsturen. We pasten wat tips van de dierenarts toe en met effect. Ook las ik het boek ‘Kattengeheimen’ dat mij door een hier meelezende dierenartsassistente werd aangeraden. Heel verhelderend! Dan viel het ook nog allemaal reuze mee, want het kan allemaal veel erger uitpakken met de komst van een extra kat in je huis. Buiten wat geblaas en gekwetste ego’s is er niet veel aan de hand geweest.

Vanmiddag slepen we de kerstboom naar de inzamelplek hier in onze gemeente en gaat ie in de hens! Elk jaar weer een leuk moment. En verder doe ik weinig, ik heb vanmorgen wat crackers gebakken en straks stort ik mij op de zaterdagkrant. Fijn weekend!

15 gedachtes over “Zaterdag

  1. Dat is balen dan inderdaad, als alles tegelijk komt.
    Zo'n 'no frost' is ideaal. Wij hebben hem nu denk ik twee jaar inmiddels, bevalt uitstekend.
    En fijn dat het met de katten goed verloopt allemaal…

    Goed weekend!

    Like

  2. No frost is inderdaad heerlijk 🙂

    Tja, jammer van de woekerpolis. Maar het is niet meer terug te draaien. En ik denk dat jullie er een hele hoop van geleerd hebben (en er ook wat mensenkennis van gekregen hebben). Dat was dan heel duur leergeld, maar goed. Als je er dan maar voortaan ook wat mee doet, dan voorkom je er vast nog wel meer dure fouten mee…

    Fijn weekend nog!

    Like

  3. Hier pasgeleden ook 1300 euro armer dankzij blauwe enveloppen, maar niet zo'n prachtige koelkast rijker, helaas 😉

    Fijn dat je straks weer een goeie hebt.

    Like

  4. Zeker slikken. Hier een haperende CV ketel, hoop dat hij het nog even volhoudt…. , dure autoreparatie, de mededeling van de belastingdiens (was verwacht, toch niet leuk) dat nu ik geen inkomen meer heb, ik ook geen voorlopige teruggave meer krijg. Oh ja, daarom vond ik 10.000 euro niet zo heel veel, het is als je pech hebt zo op:( Julia

    Like

  5. dus als ik het goed begrijp moet je de balasting ook ervan op de hoogte brengen als je extra hypotheek aflost want anders krijgen we volgend jaar ok nog zo'n extra kadootje te betalen ? , hier geen koelkast aan, spullen staan nu op een koele plek, ( geen vlees en zuivel hier dus dat scheelt ), veel plezier met je nieuwe koelkast, geniet ervan , liefs marion

    Like

  6. Oh heerlijk he zo'n koel vriescombinatie die je niet hoeft te ontdooien. Ik heb er ook al 8 jaar een. En als hij het begeeft komt er zeker zo'n zelfde exemplaar voor terug. Hopelijk gaat ie nog even mee 🙂 maar ik heb net als jij een buffer, dus een nieuwe aanschaffen kan zonder problemen. Daarna “spaar” ik hem weer bij elkaar op de volgende manier: per maand een bedrag apart zetten. Ik gok erop dat hij minimaal negen jaar meegaat. Het bedrag dat hij kost deel ik door 9 (het aantal jaren en dan weer door 12 (maanden). Dat bedrag zet ik dan maandelijks opzij. Dat houd ik bij in een spreadsheet. Altijd iets kunnen vervangen geeft rust.

    Like

  7. ja dat moet je zeker Marion! Maar dat doe je al bij de aangifte, je moet het bedrag van je hypoteekschuld doorgeven. Je hebt natuurlijk recht op minder aftrek als je aflost. Daarom is het noodzaak daar rekening mee te houden, je zal als je de teruggaaf maandelijks terugkrijgt ah eind altijd iets moeite terugbetalen in geval van hypotheek aflossen.

    Like

  8. Ohhhhh, ik wil ook een no frost in het nieuwe huis. Hier zijn de lades al weer zo aangevroren door mijn ijsblokjes verslaving. Gelukkig hoeven we niet na te denken over afmetingen. Alleen over model, zuinigheid en prijs.

    Like

  9. Wat fijn dat het nou zo goed gaat met de katten en dat Dibbes geaccepteerd wordt door de twee andere katjes. Je hoort wel eens verhalen dat katten een andere kat of een nieuwkomer totaal niet accepteren en dat een kat bijvoorbeeld boven leeft en de andere kat(ten) beneden in een huis. Ben zo blij voor het beestje dat alles voor hem zo goed is afgelopen en dat hij het zo fijn heeft in jullie gezin. Wij hebben zelf ook een Liebherr koel-vries combinatie en ben er zeer tevreden over. Is wel een duurder merk maar erg degelijk. En als die zo lang meegaat als onze vorige koel-vries combinatie van Philips (ruim 23 jaar) mogen we absoluut niet klagen. Qua energieverbruik zul je het ook merken, zeker wij met zo'n oude koel-vries combinatie hadden bij de daarop volgende energie rekening fors minder stroom verbruikt. Afgelopen zomer moesten wij onze oven en gaskookplaat die ook al ruim 23 jaar oud waren vervangen en de wasmachine (deze was 13 jaar). Ben benieuwd of we dat ook weer gaan merken in onze energierekening. Nog een fijne zondag voor julllie allen. Marja

    Like

Zeg het maar!

