De waarde van geld staat niet vast

Wie geld meer geld tot zijn beschikking wil hebben, kan of meer geld gaan verdienen of minder geld gaan uitgeven. En dat laatste is onderwerp van dit blog. Zoals ik schreef zijn veel grote besparingen te bereiken door te stoppen met impulsuitgaven of ondoordacht geld uit te geven. Vele tientjes maken een kapitaal.  Alleen het ene tientje is het andere niet, blijkt uit ons gedrag. Sommige tientjes zijn interessanter dan andere tientjes en dat wordt bepaald door de omstandigheden.

Hoewel de waarde van geld economisch vast ligt, is dat gevoelsmatig niet zo. Ik kwam deze week in het boek ‘Schaarste’ (recensie volgt volgende week) een onderzoek tegen waarover ik al eerder had gelezen. Ik pas het even aan naar mijn eigen belevingswereld. Aan voorbijgangers wordt gevraagd zich in te leven in een situatie dat ze iets gaan kopen,  bijvoorbeeld een keukenmachine met een aankoopprijs van zeg € 50. Zouden ze 15 minuten omrijden als blijkt dat ze in een andere winkel de keukenmachine met 50 % korting kunnen krijgen, dus voor € 25? Het merendeel van de mensen zegt om te rijden.

En wat nu als je een TV koopt voor € 375? Rijd je dan ook 15 minuten om als je € 25 korting kunt krijgen? Nee, zeggen de meeste mensen, dan niet. Terwijl met die € 25 net zoveel fruit, kauwgom of tijdschriften kan worden gekocht als met de uitgespaarde € 25 in het geval van de keukenmachine. Als het voordeel percentueel gezien kleiner is, vinden we het minder interessant. Behoor jij tot die minderheid die ook dan omrijdt? Dan is de kans groot dat je krapper bij kas zit. Mensen met een hoger inkomen en meer saldo op de bank rijden minder snel om als het voordeel percentueel gezien lager is, in vergelijking met mensen die krap bij kas zitten (en even los van het feit of je dan wel een TV van € 350 kan kopen).

Wat leert ons dat? We willen besparen om diverse redenen. Voor de een is het noodzaak en voor de ander is het een manier om een vakantie bij elkaar te verdienen of de hypotheek af te lossen. Hoe meer oog je hebt voor de onlogica van de boekhouder in je hoofd, hoe meer je weerstand zou moeten kunnen bieden aan de gedachte ‘dat is maar € x korting’. Want al die kleine bedragen vormen samen een grote massa. Heb je oog voor het bedrag in plaats van het percentage dan kun je er een sport van maken door wel altijd net even die extra moeite te doen.

Zorg dus dat je weet wat de waarde van spullen is. Als je op zoek gaat, zoek dan altijd naar aanbiedingen. Zo spaarde ik vorige week € 60 uit op een koelkast, zelfde model, alleen toevallig bij de één € 60 goedkoper dan bij de ander.

Houd een prijslijst bij van spullen die je dagelijks of wekelijks koopt. Zo weet ik dat bijvoorbeeld de bio-aardappelen, de roomboter en de eieren bij de Lidl goedkoper zijn dan bij de Deen en handel ik daarnaar. Nu koop ik wel meer bij de Lidl, maar ik nu heb ik het even alleen over deze producten. Dat scheelt me per week 50 cent. Tja, word je niet echt warm van toch? Maar als ik bereken wat dit me scheelt op jaarbasis, dan is dat € 25. Op drie kleine producten die we bijna dagelijks gebruiken! Stel dat het me lukt door slim in te kopen  (weten wat iets kost, letten op aanbiedingen en inkopen met staffelkorting) per jaar € 250 te besparen. Dat is over 20 jaar € 5000!

Natuurlijk heb ik niet die € 5000 tot mijn beschikking over 20 jaar, tenzij ik systematisch elk uitgespaard dubbeltje opzij zet, maar het gaat om het concept. Denk groot, weet wat de waarde van geld is, weet wat je kunt kopen, weet dat je gevoel over geld wordt beïnvloed door context. Om nu te voorkomen dat je vier dagen in de week bezig bent met boodschappen doen (want wie heeft daar zin in of tijd voor?), kun je elke week één winkel bezoeken en daar de spullen die je nodig hebt voor een maand inslaan.

Heb jij oog voor de waarde van geld of word je – net als de meeste mensen – nonchalant naarmate je meer hebt of er verhoudingsgewijs minder bespaard kan worden?

42 gedachtes over “De waarde van geld staat niet vast

  1. Op 'de kleintjes' letten, daar is vast niks mis mee. Maar het kost veel energie. Zelf vind ik het veel makkelijker om op 'de groten' te letten. Dat wil zeggen 5000 euro uitsparen door een kleinere auto te kopen of een goedkoper huis.

    Pennie Wijs

    Like

  2. Die tweede methodes om meer geld ter beschikking te krijgen herken ik. Ik vind meer verdienen makkelijker, omdat het actiever voelt. Bij sparen is het bij mij vooral 'niet kopen' en dat vind ik saaier!

    Hoewel koopjes zoeken wel weer echt actief is natuurlijk.

    Like

  3. Dat heb ik wel geleerd, alleen werk ik nu tussen mensen die graag veel geld uitgeven om indruk te maken, ze leven boven hun stand en toch beinvloedt mij dat ook.
    Nu naar kantoor en hopen dat ze geen stomme slingers op hebben gehangen boven mijn hoofd. Die haal ik er meteen vanaf. Wat een onzin. Alsof ik een kleuter ben.

    Like

  4. Ik let op aanbiedingen,ook de kleine. Het is meteen een fietstochtje voor me. Maar regelmatig verdwijnt mijn voordeel weer in het bakje van de gitarist voor de supermarkt. Ach ja,die man moet ook leven.

    Like

  5. Wat voor mij persoonlijk een behoorlijke eye-opener is geweest, en heeft geholpen om grip op onze uitgaven te krijgen was juist dit principe dat elke cent er wel degelijk toe doet. Bedenk dan ook niet meer dat b.v iets wat in de aanbieding is van 1 euro , en nu voor 75 eurocent geen zoden aan de dijk zet, maar dat dit een bezuiniging is van 25 procent. Dit ” procenten berekenen “of het nu om grote of kleine bedragen gaat, heeft ons enorm geholpen om te bezuinigen op heel veel van onze zowel vaste als variabele lasten.

    Aagje

    Like

  6. Ik behoor tot de groep die omrijd … krapper bij kas dus . Mij helpt het ook om een grotere geheel; doel, voor ogen te houden , want €0,50 en tientjes op zich zijn vrij waardeloos .En soms ben ik het ook zo zat om voortdurend op die flut bedragen te letten ; het kost inderdaad veel energie .Maar op jaarbasis levert het wat op .Ik wil sparen en doe dat het liefst in bedragen van minimaal €100, 00 . Dat is nog niet realistisch , dus zal het in porties van €10,00 moeten , dat lijkt zo weinig dat ik het soms niet op de spaarrekening zet , want “waar gaat het over “? maar beter iets dan niets . Het is allemaal psychologie ; ik ben benieuwd naar de recensie van het boek . groeten mirjam

    Like

  7. Bij het onderhandelen over de aankoop van een vorige woning zei onze aankoopmakelaar op het moment dat wij wilden toehappen om het huis te hebben: “bedenk wat je met dat geld bij de bakker kunt kopen” en onderdhandelde er nog wat vanaf. Ik denk dat we van dat geld nog meer dan een jaar boodschappen hebben kunnen doen.
    Tegenwoordig zeg ik mensen wel eens dat ze de besparing van bijvoorbeeld het bedrag dat zeper jaar kwijt waren voor roodstand moeten omrekenen in broden. Zeker 1 iemand is toen direct een plan gaan maken om nooit meer rood te staan: ze kon er met haar grote gezin wel een hele maand brood van eten.

    WG

    Like

  8. schaarste is bij mij niet alleen in geld uit te drukken, maar ook in tijd: ik ben een alleenstaande en werk fulltime (40u) en heb een reistijd van 3,5 uur per dag …. ik heb niet de luxe om uitgebreid overal heen te gaan om de beste aanbiedingen te halen. Ik beperk me tot 2 lokale supermarkten voor de dagelijkse zaken en fiets af en toe ietsje verder voor de pakken kattengrit en sojamelk. Ik kies wel bewust wat ik koop en zal altijd de aanbiedingen in de winkel in de gaten houden. het zal dan wellicht ietsje duurder zijn dan wanneer ik naar de andere kant van de stad fiets, maar dan is dat maar zo.

    Like

  9. Het ligt er bij mij heel erg aan in hoeverre mijn tijd geld waard is. Soms is dat veel geld waard en kan ik het me (voor mezelf) niet veroorloven om voor het goedkoopste te gaan. Op andere momenten zit ik ruimer in mijn tijd en ga ik zeker voor de goedkoopste optie. Maar meestal ben ik me er in ieder geval wel bewust van.

    Like

  10. Hoi Spaarcentje,

    Dit is weer de spijker op z'n kop.
    Gisteren schreef ik dat ik mijn kaugumpjes doormidden bijt. Waar, maar eerlijk gezegd niet helemaal uit zuinigheid. Ik vind een heel kaugumpje teveel een prop in m'n mond (maar dit terzijde).
    Wat je aangeeft is denk ik ook op mij van toepassing. Bij een grote aankoop verlies ik soms echt het kostenplaatje uit het oog.
    We hebben bijvoorbeeld een keer een wasmachine gekocht en puur geselecteerd op: a. goed merk, b. snelle levering, c. energiezuinig.
    Op dat moment kon het me weinig schelen of ik de machine ergens anders goedkoper kon krijgen.
    Hoe komt dat?
    De wasmachine ging plotseling kapot en moest snel vervangen worden want a. wasmand puilde uit, b. studentenkinderen moesten schone was mee terug nemen naar studentenhuis, c. ik heb een enorme hekel aan de was bij de buren moeten brengen.
    Op dat moment waren deze overwegingen bij mij doorslaggevend en was de prijs niet meer zo belangrijk.
    Mmmmm….volgende keer iets minder op gevoel reageren bij een aankoop denk ik….

    Groet Wilma

    Like

  11. Ik let ook op kleine bedragen, denk dat dat er juist toe doet.
    ( en ik mag absoluut niet mopperen over ons bank saldo ) los jaarlijks het max aan hypotheek af,… en heb het goed.
    Maar ik leef volgens vele mensen sober, bak eigen brood gebruik geen pakjes om mijn voeding te bereiden. veel 2 de hans, dat is omdat ik tegen verspilling ben, niet omdat ik het me niet kan veroorloven.

    Deb

    Like

  12. Wij moeten het nu hebben van die dubbeltjes en het maakt ECHT VEEL UIT! Mijn vriend heeft nu geen werk en ik heb een kleine wao. We hebben ons weekbudget gezet op €80,- en dan maken al die dubbeltjes aan het eind van de week een grote voorraad fruit. Kopen we sowieso al geen rotzooi en maken we veel zelf het is echt geen vetpot met 2 volwassenen en 3 pubers. Ik heb 3 winkels waar ik wekelijks heen ga en nog naar de markt op zaterdag. Heb vaste lijsten voor wat ik bij bepaalde winkels haal + de aanbieding van die week. En dan is het echt wel te doen, niet altijd leuk maar wel te doen. T is vooral: “laat je niet gek maakkeuhh!”
    Bedoe,l we willen alles kunnen betalen, niet rood staan en ook nog een klein beetje kunnen sparen. Kun je zielig lopen doen maar daar heb ik geen zin in. Scheelt natuurlijk wel dat wij de reserveringen nog kunnen doen en toch nog €100,- kunnen sparen. Als dat niet meer kan wordt het wel een stuk zwaarder.
    Groetjes, Tina

    Like

  13. Ik verkoop een product,waar ik 1,50 winst op maak,daarvoor moet ik het inpakken en naar de brievenbus.(= lichaamsbeweging ook als het regent )
    Sinds 2 jaar houd ik bij hoeveel ik ervan verkoop en de teller staat nu op 2400 euro
    Vele kleintjes maken 1 grote 🙂

    Like

  14. Dat doe ik ook idd, tijd is me veel waard. Ik reken mijn netto-uurloon wel eens uit en vraag me dan af hoeveel tijd ik moet werken om iets te kunnen kopen. Dat helpt wel bij het maken van een afweging.

    Like

  15. Witgoed koop ik altijd via internet. Even een uurtje inlezen over wat de markt te bieden heeft, dat matchen met mijn wensen en budget en dan een betrouwbare webwinkel zoeken die het voor de laagste prijs aanbiedt. Volgende dag bezorgd, snel genoeg voor mij.

    Like

  16. Ja gek is dat. Met kleding doe ik dat wel, maar op een of andere manier ben ik er met apparaten voorzichtig mee om het via internet te kopen. Terwijl de garantie meestal via de importeur loopt.

    Groet Wilma

    Like

  17. Deze week gaven we 2x 30 euro uit aan “uit eten”. Tich was de ene 30 euro veel meer waard dan de andere…
    De 1e 30 euro ging naar de Chinees voor een buffet. Het was echt niet lekker: lauw, droog en oud. De 2e 30 euro ging naar een Brasserie voor een lunch. Was heerlijk! Allebei 30 euro maar een wereld van verschil.

    Like

  18. Maar dan heb je ook waar naar je geld. De kunst is om diezelfde auto zo voordelig mogelijk te kopen. Wordt dat in de buurt of aan het andere eind van het land?
    Hoeveel moeite wil je daarvoor doen?

    Groet Wilma

    Like

  19. ik spaar mijn statiegeld , die bon laat ik uitbetalen en dat geld gaat in een potje, vroeger leverde ik het in bij het afrekenen van de boodschappen, waardoor ik soms meer kocht dan nodig omdat ik toch die paar euro van het statiegeld terug kreeg, nu ik de bon van te voren laat uitbetalen en het geld apart houd , geef ik minder uit aan extra dingen en houd ik het geld over. op zich mis je het niet echt omdat je het geld toch al uitgegeven hebt,maar het spaarpotje raakt sneler vol dan verwacht en dat geld gebruik ik dan voor grotere uitgaves die echt noodzakelijk zijn en niet meer voor onnodige dingen.

    Like

  20. Ik vind het eerder nutteloos om ontvangen statiegeld of ander 'bespaard' geld in een potje te steken tot het potje vol is. In een potje brengt het geld totaal niets op . Het is toch ook niet omdat je op dat moment wat meer geld ter beschikking hebt, je het ook moet uitgeven aan nutteloze zaken…..

    Like

  21. Ik lees dit vaker, dan denk ik dus volgens mij bespaar je meer door geen frisdrank te kopen. Ik heb nooit statiegeld, want ik koop dit gewoon niet. Julia

    Like

  22. Ik zoek altijd online uit wat ik wil hebben en wat de beste prijs is. Daarna ga ik naar een lokale verkoper en vertel ik wat ik wil en wat ik ervoor wil geven. Lukt altijd 🙂

    Verder, ik let niet alleen op de prijs maar ook op de eventuele kosten voor het omrijden. Ik probeer overal rekening mee te houden.

    Like

  23. Anoniem, wij kopen ook nooit frisdrank maar toch geef ik regelmatig flessen in ruil voor statiegeld in. Ik ben veel met de fiets onderweg en vind gemiddeld 10 kleine glazen bierflesjes, colaflesjes in de berm. Die raap ik op en geef ze nadien af als ik ga winkelen. Voor mij is 'dat' statiegeld pure winst aangezien een ander voor het flesje betaald heeft maar ik het statiegeld krijg omdat ik de flesjes afgeeef liesbet

    Like

  24. Hallo Julia , natuurlijk is niets kopen het allergoedkoopste … maar ik ben niet alleen in mijn gezin en mijn kinderen houden wel af en toe van frisdrank , dus ja heb ik wel statie geld . het gaat nog steeds bij mij om het principe dat alle kleine centjes, duppies en eurootjes na een jaar opeens veel meer waarde blijken te hebben , dan ze afzonderlijk lijken te zijn .

    Like

  25. ha ha m nee de rente op de bank levert een stuk meer op momenteel ….
    ik spaar het lekker wel en in de zomervakantie gaan we er een keer van uit -eten , leuk he ..!!!!

    Like

  26. Ik heb gisteren voor het eerst online vlooiendruppels voor onze katten en honden besteld. Ik heb hiermee voor een heel jaar ruim 90 euro bespaard. Vervelend voor de plaatselijke dierenwinkel, maar ik ben niet langer een dief van mijn eigen portemonnee. Het voer kan ik inmiddels per zak ook 4 euro goedkoper krijgen, dat scheelt toch ook weer 96 euro per jaar.

    Like

  27. Nee, ik ben zeker niet nonchalant meer met geld, ik weet welke artikelen bij welke supermarkt het goedkoopst is, en voor grote dingen zoek ik net zolang op internet tot ik de beste prijs heb. Iedere euro kun je maar 1x uitgeven, en daar gaan we heel zuinig mee om…

    Like

  28. Ja, iedereen zegt dat het zo zielig is voor de lokale middenstand… en dat is natuurlijk ook zo, maar als je geen meerwaarde biedt voor een hogere prijs dan houd je het in deze tijd niet meer vol.

    Like

  29. Dat snap ik wel hoor, ik zie het soms alleen staan bij mensen die heel weinig te besteden hebben, dus vandaar mijn opmerking. Verder is het een prima tip. Julia

    Like

  30. Bij omrijden moet je ook de benzinekosten meerekenen in de prijs. Om die reden bestel ik als het kan ook meer via internet. De verzendkosten zijn dan vaak goedkoper dan met de auto ergens (om) te rijden.

    Like

  31. haha dat doe ik ook, en bij grotere uitgaven probeer ik altijd af te dingen en bereken dan hoeveel uur werken het me scheelt.:-)
    Dit omdat ik vanwege ziek zijn niet meer uren kan werken en dat frustreert me nogal. Nu los ik het zo op. Laatst weer bij kennissen die net u

    Like

  32. natuurlijk kun je beter geen frisdrank drinken,maar ik koop het allergoedkoopste merk wat er is en daar zit net zoveel statiegeld op als op duurdere merken, mijn frisdrank kost maar 0,40 eurocent dus is dat heel goedkoop alleen water drinken is goedkoper of siroop.bovendie vind ik op mijn werk en onderweg ook regelmatig flessen met statie geld en daar stap ik ook voor van de fiets. zelfs voor een flesje van 0,10 eurocent

    Like

  33. zo is het en bovendien heeft degene die dat er neergezet heeft ook gemeld dat ze het gebruikt voor noodzakelijke aankopen die ze anders niet kan doen. niet voor nutteloze dingen.

    Like

Zeg het maar!

