Vernieuwde GELUKKIG

Nu het tijdschrift GELUKKIG zijn 4e jaar in is gegaan en onlangs werd uitgebreid met een heel team aan medewerkers, is het een mooi moment er weer eens iets over te schrijven. Sinds het verschijnen van het eerste nummer in 2010 probeert het een tegenhanger te zijn van de stapels tijdschriften die maar aanzetten tot kopen, kopen en nog eens kopen. Sla een tijdschrift open en nog altijd zie je veel reclames die proberen de hebzucht op te wekken. Alsof er geen crisis bestaat.

Steeds meer mensen worden echter geraakt door de crisis en dat heeft gevolgen op veel gebieden van het leven. Niet alleen op financieel vlak, maar ook mentaal, logistiek of huishoudelijk gebied zal het gevolgen hebben als je een kleiner budget hebt dan voorheen. Het tijdschrift biedt die mensen een uitweg.

Onlangs kondigde de uitgever van GELUKKIG aan dat het blad werd uitgebreid met extra medewerkers. Tot nu toe werd het blad vooral vol geschreven door Henderina Woudstra zelf (die het ook uitgeeft) met wel een vaste column van cabaretier Arie Vuyk en een column van een budgetcoach, die met ingang van dit jaar is gestopt. Nu zijn er aan het team diverse namen toegevoegd, waaronder mij bekende bloggers als Valhalla en Spaarmoeder.

In de net uitgekomen GELUKKIG is er aandacht voor veel zaken: een emigratie naar Spanje, columns van Arie Vuyk en Gerlinde (Valhalla), het nut van een voorraad, de veranderingen in het leven als een werkende moeder een thuisblijfmoeder wordt, brood bakken, tuinieren, zelf mooie spullen maken. Zeer duidelijk vond ik de bijdrage van Roel de Jong en Cees Ravensbergen over inkomstenbelasting. Zulke artikelen mogen er vaker in staan: duidelijk, praktisch en direct toepasbaar! Ook het artikel van Henderina zelf over omgaan met tegenslag vond ik zeer inspirerend.

Is het een voordeel dat er meer medewerkers zijn? Natuurlijk is het leuk artikelen van een andere hand dan Henderina te lezen. Hoe interessant ook, meer invalshoeken of schrijfstijlen is altijd prettig. Aan de andere kant, de schrijfstijl van Henderina is heel duidelijk en prettig leesbaar. De redactie van de ingezonden artikelen had van mij wel wat strenger gemogen. Met name het eerste artikel over de emigratie naar Spanje liep niet lekker en er stonden veel taal- en stijlfouten in. Kortom: het is duidelijk dat er hier en daar nog wat uitgewerkt moet worden, wat overigens heel begrijpelijk is. Ik hoop dat het blad in de toekomst wat dikker wordt en dat er meer praktische artikelen in komen die mensen helpen meer grip te krijgen op financiën. Ook zou het een aanrader zijn als er bijvoorbeeld leestips in staan voor mensen die zich willen verdiepen in bepaalde onderwerpen of dat er tips worden opgenomen die verwijzen naar voor de lezers relevante websites.

GELUKKIG. Leven en genieten binnen je budget komt 6 keer per jaar uit en kost €15. Het abonnement wordt niet automatisch verlengd. Je kunt je hier aanmelden.

9 gedachtes over “Vernieuwde GELUKKIG

  1. Ik vind het geen fijn blad, je moet vooral zo gelukkig zijn overal mee, alsof het leven alleen maar gelukkig is met wat je ook maar overkomt. Zowel positief als negatief hoort erbij. En dat overdreven gelukkig en positief zijn vind ik niet echt prettig.

    Like

  2. Toevallig dat ik onlangs aan het overwegen was een abonnement te nemen. Zal weer eens kijken. Spreekt me wel aan. Nadeel is dat je zolang moet wachten weer voor je het 1e nummer krijgt dan. Mja, GENOEG komt zelfs maar 4x per jaar uit….

    Like

  3. ik vind het een leuk blad. Het is alleen naar mijn idee veel te dun. Dit draagt niet bij aan het ” serieus” nemen er van. Het blijft een soort foldertje en dat vind ik jammer. Je bent nu in het 4de jaar! Dan moet er toch eindelijk wel eens iets komen wat in de buurt komt van het oude formaat van Genoeg? Verhoog de prijs desnoods ( een beetje ). Ik heb verschillende keren een abonnement gehad maar beu van bovenstaande heb ik besloten om begin 2013 geen nieuw abonnement meer te nemen. Via de site van Henderina zag ik eind vorig jaar dat er allemaal nieuwe mensen zouden mee werken. Misschien had ik dat expliciet moeten navragen maar ik ging er van uit dat het dan ook wel een dikker nummer zou worden. Wat schertst mijn verbazing? Er is geen pagina bij gekomen! Henderina heeft alleen haar eigen aandeel ( en dat was bijna alles ) een fors eind teruggebracht zodat de andere schrijvers ruimte kregen. Ik voel me een beetje in de maling genomen eerlijk gezegd.

    Lilian

    Like

  4. Ik heb een abonnement gehad, maar ik vind het de prijs niet waard. Te dun en niets wat er in genoeg nog niet heeft gestaan. De bijdrage van Valhalla spreekt me dan wel weer aan, maar is niet genoeg om er opnieuw een abonnement voor te nemen.

    Het enige positieve aan het abonnement, en een groot pluspunt, is dat het niet automatisch wordt verlengd, dat vind ik heel erg netjes.

    Like

Zeg het maar!

