Wijs op woensdag: bespaartip


Om de week op woensdag vereert Pennie Wijs ons met een bijdrage. Deze week heeft ze voor ons de ultieme bespaartip:
Zijn jullie ook altijd zo onder de indruk van de bespaartips van Spaarcentje? Vaak zit ik met open mond van verbazing achter mijn beeldscherm. Hoe kómt ze erop? En ook al die andere bloggers hoor! Ik lees ze allemaal met plezier. Toch kan ik niet zoveel met die tips. Het is me meestal te gedetailleerd, teveel gedoe op de vierkante centimeter. Ik ben meer van de grote lijn: zorgen dat er minder uitgaat dan erin komt en dat is het dan wel zo’n beetje. Ja, daar ben je gauw over uitgekletst, ik zou nog geen A4’tje met tips kunnen vullen, al verdiende ik er duizend euro mee. En tóch heb ik nu ook eens een leuke tip voor jullie. Komtie.
Afgelopen jaar stond bij mij in het teken van meer bewegen en afvallen, dit alles om de basis te leggen voor een gezonde en appetijtelijke oude dag. Van dat meer bewegen kreeg ik pijn in mijn knieën, maar afvallen ho maar. Er moest dus nog iets gebeuren, maar wat? Al decennialang at ik gezond, ik had dan ook altijd een stabiel gewicht. Ik kwam gemiddeld slechts 0,4 gram per dag aan! Dat kan geen zoden aan de dijk zetten, toch? Totdat ik na vijfendertig jaar weer eens op de weegschaal ging staan. Ja, maak het rekensommetje maar even met me mee: uiteindelijk bleek ik vijf kilo zwaarder dan toen ik in de huwelijksboot stapte. Om die boot drijvende te houden moesten ze er beslist weer af, want mijn echtgenoot houdt niet van dikke dames. Ik trouwens ook niet, vooral niet als het mijzelf betreft.
Afijn, goede raad was duur. Snoepen deed ik al nooit, dus op dat punt viel niets te verbeteren. Dan heb je nog de vermijdingsdiëten die tegenwoordig zo in zwang zijn: geen koolhydraten, geen gluten, geen zuivel, geen suiker, geen vlees, gék word je ervan. Suiker en vlees gebruik ik al bijna niet. Honderd procent schrappen heb ik een jaar volgehouden. Het was misschien gezond voor mijn lichaam, voor mijn geest was het dat niet. Mens, wat werd ik daar chagrijnig van. Ik heb me toen voorgenomen om nooit meer iets definitief van mijn boodschappenlijstje te schrappen – behalve als een ernstige ziekte dat noodzakelijk zou maken natuurlijk.
Toen bedacht ik iets doodsimpels. Ik bleef alles gewoon eten, maar wel een beetje minder. ’s Middags maximaal twee boterhammen. Slechts één glaasje wijn bij het avondeten. ’s Avonds géén stukje kaas, alleen een miniflintertje voor de smaak. Enzovoort enzoverder. De eerste maand gebeurde er niets. De maand erop leek mijn broekriem iets minder te knellen. Om een lang verhaal kort te maken: in de loop van het jaar viel ik langzaam maar zeker af en op oudejaarsdag was ik vijf kilo kwijt. Hoera!
Maar vóór die datum merkte ik al snel iets anders. Ik hield geld over. Hoe kon dat nou? Dat ‘lijnen’ van mij mocht immers nauwelijks naam hebben. Tot ik alles eens goed op een rijtje ging zetten. Van twee flessen wijn per week terug naar één. Een pond kaas per week minder. Enzovoort enzoverder. Echt waar, je merkt het in je portemonnee! Dus hier is mijn gouden tip: wil je afvallen en/of besparen op je boodschappenbudget? Maak het niet te ingewikkeld. Schrap geen producten waar je aan gehecht bent en die je in de loop van de tijd intens gaat missen. De kans dat je dat volhoudt is minimaal. Blijf gewoon normaal doen. Maar neem van alles een beetje minder.
PS: Vergeet ik nog te zeggen dat ik ook minder douchegel gebruik. Door het gewichtsverlies is immers de omtrek van mijn lichaam afgenomen. Dat betekent dat het aantal vierkante centimeters huidoppervlak ook is verminderd. Denk maar aan de formule om de oppervlakte van een bol uit te rekenen: 4 pi r 2. Of misschien heeft je lichaam eerder de vorm van een cilinder, in dat geval: 2 pi r h + 2 pi r 2. Nou ja, kijk maar, jullie komen er wel uit hè?
PPS: Daar schiet me nóg iets te binnen. Eigenlijk ben ik milieutechnisch gezien ook heel goed bezig. Al het voedsel en doucheschuim dat ik niet koop, hoeft niet geproduceerd, verpakt en vervoerd te worden en komt uiteindelijk ook niet in het riool terecht. Minder vervuiling en belasting van de aardbol dus. Tel daarbij nog op: minder eten, is minder brandstof voor het lichaam, is minder verbranding, is minder uitstoot van CO2.
Hoe dik of dun ben je en wat voor effect heeft dat op je portemonnee?
En hoe dik wil je je maken over deze kwestie?
31 gedachtes over “Wijs op woensdag: bespaartip

  1. Lol:-)
    Mijn Moerman dieet helpt me wel, maar mijn tailleomvang blijft gelijk en dat is heel vervelend. Kilo's er af en roch nog steeds dezelfde kledingmaat.
    Daar helpt geen rekenmethoede voor het bewaren van doucheschuum tegen.

    Like

  2. Dat herken ik volledig. Ik kan beter niets eten, dan een klein beetje. Als ik weet dat er meer is, dan wil ik meer. Ik denk dat het bij mij door de suikers komt. 'WE WANT MORE!!!', schreeuwt mijn lichaam dan.

    Like

  3. Zeker in wijn zit een behoorlijke hoeveelheid suikers. En vlak de alcohol niet uit.
    In kaas zit ook nog wel wat lactose, maar dat zal vast minder zijn. Het is alleen enorm vet.

    Like

  4. Nou, ik ben dus ook aan het minderen met het eten en ik merk het dus ook in de knip!! Appie heeft altijd fijne hamsterweken begin van het jaar….normaal sla ik altijd groots in, maar nu?? Niks, nakkes nada! Hooguit een flesje deo/doucheschuim….De rest eet ik niet dus waarom kopen? En dat bevalt me best moet ik zeggen.

    Gr. Boukje

    Like

  5. ik ben vorige week ook begonnen met lijnen , ik snoepte niet vaak,maar als ik het deed dan deed ik het ook goed, verder dronk ik veel frisdrank, mijn tactiek om af te vallen is minder vaak boodschappen gaan doen, want ik ging eerst 3 keer in de week en elke keer dat ik in de supermarkt kwam zag ik heel veel lekkers en dat was dan ook nog vaak in de aanbieding, nu ga ik 1 keer per week boodschappen doen en dan op woensdag ,want dan kom ik ook minder in de verleiding om iets lekkers voor het weekend te kopen, in het weekend vond ik het wel moeilijk dat er helemaal niets te snoepen viel, vooral toen mijn dochter mij op wordfeud vertelde dat ze brownies aan het bakken was, maar goed dat ze te ver weg was om er te gaan snoepen

    Like

  6. Ik probeer mijn portie grootte in de gaten te houden, ik merk dat ik snel veel meer pakte dan nodig. En dan kom je snel aan. Ook ik was in de laatste 4 jaar zo'n 6 kilo aangekomen, ik ben er inmiddels al 5 weer kwijt.

    Het scheelt ook enorm in mijn kledingbudget, ik pas nu al mijn kleding weer (wat ik bewaarde voor als ik weer slanker was) dus ik hoef niks nieuws te kopen ;D

    Like

  7. Dat heb ik met bonbons. Die kan ik niet in huis hebben. Sterker nog: die mogen zich niet binnen een straal van 100 meter om mijn woning bevinden.

    Pennie

    Like

  8. Nu dan goed je kleding bewaren van toen je dik was; je weet maar nooit! Zelf draag ik gewoon mijn te wijde kleding nog, dan heb ik er het meeste lol van. Steeds opmerkingen: zeg, wat zitten je kleren slobberig, ben je soms afgevallen?

    Zo hanteer ik trouwens nog een ander trucje, dat ik hier wel kwijt wil. Als iemand naar mijn leeftijd vraagt, tel ik er altijd tien jaar bij op. Steevast is dan de reactie: zo, dat zou je ook niet zeggen, wat zie je er nog goed uit!

    Pennie

    Like

  9. Penny, je bent geniaal. Ik wil al jaren stiekem afvallen, maar zodra er 2 kilo af is komen die er 2 keer zo snel weer aan, en vaak nog iets meer. Ik ga hier vanaf vandaag mee aan de gang, wie weet ben ik volgend jaar wel een paar kilo lichter 🙂

    Like

  10. Dat noemen ze het “EDH” dieet geloof ik, Eet De Helft! Het werkt echt! En nu probeer ik het met alles te doen, Gebruik De Helft! Douche, shampoo, tandpasta, deo, ga maar door! Geen ingewikkelde toestanden en diëten, gewoon van alles de helft! Is meer dan genoeg 😉

    Like

  11. Beste Muts, veel succes met je nieuwe strategie! Maar pas op, een vriendin van me heeft dit principe ook doorgevoerd met de anticonceptiepil en dat had heel akelige gevolgen. Ik waarschuw maar even voor de zekerheid… dat je me niet aansprakelijk stelt…

    Pennie

    Like

  12. Penny, ik doe het een klein beetje anders: ik schrap niets van mijn etenslijst, maar ik neem “luxe” items alleen als ik er ECHT zin in heb. En dan intens genieten van het luxe-item. En stoppen zodra ik genoeg heb=geen honger/drang meer voel. Dus op geen enkel moment heb je het gevoel dat iets aan het opgeven ben.
    Het gaat dan wel om ECHT zin hebben he. Lekkere trek laat ik verdwijnen door een stuk fietsen of door klussen. Goed bezig blijven is zowiezo goed tegen graaien en snaaien.
    Dus bier gaat veel langzamer de voorraad uit, en de sint letters liggen er nog. We hebben een hard leven hier he.

    Like

  13. Wat een goed idee, en wat geestig geschreven (vooral dat besparen op douchegel na afname van de lichaamsomvang vond ik erg komisch). Ik heb hetzelfde ontdekt, maar dan omgekeerd. Om financiële redenen ben ik deze maand matig met alcohol, snacks, frisdrank, vlees en dure tussendoortjes. En het gevolg is dat ik al een paar kilo kwijt ben! (Het werkt alleen als je wel blijft investeren in groente en fruit, als je alleen goedkoop maar ongezond voedsel eet, kom je natuurlijk juist aan)

    Like

Zeg het maar!

