Altijd alert zijn, hoe doe je dat?

Sinds een paar jaar werken wij met kledingbudgetten. Alles wordt hier gebudgetteerd, dus ook wat we aan onze kont hebben hangen. Nu was mijn budget altijd laag. Wie ziek op de bank ligt heeft behalve een lekkere fleecetrui en een joggingbroek, weinig nodig. En dat liggen op de bank duurde nogal. Toen ik op begon te knappen moest er best veel worden aangeschaft. Meer dan het budget toestond. Dus doneerde ik aan mezelf wat extra geld om toch uit te komen. In augustus 2013 gaf ik mezelf een volledig nieuw jaarbudget, met de bedoeling het daarmee vol te houden tot november 2014. Want onze kleedbudgetten lopen normaal gelijk op met de uitbetaling van de 13e maand van M. in november.

Wat er toen gebeurde – na het extra volgooien van de kledingrekening – was heel interessant. Ik gaf in korte tijd het merendeel uit aan, ja waaraan eigenlijk? Niet aan hele doordachte uitgaven. En ook niet aan zaken die ik echt nodig had of zelfs mooi vond. Er trad een oud en welbekend mechanisme in werking: elke uitgave werd gerechtvaardigd met complete onzinargumenten. Dus kocht ik voor een boekpresentatie een dure zwarte linnen boek. Het was mijn eerste officiële gelegenheid in jaren en ik wilde goed voor de dag komen. Ik kocht er ook nog een linnen trui bij. Wat zeg ik, niet één maar twee truien zodat ik op de dag zelf kon kiezen. Toen de dag aanbrak vielen de mussen van het dak en droeg ik een wijde bloes en slippertjes. Niks geen veels te warme zwarte linnen broek en trui.

Toen ik de broek laatst dan eindelijk een keer aandeed, zakte hij van mijn kont af. Want ik ben sinds de zomer door het glutenvrije eten 6 kilo afgevallen. Dus concreet: ik gaf een paar maanden geleden  veel geld uit kleding waarvan de kans groot is dat ik binnenkort niets meer pas. Maar veel geld om kleinere maten te kopen is er niet meer, want de kledingrekening is bijna leeg. Nu maakt dat op zich niet uit, want bij de kringloop vind ik vast wel iets. Het is gewoon stom van mij en stom gedrag.

Want dat is ook weer zo wat. De meeste spijt heb ik van die aankopen die me nu of niet meer passen of veel te duur waren. De duurdere aankopen waren impulsuitgaven en ik vraag me nu af, wat me bezielde na al die jaren zelfbeheersing. De twee beste aankopen waren tweedehands aankopen: een geweldige kabeltrui voor € 5 en een prachtige lange wollen jas voor € 15.

Zo, wat leert mij dat? Oude streken zijn moeilijk af te leren. Consuminderen uit noodzaak is anders dan consuminderen als de spaarrekening gevuld is en we uitstekend uitkomen. Natuurlijk is mijn kijk op uitgeven behoorlijk veranderd door de ervaringen van afgelopen jaren. En het goede nieuws is dat ik mezelf eerder terugfluit dan vroeger toen ik dat fluitje niet hoorde dan wel negeerde.

Het punt is: ik wil geen geld uitgeven aan zaken die ik niet de moeite waard vind. Ook wil ik stemmen negeren die in mijn oor gillen dat ik iets ‘moet hebben en wel nu‘ . En toch luister ik er af en toe nog steeds naar en erger nog, het heeft gevolgen. Eigenlijk enorm fascinerend als je er over nadenkt. Net als dat je jaren niet meer rookt en toch ineens bij het uitgaan er één op steekt (wat M. wel eens doet), terwijl je weet dat het te goor voor woorden is. Zo is ook het impulsief uitgeven een tijdelijk teruggaan naar het oude vertrouwde. Is de context van het uitgaan dat een sigaret doet opsteken? Is het simpelweg in de stad rondlopen voldoende om een signaal naar mijn brein te sturen dat me in een koopgewillige toestand brengt? Want daarvoor lag ik jaren plat. Ik heb blijkbaar nog niet geleerd me in de buitenwereld te begeven zonder geld uit te geven.

Altijd alert zijn, hoe doe je dat als je niet met geldtekort kampt en geen dramatisch tekort aan saldo hebt? Welke intrinsieke motivatie moet je hebben? En hoe zorg je dat die motivatie sterker is dan gedrag of reflexen? Of als dat niet lukt: hoe zorg je dat je gedrag samenvalt met je wensen?

Val jij wel eens terug in oud gedrag? Wat zijn jouw oplossingen, anders dan ‘gewoon niet meer doen’?

38 gedachtes over “Altijd alert zijn, hoe doe je dat?

  1. Het is inderdaad makkelijk om terug te vallen…. Ik vind het altijd net alsof er een nieuw pad moet inslijten. En dat duurt best een tijdje.

    Ik heb mezelf nu best goed onder controle! Ik heb mezelf de gewoonte eigen gemaakt om 5 keer per week te hardlopen. Dat is een gewoonte die ik juist fijn vind.

    Mijn terugval betreft nog wel eens chocola eten 's avonds op de bank…

    Like

  2. In jouw geval vind ik dit heel begrijpelijk. Jaren niets kunnen doen en opeens een andere situatie. Mag het alsjeblieft dat je jezelf dan iets extra's gunt!
    Dat je zoveel bent afgevallen kon je niet weten toen je die leuke kleding kocht. Als dat niet was gebeurd zou je nu geen spijt van je aankopen hebben waarschijnlijk. Je bent te streng voor jezelf…….

    Voor mezelf heb ik een genoegpunt gevonden waar ik in blijf steken, naar volle tevredenheid.
    Ik heb een tijdje heel karig gedaan met ” iets lekkers in huis”.
    Daar werd ik heel ongelukkig van, ik snoep en snack niet veel, maar het moet “er wel zijn”, snap je?
    Dit heb ik een beetje aangepast en nu gaat het weer prima.

    Ik vind dat je het geweldig doet, zeker omdat je ook nog eens niet helemaal gezond bent. Veel mensen zouden dat als excuus gebruiken om zichzelf lekker te verwennen.

    Groet Wilma

    Like

  3. Dat terugvallen in “oud gedrag “vind ik een interessante vraag , zeker naar aanleiding van een paar blogs van vorige week waar het ging over de vraag : opvoeding of genen ? Ik vraag me ook wel eens af of ik , als ik ooit schuldenvrij ben , dat bedrag linea recta op de spaarrekening te zetten en niet meer aan te komen ?? Spaarcentje ,ik denk ook dat je erg streng voor jezelf bent , maar ik herken het gevoel en de vraag wel . geniet van je verbeterende gezondheid , groeten Sofie

    Like

  4. Ik denk dat mensen levenslang zullen moeten strijden tegen aangeboren slechte eigenschappen. Vanzelf gaat dat nooit.
    Soms is het goed te teugels een beetje te laten vieren, JUIST om het vol te houden.

    Groet Wilma

    Like

  5. Herkenbaar zeg. Toen wij klaar waren met onze schulden afbetalen, dacht ik zeker hetzelfde bedrag (1025 euro rente en aflossing) maandelijks te gaan sparen. Dat hadden we immers jaren lang betaald. In gedachten was ik al een super rijk wijf met zoveel potentieel spaargeld. Maar nu de noodzaak voor consuminderen volledig verdwenen is, blijkt dat nog niet zo makkelijk te gaan. Wat anderen hier ook al schrijven. Genieten is ook lekker. En je te grote kleding zou je altijd nog op een kledingruilavond kunnen 'omwisselen' voor iets leuks wat wel goed past 🙂

    Like

  6. Net als Wilma vind ik het ook heel begrijpelijk dat dit nu gebeurt.
    Je hebt het lang niet kunnen doen en nu het wel kan moest blijkbaar die ' drang' er even uit. Maar aan de andere kant wel goed om er nu dan weer bij stil te staan en naar te kijken, er van te leren. Maar wees niet te streng want ook leuke mogen er zijn. Als ze maar niet TE leuk worden 😉

    Like

  7. Mensen kunnen streng/doorslaan als ze een nieuw pad in slaan. Dit zie je vaak bij mensen die diëten of die ineens 5x in de week aan sport doen. dit houd je niet vol. Momenteel ben ik zelf bezig om mijn suiker voor een heel groot deel uit mijn voeding te schrappen en meer groente op een dag te eten. Dit gaat goed en som “zondig “ik een keer. Als het 7 dagen goed gaat dan kan het zijn dat ik op dag 8 een stukje chocolade pak. Erg? Denk het niet , het wordt makkelijker om de ingeslagen weg vol te houden.
    Denk juist dat de kracht daarin ligt.

    Like

  8. Herkenbaar. Het kan helpen om het geld (bijvoorbeeld 800 euro per maand?) op een spaarrekening bij een andere bank te zetten zodra het binnen komt. Je vergeet dan gemakkelijker dat het er eigenlijk wel is. En een andere bank, omdat je er dan net wat moeilijker bij komt. Ik heb ook een tijdje geld in een deposito gestopt, gewoon omdat je er dan ook niet bij kunt voor je gevoel. Het is jezelf een beetje voor de gek houden, maar het werkt wel en op een gegeven moment went het ook weer, dan lukt het sparen makkelijker. Succes!

    Like

  9. Altijd alert zijn lukt niet! Wel zo vaak mogelijk, waardoor je je weer eens een “foutje” kan veroorloven. Met afvallen, sparen, zuinig leven… toch meer aandacht geven aan vrienden/familie. Je hebt het zelf voor elkaar gebokst dat er ruimte was voor die (te dure) kleding en dat is ook een complimentje waard!

    Like

  10. Ja ik ben het met Wilma eens.
    Overigens herken ik ook wel dat je dit doet.. Soms is dat nodig voor het `verwerken`van slechte perioden. Jij kocht nu veel kleding, omdat je dat jaren niet kon dragen. Ik heb heel yves rocher leeggekocht nadat ik 10 maanden van huis was vanwege de ziekte van mijn zoontje en dan had ik weinig verzorgingsspullen mee (soms niets, ook geen kleding bij een spoedoverplaatsing) Nu heb ik dat niet meer, maar op een of andere manier hoorde dat bij het verwerken, jezelf ontzettend verwennen! Het komt goed Spaarcentje!

    Like

  11. Ja je zou het in een spaardeposito kunnen vastzetten. Goede tip!
    Of in spaarcentjes geval, de teugels weer strak aantrekken en flink aflossen zodat je weinig te besteden hebt.

    Like

  12. Volgens mij heb je perfectionistische trekjes en wil je jezelf 100 procent onder controle hebben. Geeft niks, maar daar wordt een mens erg moe van!
    Iedereen maakt wel eens een misstap. Iedereen doet wel eens een miskoop. Mijn oma zei bij zo'n gelegenheid altijd: kind, het is te hopen dat het niet je laatste is…
    Dat wens ik jou ook toe, Spaarcentje!

    groeten van Pennie Wijs

    Like

  13. Valkuil is als je een budget maakt dat je het ook opmaakt. Hoe erg is dat? Probleem is meer, als ik het zo lees, dat je spijt hebt van de dingen die je hebt gekocht. Als je jaren weinig hebt gekocht, heb je een nieuwe basis nodig, daar kun je een plan voor maken. Daarna zou ik voor een maandbudget gaan, kun je elke maand iets bijkopen i.p.v een keer per jaar. Je moet misschien ook een nieuwe 'stijl' bij jezelf ontdekken, en dat kost tijd, en je kunt beter inspelen op gewichtsschommelingen. Ik koop zelf bijna alles bij de kringloop tegenwoordig, voor een paar euro heb ik elke maand een of twee leuke nieuwe items. Net wel weer mooie leren laarzen erbij besteld, die halen alles weer op. Maar altijd alert, hoeft toch niet met een afgepast budget, je kunt je energie wel beter gebruiken! Julia

    Like

  14. Dat het 'er wel moet zijn' snap ik volledig. Wat kan ik een zin hebben in chocolaatjes of koekjes als ik niets in huis heb. Heb ik het wel in huis (vaak gekocht in de aanbieding) dan krijg ik het zowaar voor elkaar om het te lang in de kast te laten liggen. Er is echt een punt waarop chocola zo oud is dat het niet lekker meer is (neem de doos kersenbonbons hier in de kast waar de drank uit is verdampt…). Maar voor alles is een oplossing dus voor het bezoek laatst kersen-chocolade-flapjes gebakken (gewoon drie kersenbonbons fijnhakken en in bladerdeeg doen alsof het een appelflap is), veel zeer in de smaak! Bij vertrek de vraag: 'waar koop je die flapjes eigenlijk?'…umm tja…

    Groetjes Lily

    Like

  15. Geeft toch geheel aan dat je goed aan het terug komen bent (op gezondheids gebied)?

    Even iets anders: pas op met linnen kleding. Linnen heeft als eigenschap te kreukelen en kan de kleuren niet goed vast houden. Zo lijkt het al na een paar keer dragen er behoorlijk 'gedragen' uit te zien. Dan ziet die broek die bijv. al 5 jaar in de kast hangt er misschien wel veel beter uit. En niemand weet dat jij die broek al 5 jaar hebt, want dat schrijf er je niet op, toch?

    Fijn weekend!

    Like

  16. Dat is het precies Julia, ik heb spijt van de dingen die ik kocht. Ik kocht ze te impulsief en niet omdat ik het zo mooi vind en of goed kan gebruiken.
    Geld uitgeven aan iets moois vind ik geen probleem. Maar wel als ik er zo snel na aankoop spijt van heb. Dan had ik het blijkbaar niet nodig en/of kocht het ondoordacht. En dat fascineert me, hoe werkt dat dan? Niet om mezelf te straffen, maar gewoon als mechanisme.

    Like

  17. Hallo Spaarcentje,

    Over je linnen broek: misschien eens heet wassen en/of in de droger, linnen kan behoorlijk krimpen en misschien past deze dan weer…
    Bedankt voor je goede stukken, ik lees ze met heel veel plezier!
    Groet uit Frankrijk. Els

    Like

  18. Dit is volkomen menselijk. Ik zelf heb het een tijdje gehad (lach niet) als ik bij de action kwam voor nuttige zaken als plastic zakken ed. Keek/kijk dan altijd ook naar vaker nutteloze dan nuttige spulletjes. De eerste jaren kocht ik dan vaak iets, och want het was hier maar een paar euro en daar maar een paar euro. Tot ik merkte dat ik ook vlug op dit soort spullen uitgekeken raakte maar ik moest alles wel nog steeds een plaatsje geven in mijn kasten en zat er eigenlijk mee in mijn maag. Het ging nooit om veel geld maar tegenwoordig doe ik dit veel en veel minder, dan denk ik heb je thuis nog iets leuks staan, kun je dingen nog opleuken ed. Heb je het wel nodig en nou koop ik alleen nog maar iets als ik het echt leuk en heel leuk vind. Dat je na die lange periode thuis opeens weer zin krijg in nieuwe kleren is begrijpelijk, na een tijdje zul je dit ook heus wel weer kunnen reguleren. Ben niet te streng voor je zelf, eens uit de band springen is menselijk. Altijd zo streng voor jezelf zijn en verantwoord bezig zijn levert ook stress op. Geniet ervan dat je weer kunt gaan winkelen.

    Like

  19. Hoi Martine,

    Ach ik kan het mij zo goed voorstellen hoe deze aankopen zijn gegaan, je moet ook weer wennen aan “normale” kleding voor alledag. Een plan daarvoor maken is handig afhankelijk van je levenssituatie en stijl.
    Bijv: 1 goede jeans, 1 nettere 5-pocket broek, en een nette voor gelegenheden. Daarop shirtjes, een lekker vest, leuk jasje of een mooie blouse-tuniek.
    En als je bent afgevallen en er van houd; een jurkje wat je ook als tuniekje kunt dragen. Als je er een met korte mouwen doet kun je het vestje van de broek erbij dragen.
    Hahaha zomaar wat meedenkers. Je moet gewoon je garderobe weer op peil krijgen en oud spul schuif je door voor tuin en poetsdagen, shirts gebruik je als poetslappen.

    Over je linnen broek, deze zal snel te groot zijn want linnen draagt ook nog uit. Een goede coupeuse kan deze voor je innemen? En anders is MP een optie.

    Niet te lang bij stil staan, je denkt niet van ach wat maakt het uit, je hebt jezelf al op de kop gegeven, dat advies geef je ons ook altijd dus luister nu maar eens naar ons 😉

    Fijn weekend, Johanna

    Like

  20. Winkels gebruiken veel marketingtruuks in hun winkels om je koopklieren maximaal te stimuleren. Dat weerstaan. Vergt training. En hoe minder je in reguliere winkels komt, hoe minder training? Focussen op mn genoeg punt helpt me. Of van tevoren goed voelen en nadenken over eigenschappen van tgeen ik wil kopen. Verder kom ik ook niet vrder dan de spijt goed voelen in de hoop dat dat enigszins als antigif op de marketing truuks werkt. En niet alleen Gaan winkelen maar met VL helpt ook: moet ik de aankoop uitleggen, perfect anti-marketing. Sterkte met ruilen!

    Like

  21. Winkels gebruiken veel marketingtruuks in hun winkels om je koopklieren maximaal te stimuleren. Dat weerstaan. Vergt training. En hoe minder je in reguliere winkels komt, hoe minder training? Focussen op mn genoeg punt helpt me. Of van tevoren goed voelen en nadenken over eigenschappen van tgeen ik wil kopen. Verder kom ik ook niet vrder dan de spijt goed voelen in de hoop dat dat enigszins als antigif op de marketing truuks werkt. En niet alleen Gaan winkelen maar met VL helpt ook: moet ik de aankoop uitleggen, perfect anti-marketing. Sterkte met ruilen!

    Like

  22. het is ook mogelijk om iets te grote kleding zelf in te nemen ipv weg te doen… handig als je dan een naaimachine hebt, maar met de hand kan ook… ook ietsje uitleggen van te nauwe kleding kan je dan ook doen

    Like

  23. Welke maten heeft die broek Spaarcentje? Ik ben altijd op zoek naar mooie linnen broeken, door mijn wel erg stevige benen 😉

    Ik heb voor thuis ook oude kloffie die uitsluitend op warmte en comfort zijn uitgezocht. Ik denk wel eens, mijn man mag ook wel eens kijken naar een leuk geklede vrouw, thuis ook eens wat meer werk van maken :-s

    Loonlijstmama

    Like

  24. Niet te hard zijn voor jezelf. Je hebt gewoon al heel lang niets voor jezelf kunnen kopen en nu wel en tsja…dan moet je weer leren combineren en denken en weten wat je leuk vindt, wat je staat, hoe je het kan combineren. En een miskoop? Juist daar leer je van. En inderdaad, je kan de broek innemen, doorverkopen, in je kast laten hangen tot je weer aankomt (niet aan te raden..haha), weggeven.
    De Actions van deze wereld leven op dit soort gedrag. Veel goedkoop spul en dan denk je al snel…ach….een paar van dit, een paar van dat en sta je bij de kassa toch weer een paar tientjes extra uit te geven.
    Mijn motto is vaak..hoe krijg ik toch wat ik wil hebben, maar dan op een creativere manier. En dan merk ik steeds vaker dat ik denk wat ik perse wil hebben, ik helemaal niet meer hoef te hebben/bezitten/aantrekken.
    Complimenten voor je logjes. Ik leer er veel van.

    Like

  25. Ik denk dat iedereen dat wel heeft hoor. Het werken met potjes gaat bij mij altijd erg goed, m.u.v. een periode als ik wat drukker ben. Ook dan nijg ik al vlug naar aankopen. Even vlug dit of dat halen. En dan stiekem zomaar geld uitgegeven hebben. Maar als ik eenmaal weer in rustiger vaarwater zit gebeurd dat niet meer. Voor mij zijn december en januari altijd van die trikkie maanden. Inmiddels weet ik dat wel en heb ik dan gewoon een ruimer budget.
    Verder maak ik mij daar niet heel erg druk over. Het is gebeurd.

    Like

  26. Ik woon in een heel saai dorp met zo'n 4 winkels. Dit weekend was ik in Amsterdam, lekker op de markt, lunchen, heerlijk, zou er zo weer willen wonen. Maar ik zei tegen mijn vriendin, als ik hier zou wonen zou ik veel meer geld nodig hebben, zoveel lekkere en leuke dingen om te kopen en om te doen. Dus ik moet toegeven dat niet mijn ijzeren zelfdisciple maar het totale gebrek aan verleiding de reden is van mijn volle spaarrekening. Tip dus tegen impuls aankopen: mijdt winkels, alleen dat helpt:( Julia

    Like

  27. Ahhhhhh wat zonde van die broek!!! Kun je niet van je kledingbudget hem laten vermaken door een goeie kleermaker? Of ist echt teveel…. Zonduhhhhhhhhh!!!!

    Ik was ook zo'n verstokte koper, wat ik zag wilde ik hebben om er vervolgens, na de kassa soms al, spijt van te hebben 🙂 Sinds ik consuminder ben ik niet meer dagelijks in de stad te vinden, ook niet wekelijks, hoogstens maandelijks en dat is het voor mij!!! Als ik het niet zie heb ik niks nodig, als ik ga shoppen ga ik compleet los 🙂 Dus dat doe ik nog maar af en toe 🙂

    Like

  28. Misschien zit het verschil tussen met je “hoofd” denken en met je “gevoel” denken? Met je gevoel denken gaat vaak een stuk automatischer denk ik. Want je moet er moeite voor doen om met je hoofd te gaan denken, dat komt in een later tijdstip.

    Like

  29. ik schommel flink met mijn gewicht en koop vaak tuniekjes/jurkjes met iets van een lint/ centuur achtigiets bij. bij afvallen kan ik het dan strakker om het lichaam trekken. zo kan het kledingstuk langer mee

    Like

  30. Ja, zeker! Ik merk dat ik bepaalde periodes kan hebben waarin ik echt behoefte voel om te kopen. Niet kopen om het kopen, maar dan wil ik graag nieuwe kleding, of bepaalde dingen in huis afmaken of vervangen. Ik denk dat het een beetje getriggerd wordt door ontwikkelingen in mezelf (dus dan heb ik het gevoel dat ik vooruit kom en dan wil ik dat extra stimuleren door zoiets ofzo), maar ook door een wat minder goed gevoel. Ik ben me er wel bewuster van en probeer in ieder geval door beter en langer na te denken dat wat af te remmen. Zo geef ik mezelf toch iets meer tijd voor mijn keukenplan, zodat ik het goed kan doen en op de manier die ik wil. Ik kan wel als een kip zonder kop nu aan de gang gaan, maar dan blijft er toch wat knagen en dat vind ik zonde van het geld dat erin gaat. Maar dat is een hele stap, want een week of wat terug 'moest' het echt al morgen gebeurd zijn. Nu probeer ik dat dus wat los te laten en ook te bedenken: de winter is nu even naar, maar het wordt ook weer lente en nu alles hoeft tegelijk. Beter eerst even goed inzicht in de financiën e.d., voor dat ik van alles overhaast over de kop ga halen, met alle (ook financiële) gevolgen van dien.

    Like

  31. Daarom vind ik werken zonder budgetten fijn. Dan blijf ik bewuster of ik iets uit wil geven. Ik geeft makkelijker uit als er budget voor is.
    Mijn valkuil zijn boeken. Dan vooral boeken over gezondheid, kookboeken, iig informatieve boeken.
    Bij kookboeken kijk ik eerst eens goed naar de rij die in de keuken staat en bedenk me dat ik nog heel veel recepten kan uitproberen en dat het maar de vraag is of ik het echt nodig heb.
    Ik heb laatst twee boeken gekocht van Julia Kang. Ik had ze al diverse keren uit de bieb geleend voordat ik ze heb gekocht. Van mijn verjaardagsgeld, dat dan weer wel ;-P

    Groetjes, VeggieMo

    Like

  32. Hier ook een verstokte koper en gewoon niet in de winkels komen werkt het beste. Maar het gaat steeds beter om te denken heb ik het nu echt zo hard nodig (ook als het flink afgeprijsd is). Kleding en schoenen zijn mijn valkuil. Maar het is echt al stukken minder geworden en ben best trots op mezelf. Je kunt er soms toch wel blij van worden als je iets koopt en zolang het dan nog kan….

    Like

  33. Net als Petra hierboven doe ik het ook zo: het grootste deel van het spaargeld gaat aan het begin van de maand naar een spaarrekening bij een andere bank. Een kleiner deel staat op een spaarrekening bij dezelfde bank als de betaalrekening. Wanneer ik kleding koop, of andere onregelmatige aankopen, kàn ik daar geld van overschrijven, maar dan moet ik wel even iets doen, en daardoor denk er nog even over na: wil ik dit, is dit nodig? Voor mij werkt dat; op het eind van het jaar heb ik steeds nog wat gespaard op die rekening.

    Like

Zeg het maar!

