24 uur verleiding per dag

Omdat niet menselijks ons vreemd is, willen we dat wat de ander heeft, ook hebben. Op dit principe is reclame gebaseerd. In het echte leven staren we ons ook vaak blind op hoe de ander zijn leven inricht (bij de buren lijkt het gras echt groener) en de reclamewereld haakt daar gretig op in. Zo worden behoeften gekweekt, die soms al latent aanwezig zijn maar soms ook zo – vanuit het niets – opkomen als poepen.

Hoewel reclame een oud fenomeen is, heeft het een enorme vlucht kunnen nemen sinds internet en de sociale netwerken. Hoe ga je daarmee om? Want hierdoor is het leven wel een stuk gecompliceerder geworden. Mijn moeder bijvoorbeeld ging vroeger af en toe naar De Stad op 20 minuten afstand rijden met onze auto, een eend (als dat een auto is…..) Daar kochten we dan kleding, boeken en soms hebbedingen. Daar werden we ook geconfronteerd met reclameposters, in winkels en op straat. Ook hadden we thuis enkele tijdschriften en daar zullen vast ook advertenties in hebben gestaan. Gaandeweg zagen we ook meer reclame op TV, eerst alleen tussen de programma’s in en later ook tijdens het kijken van je serie.

Een groot verschil met toen was dat je – zodra je naar huis ging – niet meer continu gebombardeerd werd met prikkels. Stel je eens voor wat er zou zijn gebeurd als de reclamezuil waar jij langer dan tien seconden naar had gekeken, je naar huis was gevolgd en voortdurend om aandacht vroeg? Achter de bank, onder de tafel, tijdens het eten, steeds weer vroeg die advertentie waar jij uren geleden naar keek, je aandacht. En steeds weer moest je besluiten het te negeren. Dat had je twintig jaar geleden toch nooit kunnen dromen!

Dat is wel wat nu gebeurt. Vlijtig met zuinigheid schreef laatst een stuk over schooltassen en noemde daar een naam van een bekend tassenmerk. Omdat ik een verleden heb met een zeer ernstige tassenverslaving, was dat stukje voldoende aanleiding om meteen naar de site te gaan. En vandaar uit weer verder, klikkerdeklik. Sodeju, wat zag ik een mooie tassen! Ik haalde zelfs een centimeter tevoorschijn om het formaat van die geweldige tas die ik zag te kunnen visualiseren.

Omdat ik tegenwoordig leef met een kleiner budget en een beter besef van wat ik echt nodig heb (al kan ik echt heel gelukkig worden van een nieuwe tas, werkelijk waar) heb ik de roes na een uur surfen verbroken en ben naar bed gegaan, zonder een tas te kopen. De tevredenheid over mezelf en mijn standvastigheid was bijna nog groter dan de roes van het uitzoeken van een tas zelf.

En dan? Dan start de laptop de volgende dag weer op en bij alles wat ik doe, plopt de laatste door mij bekeken (en fel begeerde) tas weer op. Telkens weer moet ik de beslissing nemen om niet te kopen. Want hoewel ik me mateloos irriteer aan die advertenties en het feit dat ze ongevraagd op ploppen, is die hebberigheid in mij daarmee echt niet zomaar verdwenen.

Eerdere pogingen van mij om mezelf te beschermen leidde er toe dat ik tegenwoordig niet meer g.oogle als zoekmachine gebruik, maar ixquick. Een site die over zichzelf zegt: ‘Haal maar diep adem. Hier bent U veilig’. Helaas verandert dat niets aan de overal verschijnende tassenreclames. En ineens om de haverklap verschijnen er meldingen dat ik  ‘werkelijk waar de 10.0000e bezoeker ben’ en dus wat heb gewonnen. Hoezo bezoeker? Ik bezoek niets, ik lees potverdrie gewoon de krant/een blog/check mijn mail *^7645$!!!!

Er valt niet aan te ontkomen, dus moet ik er mee om leren gaan. Zoals ik tegenwoordig ook een sigaret kan zien, zonder de behoefte er één op te steken, zo moet ik toch ook koopimpulsen kunnen beheersen. Op de brievenbus heb ik al jaren een NEE-sticker geplakt en ik ben ook op bijna geen enkele nieuwsbrief meer geabonneerd (nou vooruit, wel op die van de dierenarts). Dat alles heeft geen enkel effect als ik vervolgens zelf actief op internet mooie spullen ga bekijken die ik toch niet wil (en kan) kopen.

Het komt aan alle kanten je huis en geest binnen. Zoek je het niet actief op, dan sluipt het wel naar binnen via een download. Wat kun je ertegen doen?

  • je kunt een programma installeren dat advertenties blokkeert, zoals deze. Het nadeel is wel dat hierdoor sommige sites (zoals FB) trager laden
  • hanteer dezelfde tactieken die je gebruikt bij het onderscheid maken tussen boodschappen doen en aanbiedingen. Stel jezelf de vraag: is dit echt goedkoper/heb ik dit echt nodig?
  • maak je eigen NEE sticker en plak die op je laptop
  • schrijf de ruimte in euro’s die je per maand hebt om aan onzin te besteden op een post-it en plak dit op je laptop. Grote kans dat dit ontnuchterend werkt
  • of als dit niet werkt: plak een afbeelding van dat wat je belangrijk vindt/ wat je spaardoel is op de computer
  • besef dat het gaat om je eigen gedrag. Een advertentie is als onaangekondigd bezoek, je hoeft niet open te doen!
Hoe ga jij om met reclame op je computer?
Advertenties

24 gedachtes over “24 uur verleiding per dag

  1. ik heb gelukkig ook een advertentieblokker op mijn computer, maar ik herken erg wat jij zegt. Ik kijk al maanden niet meer in de folders. Als het aan mij lag kregen we geen folders meer, maar ik woon niet alleen dus tja. Toch van de week 1 keer gegeken en ik dacht Ik heb dagcreme nodig, ben een avond aan het surfen geweest naar de ideale dagcreme, hij bleef me achtervolgen. Bizar. En..gisteren gekocht met 40% korting. Ben er blij mee maar toch, de hebberigheid die het met zich meenam vind ik niet zo fijn.

    Like

  2. Ik irriteer me mateloos aan advertenties die zomaar het beeld volledig overnemen, die druk heen en weer dansen of die zomaar geluid geven.
    Verder maakt het me niet uit. Het boeit me gewoon niet.
    Jaren terug was ik wel gevoelig voor reclame, wat 'in' is en wat iedereen heeft. Als ik terug denk aan toen had ik én minder geld én wilde ik er graag 'bij horen'.
    Nu is er meer geld, maar de behoefte om er bij te horen niet. Ik ben al zo lang thuis en leef al zo lang met oa chronische vermoeidheid dat ik andere dingen veel belangrijker vind.
    Als ik een kneuterig moestuintje zie met overal bakjes en hoekjes met eetbare planten dan wil ik dat graag wél. Dat ga ik zeker doen bij ons volgende huis. Nu houd ik het bij vensterbanktuinieren, kiemen en fruit uit onze tuin.

    VeggieMo

    Like

  3. je kuntook daarna een andere site bezoeken met producten die jou niet boeien. daar ff rondklikken endan zie je voortaan die oninteressante producten in de banners.
    k.h.

    Like

  4. Ik vind reclame vaak alleen maar vervelend, ik erger me eraan. Geen idee of dat een beschermende factor is in het kunnen negeren van reclame, maar over het algemeen kijk ik er niet eens naar. Wel surf ik veel op internet als ik naar iets op zoek ben. Ik heb bijvoorbeeld vorige week een hele mooie leren laptoptas gekocht via internet. Maar over zo'n aankoop doe ik ook een tijdje (om te bepalen of ik het echt wil/nodig heb/ reviews te lezen/ de beste uit te kiezen voor mijzelf). Nu krijg ik dus continu plaatjes van dergelijke laptoptassen in beeld, maar ja, het heeft nu geen zin meer want ik heb er al 1 gekocht :). Verspilde reclame dus.
    Wij hebben trouwens ook een nee-sticker op de deur (tjee, wat scheelt dat een papier!).
    Mariska

    Like

  5. De reclame die langs kom op internet, naast mijn Facebook of Hotmail doet me helemaal niets. Ik kijk er niet naar en wordt er dus ook niet door in verleiding gebracht. De reclameblaadjes verhuizen van de brievenbus meestal rechtstreeks naar het oud papier. Ik kijk in de supermarkt pas wat er in de gang met aanbiedingen staat. Ik ben er echt totaal ongevoelig voor.

    Like

  6. Als je je heel erg stoort aan de advertenties die je blijven achtervolgen na een bezoekje aan Z.alando etc. helpt het vaak wel om je cookies even allemaal te wissen. Dan duiken ze niet meer overal en nergens op. Natuurlijk tot je volgende bezoek aan….

    Like

  7. Ad Block installeren op je computer, dan heb je nergens meer last van. Ik vind het zelf irritant, maar heb geen last van die verleiding. Ik heb bv. geen behoefte aan drie tassen, moet je telkens je spullen om gaan gooien, alleen maar lastig, haha. Ik ben echt iemand van het gemak en weinig rompslomp. Mijn man daarentegen laat ik zich wel heel makkelijk in verleiding brengen, daarom is het maar goed dat we een geen-reclame-sticker op de brievenbus hebben.

    Like

  8. Hoe meer reclame hoe meer ik me er aan erger, dat click ik dan zo snel mogelijk weg. Aan mij hebben ze echt niets en bereiken me niet te opdringend en zoals VeggieMo ook al opmerkt vooral de bewegende flitsende dingen maken me een dergelijk artikel nog meer tegen.

    Like

  9. Nou, dan zie jij tenminste nog gezellige dingen voorbij komen tijdens je werk. Ik ben lid van een projectgroepje dat zich bezighoudt met de restauratie van een oude begraafplaats en zoek daarvoor wel eens info op het net. Omdag G.oogle met ons 'meedenkt' krijg ik spontaan reclame voor grafstenen en uitvaartondernemers. Niet dat ze me in de verleiding brengen, maar gezellig is anders…

    groet van Pennie

    Like

  10. Ik ben gelukkig totaal niet gevoelig voor reclame op de computer. Ik heb ook geen sticker op de brievenbus omdat ik graag het krantje van mijn super lees, puur om de dingen eruit te pikken die voor mij echt voordelig zijn.

    Jij en ik zijn op dit gebied niet te vergelijken denk ik. Ik heb ook een hekel aan shoppen. Ik heb een mooie leren tas die begint te slijten op de randjes. Daar baal ik dan heel erg van omdat ik er aan gewend ben, ik haat het om iets nieuws te moeten zoeken waar ik dan weer aan moet wennen. Idem met kleding.
    Het liefst zou ik willen dat mijn lievelingskleding/schoenen/spullen eeuwig mee zouden gaan. Niet eens voor het geld maar puur omdat ik me er vertrouwd bij voel.
    Ook niet normaal he…..

    Mijn plezier haal ik veel meer uit gekneuter zoals nieuwsbrieven lezen van Annemiek van Deursen en de verschillende consuminderblogs.

    Aan mij valt geen lol te beleven voor de reklamejongens ;).

    Groet Wilma

    Like

  11. Wij kopen alleen wat we nodig hebben en dat bevalt prima,
    De hebberigheid is totaal verdwenen ( had ik vroeger wel hoor), ik heb 1 tas,en mocht die echt versleten zijn ( met de vorige deed ik zo'n 15 jaar) dan koop ik een nieuwe
    Gevolg is ook dat reclame mij echt niets doet.
    Dat “alles willen hebben “zit gewoon tussen je oren, vroeger wilde ik meer maar kon het niet, nu zou het wel kunnen maar is de behoefte er niet meer.
    En eerlijk is eerlijk dit voelt veel beter, ik ben een gelukkig mens.

    Like

  12. Mijn dochter en ik stelden ons ooit voor wat we zouden kopen van 125 miljoen. Dat bedrag was een prijs in een loterij, een bedrag wat wij zo absurd vonden, dat we ons afvroegen wat zouden wij ermee doen.
    Na meer dan een dag(en een nacht) kwamen we op het volgende uit. Zij een nieuwe fiets en ik een bad in de badkamer. Meer konden we niet bedenken. Verhuizen wilden we niet, meer van alles wat we hebben wilden we niet. Reclame heeft zo te merken weinig invloed op ons. Gelukkig.

    Like

  13. Ik denk dat deze manier van adverteren heel veel oplevert…!
    Tja…. een voordeel ervan zou op den duur kunnen zijn dat we reclamevrij tv kunnen kijken…. en verder zie ik het maar als een goede oefening in discipline…

    Like

  14. Dat herken ik. Mijn tas is zeven en half jaar oud, en de rits begeeft het zo nu en dan. Ik wíl helemaal niet op zoek naar een tas die stevig en wasbaar is en waar alles in kan wat ik wil dat er in past! Ik wil deze tas!

    Kleding kopen doe ik zo weinig mogelijk, en dan meerdere dingen tegelijkertijd, liefst in 1 winkel. Ik ben al eens teruggegaan voor een tweede identieke broek, nadat de eerste me beviel.

    Like

  15. Vind reclame op tv niet echt heel boeiend. Heel soms zit er een leuke bij, maar dat zal niet vaak gebeuren. Ooit eens een gast cursus gehad van een marketingman, vertelde ook dat ik reclames echt heel naar vind en toen begon hij een verhaal over die ontbijtkoek reclame met dat jongetje achterop de fiets en die ouder die ernaast rende. Waarop ik zei dat ik dat nou wel een hele leuke reclame vond. Was hij helemaal trots, had hij verzonnen en dat ik dat nou wel een mooie vond was voor hem echt een compliment 🙂 Blij dat ik iemand gelukkig heb kunnen maken 😉 Folders lees ik wel door, maar veel bewuster op Heb ik het echt nodig ipv hebben hebben hebben 🙂 en om te kijken waar de boodschappen eventueel het goedkoopst zijn. En die op mijn scherm? Die zie ik niet eens meer als ik ergens anders mee bezig ben 🙂

    Like

  16. Het gaat me steeds beter af om niet toe te geven aan alle verleidingen die je tegenkomt. We kopen wat we nodig hebben en verder vind ik het best. Vraag mezelf nu eerst of ik het heel hard nodig heb en of ik er heel gelukkig van zou worden. Dat laatste is meestal van korte duur. Ik word er blijer van als ik een extra aflossing op de hypotheek kan doen.

    Like

  17. Wij zappen bij reclame op tv en zeggen dan altijd tegen elkaar (zoon van 7), ze willen weer dat we van alles kopen! Doen we lekker niet!
    En de pop ups die steeds verschijnen op mijn laptop zie ik eigenlijk niet meer. Ik let er niet op, zie iets flikkeren maar kijk er al lang niet meer naar. Ik surf wel geregeld op internet, vergelijk dan van alles, kijk naar prijzen etc., doe vaak iets in het winkelwagentje en als ik er genoeg van heb sluit ik af zonder echt te bestellen. Heerlijk, weer een heleboel bespaart denk ik dan.

    Like

  18. Ik ben totaal niet gevoelig voor reclame. Ik selecteer de drogist en supermarkt folder puur om te kijken of er nog een echt goede aanbieding is. Naar reclame op tv kijk ik selectief, sommigen vind ik echt grappig en heel goed gevonden 🙂 En voor de onzin sluit ik mij af.
    Ik heb net adblocker weer geactiveerd, omdat ik er ook niet goed van word als ik maar 1x ergens naar gekeken heb deze mijn dagenlang achtervolgd.
    Nieuwsbrieven kijk ik puur voor trends en ideeën.
    Maar! Mijn man die is zo gevoelig voor reclame, hij zag de reclame voor a.tivia en had toevallig een opgeblazen gevoel. Hij zei wil je dat meenemen? Ik zeg nee ik denk er niet aan, yoghurt die een paar dagen over de datum is heeft hetzelfde effect. Nog bedwelmd door de reclame ging hij in een roes en nukkig het toch kopen (van zijn eigen beurs) ik grinnik daar alleen maar om, helemaal toen ik de literprijs ging uitrekenen. Hij heeft ze opgemaakt en ik heb hem er nooit meer over gehoord 😉

    Groet, Johanna

    Like

  19. Je slaat de spijker op de kop spaarcentje want manlief en ik zijn er gisteren alletwee ingetrapt.
    Manlief erger dan ik want ik heb er toch wel wat aan als ik er over nadenk
    maar manlief niet en dat wist ik in de winkel al.
    Maar zoals Johanna tegen haar man resoluut zegt Nee dat kan ik niet.
    Ik heb zelf een notitieboekje met pen erbij gekocht voor 0,99.
    En manlief een zogenaamde afstandsbediening sleutelhanger van 0,79.
    En nu denk ik wat een verspilling hebben we soms.

    Like

Zeg het maar!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s