Ik wil wel besparen maar geen comfort inleveren

Veel mensen willen best wel wat zuiniger leven maar het moet natuurlijk wel leuk blijven. Dus willen we geen comfort inleveren. Want zuinig leven doet velen denken aan vrekkig leven, theezakjes drogen, het koud hebben omdat de thermostaat onfatsoenlijk laag staat en andere nare ongemakken. Kortom, aan een leven waarin geen plek voor comfort is.  Maar lever je altijd comfort in, als je zuinig gaat leven? En wat is dat dan, comfort?

Comfort staat voor veel mensen gelijk aan: van alle gemakken voorzien. Volgens het woordenboek is comfort ‘een gevoel van gemak en bevrediging van lichamelijke behoeften, geheel vrij van pijn of angst’. Dat is een ruim begrip waar we alle kanten mee op kunnen maar hier wat minder van toepassing is. Zeggen we dat we wel willen besparen, maar niet op comfort willen inleveren, dan bedoelen we meestal niet dat we vrij van pijn willen zijn.  Daar gaan we immers van uit en benoemen we niet. Maar lichamelijke behoeften die bevredigd worden? Ja, dat raakt wél een snaar. Het gevoel van gemak mag vooral niet in gevaar komen.

Met gemak en comfort bedoelen we vaak het lekker warm hebben, een lekkere schuimende zeep op je lijf, vaatwasblokjes die de vaat voor je doen, het toilet schoonmaken zonder gedoe en met een goed werkend schoonmaakmiddel, voorgesneden groenten kopen….Gemak is ook het ontwijken van gedoe. Gedoe is energie stoppen in iets waar je eigenlijk geen tijd voor hebt. Omdat je tijd schaars is. Of omdat je energie schaars is.

Zeggen we comfort, dan bedoelen we dus de helft van de tijd gemak en geen gedoe. Gemak is ook vooral je gewone routine volgen en het ontwijken van gedoe. Niet hoeven nadenken, maar gewoon doen wat je altijd deed.  Zonder gemak en routine moet je telkens opnieuw het wiel uitvinden en dat willen we niet. Dat is ook onhandig, want kost tijd en de uitkomst is onzeker. Je weet niet altijd waar je aan begint als je iets nieuws probeert.

Comfort is dus dat wat we prettig vinden en gewend zijn zonder al te veel gedoe. Consuminderen en zuinig leven wordt regelmatig in één adem genoemd met zuur en vrekkig leven en dus met een leven met minder comfort. Nu zal dat allemaal best kloppen. Er zijn zoveel zuinigerds op de wereld, daar zitten ongetwijfeld wel een paar zuurpruimen tussen. Maar toch. Klopt het altijd? Je kunt immers zelf invulling geven aan het begrip consuminderen.

Besparen is voor veel mensen, zeker als ze er net mee beginnen, geen vrijwillige keus. Er gebeurt iets en je staat met je rug tegen de muur. Het is of de auto eruit of bezuinigen op de rest. En dat is dan boodschappen-energieverbruik-contributies…afijn het bekende rijtje. Besparen doe je door je gedrag te veranderen. Veranderen doe je door uit je comfortzone te stappen. Probeer gewoon eens iets uit en kijk wat bevalt en wat niet. Zo maak ik wel mijn eigen wasmiddel maar vang ik niet het douchewater op. Zo snijd ik vrijwel altijd zelf mijn groenten, maar maak ik niet mijn eigen bouillon. En ook dat is niet statisch. Wat ik in de ene periode van mijn leven niet wil, kan op een ander moment wel ineens interessant worden.

Uit de comfortzone stappen en opnieuw naar je uitgaven kijken en naar wat je belangrijk vindt in het leven, kan er toe leiden dat het begrip comfort een nieuwe betekenis krijgt. Of dat je merkt dat je grenzen heel ergens anders liggen dan je dacht. ‘Ik wil wel bezuinigen maar geen comfort inleveren’ is hetzelfde als je hakken in het zand zetten en toewerken naar de conclusie dat het toch niet gaat lukken. Natuurlijk is de reden dát je bezuinigen moet het zwaarst wegend in hoeverre je uit je comfortzone moet stappen, maar toch.

Ik krijg zó veel mails van mensen die willen – maar meestal moeten – besparen. Omdat ze ontslagen zijn. Omdat ze niet uitkomen. Omdat ze schulden hebben. En bijna allemaal schrijven ze: ‘ik weet dat ik moet besparen maar dat mag niet ten koste van comfort gaan.’ ‘Mijn familie verwacht cadeaus van minstens zoveel euro en we gaan altijd met de vrienden uit eten-ik-kan-ze-toch-niet-dwingen-dat-te-veranderen…’ Ah! Comfort is dus ook dat wat we altijd doen met anderen en de verwachtingen van de buitenwereld over wat we met de inhoud van onze portemonnee doen. ‘Ik wil wel bezuinigen maar dit mag niet ten koste van anderen gaan. Of van wat anderen van me verwachten. En ze mogen vooral geen last hebben van mijn bezuinigingsacties.’ Dus brengen we het niet eens ter sprake dat we eigenlijk geen geld hebben om mee te gaan met het voor ons veel te dure familieweekend, klemmen onze kaken op elkaar en hevelen weer wat spaargeld over naar de betaalrekening.

Bezuinigen is niet hetzelfde als honger lijden, geen overvloed mogen ervaren, een zuurpruim zijn, anderen benadelen, jezelf benadelen. Bezuinigen is een middel om je geldstromen anders in te richten. Om te doen wat allereerst nodig is en wat jij fijn vindt. Sinds ik consuminder is er veel meer mogelijk. Ik kan niet zeggen dat ik aan comfort heb moeten inleveren. Het was wel een verrassing dat de thermostaat op 18 zetten niet leidde tot enorme ril-aanvallen. En hoogstens is soms een bespaaractie op een fiasco uitgelopen, zoals scrubcreme maken van de pitten van druiven uit eigen tuin….dat is duidelijk niet mijn ding.

Uiteindelijk ben ik precies als jij, ik wil wel besparen maar geen comfort inleveren en geen gedoe. Alleen is voor mij het begrip van comfort heel rekbaar en op elk moment anders in te vullen.

Wat betekent comfort voor jou?

27 gedachtes over “Ik wil wel besparen maar geen comfort inleveren

  1. Voor mij is warmte belangrijk. Dat betekent ook,dat als de was die enkele keer nog te nat van de lijn komt,ik de droger gebruik. Want al dat vocht in de keuken is koud. Er zijn andere zaken,waarbij ik wel op het milieu let.

    Like

  2. comfort is, dat ons gezin bij elkaar is (ipv 1 in het ziekenhuis en 1 of 2 bij opa en oma), en dat ik de mogelijkheid had om minder te werken. dat voelt luxe. Comfort is ook dat we geld hebben om eens per week de kleine kinderen naar de peuterspeelzaal te kunnen brengen, en dan samen boodschappen te kunnen doen. In ons geval is comfort gelijk aan rust.

    Like

  3. Goed stuk! Wij (fulltime tweeverdieners) hebben geen enkele financiele aanleiding om te consuminderen, maar we doen dit omdat we het belangrijk vinden voor deze wereld.

    Like

  4. Comfort is ook een mooie wijn in het weekend, op vakantie kunnen als je daar zin in hebt, mooie huisraad hebben, etc. Wat is het verschil tussen comfort en luxe? En als je het ruim genoeg hebt als tweeverdieners, een hypotheek die je aflost en verder geen schulden, dan is bezuinigen ook geen moeten. Tenminste, zo voelt het niet. We zitten bij een van de sterkste pensioenfondsen (maar dat zegt niets, I know…) en als we met pensioen gaan is ons huis allang afgelost. We investeren nu in het huis mooi en toekomstbestendig maken.

    We hebben het laatst voorzichtig gehad over 1 vd 2 auto's wegdoen, pfff.

    Klein hoofdje

    Like

  5. Leuk stuk, maar om te consuminderen hoef je niet altijd comfort in te leveren.

    Voorbeeld je cv te tunen en waterzijdig inregelen levert vaak meer comfort op en een veel lagere energie nota.

    Hier vaatwasser/wasmachine op warm aangesloten lever niets in eerder tegenovergestelde was meer op hogere temperaturen voor een veel lager prijs 🙂

    Like

  6. Comfort is voor mij het feit dat we de keuze hebben kunnen en willen maken dat ik thuis ben. Om te zorgen dat het hele gezin lekker echt vrij is als ze thuis zijn uit werk en studie. De keus om alles met 1 loon te doen is hier juist als comfortabel ervaren. Geen boodschappen hoeven doen in het weekend, geen poetsbeurten in het huis na werktijd. En ik heb alle tijd voor al die zaken. Ik doe ook het hele finaciële gebeuren en hou Man op de hoogte van het reilen en zeilen. We voelen ons hier allemaal erg goed bij, dus voor ons werkt het. Een ander gezin zou het misschien sappelen vinden om met een loon van 1800 uit te moeten komen. We besparen hier veel op boodschappen, maar er is niemand die iets te kort komt. En natuurlijk zou Man best eens een groter stuk vlees willen en lust ik best graag geitenkaas op brood… maar de rust die mijn thuis zijn brengt is ons toch meer waard dan dat! (en van de Sint krijg ik ieder jaar een heerlijk stuk duurdere kaas, i.p.v een chocoladeletter….mmm)

    Like

  7. Onze grote luxe en wat veel comfort geeft is onze houtkacheltje. het koste veel geld om hem aan te laten leggen, maar het is iedere
    cent waard geweest. We stoken over het algemeen gratis en hebben daar door ook een nieuwe hobby erbij gekregen namelijk: hout/pallets zoeken. Voor mij geen groter comfort dan heerlijk bij ons kacheltje te zitten in mijn haardfauteuil, met een lekker kopje koffie en een koekje en een lekker boek. Ik wil overal op mindere (wat is mindere?) maar liever nooit op de kachel. Vr.Gr. Kathy

    Like

  8. Ruim twee jaar geleden ben ik begonnen met bezuinigen omdat ik bang was dat mijn man z'n baan zou kwijtraken. Intussen heeft mijn man nog steeds zijn baan en hebben we de vaste lasten drastisch kunnen verlagen en een flinke buffer kunnen bouwen. Bezuinigen ging met vallen en opstaan en ik ben heel blij dat we de luxe hadden om af en toe een uitglijer te maken zonder dat dat een drama werd. Ik ben op zoek gegaan naar het comfortabele minimum. De temperatuur hoeft bij ons niet boven de 18, overdag zelfs 17. Ging ik vroeger 2 maal per dag lang onder de douche, nu was ik me meestal met een washandje bij de wasbak. We hebben nu een boodschappen budget etc. etc. Vorig jaar heb ik gewoon aangekondigd dat we niet meer aan cadeautjes deden en ze zelf dus ook niet wilden hebben. Niet iedereen vond dat leuk maar men respecteert het wel. Ik heb helemaal niet het idee dat we aan comfort inleveren. Sterker nog, ik geniet juist veel meer van die paar keer dat we nu uit eten gaan. Ik geniet van het feit dat we nu, als we met vakantie gaan, het geld van tevoren gespaard hebben ipv dat we achteraf maanden krap zitten. Wat het bezuinigen ons met name gebracht heeft is rust. De rust dat we het ook van een bijstandsuitkering zouden redden en nu zijn we zelfs zover dat weten dat we de bijstand zelfs niet meer nodig zullen hebben en het eventueel kunnen uitzingen tot het pensioen met eigen geld. Ik ben ook een beetje verbijsterd over al het geld dat we achteraf over de balk gegooid hebben en wat helemaal niet bijgedragen heeft aan ons comfort! Nou ja, daar moet ik maar niet teveel aan denken ;).

    Like

  9. Dat stukje over wat anderen van je verwachten, daar loop ik tegenaan. En niet omdat ik een persoon ben die zich erg veel aantrekt van wat anderen verwachten, het is meer dat ik ZELF verwachtingen heb waar ik last van heb. Het image wat ik van mezelf heb, de groep waar ik bij wil horen (hip huis, leuke kleren enz). Ik merk dat dat stukje loslaten, en daarmee ook bepaalde mensen, heel lastig is als je al jaren in een bepaalde richting denkt. Het zorgt bijna voor een identiteitscrisis, klinkt een beetje treurig, maar hopelijk snap je wat ik bedoel. Julia

    Like

  10. Tot onze verrassing hebben wij mogen ervaren dat het mogelijk is om op veel zaken de bezuinigen zonder in te leveren op comfort. De weg er naar toe hebben wij beleefd als een avontuur en leerproces, waarbij het leren nooit op houdt.
    Mooi artikel Martine, mijn complimenten.

    Like

  11. Comfort is voor mij juist WEL al die kleine gemakken zoals voorgesneden groenten en goede vaatwastabletten. Ik heb op een dag een hoop minder energie om te besteden dan zogenaamd 'gezonde' mensen. Dus hier een boel gemaksvoeding/producten in de boodschappenfietstas en leven bij de dag (dus geen weekmenu+grote voorraden). Ik ga ook niet in de kou zitten, maar doe wel jaarlijks moeite om de goedkoopste leverancier voor stroom en gas te vinden. We kiezen ervoor om dan alleen de dierlijke producten biologisch te eten en ons thuis zoveel mogelijk te vermaken samen in vakanties ed. Die vinden wij dan niet zo belangrijk. Ook uitjes die geld kosten doen we niet zo vaak. Gelukkig wonen we in een dorp met veel kinderen in de buurt, dus Junior hoeft zich niet te vervelen dan. Lekker buiten spelen met andere kinderen die klagen als ze alweer weg moeten naar die stomme camping of een uitstapje waar ze geen zin in hebben, want buiten spelen of lekker bankhangen is soms gewoon zoveel leuker 🙂 Dat vind ik dan echt geestig om te horen van ze….
    Een heleboel bespaaracties werken voor ons verder gewoon echt niet of we kwamen van een koude kermis thuis met sommige goedkope opties. Ach. 'Onderzoek alles en behoud het goede' is mijn motto dan ook.
    Waar ik trouwens relatief weinig 'last' van heb is 'de buitenwereld' met dure uitjes/kado's/interieur enzo. Ik ben daar vrij makkelijk in om niet aan mee te doen en ik maak het niet meer zo vaak mee dat om zoiets wordt gevraagd. Verder heeft het niet mijn interesse, interieur bijvoorbeeld.
    En ik ben ontzettend goed in koopjes vinden voor ons allemaal. Want uiteindelijk moeten we gewoon allemaal consumeren in deze maatschappij. Daar kom je niet onderuit. Je kan de accenten wat verleggen, maar uiteindelijk is het toch je lot als westerling. Je kunt je verzetten, of het jezelf plezieriger maken en onze welvaart omarmen. Die keus moet je toch vooral met je partner maken en de mijne wil een groot+goed stuk vlees, maar fietst dan wel weer vaak naar het werk.
    Kleine dagelijkse keuzes heeft iedereen binnen zijn budget en dat is maar goed ook. We hebben het ontzettend goed hier!!

    X Tally

    Like

  12. Comfort is voor mij: een heerlijk warm huis als de regen tegen de ramen klettert (warm is overdag 18 graden, 's avonds 20).
    Comfort is ook: voldoende kleding in de kast (ik loop altijd in een broek met vest, maar vind het fijn om voor “gelegenheden” iets te hebben hangen). Met voldoende bedoel ik ook voldoende en niet overdadig, mijn kast is erg opgeruimd en basic.
    Comfort is ook: iedere avond lekker warm, gezond eten op ons bord.
    Luxe is: de vaatwasser, die mij een hoop rommel en werk bespaart.
    Luxe is ook: de droger die zorgt dat mijn vochtige huis niet nog vochtiger wordt (ik gebruik hem vooral in winter en herfst).
    Luxe is ook: de auto! Wij wonen “in de provincie” en het openbaar vervoer is beroerd, dus hij brengt ons overal 😉
    Luxe is ook: onze vakantie in de zomer (vaak maar 1 week)

    Maar de allergrootste luxe vind ik dat we door consumindergedrag een lekkere buffer hebben, geen schulden, ons geen zorgen hoeven te maken of we de auto wel kunnen vervangen als hij versleten is en dat ik bijna ben kunnen stoppen met werken. Daardoor komt mijn man in een huishouden waarin hij (bijna) niets meer hoeft te doen en we samen van de vrije tijd kunnen genieten.
    Kortom een heerlijk, relaxt leven. Wij vinden meer geld of langere vakanties de “ratrace-cultuur” niet waard en doen daar ook niet aan mee.
    Wat anderen vinden van onze korte vakanties leggen we naast ons neer. Er is ook al vaal met onbegrip gereageerd op het feit dat we geen koopwoning hebben, maar wij zijn tevreden en daar gaat het om in het leven.

    Groet Wilma

    Like

  13. Comfort is voor mij kwaliteitsproducten,b.v. goede waspoeder,schoonmaakartikelen en dan graag met een lekker geurtje,dat kan ook groene zeep zijn,net waar ik zin in heb.

    Verder een goede wasmachine en vaatwasser,vroeger was ik op de goedkope (duurkoop) aangewezen en die vraten stroom en slurpten water.
    We zijn geen vakantiegangers dus van het vakantiegeld hebben we hiervoor elk jaar een bedrag gereserveerd .
    En een gezellig ingericht huis,we hebben mooie spulletjes maar het mooist vind ik nog steeds een grote eettafel die ik bij de kringloop scoorde 😉

    Omdat we in het weekend graag weggaan en we geen chinees en macdonalds willen eten heb ik de vriezer vol met gemakkelijke dingen,zo staat binnen 10 minuten een bord eten op tafel , hotwings van de gril met een salade erbij vinden we erg lekker.

    Like

  14. Comfort is voor mij rust en onrust in mijn hoofd kan veroorzaakt worden door alles: geld zorgen, gezondheid, verwachtingen etc. etc. Door te besparen heb ik juist meer comfort gekregen. Ik heb door het besparen minder kunnen gaan werken en later zelfs kunnen stoppen met werken. Dit heeft mij veel rust gebracht, het was beter voor mijn gezondheid, had meer tijd om beter voor mezelf en gezin te zorgen, hoefde niet meer te voldoen aan hoge verwachtingen van bazen wat me stress opleverde. En geld zorgen hebben we nooit meer, want ik heb nu duidelijk inzicht en weet dat ik al die zooi niet nodig heb, want veel spullen brengen ook weer onrust met zich mee. Dus voor mij heeft besparen juist comfort gebracht!

    Like

  15. Als het gaat om fysiek comfort denk ik het eerst aan 'warmte'. Ik ga best bewust met m'n energieverbruik om maar zou waarschijnlijk nóg minder gas kunnen verbruiken als ik de thermostaat van de cv minder hoog zou zetten dan nu het geval is. Ik voel me gewoonweg niet lekker bij een temperatuur onder de 20 graden. (D.w.z. als ik, na m'n huishoudelijke klusjes, 's avonds of in het weekend, op de bank plof. Als ik thuis bezig ben, hoeft het allemaal niet zo warm, hoor.)

    Like

  16. voor mij is comfort het veilige gevoel dat er een buffer op de bank staat en weten dat ik mijn rekeningen kan betalen, voor dat comfort moet ik wel iets inleveren van wat veel mensen comfort noemen, zoals de verwarming op 20 graden, op vakantie kunnen of weekendjes weg of uit eten gaan ,een droger , het huis verbouwen een nieuwe keuken enz. we vergeten nog te vaak dat wat voor de een comfort is voor de ander niets betekend, ook kunnen we niet inschatten dat sommige mensen geen keuze hebben, het zij door financien het zij door hun gezondheid. gelukkig dat we allemaal vrij zijn om zelf te kiezen wat we willen, of nodig hebben, voor mij betekend zuinig leveren niet comfort inleveren , voor anderen weer wel. maak voor je zelf die keuze en laat anderen vrij om te kiezen wat zij willen of nodig hebben.

    Like

  17. Comfort betekent voor ons met een goed gevoel geld uitgeven aan de zaken, die wij in ons leven belangrijk vinden. Teveel mensen leven volgens het volgende spreekwoord: van geld dat we niet hebben, kopen we dingen die we niet nodig hebben, om indruk te maken op mensen die we niet mogen. Het begint al met inzicht in uw uitgaven en inkomsten en CONSUMINDEREN is het toverwoord, waardoor het in eerste instantie niet noodzakelijk is om te besparen en comfort in te leveren.

    Groetjes, JulieJulie (Een Zot en zijn Geld)

    Like

  18. Comfort vind ik dat ik zelf kan kiezen. Dus of die verwarming aangaat, of dat ik vandaag wel zin heb in pizza of in surinaams en dus niet in koken. Dat ik die keuze heb. En dat kan alleen door andere dingen goed aan te pakken. Zo dit jaar geen vakantie, maar wel een keukenverbouwing (waar we net zo goed hard voor moeten sparen)
    Niks geen overbodige dingen is het doel. En dat gaat ook veel rust en ontspanning geven, minder spullen en meer ruimte in ons kleine huisje. Dat is nogal besparend hier. Proberen zo min mogelijk te kopen (behalve boodschappen kleertjes voor kinders die groeien) om ervoor te zorgen dat alles leger wordt, scheelt aanzienlijk in kosten. En we zijn hier al niet zo van alle spelcomputers, nieuwste gadgets en lekker hip en modieus moeten zijn.

    Like

  19. Voor mij betekent comfort vooral dat we het financieel goed hebben en dat ik niet meer, zoals jaren geleden, moet zitten rekenen en tellen om alle rekeningen te betalen en nog iets te kunnen opzij zetten voor 'later'. Ondertussen is het 'later' : we hebben de kinderen hun studies kunnen betalen waardoor zij een deftige job en dito inkomen hebben, hebben hen spaargeld kunnen meegeven toen ze zelfstandig gingen wonen, ons huis is afbetaald en we hebben zelf een goede buffer voor onverwachte uitgaven.
    Ondanks we het 'comfort' hebben goed rond te komen en maandelijks wat te kunnen sparen, maak ik me zorgen om de hoogte van de successierechten eens één van ons overlijdt……

    Like

  20. Comfort = dak boven je hoofd, verwarming, voedsel, schoon drinkwater, betaalbare en bereikbare medische zorg en vooral: geen sluipschutters op de daken of oorlogsgeweld in de straten. En o ja: ook fijn als de dijken betrouwbaar zijn.

    Pennie Wijs

    Like

  21. Hier ben ik het zo ontzettend mee eens. De rest is pure luxe. Ook leuk maar totaal niet noodzakelijk. Het woord consuminderen wordt in mijn ogen iets te vaak gebruikt in de betekenis van budgetteren.

    Like

Zeg het maar!

