Het Nieuwe Nietsdoen

Dachten we eerder nog dat het nieuwe werken zou zorgen voor meer balans tussen werk en privé, niets blijkt minder waar te zijn. Natuurlijk is het prettig dat je thuis in je eigen omgeving kunt werken en zelfs even de was erin kunt doen als je daar zin in hebt. Maar misschien is dat nu net het probleem. Tijdens je werk ben je ook bezig met dingen die er thuis (moeten) gebeuren en als je werk klaar is, dan denkt je werkgever daar duidelijk anders over want de mails gaan gewoon door.

Grenzen vervagen en we zijn 24 uur per dag online. Is het niet voor de baas dan wel omdat we zo verslaafd zijn geraakt aan prikkels, dat we denken niet meer zonder te kunnen. Dat heeft gevolgen, stress en burn out zijn een enorme bedreiging voor onze gezondheid. Gerhard Hormann die we natuurlijk allemaal kennen van zijn megasucces ‘Hypotheekvrij’ en de opvolger “Helemaal Vrij’, ontdekte na zijn ontslag met horten en stoten dat nietsdoen het antwoord kan zijn op de storm in het hoofd en het voortdurende opgejaagde gevoel waar we bijna allemaal last van hebben.

In zijn boek ‘Hypotheekvrij’ schreef hij hoe het eerder aflossen van je hypotheek leidt tot meer zelfstandigheid. Minder lasten zorgen ervoor dat je ook minder inkomsten hoeft te genereren. Je bent zo minder afhankelijk van een bank of een werkgever. Dat die boodschap aansloeg, blijkt wel uit het feit dat er volgens mij inmiddels een 10e druk van het boek is. In de maandagse aflosverhalen hier op het blog wordt negen van de tien keer Hormann als inspiratiebron genoemd en ‘een hormannetje doen’ is inmiddels een geaccepteerd synoniem voor aflossen.

In zijn vorige boek ‘Helemaal Vrij’ werkte Hormann zijn boodschap verder uit. Niet alleen is aflossen slim, maar we moeten vooral ook meer nadenken over wat we willen in het leven en daar naar gaan leven. Veel mensen halen immers hun pensioen niet. Waarom dat uitstellen wat je het liefst wil doen? Hij stelt vragen bij veel zaken zoals bijvoorbeeld de kosten van de zorg en nodigt je als lezer uit daarover na te denken. In plaats van zorgen dat de zorg voor iedereen betaalbaar blijft, kun je je ook als samenleving afvragen waarom de kosten zo explosief stijgen. ‘We moeten ons niet afvragen wat een doosje maagzuurremmers precies kost, maar onszelf de vraag stellen waarom we die zo massaal nodig hebben’ schreef hij in ‘Helemaal Vrij’. 

Het verbaast niet dat Hormann in zijn nieuwste boek ‘Het Nieuwe Nietsdoen’ dit gegeven verder onderzoekt. Ga je harder lopen om te voorkomen dat je achterop raakt of stap je uit de rat race? Dit dilemma zal veel mensen aanspreken. Want hoe stap je eruit? Of wat doe je als iemand anders die keuze voor jou maakt en je ontslaat? En wat doe je als je midden in de rat race zit en het niet herkent als een probleem? En dan nog, je hebt die baan wel nodig natuurlijk, anders kun je de hypotheek niet betalen. Bovendien lekker makkelijk gezegd, de kinderen willen ook sporten en, maar, als,……*(^&&(^%&^*!!!!!

Ook Hormann zat klem en wist niet hoe te ‘ontsnappen’: ‘Ik sleepte me van afspraak naar afspraak, schreef soms drie artikelen op een dag en had tussen elke editie maar een dag om even bij te komen. Ging ik een week op vakantie, dan moest ik de overgebleven vier weken extra hard werken om alles op tijd bij de drukker te krijgen. Niet zo gek dus dat ik soms om vier uur badend in het zweet wakker werd of op een simpele molshoop in de tuin reageerde alsof we ’s nachts door Syrische rebellen waren bestookt met mortieren.’ (pagina 58, Het Nieuwe Nietsdoen)
Herkenbaar? Dan is dit boek zeer geschikt voor jou! Want uit die rat race stappen (of gegooid worden) is één ding, maar dan? Nou, dan ga je nietsdoen! Maar nietsdoen is nog best ingewikkeld, je moet eerst veel, héél veel gedrag afleren en vooral ontdekken wat voor jou nietsdoen is. Het is in ieder geval persoonsgebonden. Wat voor de één werkt (werken in de moestuin) is voor de ander een gruwel (hekel aan wroeten in de grond). Wat nietsdoen wél is, in alle gevallen, is je los koppelen van door anderen oplegde dwang en stress en jezelf verbinden met je eigen stopcontact of je eigen generator, ontdekken waar jij energie van krijgt, wat jou blij maakt. Dat klinkt misschien zweverig maar dat is het niet. Hormann zelf is trouwens helemaal niet zweverig. Mindfulness heet bij hem lekker mijmeren en lummelen. Daarom zal zijn boodschap dan ook zeker een heel ruim publiek aanspreken
Nou ben ik van oorsprong een echte hemelfietser (zoals ik wel eens werd genoemd door oud collega’s) maar ook ik vind voldoende inspiratie in het boek. In de flaptekst staat dat het boek in tien simpele stappen het geheim van zalig nietsdoen onthult. Dat klopt niet helemaal, vind ik. Het zijn juist geen concrete stappen, als Hormann nu juist iets niet doet, dan is je dicteren wat je moet doen om ‘Niets te Doen’. Het zijn meer punten van overweging die hij meegeeft, zo geschreven dat de boodschap erin gaat als koek.
Veel mensen hebben problemen met nietsdoen. Dat heb ook ik wel eens gemerkt, ik zeg tegenwoordig heel eerlijk dat ik geen klap te doen heb. Ik vat dat als héél positief op, maar de geschokte blikken in reactie op die opmerking hebben me geleerd dat de meeste mensen het nog als normaal ervaren dat je om een afspraak te maken naar volgend jaar mei in de agenda moet doorbladeren.
Het belang van nietsdoen is echter duidelijk. Wie langer doorwerkt, valt eerder dood neer. Dat we tegenwoordig langer moeten doorwerken omdat we langer leven, is dus een misplaatste grap. Want we leefden langer omdat we eerder stopten met werken. Op tijd stoppen is dus van levensbelang. Net als signalen van je lichaam serieus nemen, goed eten en voldoende slapen (en dat is dus niet met je smartphone op je kussen naast je slapen).
Nietsdoen wordt aan alle kanten tegengewerkt. Soms door onszelf, nog vaker door anderen. De overheid ontmoedigt het aan alle kanten, de vut is afgeschaft en zelfs in deze tijd van enorme werkloosheid wordt werklozen een schuldgevoel aangepraat. Ook al vliegt iedereen er uit, toch is het een kwestie van persoonlijk falen en o wee als je niet onmiddellijk probeert om weer op die kar te springen!
Nietsdoen is in die zin je ontsnapping. Wie op tijd zijn leven anders inricht, zal ook zijn financiën anders inrichten, zijn wensen en verlangens opnieuw bekijken. Dat is best eng. Als je gewend bent op een bepaalde manier te leven, dan is het een grote stap om van een afstandje naar jezelf te kijken en te zien waar je afscheid van kunt nemen. En als je je leven omgooit, wat ga je dan doen? Nou best veel. Nietsdoen is luisteren naar jezelf en niet naar de reclame. Nietsdoen is jezelf meer momenten gunnen dat je met je tenen kunt friemelen in het zand. Nietsdoen is jezelf bevrijden van perfectionisme en de boel de boel kunnen laten. Nietsdoen is ontdekken waar je gelukkig van wordt en daar naar leven.


Het boek is een logisch en lekker leesbaar vervolg op zijn eerdere boeken over dit onderwerp. Hormann heeft duidelijk een emotionele ontwikkeling doorgemaakt de afgelopen jaren en laat ons daarvan profiteren. Hij is niet vaag, wat hij ontdekt, staaft hij met veel gegevens en voorbeelden uit boeken, kranten, zijn omgeving en wordt opgeleukt met veel anekdotes uit zijn eigen leven. Hormann laat zich graag inspireren door muziek, film, boeken maar ook door mensen die hij tegenkomt. Hij pleit voor een basisinkomen (en legt ons nog eens uit dat een afgeloste hypotheek ook een basisinkomen is) en voor een andere verdeling van werk en ontspanning. Hij laat zien dat die behoefte het anders in te richten al eerder werd gevoeld en beschreven, zoals in het door hem genoemde (en gortdroge naar mijn bescheiden mening) boek ‘Een tevreden leven’ van het echtpaar Nearing. Dat pleit voor hem, hij doet nergens voorkomen alsof hij het wiel heeft uitgevonden. Hij wil alleen graag – heel graag – mensen wijzen op de ruimte die er is om een veel vrijer leven te hebben, ook al voelen ze dat nu niet zo.
Voor mij is het allemaal heel herkenbaar, het boek was daarom voor mij een feest der herkenning. Door ziekte uit de rat race gegooid, heb ik op een zeer pijnlijke manier geleerd dat mijn brein baat heeft bij weinig prikkels en een ander leeftempo. Dus paste ik mijn eisen aan en ontdekte vervolgens dat er enorm veel ruimte kwam. Een riem die te strak zit, voel je soms pas als je hem losser doet, om hem vervolgens weg te gooien. Die hebben we niet meer nodig! Probeer het eens zou ik zeggen en zie waar het je brengt. 
Natuurlijk kun je niet van de ene op de andere dag je baan in de wilgen hangen. Maar je kunt wel beginnen met je hypotheek aflossen, je auto wegdoen, niet meer 4 keer per jaar op vakantie gaan, stoppen met belachelijk dure cadeaus te kopen voor anderen die dat dan ook weer voor jou kopen. Kortom: begin eens met andere keuzes te maken en voel wat dat met je doet. Soberder leven geeft letterlijk ruimte. En zo ontdek je wat ertoe doet voor jou en wat niet.
Een aanrader voor iedereen die voelt dat er ‘iets’ wringt maar niet weet waar te beginnen. Controleer jij elke 5 minuten je smartphone, wil je daarmee stoppen maar weet je niet hoe? Laat je inspireren!
Het Nieuwe Nietsdoen. Ontdek het geheim van heerlijk simpel leven
Gerhard Hormann 
ISBN 9789089752949 / € 14,95
48 gedachtes over “Het Nieuwe Nietsdoen

  1. Mijn interesse is zéker gewekt…! Zijn de theorieën ook onderzocht? Zoals bijvoorbeeld oorzaak en gevolg langer leven – minder werken?

    …..

    Ik vraag me namelijk af hoe ze dat dan gedaan hebben…! 🙂

    Like

  2. Volgens mij is wel onderzocht dat stress ervoor zorgt dat je korter leeft. Dus als je het op die manier doortrekt… Maar dat zou bij wijze van spreken ook kunnen leiden tot een conclusie dat je sneller doodgaat als je probleemburen of -kinderen hebt.

    Like

  3. Ik wacht tot het boek in de bieb is. En je blog lezend komen herinneringen aan de afschaffing van de 45-urige werkweek in me op. Wat zouden de mensen tijd krijgen voor ontspanning en cultuur! Van die dromen is weinig uitgekomen.Jammer!

    Like

  4. haha ja dat weet je pas als er doden zijn gevallen hè. Hij heeft het over de demografische gegevens, waar de regering het ook over heeft. De overheid zegt: mensen leven langer dus kunnen ze ook wel langer doorwerken. Hij draait het om, er zijn allerlei regelingen afgeschaft zoals de VUT. Misschien leefden mensen langer omdat de werkdruk minder hoog was en mensen door bijvoorbeeld de VUT eerder konden beginnen met werk afbouwen. Nu moeten we langer doorwerken onder grotere druk. De gevolgen zijn zichtbaar want er vallen steeds meer mensen uit door stress en burn out.

    Like

  5. … roept bij mij toch veel vragen op, naar de relatie tussen langer doorwerken en /of Het Nieuwe Werken en stress, bijvoorbeeld….. Ook vraag ik me af óf we wel langer werken, uiteindelijk…. Ik voor mij ging, buiten de gebruikelijke studentenbaantjes om, 8 jaar later werken dan mijn beide ouders. Dus zelfs als ik tot mijn 70e doorwerk, wat ik overigens niet van plan ben, dan zou ik minder gewerkt hebben….

    Ik moet het boek maar es lezen denk ik… even zien op welke onderzoeken het zich baseert.

    Like

  6. Wellicht ervaren we meer stress (als dat al bewezen is) vanwege de veranderende cultuur en welvaart. Maslow volgend, zouden we nu wellicht andere behoeften hebben die misschien wel moeilijker te verwezenlijken zijn….. dat kan ook al een grote stressor zijn he?

    Ik roep maar wat, hoor…!

    🙂

    Like

  7. Het boek is geen wetenschappelijke scriptie hè. Zie het als overwegingen en kijk wat je ermee kunt. Ik ben zelf door stress zo ziek geworden dat ik nu – 6 jaar later – nog steeds ziek ben. In Japan werken mensen zich letterlijk dood, maar ook stagiairs in de bankierswereld werken zich volledig over de kop en daar is de 1e dode gevallen een tijdje geleden. Neurootje plaatste laatst een link naar een leuke video en dat geeft goed aan hoe het zit: blijven rennen, alsmaar doorgaan en hapinezz is just around the corner. Hier is de link:http://www.youtube.com/watch?v=X4OPFl2Kxhs

    Like

  8. Een paar weken geleden heb ik een aanschafverzoek ingediend bij de bieb hier, en ik mocht het twee dagen geleden ophalen. Heb het op het terras in de tuin in twee dagen (heb zwangerschapsverlof) uitgelezen en vond het geweldig! Wat mij betreft Hormann z'n beste boek tot nu toe! (van de drie boeken over hypo's enzo…zijn andere boeken heb ik niet gelezen) Ik denk erover om het zelf aan te schaffen om af en toe nog eens door te lezen, zo goed vond ik het!

    Like

  9. Ik heb ergens gelezen (kan niet meer vinden waar) dat het massaal slikken van statines de gemiddelde levensduur enorm verlengd heeft. Ik herinner me nog dat decennia geleden vijftigers om de haverklap dood bleven aan een hartinfarct. Nu krijgen ze dat infarct ook, maar worden gedotterd en gaan aan de statines. Ik zie het in mijn eigen familie. De vorige generatie 'verdween' rond het zestigste jaar aan een hartinfarct. Schoonzussen en zwagers slikken statines en zijn er (bijna) allemaal nog. Dus dankzij de cardiologen is het te duur geworden om met 65 met pensioen te gaan 😉

    Pennie Wijs

    Like

  10. Nog 1 reactie en dan hou ik erover op….

    Heb een beetje moeite met stellig beweerde meningen van mensen die zeggen deskundig te zijn, maar slechts één kant van de medaille belichten.

    In een blog die duidelijk op persoonlijke titel gesvhreven is mag dat best. Je recensie wekt bij mij de indruk dat het boek ook niet echt een breed onderzochte basis heeft en dat stuit me een beetje tegen de borst…. maar nogmaals ik moet het gewoon zelf lezen….

    En nu hou ik erover op….

    Like

  11. Eigenlijk geeft de titel van zijn boek al aan hoe vreemd we met zijn allen over dit onderwerp denken. Het 'nieuwe nietsdoen' allitereert natuurlijk wel lekker, maar hoezo NIETS doen? Is je kinderen opvoeden, je huis onderhouden en schoonmaken, tuinieren, fietsen, wandelen, lezen, een spelletje doen, je zieke buurvrouw een handje helpen dan NIETS doen?

    Martine zegt over zichzelf dat ze 'geen klap te doen heeft'. O nee? Kind opvoeden, financien en huishouden bestieren, revalideren, bloggen, boeken lezen en recenseren, noem dat maar niets. Ik zou willen pleiten voor ANDERS. Het nieuwe anders doen. Nu ik dit zo neertyp zie ik dat deze term ook nog teveel in het oude denkraam blijft hangen. Wat het eigenlijk zou moeten zijn? GEWOON! Het nieuwe gewoon doen. Oftewel: doe effe normaal mensen!

    Pennie Wijs
    (die nu effe gauw IETS gaat doen)

    Like

  12. Goh, had ik dit boek nou maar geschreven:) Ben al 2 jaar druk met het nieuwe nietsdoen.. Maar het is lastig om je eigenwaarde te behouden. Gek genoeg is eerder stoppen met werken een hoogstaand ideaal van veel mensen, maar als je dat doet krijg je alleen maar opmerkingen als: Ik zou me rot vervelen, mijn collega's missen, je hebt niks interessants meer te vertellen als je niet werkt (..) enz
    Gister nog een bak kritiek van mijn eigen moeder dat ik lui ben. Kortom je moet sterk in je schoenen staan om niets te doen (ook mag je wel thuisblijfmoeder zijn als je een werkende man heb, maar niet als je alleenstaand moeder bent). Lekker in het zonnetje niks doen, het mag (eindelijk) van mezelf! Julia

    Like

  13. Qoute:Mindfulness heet bij hem lekker mijmeren en lummelen” die zin sprak me enorm aan. Ik was paar jaar geleden overbelast met hyperventilatie als gevolg, en op advies van therapeut het boek mindfulness aangeschaft en ik vond dat lastig, had het gevoel dat ik daarmee ook veel moest,bovenstaande beschrijving had me ook behulpzaam kunnen zijn.

    Like

  14. @Julia, ik denk dat veel mensen bang zijn om niets te doen. Stel je voor! Veel gevoel van eigenwaarde is verbonden met (ik benoem het maar even) geld verdienen. Doe je (of man) dat niet, dan heb je blijkbaar geen recht om niets te doen. Heb je dat gedaan en heb je genoeg verdiend dan mag het ineens wel.

    Maar mensen zijn sowieso onoplettend met wat ze zeggen. Ik kreeg vaak de opmerking naar mijn hoofd: 'ik zou het niet kunnen hoor zo ziek zijn en thuis zitten'. Eerst kwetste dat, want ik heb toch geen keus. Later heb ik geleerd om dat te zeggen, dat ik bepaald niet naar de winkel kan gaan en kan zeggen: doe maar een ander lijf, want dit kan ik niet hoor, ziekzijn en thuiszitten.

    Idd je moet sterk in de schoenen staan als je afwijkt van wat anderen als normaal of gewenst zien. Maar wat ik ook zie dat er steeds meer mensen buiten de boot vallen. Dus wat normaal is verandert vanzelf. Geniet van de zon!

    ps: Heb je geen zin eens je verhaal te doen op het blog? Neem dan even contact met me op via het mailformulier rechts.

    Like

  15. Wat een leuk stuk heb je geschreven, ik herken er mezelf in dat ik heel erg moest wennen toen ik door een faillissement ontslagen werd, en in eerste instantie niet wist hoe ik met mijn tijd aan moest. Nu na een jaar weet ik dat wel, en is er rust in me gekomen. Toch hik ik nog wel aan tegen het moeten solliciteren om je uitkering te behouden, terwijl er geen banen voor 24 uur te vinden zijn in de naaste omgeving. Maar ik denk dat een ieder inderdaad verder komt door op tijd een stapje terug te doen, en wat minder te gaan werken. Mijn man werkt ook maar 4 dagen meer, en heeft dus iedere week 3 dagen weekend, en dat bevalt prima.

    Like

  16. Nee er stond: Helemaal mee eens, wat een slechte schrijver! Geen wonder dat mensen dachten dat Hypotheekvrij zijn eerste boek was… '
    Ten eerste: je neemt niet de moeite te vertellen wie je bent, daar stoor ik me aan. Ten tweede: je doet voorkomen alsof lekker leven met minder Hormann een slechte schrijver vindt. Dat zegt ze niet, ze zegt dat zijn schrijfstijl haar niet aanspreekt. Haar reacties is genuanceerd en komt niet onprettig over. Jouw reactie is erg bot. Neem de moeite te vertellen wie je bent en pak je mening wat beter in en ik zal het laten staan. Maar dat gekat van die eerste opmerking voelt voor mij niet prettig. Dan nog, du is dit geen openbaar forum maar gewoon mijn blog.

    Like

  17. Er is weinig fijner dan gewoon niets hoeven. Niet van anderen, maar zeker ook niet van jezelf. Of, vooral dingen doen waar je blij van wordt. Voor mij is dat dan wel weer in de aarde wroeten 😉 of met een boek in de zon zitten, de tijd hebben om lekkere dingen te koken of wat dan ook. Sinds ik ben gestopt met werken, hebben we ook zo veel meer rust gekregen. Met drie kinderen zijn de dagen vol en druk maar eigenlijk nooit gehaast en dat is heerlijk!

    Er was een moment dat veel kennissen van mijn ouders 'omvielen'. Net met pensioen, tijdens het golfen… allemaal vijftigers en zestigers met een acute hartstilstand terwijl ze ogenschijnlijk gezond leken. Maar stress, altijd stress, nooit klaar, altijd opgejaagd, nooit genoeg, nooit rust en als ze dan rust namen dan was het 'moeten genieten' wat ook weer stress gaf.

    Ik geloof echt dat een relaxter leven ook een langer leven betekent. En als je niet alles over de balk flikkert en lekker kan sparen of aflossen, dan houd je ook je nachtrust, en leef je vast nog langer. Of niet, maar dan heb je in elk geval genoten van Het Leven.

    Like

  18. Hypothekvrij vond ik inspirerend, helemaal vrij vond ik tegenvallen. Ik had het gevoel dat het geschreven was om nog even wat extra te cashen…. maar misschien heb ik het mis hoor 😉 Maar in elk geval wacht ik wel tot dit boek in de bieb kan vinden 🙂

    Like

  19. Ja, ik ben bot.

    Bedankt voor het alsnog plaatsen van mijn reactie. Het was op m'n telefoon geschreven, teveel gedoe om daar een lang verhaal uit te wurmen. Ik hoopte dat een negatieve mening op z'n minst wat discussie zou losmaken ipv dat iedereen weer blind achter Hormann aan zou rennen, zoals bij je recensie van z'n vorige boek.

    Like

  20. Dat had ik nou ook precies. Ik voelde me nogal bekocht met het tweede boek. Heb het gelukkig voor bijna de nieuwprijs kunnen doorverkopen, dat verzachtte de pijn weer wat, haha.
    Hoe goed de recensie van dit boek ook is, het klinkt alsof er weer allemaal open deuren ingetrapt worden dus ik laat het aan me voorbijgaan.

    Like

  21. ha Vlasje, zeer wankel evenwicht. We hebben zondag de verjaardag van S. gevierd en dat heeft er ingehakt. Maakt niet uit, hij genoot, t was een prachtige dag en ik zit deze week ook lekker veel in de tuin. Vandaag ga ik kijken of een loopje doen weer lukt.

    Like

  22. Wie bepaalt eigenlijk of bepaald gedrag bij “iets”of niets”hoort? Misschien is er nog een rest van een calvinistische moraal van ledigheid en het kussen van de duivel. Ik hoop,dat je veel zult genieten op jouw manier.

    Like

  23. Na mijn scheiding ben ik als zzp'er harder gaan werken, omdat ik alleen voor alle kosten opdraaide.
    De afgelopen weken heb ik mijn papieren verzameld voor het jaarlijkse rondje belastingformulieren invullen. Dat laat ik door iemand doen, maar ik kreeg wel het idee dat mijn maandelijkse inkomsten ruim voldoende waren om van te leven en ik dacht eraan de versnelling een tandje lager te zetten.
    Tot deze week mijn aangifte voor de omzetbelasting werd ingediend. Oeps, dat is 2 maanden inkomsten (gemiddeld) wat ik mag afdragen.
    Tot ik (over een paar weken) weet wat de aangifte inkomstenbelasting oplevert/kost, staat het idee om minder te werken in de koelkast.
    Met vaste lasten maar geen vast inkomen zal ik het iets anders moeten aanpakken, vermoed ik.

    Like

  24. We hebben 2 keer achter elkaar meegemaakt dat mijn man werkloos werd ,we kregen per maand 800 euro minder dus dan ga je niet denken he he effe rust?
    Bovendien is hij nogal een bezig bijtje en ging klussen maar dat was de tweede keer ook wel klaar.

    Trouwens mensen die 4 keer per jaar met vakantie gaan ken ik ook niet,het is nogal gemakkelijk geschreven want wie gaat in zijn Utopia dan wel de kost verdienen?

    Nu ik 60 ben kan ik zeggen dat in de jaren 60 en 70 ook mensen(vooral mannen) omvielen,ook de mannen die in de VUT zaten dus dat vraagt nog wel om meer onderzoek denk ik.

    Hij heeft wel een punt dat het goed is om naar je lichaam te luisteren en niet op te laten jagen.

    Like

  25. Helemaal vrij, niets moeten moeten, heel leuk al dat gratis genieten en overal mindfull blij mee zijn.
    Maar ik voel me af en toe gevangen. Omdat ik soms wel verdrietig ben, soms niet blij ben, eens een moment van balen heb…wat je natuurlijk niet mag uitspreken want dat is niet gezellig genieterig. Met al die fulltime genieters om me heen voel ik me soms zoooo eenzaam. Leven is niet alleen de toppen, ook de dalen, maar die mag je natuurlijk nooit benoemen. Flink mindfullen en weer ZENfull doorgaan.

    Like

  26. Mindfullness is juist accepteren dat je ook eens niet lekker voelt of verdriet hebt of wat dan ook, maar ook meer opmerkt dat er ook mooie dingen zijn. Ik begrijp heel goed wat je bedoeld. Het leven is meer dan fanatiek blij zijn. We hebben hebben het er alleen liever niet over. Ik ben zelf een kind verloren, dan word je behoorlijk in het diepe gegooid kan ik wel zeggen. Wil niet zeggen dat ik nooit meer ergens van geniet, maar dit maakt het leven wel anders en dat verdriet mag er van mij ook zijn.

    Gerhard Hofmann schreef wel een vrolijk boek, maar ik heb het meer gelezen als de mening van een ander en daar valt wel wat op af te dingen, neemt niet weg datbik het wel met plezier heb gelezen:-) neem mee wat je er uit kunt halen en de rest lekker naast je neer leggen.

    Like

  27. 🙂 ha dat dacht ik dus ook. Misschien hier eens een pennie wijs boogje over schrijven? En laatst schreef je ook zo mooi over als je de hypotheek hebt afgelost je ook maar gewoon verder gaat met leven en ups en downs of iets dergelijks, ook een mooie voor en boogje?

    Like

  28. Op zich heb ik geen moeite met nietsdoen. Ik kan uren mijmeren en lummelen. Ik vind het juist heel bevrijdend om in het weekend met minder prikkels te worden omringd en mijn cirkeltje kleiner te houden. Moet je perse niets doen? Is het misschien niet beter om een geode balans te vinden tussen werk, prive en onderhouden sociale contacten? De een vindt het heerlijk om die adrenaline rush te hebben, de ander vindt het vreselijk en voelt zich opgejaagd. Voor mij zou persoonlijk het nieuwe werken goed werken. Dat komt ook deels omdat bij mij de computer aan het einde van de werkdag uit zou gaan. Kortom het is ook je grenzen bewaken en beoordelen wat bij je past.
    Zelf heb ik niet veel met dit soort boeken. Het is uiteraard wel goed dat dit er is, al denk ik dat iedereen onbewust dit allemaal al lang wist.

    Like

  29. Dat had ik ook. Derde boek gekocht en gelezen en vond het helemaal niks. Allemaal verwijzingen naar andere boeken en een verhaal over allemaal fietsen die hij koopt van een speciaal merk. Nee zonde van mijn geld geweest.

    Like

  30. Het lijkt mij een leuk boek om te lezen, ik ben altijd geïnteresseerd in de keuzes van andere mensen, het hoe en waarom en de gevolgen daarvan.
    Ik vind niets doen heerlijk, maar dan 1 dag in de week. Precies genoeg.
    Niet meedoen met de norm, dat deed ik ook al niet 20 jaar geleden toen ik moeder werd.
    Altijd weer die vraag: werk je nog?
    ..zittend in het gras met een klein jongetje een lieveheersbeestje van hand tot hand laten kruipen…
    Het was best lastig ook toen al, om niet groter te gaan wonen, om niet 3 x per jaar weg te gaan
    Om niet elke weekend een filmpje te pakken, vette hap naar binnen te werken bij de Mac.
    Wat lul ik nu? Dat was lastig als men er naar vroeg, maar zelf vonden we het prima zo.
    Nu werk ik weer en ook best veel, maar wel de luxe van erg leuk werk.
    Ik ben wel heel graag actief bezig, maar ervaar geen echte stress, ik ontspan juist bij het handwerk wat ik doe zowel beroeps als hobby en huishoudmatig.
    Ik doe de dingen met plezier, ook lekker zitten beetje voor mij uit staren, dagdromen, binnenpretjes.
    …nu een grote jongen die opkijkt, die voelt dat ik al een tijdje naar hem keek, wat is er mam…
    Wat je ook doet met je leven, ook al zijn het niet altijd vrijwillige keuzes, maak er zelf wat moois van, wees verantwoordelijk voor je eigen welzijn.
    Blik naar buiten, blik naar binnen, leef je eigen leven!

    Groet, Johanna

    Like

  31. Opvallend dat men altijd vlot weet te noemen wat je niet doet.

    Door jou Martine kreeg mijn leven een omslag die niet kortdurend was.
    Je hebt mij nieuwe inzichten en handvaten gegeven, praktisch maar vooral ook in combinatie met de mind.
    Natuurlijk was ik het zelf die er wat mee deed dit toepaste op mijn persoonlijk leven.
    Ook zoek ik regelmatig op je receptenblog iets op, jammie!

    Mens wat geef jij veel!

    Lieve groet, Johanna

    Like

  32. Ach ja, maar zo'n titel verkoopt natuurlijk wel lekker, en levert deze mijnheer weer geld op in het laatje. Er worden heel veel mensen rijk aan Mindfullness 😉 Het is ze gegund hoor, uiteindelijk zijn wij het die het kopen.
    In de ogen van heel veel mensen zal ik ook wel passen in het plaatje van het nieuwe nietsdoen, als thuisblijfmoeder. Toch heb ik het voor mijn gevoel nog nooit zo druk gehad. Niet dat ik het erg vind hoor, ik denk dat “gewone arbeid” goed is voor mensen. Flink in de moestuin werken maakt bijvoorbeeld mijn hoofd leeg. Als ik alleen maar aan lummel heb ik achteraf ook geen goed gevoel over de dag. Wel kan ik natuurlijk zelf uitmaken wanneer ik arbeid en ontspanning afwissel. Die vrijheid te voelen vind ik nog het grootste goed!

    Like

  33. Mooi geschreven. Ik merk nu pas, zeker ook na gesprekken met een hardwerkende ZZP-er, dat geld uitgeven aan luxe goederen, vakanties een must is als je werknemer bent. Immers een werknemer met schulden is een trouwe werknemen. Iemand zonder schulden is minder loyaal.

    Like

  34. Er zijn veel recensies in het boek. De werkdruk is enorm groot. Binnen de werkcultuur is het bon ton om veel geld uit te geven. De dure kantine, waar je rustig 25 euro minimaal per week uitgeeft om met je collega's te eten. Je kleding., die er goed uit moet zien, de auto, ja die moet ook goed zijn. Pffttt. Werkdruk en maatschappelijk aanzien, dat is toch hetgeen waar het om draait.

    Like

  35. Ik houd niet van zijn boeken. Jouw blog en nog een stuk of wat consuminder/leefbewuster blogs voegen m.i. meer toe dan deze boeken ad €14,95.
    Hij weet zichzelf en zijn boeken goed te verkopen en dat is prima, denk ik!

    Like

  36. Het boek ligt klaar voor het weekend, tweedehands kunnen kopen. Ik hoop inspiratie op te kunnen doen, want zo als ik al stiekem even las, het is hard werken om niet te leren doen. Als je door omstandigheden niet zo leeft zoals onze maatschappij wil dat je leeft,
    als je je eigen regelmatig de kneus voelt omdat je niet zo'n geweldig, druk druk druk, leven hebt. Als je geleerd hebt door de omstandigheden om het in het kleine te moeten zoeken dan is het heel fijn om te zien dat er ook mensen zijn die er op een gelukkig gezonde manier van afstappen. Ik hoop dat hij me kan laten inzien, dat flierefluiten een nieuwe “bezigheid” is, en ik me in deze
    wereld niet meer een mindere hoef te voelen. Vr.Gr Kathy.

    Like

  37. Ik vond het boek ” het nieuwe nietsdoen” erg tegenvallen.
    Afgelopen maandag gekocht en het is zo uit.
    De auteur schrijft super chaotisch en er refereert veel naar zijn eigen eerste boek ” hypotheek vrij ” en er zit geen lekkere leesbaarheid in omdat de auteur quotes gebruikt en continue naar andere boeken en schrijvers refereert. Lijkt wel een reclameboek
    Ook steeds dezelfde merken worden genoemd.
    Ik vind het zonde van mijn geld en echt geen top 10 boek dit.

    Like

Zeg het maar!

