Recensie Gids voor financieel opvoeden

‘Het is niet eerlijk’ zei de 6-jarige zoon van mijn vriendin ‘ik kan nooit rijk worden, want ik heb geen eigen geld.’ Kijk als dat geen duidelijk signaal is dat een kind toe is aan zakgeld! Dus krijgt hij sinds kort € 0,50 per week. Dat is een uitstekend bedrag om mee te beginnen. Dat vinden zijn ouders niet alleen, dat vind het Nibud ook.

In de nieuwste Nibuduitgave met de weinig inspirerende titel ‘Gids voor financieel opvoeden’ komt alles aan de orde waarmee je als ouder te maken krijgt op het gebied van geld en je kind daarmee om leren gaan. Je kind gaat straks (of pas over heel veel jaar) het huis uit en natuurlijk wensen we allemaal dat het schuldeloos door het leven zal gaan, alert op verleidingen en verlokkingen en elke maand zoveel overhoudt dat een bezoekje aan het ouderlijk huis nog mogelijk is.

Het boek is verdeeld in vijf hoofdstukken met als onderwerpen het belang van een financiële opvoeding, zakgeld, plannen & sparen, veilig geld uitgeven en zelf geld verdienen. Elk hoofdstuk heeft een herkenbare opbouw en volgorde met columns van mensen als Marieke Henselmans en Erica Verdegaal, praktijkvragen en verhalen, duidelijk geschreven informatie, testen en checklisten. Tussendoor tref je overal in de tekst leuke weetjes en handige tips aan.

Ondanks de duidelijke opbouw en de herhaling in de volgorde van aangeboden informatie, doet het wel wat onoverzichtelijk aan. Dat komt vooral doordat de teksten nooit eens lekker doorlopen. De tekst is opgedeeld in hele kleine blokjes met titels. Dat heeft als voordeel dat je snel informatie vindt die je zoekt (het is niet voor niets een gids) maar als nadeel dat het niet echt lekker doorleest. Zeker omdat de gewone lopende tekst continu onderbroken wordt.

Bijvoorbeeld op de foto hierboven: de tekstblokjes helemaal linksboven en rechtsonder zijn onderdeel van de normale lopende tekst. De rest is ‘tussendoortekst’ met weetjes. Handige weetjes, maar toch. Dat is niet het enige nadeel van het boek. Ik vind het slordig geredigeerd, meer dan eens viel mijn oog op taal- en stijlfouten. De columns waren leuk om te lezen maar soms wel uit ‘de oude doos’ zoals het verhaal van Marieke Henselmans over de zwemles van haar zoon. Jammer. Heel vreemd vond ik de volgende tip in het hoofdstuk over sparen: ‘u kunt uw kind al heel vroeg in een ‘spaarmodus’ zetten. Supermarktketens bijvoorbeeld, hebben regelmatig spaaracties gericht op kinderen zoals voetbalplaatjes, geinige poppetjes, munten en knikkers’. Met leren sparen heeft dit naar mijn mening niets te maken. Veel ouders worden juist helemaal gestoord van die marketingtrucs van supermarkten, die alleen maar bedoeld zijn om per keer vooral een bepaald bedrag uit je zak te kloppen, want pas dan krijg je het plaatje/knikker/prulletje. Voor mij zijn deze acties juist een aanleiding om mijn kind te leren dat ook dit reclame is.

Het boek heeft echter ook veel voordelen: de geboden informatie is zeer uitgebreid, werkelijk alles wat je kunt bedenken komt aan de orde. Je kunt makkelijk iets opzoeken en eruit halen wat voor jou van toepassing is. Na lezing besefte ik dat ik best een heel eind op weg ben met de financiële opvoeding, maar dat mijn kind nog niet weet wat geldezels zijn, wat skimmen is en hoe hij kan zien of een site beveiligd is of niet. Ik vond er dus zeker inspiratie in. Vooral de checklisten aan het eind van elk hoofdstuk zijn ook heel handig. Per leeftijdscategorie kun je afvinken wat je kind al weet van geldzaken, uitgeven, veiligheid, reclame, et cetera. Zo zie je waar voor jullie als ouders nog aandachtspunten liggen.

Is het boek een aanrader? Voor ouders die al heel bewust met geld en financiële opvoeding omgaan of uit zichzelf regelmatig de site van het Nibud bezoeken is het boek niet echt een aanvulling. Leuk om te lezen maar zeker geen noodzaak. Dat is het wel als je net begint met nadenken over zakgeld geven of als je zelf problemen hebt met geld, dan kan dit boek een mooi uitgangspunt zijn om je kind (en jezelf) wegwijs te maken.  En het is zeker handig als je regelmatig tegen geldvragen van je kind aanloopt en je geen antwoord hebt. Of als jij zelf niet weet wat een geldezel is. Dan zou ik het ook bestellen….

Gids voor financieel opvoeden. 
Van zakgeld tot zelf verdienen
Nibud / € 15,95

13 gedachtes over “Recensie Gids voor financieel opvoeden

  1. Hoi.
    Bedankt voor je recensie. Ik denk dat dit boek na lezing van jouw blog in de categorie 'lenen uit de bibliotheek' valt. Fijn inderdaad om mijzelf weer even bij de les te houden, maar als ervaren lezer (heb hier ook een heleboel boeken van Marieke Henselmans en Erica Verdegaal in de kast staan), zal het dan geen extra waarde hebben. Wij hebben een zoon van negen 9 jaar oud (krijgt 6 euro zakgeld per maand) en een dochter van bijna vijf (krijgt 0,50 cent zakgeld per maand).

    Hartelijke groet & een fijne dag! Lilian.

    P.S. Ik hoop dat je het niet erg vond dat ik je 'corrigeerde' op John Naish vs John Armstrong, maar ik had dus echt net diezelfde ochtend het boek van Naish terug gezet naast die van Armstrong. Bovendien vind ik je blogs dus zoals al gezegd zo goed, dat ik dacht dat je dat zelf ook wel zou willen verbeteren… (voor zover je daar zelf niet al snel achter was gekomen).

    Like

  2. Ontzettend goed dat je onderscheid maakt in de leeftijd van de kinderen en de hoogte van het zakgeld. Ik heb een zusje die 4 jaar jonger is en die kreeg altijd hetzelfde als ik (niet alleen zakgeld maar met alles, bedtijd, uitgaan, computertijd, enz.). Mij heeft dat vaak geïrriteerd. Het argument van mijn ouders was dat het anders niet eerlijk was tegenover haar, terwijl het voor mij niet eerlijk voelde dat ze alles 4 jaar eerder kreeg/mocht dan ik. Kleine jeugdtrauma dus… Goed dat je aandacht besteed aan het onderscheid!

    Groetjes Lily

    Like

  3. Ik gaf mijn kinderen naast zakgeld ook snoepgeld. Ze moesten dus zelf snoep inkopen want ik deed het niet. Daardoor leerden ze gezond snoepen, want gezonde snoepdingen had ik wel in huis. En ze leerden kiezen omdat ze niet alle snoep tegelijk konden kopen. En een zak drop van 50 cent snoepten ze niet ineens na elkaar op want dan zaten ze een week zonder snoep. Appelchips was hier favoriet, dat kon je maken van een appel en kostte hen niks.

    Groet Greet

    Like

  4. Mooi uitgebreid artikel Martine. Het belang van opvoeden met betrekking tot financiën is in veel gezinnen nog steeds een ondergeschoven kindje,helaas. Laatst las ik in een bericht dat steeds meer jongeren vanaf 18 jaar in de schulden zitten. Met geld omgaan moeten ze ook leren.

    Like

  5. Zoon van 7 1/2 krijgt 1 euro zakgeld per week. Hij spaart daar het meeste van, hij vindt het inmiddels zonde van zijn geld om prullen te kopen. Zakgeld hebben we ingevoerd toen hij bij iedere winkel stond te zeuren om iets. Nu mag hij alles kopen, maar wel van zijn eigen geld. Gevolg, hij koopt bijna niets, is zuinig en denkt steeds na wat hij echt wil. Goed begin dus, maar ik ga het boekje wel een keer lezen om ideeën op te doen.

    Like

  6. Ik ben het helemaal met je eens dat het sparen voor prullen acties van de winkels helemaal niets te maken heeft met sparen of bewust omgaan met geld. Ook ik heb mijn kinderen al vroeg gewezen op de verkooptechnieken die erachter schuilgaan.
    Geldezel?? geen idee wat dat is. Zal vlug eens lezen wat dit is. Dank je hiervoor.

    Like

  7. mijn ouders hadden vroeger de regel vanaf dat we zakgeld kregen, de helft van je groep in guldens, dus groep 3 1,50 per week en dus in groep 8 kreeg ik 4 gulden per week. we kregen dus allemaal zakgeld volgens die berekening en dus eerlijk zegmaar. voelde heel eerlijk en duidelijk 🙂 wil zelf ook zoiets toepassen denk ik.dochter is 4, heeft een portemonnee liggen met nog verjaardagsgeld enz, heeft ze nog nooit gebruikt. zakgeld krijgt ze dus ook nog niet nu. is nu nog niet nodig, maar geen idee wanneer wel, merken we snel genoeg. zodra ze het wat beter gaat snappe hoe het werkt met geld enz. en de vershcillende munten wat gaat snappen ipv 6 muntjes = 6 euro :p

    Like

  8. Ik denk dat het financieel opvoeden van kinderen echt bij de ouders moet liggen. Alleen helaas in sommige gevallen moeten de ouders zelf nog financieel opgevoed worden, waardoor de kids eigenlijk niet kwalijk genomen kan worden. In iedergeval ''I like the idea'' en ik juich financiele opvoeding van kinderen fanatiek aan!

    Like

Zeg het maar!

