Zomergarderobe

Met de zon aan de hemel besloot ik de kledingkast eens te inspecteren. Dat viel best tegen. Omdat ik sinds de zomer flink ben afgevallen, paste een groot deel van de zomerbroeken me niet meer. Er moest dus wat nieuws komen. Maar ik heb geen zin om daar veel geld aan uit te geven. Ten eerste omdat ik nog steeds afval en het dus zinloos is om een mooie dure broek te kopen. Ten tweede omdat ik nog maar € 43 op mijn kledingrekening heb staan en deze pas in november weer wordt aangevuld. En ten derde omdat ik wel een mooie maar geen dure broek wil kopen.

De mode van dit seizoen spreekt me niet aan. Ik wilde graag weer een cargobroek hebben. Voor wie niet weet wat dat is: een sportieve broek met zakken (meestal met een klep) op de zijkant. Die broeken zitten vaak bij de pijpen wijd en zijn ook te koop in een model dat lager op de heup ligt, waarmee ik onder de navel bedoel. Voor een mollige vrouw biedt dat bedrogs optische mogelijkheden: mijn benen lijken slanker en mijn kont niet zo groot. Tot mijn grote afschuw was het enige wat ik zag skinny cargobroeken: met zulke smalle pijpen dat je die broek één keer aandoet en er vervolgens alles mee moet doen: slapen, douchen, sporten, want zie er maar weer eens uit te komen. Bovendien zie ik er in zo’n broek uit als een knakworst die uit haar velletje gaat knappen. Ik word héél ongelukkig als ik dan in de spiegel kijk.

De kringloop dus! M. was onverwacht vrij om van de zon te genieten maar ik vond dat hij best wel even met mij naar de kringloop kon rijden. Doordeweeks is het niet zo druk en het leek me slim nu mijn slag te gaan. Als het straks echt voorjaar is, is er nog moois weinig te vinden, zo leerde de ervaring vorig jaar. Omdat er ook platen worden verkocht bij de kringloop, was M. makkelijk over te halen.

Voor € 23 kocht ik een grijze en een bruine cargobroek, een wijde linnen grijs-witte broek, een zachtgroene linnen lange rok, een bloes en een t-shirt. De broeken en de rok zagen er compleet nieuw uit, in de zin van nooit gewassen/gedragen. Het shirt en de bloes waren wel duidelijk gewassen/gedragen maar zagen er nog goed uit. In ieder geval goed genoeg om nog één seizoen mee te gaan, misschien zelfs wel twee. M. was ook blij met zijn LP’s van Fleetwood Mac en Robert Palmer. De kleding werd thuis in de wasmachine gegooid en onder het genot van het luisteren naar de gescoorde platen doken wij de zon weer in. Tot november heb ik nog € 20 euro te besteden. In de wetenschap dat ik keer op keer slaag bij de kringloop en andere tweedehands kledingwinkels, moet dat ruim voldoende zijn.

Geef jij veel geld uit aan kleding? Zou jij overwegen om tweedehands kleding te kopen?

37 gedachtes over “Zomergarderobe

  1. Ik heb nog nooit kleding in tweedehands gekocht maar draag wel kleding die ik krijg van familie, vriendinnen. Onze kleinkinderen dragen altijd tweedehandskledij en 't is er totaal niet aan te zien. Het enige waar ik mijn bedenkingen bij heb, is dat hun schoenen ook allemaal tweedehands zijn. Hun mama koopt die schoenen meestal via internet en die worden dan, indien passend, door de drie kleutertjes afgedragen. Tegen dat ons derde kleinkind die schoenen draagt, zijn die dus minstens al gedragen door 3 kinderen liesbet

    Like

  2. Ik geef niet regelmatig geld aan kleding uit, het is niet iets dat bijvoorbeeld standaard maandelijks terugkomt. Maar ik kan er wel veel aan uitgeven. Ik houd van kwaliteit, mooie stoffen en tijdloze dingen. Die kosten vaak wat meer, maar gaan ook lang mee. Soms heb ik wel eens zo'n periode dat ik denk dat het ook allemaal wel goedkoop moet kunnen, maar meestal kom ik dan toch thuis met miskopen die na 1 keer dragen of wassen kapot zijn. En dan heb je natuurlijk ook nog een soort tussenrange, maar die vind ik in verhouding dan weer veel te duur. Ik wil er of best voor betalen en er in theorie mijn hele leven mee kunnen doen, of bijna niets betalen en als het een seizoen meegaat is het mooi. Maar ik ga niet 60 euro voor een shirtje betalen dat mogelijk maar 1 of anderhalf seizoen meegaat.

    Like

  3. Wat een goede aankoop. Ik loop al maanden te snuffelen in kringloopwinkels. Die huidige strakke broeken bezorgen me pijn in de knie. Hopelijk zijn er nog oudere wijde modellen te vinden,tweedehands.

    Like

  4. Ik koop veel tweedehands kleding via marktplaats. En ik verkoop ook weer kleding die ik niet meer draag. Maar altijd goede kwaliteit kleding. Mooie stoffen en kleuren. Tot november heb je wel erg weinig te besteden. 7 maanden tot november. Vind ik wel apart.

    Like

  5. Volgens mij heb ik weinig nodig de komende tijd. Kast ligt vol, voldoende shirts/truien/jassen.
    Maar als ik het niet red en echt iets nodig heb wat niet kan wachten dan haal ik het wel uit een potje.
    Dat ik overigens nu zo weinig heb is het gevolg van iets te gretig inkopen eerder…

    Like

  6. ook wij kopen 2e hands kleding. Afgelopen maand voor 25,50 euro gekocht. te weten voor manlief 2 helemaal nieuwe spijkerbroeken, sportshort, een longsleeve en een t-shirt. Voor mij, 1 zomerjack, 1 zomerbodywarmer, 1 zomerpyama, 1 longsleeve, 1blouse van het merk Joop, en een watervalttrui. We zijn allebei weer netjes gekleed.

    Like

  7. 90% van kleding, jassen, schoenen en accessoires (kettingen, oorbellen, shawltjes) zijn of gekregen of kringloop. De afgelopen jaren veel gekocht en ik heb nu ruim voldoende in diverse maten en seizoenen. Daardoor heb ik nooit iets “nodig” en kijk ik lekker rond en als ik echt moois zie voor een mooie prijs koop ik het, zo houd ik de collectie op peil. Ik draag nu nog 4 BH's die van respectievelijk schoon- en moeder zijn geweest maar die zijn al een paar keer gerepareerd met nog oudere stukken. 2nieuwe heb ik eigenlijk nodig, maar ik kan zo slecht een goede kopen, nog afgezien van de vreselijke hoge prijzen, 80 euro vind ik gewoon erg veel. Ik heb BH's nodig met sterke zijkanten en die zijn niet zoveel te koop en ik laat me niet meer verleiden tot iets anders wat me wordt aangeraden zoals in het verleden, dan was ik toch niet echt tevreden erover.

    Like

  8. Ik koop veel tweedehands. Nou ja, veel… als ik kleding koop, koop ik het bijna altijd tweedehands. Vooral mijn dure MBT schoenen koop ik via Marktplaats graag en andere kleding in de tweedehands winkel. Verder zeg ik geen nee tegen gekregen spullen en loop er echt wel leuk bij, hoor. Heel af en toe koop ik ook iets uit de helft v.d helft-uitverkoop, als er nog iets is naar mijn gading in mijn maat. Voldoet allemaal prima. Ondergoed koop ik wel nieuw.

    Like

  9. Twee weken geleden wist ik niet wat ik zag en hoorde. Mijn vriend had een paar nieuwe werkbroeken nodig en had zijn moeder – die bij een kringloopwinkel vrijwilliger is – eens gevraagd te kijken. Zelfs 5 broeken die hem paste! Waarvan 2 aan de korte kant (heeft lange benen) maar dat is geen probleem, daar maakt mijn moeder met liefde korte broeken van. Dat komt mooi uit wat de 3 korte broeken die hij heeft hebben allemaal een kapotte rits (niet dat die weg gaan, bij een Turkse kleermaker hier in de buurt zetten ze voor een paar euro er zo een nieuwe rits in). De ideale manier van 'winkelen' voor mijn vriend die daar totaal niet om geeft. Nu heeft hij er weer 2 werkbroeken bij, eentje die nog zo net is en goed staat dat het een nette broek wordt en binnenkort ook nog 3 korte broeken. Kosten: 0,75 euro per stuk!

    Groetjes Lily

    Like

  10. Zoo dat is goedkoop zeg! Ik snuffel regelmatig rond bij de tweedehandskledingwinkel waar ik mijn 'oude' kleding naartoe breng maar zie daar maar zelden wat ik leuk vind wat dan ook nog eens mijn maat is. Aan spijkerbroeken geef ik wel een hoop geld uit. Als slanke vrouw heb ik ook een hoop optisch bedrog nodig om nog wat van mijn plat uitgevallen bilpartij te maken en ik kom altijd bij 2 dezelde (dure! 😦 ) merken voor spijkerbroeken uit. Gelukkig zijn deze wel van goede kwaliteit en aangezien mijn gewicht/figuur al jaren stabiel is doe ik er erg lang mee (zeker 4 jaar, meestal langer). Ik heb er dan ook maar 3 maar ze kosten wel al gauw €120 per stuk. Qua t-shirts/truien/vesten/jurkjes ben ik wat minder moeilijk en die heb ik dan ook in allerlei prijsklassen. Tegenwoordig probeer ik de basics, zoals sokken en hemdjes etc, van biologische katoen te kopen. Dit is ietsje duurder maar beter voor het milieu, de naaisters en mijn gemoedsrust. Al met al geef ik dus eigenlijk relatief veel uit aan kleding terwijl ik best weinig kleren heb.
    Toch maar eens wat vaker bij andere tweedehands kledingwinkels snuffelen want van de prijzen die je in je stukje noemt wordt ik echt jaloers!
    Lara

    Like

  11. Tinka ik ben in september onder behandeling gegaan bij een voedingstherapeute omdat ik al jaren darmklachten heb. Op haar aanraden ben ik gestopt met gluten eten en toen begon ik af te vallen. Ik eet dus geen brood meer, of pasta oid. Ik eet nu meer groenten/soep etc. Ik heb het wel weer geprobeerd maar kreeg meteen weer darmklachten dus waarschijnlijk ben ik glutensensitief zoals de modeterm genoemd wordt.

    Like

  12. Oeps, ik zie dat ik 2 broeken vergeten ben…die gaan binnenkort naar mijn moeder en zullen voor de zomer wel omgetoverd zijn van lange naar korte broek…

    Groetjes Lily

    Like

  13. Ik kan helaas zomaar nooit slagen voor kleding in de kringloopwinkel.
    Zelf hou ik ook van leuke nieuwe kleding maar ik koop dit nooit voor de volle prijs.
    Dus altijd met flinke korting of in de uitverkoop. Veelal koop ik het ene jaar al weer voor het
    volgende jaar. Zoals b.v spijkerbroeken, als er een mooie broek in de uitverkoop is dan koop ik hem wel
    en leg hem weg voor als ik hem nodig heb. Zo heb ik dus altijd iets leuks achter de hand en…….zorg ik vanzelf
    dat ik op gewicht blijf want anders is het wel heel erg zonde van die mooie broek. 🙂 Vr.Gr. Kathy

    Like

  14. Manlief en ik hebben allebei lastige confectie maten en slagen dus niet in de kringloop.
    Hebben hier twee kringloop winkels in de buurt : eentje met vaak zeer gedateerde e/of sterk verwassen kleding en eentje met te hoge prijzen (vaak is de uitverkoop voordeliger dan kringloop twee).

    Like

  15. Broeken is voor mij ook een groot probleem om die te scoren ( en dan vooral voor weinig 😉 ). Afgelopen weekend heb ik een rokje, shirtje, vestje gescoord bij de kringloop! Ook voor dochterlief een shirt. Was 15 euro kwijt! Lekker in de wasmachine en ligt nu netjes te wachten tot het aan kan. De skinnybroeken krijg ik niet eens aan, ik heb mn linkerkuit erin en ik kom niet verder….zo frustrerend. De mode kleurtjes vind ik dan wel weer leuk, maar de modellen dus niet. Met het gevolg dat ik nu dus al een x aantal jaren dezelfde broeken aan heb….maar dat maakt mij niet uit, spijkerbroek is spijkerbroek en die zijn altijd in de mode 😉

    Gr. Boukje

    Like

  16. Goed geslaagd! Zit in je kleding budget ook sokken, ondergoed en schoenen?
    Zelf heb ik wel veel kleding, van sportief-stoer naar nette jasjes en rokjes -jurkjes. Maar ik maak deze zelf, heel vaak van nieuwe stoffen van de kringloop. Jeans en t-shirt koop ik meestal tijdens een actie bij de h.EMA en schoen probeer ik zoveel mogelijk in het naseizoen in de opruiming te kopen.
    Groet, Johanna

    Like

  17. Jaren geleden werd mij (met fibro en sterke artrose) aangeraden om volgens de methode Montignac te gaan eten, dwz. koolhydraten en eiwit/vetten gescheiden, dus brood zonder bv kaas maar met tomaat en vlees, kip etc. zonder kooldyraten maar warme en koude groentes. In de loop der jaren ben ik steeds minder koolhydraten gaan eten maar meer eiwit, vet , groente en beperkt fruit. Zo voel ik me niet alleen beter maar gewicht is eerst verminderd en makkelijker stabiel te houden.

    Like

  18. Dat is heel erg slecht voor kindervoeten in de groei, gedragen schoenen van een ander. Zelfs mijn zuinige oma zou dit afkeuren. Tweedehands kleding prima, maar tweedehands- of zelf derdehands! schoenen nog een ronde mee laten gaan, is niet verstandig.

    Like

  19. Ik heb jarenlang vooral tweedehands gekocht via MP en kringloop, maar vind er momenteel geen geschikte kleding meer in mijn maat die ik ook naar mijn werk aan kan. De huidige mode is om te huilen: ronde halslijnen, bloezend rond de taille, strakke broekspijpen: alles tegengesteld aan wat me flatteert. Het enige wat ik kan bedenken is in iedere winkel vragen naar nette rechte broeken die dames met een stevige achterhand en benen ook flatteren 😉 en dan zonder te kopen weer weg gaan en hopen dat veel mensen dat doen en dat via de winkels signalen doorsijpelen naar de ontwerpers en makers. Ik overweeg steeds sterker een coupeuse/naaister, en heb speciaal voor dat doel een aantal flatteuze maar doorgesleten linnen broeken bewaard, om als patroon te dienen. Dan kost het maar wat, de confectie industrie wil mijn geld overduidelijk niet. Ik heb nog een nette zakelijke broek en die is bijna tien jaar oud, gelukkig destijds geinvesteerd in duurdere degelijke kleding. De tweedehandsjes die ik eerder op de kop hebt getikt, waren helaas allemaal na een jaar, of twee, versleten.

    Like

  20. Kleding kopen is voor een hel grote verleiding.
    Ik probeer hier echt in te minderen en dat lukt aardig moet ik zeggen.
    De laatste maanden heb ik niet gekocht en dat voelt als een overwinning. Kleding kopen werkt troostend voor mij, merk ik.
    Mijn doel is om ook deze zomer niets te kopen en het te doen met mijn “voorraad” in de kast. En ik kan je verzekeren dat is veel 😉 . Wat ik in mijn kast hen liggen is nieuw gekocht ,maar wel aanbiedingen en opruiming. Gelukkig ben ik stabiel in gewicht. Veel plezier van je aankopen en bedankt weer voor deze blog. groet Trudy.

    Like

  21. Leuk, en stimulerend stukje ! Ik ben momenteel helaas min of meer aan huis gebonden, dus kan er niet zelf op uit om kleding te gaan passen in kringloopwinkels, maar heb voorheen toch vaak leuke dingen gescoord voor weinig geld.
    Nu snuffel ik op Marktplaats, en soms in andere webshops , in de uitverkoop. Maar ik merk ook dat ik steeds minder ben gaan kopen in de loop der jaren. Ik weet nu veel beter wat ik wil, wat me staat en doe niet echt mee met modetrends , dat scheelt een hoop !
    Schoenen koop ik meestal nieuw , en vrij duur , merken waarvan ik weet dat ze héél lang mooi en goed blijven, en lekker lopen .
    Als je voornamelijk thuis bent liggen de prioriteiten ook bij andersoortige kledingstukken dan als je veel de hort op bent. En nee… ik loop niet hele dagen in joggingpak of ochtendjas ! Maar ik heb bv. nooit een (net) jasje aan, of heel strakke kleren. Ik ben gek op ( stretch) jurkjes en vesten/vestjes , en doe daar heel lang mee.
    Wat ik ook leuk vind om te doen; iets anders maken van oude kledingstukken. Heb pas een zomerjurkje verbouwd tot zomerrok ( de bovenkant was doorgesleten op borsthoogte ) , Of ik zet een andere kleur mouwen in een ander t-shirt. Niks gaat zomaar de prullenbak in.
    Kopen op Marktplaats betekent overigens soms wel dat een kledingstuk toch niet goed blijkt te passen of dat het er anders uitziet dan op de foto. Maar dan bied ik het zelf weer aan op MP.

    Like

  22. Dat heb je netjes opgelost met je budget!
    Ik heb voor het eerst in lange tijd echt eens geinvesteerd in kleding en schoenen, nieuw. Als je niet veel kleding hebt, slijt het ook vrij snel en bovendien wou ik er graag weer wat vrouwelijker uitzien. Dat heb ik wel gemist toen ik zwanger was en Fietje erg klein was. Gewoon geen prioriteit was het. Ik had nu zo vaak miskopen op MP en enige fatsoenlijke kringloop heeft iets te 'zedige' kleding naar mijn smaak. Ik heb nu een leuke stapel kwalitatief goede dingen gekocht (hoop ik) waar ik lang mee kan doen.

    Like

  23. ik heb geen kleding budget, ik heb trouwens ook geen echte zomer/wintergarderobe: ik werk op kantoor en dan is de hele dag in winterkleding rondlopen veel te warm. ik heb dus maar 1 garderobe met een paar dingen die echt alleen in de zomer kunnen en een paar dingen die echt alleen bij zware vorst kunnen. hiermee spaar ik zoooveel geld uit. ik heb weleens bij de kringloop gekeken, maar zie daar alleen maar flubberdingen hangen die ik echt niet wil hebben 🙂

    Like

  24. Ik krijg maandelijks EUR 50 van mijn moeder voor kleding. Daar blijf ik altijd binnen, hoewel ik alles nieuw koop. Bij MS of C&A kun je best voor een redelijk bedrag slagen. Schoenen koop ik duur en draag ze dan vele jaren. Ik werk 4 dagen per week hou helemaal niet van shoppen. Man wil absoluut niets tweedehands hij moest als kind altijd afdragertjes aan en staat er totaal niet voor open.
    Ilse

    Like

  25. Ik heb gehoord dat dat totale onzin is. Als schoenen nog goed zijn, kan je je kind er gewoon op laten lopen, ook als ze tweede-, derde- of honderdstehands zijn. Juist omdat kinderen er zo uitgroeien, en er vaak dus relatief weinig op gelopen is.

    Like

  26. Voor kleding slaag ik in de kringloopwinkel niet vaak, maar ik ben wat dat betreft dan ook wel kritisch. Soms lijken ze steeds duurder te worden, en bijna net zo veel voor een afgedragen MissEtam-shirtje te vragen als die nieuw in de winkel kost, als ik al iets in mijn maat vind. Aan de andere kant heb ik soms ook gelukjes; bijvoorbeeld een mooi blauw shirt voor 2,50 of vorig jaar een paar goede, eigenlijk nieuwe schoenen voor 6,50. Ik kijk dan ook altijd wel, al vind ik niet genoeg om helemaal niets meer nieuw te hoeven kopen.

    Like

  27. Ik ben 1.86m lang en voor een leuke rok op een fatsoenlijke lengte hoef ik niet bij de kringloop te gaan kijken. Broeken draag ik trouwens niet. Ik koop mijn kleding altijd nieuw. Je weet wel: op die ene beurs. 😉 Rokken op de goede lengte in overvloed. Daar word ik nou blij van. Eens in de anderhalf jaar ga ik mij daar te buiten aan kleding kopen. De rest van het jaar koop ik zo goed als niks aan kleding.

    Like

  28. Sinds ik je blog lees ben ik veel zuiniger/bewuster gaan winkelen, maar tweedehands kleding is eerlijk gezegd niet mijn ding. Het voelt gewoon niet fijn. Ik koop over het algemeen niet zoveel kleding omdat alles nog past van vorige jaren. Maar als ik iets koop wil ik het graag spiksplinternieuw, daar word ik dan weer blij van.

    Like

  29. Ik deed het af en toe… Het moest voldoen aan een aantal eisen: de schoenen moeten heel zijn en niet afgelopen. Met name niet scheef afgelopen. Ook moet je goed kunnen zien dat ze goed zitten. De schoenen mochten eigenlijk niet permanent gedragen worden, tenzij je aan het eind van een seizoen zit en de “eigen” schoenen niet meer functioneren omdat ze kapot of te klein zijn. Met zomerschoenen tilde ik er minder zwaar aan dan winterschoenen: daaraan kun je beter zie hoe ze zitten en in de zomer wissel je vaker af met bijvoorbeeld slippers. Toen jullie klein waren droegen jullie veel klompen. Die waren goedkoop, wanneer ze scheef afliepen liet ik ze bijschafen door een echte klompenboer en de (winter)schoenen bleven lang netjes.

    Like

  30. Ja hoor, ik koop tweedehands kleding. Sinds ik extra aflos op mijn hypotheek let ik ook veel meer op mijn uitgaven voor kleding, voor kind, maar ook voor mezelf. Eerst gebruiken wat ik nog heb en dan kijken wat er nog nodig is, dat scheelt heel veel! Recent ben ik mijn kleding voor Suriname bij elkaar aan het sprokkelen. Koop vanalles op marktplaats. Voor de prijs van één linnen broek, heb ik straks een hele garderobe bij elkaar. Heb nu 3 broeken voor bij elkaar 14 euro, dat is toch heerlijk!

    Like

  31. Voor mezelf koop ik heel af en toe iets tweedehands, niet omdat ik er vies van ben, maar ik hou niet niet van kleding shoppen voor mezelf, ik heb het jaren niet gedaan en in mijn brein is dat een 'eng' iets. Ik loop 1 keer per jaar een kledingwinkel in waar ik weet dat ik een bepaalde maat pas zonder in een kleedhokje te moeten staan, en daar koop ik dan 1 of 2 broeken in het opruimvak, vaak met 75% korting, en shirts die altijd afgeprijsd zijn. Voor mijn dochter koop ik grote pakketten meidenkleding op mp. Ik wil nooit boven de euro per kledingstuk komen inclusief verzendkosten. Niet alles uit zo'n pakket vind ze mooi, maar die kledingstukken verkopen we dan weer voor een euro. Zo zijn andere mensen ook weer blij dat ze goedkope mooie kleding hebben, en ik ook dat ik haar kledingkast voor heel weinig heb gevuld.

    Like

Zeg het maar!

