En toen was het tijd voor een pauze

Wie hier regelmatig leest is het vast opgevallen dat ik me al een tijd niet goed voel. Na een lange periode van herstel en langzaam beter worden, is er nu een terugslag die – als ik eerlijk ben – veel te lang duurt. Hoewel ik me zeker een stuk beter voel dan ‘pak em’ beet twee jaar geleden, is ‘een stuk beter’ niet goed genoeg.

Elke dag moet ik keuzes maken: ga ik een stukje lopen of ga ik de was doen? Ga ik douchen of ga ik koken? Ik lig weer veel plat, tot groot geluk van de katten. ME is een aandoening waarbij je niet zozeer beroerd wordt van fysieke inspanning alleen. Alles kan een inspanning zijn. Geluid, prikkels, drukte, gezellig met iemand praten. Dat ik te ver ga voel ik vaak niet op het moment zelf, maar met een vertraging. Dus een leuk maar iets te lang bezoek vandaag, vertaalt zich in pijn in het lijf morgen. Dat was een tijd niet zo. Door met aandacht de behandeling van Ashok Gupta te volgen, heb ik mijn brein verslagen, zo voelde het. Ik heb geleerd dat ME samengaat met een snel overprikkeld brein en dat dit brein kalmeren, elke dag weer, er toe leidt dat de ME zich langzaam kan terugtrekken.

Naarmate ik me beter ging voelen, ben ik activiteiten gaan uitbreiden. Voor een gezond mens niets bijzonders maar voor mij heel speciaal. Kunnen kijken naar een voetbalwedstrijd van S., zelf een boodschap kunnen doen, boeken in de bibliotheek uitzoeken, als je dit zo lang niet hebt kunnen doen is het enorm genieten als het wel weer kan.

Bij alle keuzes die ik maak, staat het blog bijna altijd op nummer 1. Sterker nog, ik tikte mijn eerste stukjes liggend op de bank in de tijd dat ik vaak te beroerd was om op te staan. Al die tijd ben ik blijven schrijven,  ik ben zelfs steeds meer gaan schrijven. Zo lang ik in de buurt van een laptop was, kon het schrijven doorgaan. Een dag niet geschreven is een dag niet geleefd. Schrijven staat voor mij natuurlijk ook gelijk aan gezien worden, aan contacten hebben, aan de buitenwereld laten weten dat ik er ook nog ben en een mening heb over van alles en nog wat.

Ik heb momenteel zo weinig puf dat ik tot niets kom. Geen energie om te koken, geen energie om mensen te zien, geen energie om even iemand te bellen. Eigenlijk is het enige dat ik wel doe op een dag een stukje schrijven. Verder lees ik veel en hang/lig ik veel. Op zich is dat prima. Ik heb in de loop der jaren geleerd mijn gezondheid te nemen zoals die is en zo min mogelijk verwachtingen te koesteren. Alleen, mijn wereld is nu een tijd lang iets groter geweest en ik heb kunnen ervaren hoe ‘meer’ smaakt.

Nu mijn wereld weer langzaam kleiner wordt, voel ik dat ik het blog voor nu even los moet laten. Ik ben best geschrokken van mijn eigen achteruitgang en ik merk dat het blog me erg bezighoudt. Dat is positief, ik vind het heerlijk om te schrijven maar het zit me nu ook in de weg. Ik wil me even helemaal kunnen richten op mezelf. Er is gewoon heel erg weinig ruimte in mijn brein en ik wil niets, helemaal niets, om weer tot iets te kunnen komen. Min of Meer is vooral Min op dit moment en op zoek naar Meer.

Dus is het tijd voor een blogpauze, in ieder geval de maand april, wellicht langer. Wat ik ga doen? Geen flauw idee. Ik wil me de komende tijd meer op mezelf richten. De energie dié er is stoppen in meer buiten zijn en mijn lijf weer in beweging krijgen. Ik wil geen verplichtingen voelen – ook al heb ik die mezelf opgelegd – anders dan de verplichting om zo goed als mogelijk voor mezelf te zorgen. Ik wil kiezen voor mijn gezondheid en bouwen aan reserves, zodat ik straks weer gewoon de draad van het schrijven kan oppakken. Maar er is ook goed nieuws: op de maandagen verschijnt er hier wel gewoon een aflosverhaal en Pennie Wijs verdubbelt haar bijdragen en zal tijdelijk wekelijks op de woensdag een gastblog schrijven.

Ik wens jullie een mooi voorjaar toe en tot ziens.

86 gedachtes over “En toen was het tijd voor een pauze

  1. Het klinkt verschrikkelijk, en misschien is het een troost dat ik het helemaal herken,
    Ik zal je blogjes missen, maar snap de keuze voor jezelf helemaal, klinkt als erg goed..

    Heel veel sterkte en vertrouwen gewenst!!!

    Ps magnesium is okk te kool bij iherb, 5 euro voor flesje pure oliespray, ik heb een 10 procent kortingscode, mail me maar als je interesse hebt.

    Like

  2. Lieve Martine,
    Neem je tijd! Geen druk en heel weinig (zelfverkozen) verplichtingen helpen je herstel, zoals jezelf al hebt geconcludeerd. Veel sterkte en vooral ook veel mooie tijd met je gezin en de poezen.
    Dag, Lilian.

    Like

  3. Ik zal je blog missen! Ik lees ze erg graag! Maar je hebt een verstandig besluit genomen, denk ik. Ik wens je alle sterkte en heel veel gezondheid en kracht toe! Je bent al eerder opgekrabbelt, dat gaat ook nu weer lukken. Laat het komen zoals het komt en doe wat je kan om dit process te bevorderen.

    Like

  4. Heel veel sterkte lieve Martine, en ik weet zeker: het komt goed met je. Denk aan jezelf dat mag, dat is zelfs heel belangrijk. Geniet van je gezin en van de poezen. Wij denken aan je!
    Carola

    Like

  5. @Martine, gebruik je ook de juiste magnesium? Het is in diverse soorten verkrijgbaar, maar je moet de goede “soort” hebben. Die weet ik zo niet uit mijn hoofd, dat kun je vinden op de magnesiumsite. Persoonlijk heb ik baat bij de Magnesium Phosphoricum van Dr. Schüssler, in tabletvorm.

    Like

  6. Een heel voorspoedig herstel of beter herstel gewenst. Ik hoop voor jou dat een maand genoeg is weer terug te zijn op je “oude”niveau. Maar sommige dingen gaan gewoon voor en dat is buiten je gezin, je zelf en je gezondheid.
    Gr Petradepooh

    Like

  7. 'k Hoop dat je gauw weer opknapt, (daar zit ook een stukje eigenbelang bij hoor want 'k zal je blogs missen) maar voor jezelf en degenen die het dichtst bij je staan is het knap waardeloos dat je zo'n terugslag hebt,
    Heel veel sterkte gewenst en beterschap!
    groet

    Like

  8. Goed om voor jezelf te kiezen. Het schrijven/bloggen moet leuk blijven en niet als een verplichting, die als het zwaard van Damocles boven je hoofd hangt, voelen.
    Ik wens je heel veel Liefde, Licht en Wijsheid toe. En hopelijk toch ook tot blogs!

    Like

  9. Dag Martine .
    Goed dat je kiest voor jouw gezondheid/ herstel.
    Ik sluit me aan bij zovelen : ik zal je blogs missen !
    Heel veel sterkte en moed gewenst . hartelijke groeten , Mirjam

    Like

  10. Jammer dat je blogje( tijdelijk) 'verdwijnt' : ik lees het elke dag met plezier en keek er telkens naar uit. Ik zal je blogje en je goed raad missen…
    Hopelijk kan je tijdens je blogvrije periode goed herstellen en terug op krachten komen. Het ga je goed…. liesbet

    Like

  11. Heel veel sterkte gewenst met je gezondheid. Je blog is een inspiratie voor velen, maar als je niet goed in je vel zit moet je de prioriteit toch echt eerst bij jezelf neerleggen. Bedankt voor al je wijsheid die je hebt gedeeld middels dit blog en ik hoop dat je je spoedig wat beter voelt.

    Like

  12. Ik wens je alle goeds toe.neem de tijd die nodig is om je weer mens te voelen. Ik zal je schrijven missen , maar begrijp je beslissing heel goed.tot ziens over een poos. Groet trudy

    Like

  13. Had zelf al een “lees/reageer-pauze” ingelast. 😉
    Ook ik sukkel op het moment een beetje met de gezondheid en werd gek van de dagelijkse gewoontes.
    Ik wens je veel beterschap en rust goed uit en hopelijk kun je een beetje genieten van het voorjaar!

    Groet Wilma

    Like

  14. Beste Martine,
    Ik wens je veel beterschap. Ik hoop dat een pauze inlassen genoeg zal zijn.
    Heb altijd met veel plezier je blogs gelezen en zal je blog blijven bezoeken.
    Groetjes,
    Bianca

    Like

  15. Zo herkenbaar die eindeloze terugvallen qua energie en dan dacht je juiist dat je 'beter' was.
    Krijg je misschien toch op de een of andere manier teveel gluten binnen? Kun je heel moe van worden. Is echt de moeite waard om uit te zoeken en als je vragen hebt mail me gerust.
    Heel veel sterkte en beterschap! Misschien een troost, maar bij mij zijn winter en vroege voorjaar altijd de minste periodes van het jaar. Daarna gaat het weer langzaamaan beter.

    Like

Zeg het maar!

