Wijs op woensdag: bejaardenkorting

Een bijdrage van vaste gastblogger Pennie Wijs:

Naast hele mooie karaktertrekken heb ik er ook een paar die wat minder zijn. Zo ben ik bijvoorbeeld enigszins ijdel. Je kunt me geen groter plezier doen dan mijn leeftijd te laag inschatten. Misschien ook wel omdat ik daar vanzelf aan gewend ben geraakt. Jarenlang keek iedereen verbaasd op als mijn leeftijd toevallig eens ter sprake kwam. Zó oud? Echt waar? Ze dachten dan dat ik toch minstens tien jaar jonger zou zijn.

Maar hoe gaan die dingen. Het leven snelt meedogenloos voort, kerft kreukels in je kop en vouwt plooien in je lijf. Spieren worden strammer, botten gaan kraken. Er brak een tijd aan dat niemand meer vreemd op keek van mijn leeftijd. Het was gedaan met de complimentjes. Hoogstens dat iemand nog eens mompelde dat ik er ‘voor mijn leeftijd best goed uitzag’. Ja doei, houd dat soort dooddoeners maar liever voor je.

Gelukkig was het tamelijk simpel om dit soort pijnlijke momentjes te vermijden. Als ik om wat voor redenen dan ook mijn leeftijd ergens moest noemen, dan telde ik er gewoon tien jaar bij op. En ja hoor, dan was steevast de oude vertrouwde reactie weer te horen. Echt waar? Je ziet er anders véél jonger uit. Minstens tien jaar. Ah, heerlijk! En wat kan zo’n leugentje nou voor kwaad? Niks toch zeker? Volgens mij kon ik deze tactiek straffeloos tot mijn dood volhouden.

Tot ik vorige week werd benaderd door een kennis uit de buurt. Ik ging toch naar zo’n peperdure sportschool? Nou, ze had goed nieuws, dat hoefde voortaan niet meer. In ons dorp had iemand het initiatief genomen om een gymclub voor ouderen op te richten. En omdat de gemeente graag ziet dat 65-plussers actief en gezond blijven zou deze club flink gesubsidieerd worden. Kortom, ik kon mijn achterlijk dure sportschoolabonnement opzeggen en voor een prikkie mee komen gymmen.

Oh maarre, eigenlijk ben ik niet zo oud, nog niet helemaal officieel vijfenzestig jaar zeg maar, mompelde ik bedeesd. Haha, deed de kennis, nee ze had me door, iedereen wil graag jong blijven. Voor het eerst naar een bejaardengymclub, dat is best een stap, maar ik hoefde me toch zeker nergens voor te schamen? En als ik pas volgende maand ofzo vijfenzestig werd, dan ging daar echt niemand moeilijk over doen hoor. Zo voordelig, bijna gratis, dat ging ik toch niet laten lopen?

Ik ademde diep in en gooide het er toen maar in een keer uit: Nou ja, om helemaal eerlijk te zijn, het duurt nog wel zo’n tachtig maanden voor ik die leeftijd bereik. Poeh, luchtte dat even op!

Goh, daar keek de kennis raar van op. Zó jong nog? Nou, dat zou je ook niet zeggen! Maar geeft niks joh, de groep moet wel vol om te kunnen starten, dus je hoeft echt je geboortebewijs niet te laten zien. Zo op het eerste gezicht kun je mákkelijk doorgaan voor een 65-plusser.

Ja, wat dachten jullie? Dat ik dit voordeeltje mee ging pikken? Mooi niet dus, hè? In een bejaardenclub wil ik nog niet dood gevonden worden (voorlopig), laat staan dat ik er ga bewégen – hoewel ik in zo’n gezelschap misschien wel opmerkelijk vief zal overkomen…

Nee hoor, ik maak voortaan iedere maand blij het abonnementsgeld naar mijn sjieke sportschool over. Geeft me een lekker jong gevoel en dat mag best wat kosten. Zo leer je weer eens de betrekkelijkheid van geld inzien. Uiteindelijk ben ik toch liever een arme jong ding, dan een rijk oud wijf.

21 gedachtes over “Wijs op woensdag: bejaardenkorting

  1. Hoi erg leuk verhaal, zelf heb ik een tijdje voor de grap de cijfers van mijn leeftijd omgedraaid, dus 46 werdt 64, werkt vaak goed en de diegene die de vraag stelde wist ook gelijk dat hij beter maar niet door moest vragen.

    Like

  2. hahah wat een verschikkelijk leuk verhaal!
    en helemaal omdat ik altijd gedacht heb dat je ongeveer 30 jaar oud zou zijn. Je komt dus nog altijd superjong over, en vol energie.

    Like

  3. Dat is nou wat ik graag voor mijn 55e verjaardag wil: zo'n instelling, zo'n gevoel voor humor en relativering. Ergens hoop ik stiekum dat ik het niet nodig heb (dat ik niet zuur een klagerig wordt), maar anders hoop ik toch echt dat ik het voor m'n verjaardag kan krijgen. Zo heb ik me voorgenomen om ouder te worden: lachend om alles en vooral mezelf en genietend van het leven en iedereen. Wow!
    Penny, blijf alsjeblieft nog n tijdje dit goede voorbeeld voor ons online zetten, dat is een bijdrage aan de vergrijzing die nou eens uitvoerbaar is. Toch, Penny?

    Like

  4. Hahaha…. geweldig, heb zitten schaterlachen in mijn eentje, het zou mijn eigen verhaal kunnen zijn alleen die 10 jaar erbij heb ik nooit bedacht. Blijf vooral schrijven, ik geniet ervan enne….. bekijk het leven met heel veel humor, kun je vast heel oud mee worden.
    Lieve groet, Bo

    Like

  5. Jongens (meisjes ook), Martine is aan het relaxen. Laat haar maar maar eventjes lekker met rust. Voor je het weet gaat ze weer zitten reageren en mailen en twitteren en facebooken, en al die ongein is niet goed voor haar gezondheid. Jullie moeten het nu gewoon even met mij doen. Ha! Of je het nu leuk vindt of niet… En anders zet ze de reactiemogelijkheid weer uit en dat willen jullie toch ook niet hè? Nou dan!

    Pennie Wijs

    Like

Zeg het maar!

