Wijs op woensdag: Vrouwendingen

Een bijdrage van vaste gastblogger Pennie Wijs:

Zijn er ook mannen die aan bezuinigen en besparen doen? Ik zie ze hier niet? Of ze lezen alleen stilletjes mee, óf ze hebben een vrouwelijk pseudoniem gekozen. Of ze zijn te druk met centjes verdienen, zoals mijn oma altijd zei wanneer ik haar vroeg waarom er zo weinig papa’s op straat liepen.

Als kind heb ik onwillekeurig meegekregen dat mannen dan misschien wel de centjes verdienen, maar dat op de centjes létten een vrouwending is. Wanneer mijn moeder bijvoorbeeld aan mijn vader een leuk truitje liet zien dat ze net gekocht had, dan ging dat altijd zo:
        ‘Kijk dan. ’t Was een uitverkoopje hoor!’
        ‘Nou, leuk zeg…’
        ‘Zit toch niet te strak? ’t Kostte bijna niks.’
        ‘Nee, zit goed hoor.’
        ‘Toch ook niet te ruim hè? Echt géén geld.’
        ‘Het past geweldig!’
        ‘Niet al te rood? ’t Was een spotprijsje.’
        ‘Deze kleur rood staat je juist erg goed!’
        ‘Ja, ’t was een uitverkoopje…’
Mijn moeder hield van bloemen, maar boeketten zoals je die tegenwoordig overal ziet, die bestonden in mijn jeugd nog niet. Ma kocht op zaterdag altijd een ‘voordelig bosje’ bij het stalletje op de hoek. Dat bosje werd zorgvuldig uitgekozen en nauwkeurig geïnspecteerd. Daarin was mijn moeder trouwens geen uitzondering. Alle buurvrouwen en tantes deden dat zo. Ik zie haar nog thuiskomen met de boodschappen en zo’n piepbosje fresia’s met een takje frutselgroen erbij. ‘Zo, hebben we toch weer een bloemetje op tafel!’
Dat waren nog eens tijden. Maar tijden veranderen. Nederland werd rap wederopgebouwd en we kregen het ieder jaar beter. Vrouwen hoefden niet meer thuis bij de kinderen te blijven en mochten gaan werken. En mannen gingen vrouwendingen doen. Ze leerden koken, wassen, strijken (te beginnen met hun eigen overhemd) en sommigen waren zelfs in staat om baby’s te verluieren. Al die veranderingen heb ik met eigen ogen zien gebeuren. Toch is er iets aan mijn aandacht ontsnapt. Namen mannen de vrouwentaak om ‘op de kleintjes te letten’ ook over in financiële zin?
Hallo mannen, zijn jullie daar? Wat doen jullie aan besparen en bezuinigen? Kopen jullie ook je kleding in de uitverkoop? En hoe zit dat met bloemen?

11 gedachtes over “Wijs op woensdag: Vrouwendingen

  1. Okee, hier is dan een mannenreactie:
    Als mijn vrouw binnenkomt met kleding van de aanbieding is mijn reactie: “de kledingkast hangt al helemaal vol, dus aanbieding of niet, het is nog steeds een zinloze uitgave”.
    Ik koop gewoon alleen kleding al het nodig is, dat is veel goedkoper dan op aanbiedingen letten.

    Like

  2. Zouden sommige mannen soms op een andere manier bezuinigen? Zich over isolatie buigen,tweedehands bouwmaterialen gebruiken of de auto repareren via de sloop? Mijn man koopt veel bij de kringloop,ook kleding. Maar kan van de supermarkt terugkomen met in mijn ogen onnodig snoep.

    Like

  3. In ieder geval één man is kampioen bezuinigen…..mijn zoon! Die fietst om als de cola ergens een dubbeltje goedkoper is, gaat naar de J.um.bo om te kijken of er artikelen liggen die bijna over de datum zijn – dan krijg je ze gratis! – en hij koopt 5 broeken tegelijk als ie er één vindt die lekker zit EN goedkoop is. Daarnaast schuimt hij alle kringloopwinkels af als ie iets voor het huis of huishouden nodig heeft. Hij heeft dan ook een substantieel bedrag op de bank en een prachtig- bijna afbetaald- huis, een moestuin waar zijn vriendin en hij druk mee bezig zijn. En daarbij is het een goedlachse gelukkige man. We lachen er wel om, we maken er wel grapjes over maar stiekem vind ik het ook hartstikke leuk! Het zit in onze genen, mijn vader was – noodzakelijk – heel zuinig, wij hebben allemaal iets van dat DNA in ons.

    Groet, Joanne

    Like

  4. Ja zo'n vriend heb ik. Alles hergebruiken, auto tigkeer repareren, bouwmaterialen op MP of gratis verkrijgen en hij vindt ook altijd iets langs de weg. Alles in grote hoeveelheden kopen zodat er altijd voorraad is. Eten en drinken hetzelfde veel voorraad, hij vindt het ook geen probleem 3-4x per week hetzelfde te eten. Wat overblijft van inkomen wordt dan ook gedeeltelijk in de zgn speelgoedpot gezet en daarvan koopt hij speeltjes zoals DVD recorder die net iets anders kan dan de al 3 die aanwezig zijn.

    Like

  5. Ik denk dat besparen net zo goed een mannending is, maar de toon van de Nederlandse blogjes over het onderwerp is nogal huisvrouwerig. Gezellig en zo, maar ik haal zelf ook meer uit Get Rich Slowly of The Simple Dollar, mede omdat dit soort blogs het besparen in een groter kader plaatst. M.n. GRS behandelt het hele spectrum van personal finance ipv alleen besparen.
    (Ik ben een vrouw)

    Like

  6. Natuurlijk zijn er ook mannen die bezuinigen! Ik ben er ook eentje van. Als het aan mij ligt wordt er flink bezuinigd in huis, maar mijn vrouw is er ook nog en die houdt me in het gareel. Misschien maar goed ook, anders leefden we in een leeg huis. 🙂

    Geen idee of het echt zo is, maar ik heb het idee dat blogland vooral bevolkt wordt door vrouwen (althans in de bezuinigings/bespaar hoek of lifestyle). Mannen zijn meer een uitzondering qua bloggen en hebben misschien ook een ander perspectief. Wat breder dan alleen besparen op de uitgaven, meer het totaal plaatje en ook de inkomenskant wordt bekeken.

    Zelf ben ik ook aan het overwegen om mijn weblog weer door te starten en het ook breder aan te pakken, maar dat is een ander verhaal.

    Wat kleding kopen in combinatie met mannen betreft. Tja. Laat ik het zo zeggen, als het lekker zit, dan is het goed. En het liefst in een aanbieding 10 stuks voor de prijs van een stuk minder. En het liefst ook bij 1 winkel, jarenlang, zodat ik niet wordt blootgesteld aan de lange lijdensweg van pashokje naar pashokje. Verschrikkelijk! In mijn geval is er ook een vrouwelijke hand nodig om enige variatie in mijn kledingkast te krijgen, anders hangen er 10 dezelfde setjes a la Steve Jobs.

    En bloemen, die groeien in de moestuin uit een zadenblikje van de Aldi, genoeg voor 100 m2. Dus ik zit gebakken voor 50 jaar lang bloemen voor 3 euro. 🙂

    Like

  7. Mijn indruk is dat mannen wel besparen maar er vaak niet over bloggen.
    Wel krijg ik veel mails van mannen die om advies vragen. Mannen besparen vaak ook op een andere manier, vaak op de grotere uitgaven. Voor een dubbeltje voordeel nog een andere supermarkt bezoeken is vaak niet hun ding.

    Like

  8. Ja hoor, die zijn er wel degelijk! Maar zoals veel anderen hierboven al suggereren is het bloggen meer een vrouwending en het bezuinigen op de vierkante centimeter ook. Ik denk inderdaad dat mannen een andere insteek hebben bij bezuinigen. Toch ik lees ik als man wel deze blogs graag omdat het je aan het denken zet en ik verantwoordelijk ben voor mijn eigen huishouden. Dingen die mij echt geholpen hebben zijn het bijhouden van uitgaven, vooraf begroten en de allerbelangrijkste; doe het zoals het bij je past. Zelf wasmiddel maken? Dat zie ik mezelf dan weer niet zo snel doen omdat ik met een verpakking van twee kilo ruim anderhalf jaar toe kan.
    pltsmrkt

    Like

Zeg het maar!

