Zaterdag

Na 3,5 week blogstilte vond ik het wel welletjes zoals jullie hebben gemerkt. Niet bloggen betekent trouwens niet dat ik niet schreef, er borrelde evengoed van alles in me op. Dus ik heb stukjes klaar staan tot ver in augustus ;-). Maar het niet kijken op mijn eigen blog, het niet en/of minder ontvangen van mails heeft me wel goed gedaan. Ik las laatst in het boek ‘Tem je geest’ van Ruby Wax dat ze – als ze zichzelf geen beperkingen oplegt –  zou mailen ‘tot de dood erop volgt’. Ik moest erg lachen (het boek is sowieso erg grappig ondanks het onderwerp), maar herken het wel en eigenlijk is het om te janken natuurlijk. Dus volg ik nu een internetdieet, ik gebruik internet veel beperkter dan voorheen. Vreemd genoeg kick ik dan ook weer razendsnel af. En komt er meer ruimte in me om de dingen te doen die ik moet doen, zoals beter worden.

Een goede vriendin van mij is chronisch onbereikbaar. Haar telefoon staat of uit of op stil of is kwijt. Haar mail checkt ze volgens mij hooguit één keer in de week en als je haar belt is de kans groot dat ze niet opneemt omdat ze de kippen  voert of iets anders heel fijns doet in het huisje in het bos waar ze woont. Ik maak wel eens een grapje dat ik – als ik haar écht dringend nodig heb – daar gewoon om 6 uur in de ochtend moet aanbellen, want dan ligt ze in bed en weet ik tenminste zeker dat ik haar tref. Of ze open doet op dat tijdstip is natuurlijk wel de vraag.

Gekmakend jaloers kan ik daar op zijn, zo leven zonder continu draden naar de omgeving/digitale buitenwereld. Ik kan dan hele kinderachtige smoesjes bedenken. ‘Als ik in zo’n mooie voormalige boswachterswoning zou wonen, zou ik ook geen laptop nodig hebben en alle dagen in volmaakte zen-staat het kippenhok schoonmaken (daar heb ik dan ineens energie voor) en bovendien nooit meer chocola eten.’ As if!

Uiteindelijk gedraag ik me in het ene huis net zo als in het andere huis en zal verandering uit mezelf moeten komen. En daar ben ik flink mee bezig geweest de afgelopen periode. ME heeft alles te maken met een overprikkeld zenuwstelsel en dat kalmeren is dus echt best wel heel erg belangrijk. Dus pakte ik het mediteren weer op, begon weer met mindfulness en las boeken over gedragsverandering. Veranderen = doen. Door te doen, leg je nieuwe verbindingen aan in je brein en hoe meer je iets doet, hoe makkelijker het wordt. De kracht van herhaling. Dat maakt mij niet meteen beter – ME is wel iets complexer dan dat – maar het maakt me wel rustiger. Ik kan beter omgaan met de pijn en de andere ongemakken en voel beter welke keuzes goed voor me zijn en welke ik beter aan me voorbij kan laten gaan.

Ik ga gewoon door met bloggen. Wel leg ik mezelf meer en minder beperkingen op. Ik blog niet meer op de woensdag, dat wordt voor mij een vaste vrije dag. Pennie Wijs kan in plaats van om de week, elke week een bijdrage leveren, als ze zin heeft, het is aan haar dat per week te bekijken. Reageren en mailen blijft gewoon mogelijk, maar ik ga niet meer overal op reageren. En misschien, heel misschien, ga ik wel over meer schrijven dan geld alleen. Omdat het me primair om het schrijven gaat en ik niet meer met elk stukje de wereld hoef te redden van mezelf.

Fijn weekend allemaal!

24 gedachtes over “Zaterdag

  1. Goed zo Martine, de wereld redden lukt inderdaad toch niet in je uppie.
    Maar fijn dat je er weer bent, dat het weer een stuk beter met je gaat… en dat de reactiemogelijkheid gewoon blijft.

    Fijn weekend!

    Like

  2. Fijn dat je weer schrijft en de samenwerking met Pennie Wijs is ook superleuk. En ja, schrijf ajb ook over andere onderwerpen. Je kunt zo mooi en verhelderend schrijven!
    Groet Ans

    Like

  3. Fijn dat het weer wat beter met je gaat. En ja, het zou leuk zijn als je ook over andere onderwerpen meer gaat schrijven. Fijn weekend voor jullie allen. Marja

    Like

  4. Wat een positief bericht! Ik heb direct Ruby Wax's boek gereserveerd bij de bieb :-), omdat ik zelf ook erg gevoelig voor overconsumptie van internet. En weet je wat ik bij mijzelf heb gemerkt over blogs die ik graag lees? Het maakt mij helemaal niet uit hoeveel berichten er worden geplaatst, maar ik vind het wel prettig als er regelmaat in zit. Een jaar lang eens per week vind ik veel prettiger dan dat periodes van veel berichten worden afgewisseld met weinig berichten. Misschien hebben anderen dat ook wel en is structureel minder berichten plaatsen dus prima. 🙂
    Heel fijn weekend!

    Like

  5. Applaus! Je bent een heerlijk mens en je opgeschreven overpeinzingen over de meeste onderwerp[en zijn aan mij goed besteed. Nee je hoeft de wereld niet te redden, ieder stukje dat iemand tot nadenken doet stemmen kan al veel betekenen, maar het moet niet ten koste van jezelf gaan. Alleen jij kunt bepalen wat teveel en wat genoeg is. Dikke hug, lieve Martine!!

    Like

  6. Wat klink je goed en helder!!
    Ik ben burn out, ontregelde stresshormonen, en bij mij werkt het om de ochtenden, middag tot ongeveer half 3 stekkers overal uit te trekken, heel veel mindfullness te doen, en dan namiddag en avond mag tablet tv beperkt aan, maar zou zo graag helemaal zonder tablet tv willen kunnen! De stilte geeft zoveel meer, maar trek die stekker er maar eens uit, afleiding betekent ook even je focus weg van dat zieke lijf wat niet lekker voelt he…

    oja, ruby wax was bij college tour, ik vond dat 100x keer ontroerender en indrukwekkender als haar boek, aanrader om eens te kijken of dat nog terug te zien js, of heb je dat al gezien?

    Like

  7. Ben zo blij dat je er weer bent.
    Zo gemist elke ochtend blogje lezen.
    Chocolade is zo lekker. Vooral 85% met een lekker kopje expresso.
    Dat kan je toch niet missen?

    Like

  8. Ja ik had het al gezien Jehanne, dat stukje was voor mij aanleiding het boek te kopen. Ik vond het boek ook heel indrukwekkend, soms niet makkelijk om te lezen door die manische stukjes tussendoor van haar. Ik vond het confronterend want herkende veel en heb het boek weggelegd. En toen las ik het de afgelopen weken opnieuw en nu vond ik het geweldig.

    Like

  9. Fijn om te lezen dat je weer op de weg naar boven zit. En ik vind het een goed idee om over meer te schrijven dan alleen geld. Ik lees het sowieso graag. Fijne avond verder!

    Like

  10. Ja, snap, fijn!

    Ik kan zelf trouwens internet makkelijker loslaten als ik alleen lees, ik schrijf niet meer…dat is mijn grens. Als ik schreef was ik namelijk als ik niet online was ook de hele tijd bezig met wat ik geschreven had, reakties ed, en dat kostte me veel meer energie als alleen lezen, wat ik mezelf toesta als afleiding.
    dit hier reageren is uitzondering 😉

    Maar goed, wilde nog even mijn ervaring delen, alle goeds voor je, ik lees je graag!

    Like

  11. Fijn dat je weer terug bent en dat de blogpauze je goed gedaan heeft. Nu hebben weer wat om naar uit te kijken. Ik verheug me weer op leuke, interessante, leerzame stukjes van jouw hand, groetjes, Leontine

    Like

  12. Hoi, ik heb gewoon 2 mailadressen, 1 voor vrienden en 1 voor andere zaken (reclame onder andere) die laatste bekijk ik 1 keer per week. Mij whatsapp staat op geluidloos en trilloos, die lees ik dus vaak aan de late kant. Voicemails beluister ik niet.
    haha het is wel veel meer ontspannen. Fijn dat je rust aan het vinden bent, rustig aan, groetjes

    Like

Zeg het maar!

