Een fout is zo gemaakt

Alle begin is moeilijk en als we gedrag willen veranderen dan is dat vaak een bewust besluit. Vanaf nu ga ik 3 keer in de week sporten, minder geld uitgeven aan de boodschappen, minder snoepen en ‘vul het maar in’. We houden ons voor ogen hoe de wereld er uit zal zien als we ons doel hebben gehaald: 10 kilo lichter, een gevulde spaarrekening, geen roodstand, een opgeruimd huis.

Toch gaat het heel vaak mis. Dat is niet altijd omdat de doelen onhaalbaar zijn, maar omdat we niet beseffen dat we elke keer weer opnieuw de keuze moeten maken. Het gaat niet alleen om dat ene besluit dat je nam, maar om dat besluit elke keer opnieuw te nemen. Ook als je er met je hoofd niet bij bent, nog niet wakker bent of even geen zin hebt om aan het eerder genomen besluit herinnerd te worden.

Sommige dingen doen we omdat we het altijd zo deden. En dat kan dan behoorlijk in de weg zitten bij onze nieuwe levensstijl. Stoppen met snoep kopen omdat je er geen geld meer voor (over) hebt, kan lastig zijn als je nu eenmaal gewend bent op de automatische piloot door de supermarkt te lopen en als het ware half slaapwandelend je karretje vol te gooien.

Die automatische piloot is onhandig en zit ons in de weg. Zo bestelde ik laatst het eerste ijsje van het seizoen bij de ijssalon. Ik had vooraf gevraagd of ze ijs zonder lactose verkopen. Gelukkig wel ja en ik kon kiezen uit wel 10 soorten ijs! Likkebaardend koos ik mijn smaken en liep al ijslikkend de zaak uit. Ik ging aan de overkant van de zaak in het zonnetje zitten om er eens goed van te genieten. En toen drong het tot me door. Ik eet al 7 maanden zonder enige problemen of gemis glutenvrij en ik was zojuist een ijssalon uitgelopen met 2 bolletjes ijs in een wafelhoorntje vol met gluten gestopt.

Soms ga je in de fout omdat je je niet realiseert dat bij veel handelingen en dingen die je doet, een alternatief moet worden bedacht omdat je anders je doel niet haalt. Nu is glutenvrij eten voor mij geen doel maar een noodzaak, maar jullie begrijpen denk ik wel wat ik bedoel.

Waar ga jij wel eens de fout mee in?

11 gedachtes over “Een fout is zo gemaakt

  1. Oeiii, hopelijk dat je er niet al te veel klachten van gekregen hebt.
    Nee, met glutenvrij eten maak ik geen fouten. Ik weet hoe ziek ik er van wordt, dus ik kijk wel uit maar een ongelukje zit altijd in een klein hoekje (zie je eigen berichtje). Sterkte met de darmen.
    Het zou soms fijn zijn dat je de automatische piloot eens uit kon zetten. Mede dank zij de automatische piloot ben ik al vaak verkeerd gereden. Kan je weer omdraaien en de juiste kant op gaan.

    Like

  2. Ik heb dankzij een kennis en via de plaatselijke lets ruilwinkel een masseur ontdekt. Fantastisch werkt hij. Maandelijks gratis via de lets. En ik denk dan, zou hij wel genoeg betaald krijgen…. Nu ga ik een keer per veertien dagen. Echt maandelijks is al luxe, per veertien dagen is overbodig..

    Gisteren bij Makro twee drankjes geproefd van een proeverij. Een limonade zogenaamd met Stevia, maar smaakte naar Stevia en suiker. Op etiket: suiker. Niet gedaan.
    Even verderop een vrouw met appelcider van Sommersby. Lekker. Etiket bekeken. Naar het schap en zes blikjes genomen en geen flesjes,. Flesjes moet je terugbrengen. Enfin, nu vier blikjes verder denk ik. Ik had beter een hele fles gekocht. Mag dat wel van mijn dieet?!
    Ik heb het vermoeden van niet. Maar lekker!

    Ik heb nog heerlijk ijs in de vriezer, zal ik die nu nemen, of later…

    Like

  3. Ik ben compleet gestopt met cafeine drinken. Dat houd ik nu 6 maanden vol en het is echt een gewoonte. Soms komt de gedachte om een blikje te halen nog weleens in me op omdat ik dan heel moe ben. Maar ik weet dat het net zo goed helpt om vroeg te gaan slapen, een slok water te nemen, etc.
    Ik was ook gestopt met suiker maar dat eet ik nu weer. En teveel ook naar mijn zin. Ik hield mezelf voor dat met twee verslavingen tegelijk stoppen te zwaar was. Ja, mindset, dat is altijd hetgene waar ik de mist mee in ga. Fixed mindset i.p.v. growth mindset. Met die laatste sta je open voor het idee dat nieuwe dingen te leren zijn.

    Like

  4. Het is niet perse fout. Je kan ieder moment weer opnieuw de afspraak met jezelf maken! Financieel is het voor mij niet moeilijk om me aan mijn zelf opgelegde regels te houden. Maar (teveel) eten daarentegen… dat is voor mij een heel moeilijke taak om het niet te doen. Heb nu wel de afspraak gemaakt en hou dat ook al bijna een jaar vol, om tweemaal in de week heel weinig te eten. Die afspraak lukt me wel en dus blijven de kilo's ook weg. Fijn! Het voornemen om vaker complimenten uit te delen gaat nog vaak “fout”, maar vaker brieven schrijven gaat dan weer heel goed. Ach, helemaal goed kunnen we het toch niet doen. Het is goed om er bij stil te staan, om jezelf weer bij het nekvel te pakken, maar ook om soms iets minder streng te zijn voor jezelf.

    Like

  5. Ik ga regelmatig de fout in als ik spontaan aanbiedt weer iets voor iemand te doen. Ik vergeet dan of ik het er op dat moment wel bij kan hebben en ga dan vaak weer over mijn grenzen. Dan baal ik, want ik wil ook gewoon normaal kunnen leven en spontaan anderen helpen of spontaan iets leuks doen. En dat kan haast nooit. Mijn spontaniteit van gisteren leverde me een avond pijnstillers en vandaag een dag op de bank op. Yak!

    Like

  6. Ik neem mezelf gewoon niet meer zo veel dingen voor. Zo heb ik nauwelijks do's en don'ts die moeten…

    Waarom zou ik? Ik let gewoon een beetje op met alles en dat voldoet voor mij. Ik doe waar ik zin in heb en voel me heerlijk bevrijd van het letten op de centen en het groene leven en wat daar allemaal bij leek te horen… nee moeten volgens vele reagluurders. Lekker een besloten blog en ook daarbij doe ik waar ik zin in heb. En dat is momenteel even niet bloggen!

    Zaaaligheid….

    Tally

    Like

  7. Martine! Zondag is rustdag en nou ga je weer zitten bloggen… houd de amygdala in bedwang! Of is ie op hol geschoten van de gluten in je ijsje?

    Pennie

    Like

Zeg het maar!

