Wijs op woensdag: Sparen voor blauw haar

Een bijdrage van vast gastblogger Pennie Wijs:

Ik zat bij de kapper te wachten op mijn beurt. De kapster was het haar aan het föhnen van een meisje van een jaar of tien. Een engeltje. Mooi, lang, blond haar werd in losse lokken over de schouders geblazen. De moeder zat naast me en genoot er zichtbaar van. De kapster en ik genoten ook: wát een mooi meisje. Maar het meisje zelf genoot het allermeest. Ze had nog de leeftijd dat je onbeschaamd met volle teugen van jezelf kunt genieten. Toen de föhn klaar was, draaide ze haar hoofd langzaam heen en weer en deed met haar ogen hetzelfde in de tegenstelde richting, zoals je fotomodellen wel ziet doen. Het bijbehorende pruilmondje lukte al bijna. Nog even en ze zou een vrouw zijn.

Toen werden we uit onze gezamenlijke dromerij opgeschrikt door haar hoge, kinderlijke stemmetje: ‘Mam, mag ik blauwe puntjes?’ Als door een wesp gestoken veerde ik op. Blaúw? In die goudblonde meisjesharen? Gevérfde haren bij een meisje van tien? Maar ik beet bijtijds op mijn lip. Ik wás niet haar mam en al zat ik er dan met mijn neus bovenop, ik had hier uiteraard niks te vertellen. En dat was voor het meisje maar goed ook. Want kapster en moeder keken helemaal niet vreemd op van haar wens. ‘Best’, zei moeder. En de kapster pakte een tube en smeerde aandachtig de uiteinden van alle lokken in met een fel blauw goedje. Waarschijnlijk had ik mijn gezichtsuitdrukking niet helemaal onder controle want ze draaide zich nog even naar me toe en fluisterde geruststellend: ‘’t Is maar gel hoor’.

Terwijl haar moeder afrekende, inspecteerde het meisje de display met kleurstalen en hairextensions bij de kassa. Verrukt wees ze op een pluk nephaar in dezelfde kleur als haar gel-lokjes.
‘Die wil ik óók!’
‘Volgende keer misschien’, knikte de moeder, ‘wat kost dat?’
De kapster pakte de blauwe pluk – die er zo los uit de display naar mijn smaak nogal dunnetjes uitzag – hield hem tegen het hoofd van het meisje en zei: ‘Vijfentwintig euro per stuk.’ Het meisje lachte verwachtingsvol.
‘Nou, kijk maar in je spaarpot dan’, zei de moeder droogjes.
Nu vlamde er lichte paniek op in de ogen van het meisje.
‘Maar mijn PlayStation dan? Die ging ik toch al sparen?’

Toen ze samen de zaak uit liepen hoorde ik de moeder iets zeggen over keuzes maken. Ik duimde voor het PlayStation. Jammer dat ik de afloop nooit zou weten…

De kapster veegde de vloer schoon en keek het stel glimlachend na door de etalageruit.
‘Zo, die heeft de smaak lekker te pakken. Dat dametje zien we nog wel terug! Die gel is echt super om kinderen mee te paaien.’

Op welke leeftijd mag jouw dochter hairextensions laten aanbrengen? En moet ze die dan zelf betalen? Maakt het nog uit welke kleur ze kiest? Wat vind je ervan dat kapsalons dit promoten?

17 gedachtes over “Wijs op woensdag: Sparen voor blauw haar

  1. Pfew hair extensions… ik ben blij dat onze discussies tot nu toe gaan over dat haren kammen au is en dat mama zagjes moet doen…
    Maar… ik vind blauw haar stiekem wel cool! Zou meer moeite hebben met lippenstift en grote gouden oorbellen… 🙂

    Like

  2. Ik heb het omgekeerde dilemma: zoon vindt de kapper alleen nuttig als dat uitlachen voorkomt of z'n haar voor z'n ogen gaat dweilen (van wie zou hij dát nou hebben?). Hetzelfde geldt voor kleren kopen. Ik moet m er naartoe slepen, het is nog net geen lichamelijke dwang. Nee, mijn portemonee heeft niets te vrezen van de uiterlijke grillen van zoonlief. Uiterlijk is STOM. Wie weet gaat dat beter als de pubertijd over is.
    P.S. Even hoopte ik hem te paaien voor tondeuze kapsels (zoals vriendlief heeft), maar dat zag er niet uit vond zoonlief. Dat zou het bijwerken wel een stuk relaxter maken (en dus vaker een mooi uitzicht aan tafel voor mij).
    En ik? Ik ga gewoon niet. Haren bijpunten kun je zelf doen (check youtube voor filmpjes). En staartjes, vlechtjes, los, opgestoken, kan ik allemaal zelf. Relaxt en goedkoop

    Like

  3. Mijn bijna meerderjarige dochter heeft een opvallende desinteresse voor haar uiterlijk en ik zucht als weer diezelfde hobbezak aan gaat of dat verwassen shirt, soms met gaten er in. Ze heeft een bloedhekel aan winkelen, dat helpt ook niet mee. Maar het haar wordt wel geverfd, liefst oranje of paarsrood. Misschien dat het nog over gaat als ze later aan het werk gaat. Ze mocht haar haar vanaf haar zestiende verven, na heel veel leuren en zeuren van haar kant (een vriendin doet het voor haar).

    Like

  4. Mijn studerende zoon van 22 heeft de neiging zijn haar uit te laten groeien. Het model is dan niet meer terug te vinden. Aan alle kanten wipt zijn haar omhoog in 'eendenstaartjes' en vervolgens koestert hij een lange lok die over één van zijn ogen valt. Voortdurend zit hij daar aan te plukken en mee te zwaaien om het uit zijn oog te houden. Gelukkig woont hij op kamers en hoef ik er niet dagelijks tegen aan te kijken. Soms wordt het me teveel en dan geef ik hem (1 per jaar) geld voor de kapper. Meneer wil echter niet zomaar een kapper, maar een hele dure: 50 euro voor een knipbeurt. Mijn man verklaart me voor gek, omdat ik zelf naar de Kappersacademie ga en me daar voor 11.50 euro laat knippen ;-)…

    Like

  5. Ik herken dit en ik moest er even om grinniken. Mijn zoon kwam ineens met een fris geknipte kop én een vriendin naar huis ……..
    Merel.

    Like

  6. mijn dochter heeft van dat vlasblonde haar waar menig vrouw een moord voor zou doen en het haar bij de kapper met chemische middelen laat blonderen, vreselijk vond ik het dan ook toen ze op 16 jarige leeftijd haar haar bijna zwart liet verven, ook omdat ze erg bleek is van zichzelf en er met dat zwarte haar en magere lijf en bleke huis uitzag als iemand die zwaar ziek was, maar door ervaring wijs geworden zei ik er niets van, in de loop der jaren was haar wisselend blond , rossig en donkerbruin, nu heeft ze het alweer een paar jaar in haar eigen zeer mooie blonde kleur omdat ze door kreeg dat al dat verven en daarna weer blonderen toch wel erg slecht voor haar haar was.

    Like

  7. Ik was al danig over de rooie toen mijn indertijd 16-jarige blonde dochter met zwarte 'dip dye' (of zoiets) thuis kwam. De onderste helft van haar haren was zwart. Waar waren de mooie blonde lokken van mijn kleine meisje gebleven. Zonder te vragen had ze deze metamorfose ondergaan wetende dat ik het toch nooit goed zou vinden. Uiteraard betaalde ze het wel zelf. Ondertussen ben ik gewend aan het feit dat mijn dochter een eigen persoontje is die zelf keuzes mag maken, of ik dat nou mooi vind of niet.

    Like

  8. Goh, hier ook een hoog blond kind dat zeker al vanaf haar vierde zeer regelmatig van die kleur gel in haar haar heeft, we hebben hier thuis ook diverse tubes liggen. Niks mis mee, maar goed ik heb zelf dan ook regelmatig een groene, blauwe of helder rode pluk in mijn pony.
    Voordeel van haar is dat je het af kunt knippen en dat het weer aangroeit. Elke generatie heeft zo zijn haar modes.

    Like

  9. Gelukkig heeft mijn dochter van 7 die smaak nog niet te pakken. Mijn gevoel zegt dat ze zoiets toch pas mag doen als ze 14 is, en dan moet ze er zelf voor sparen. Zo leren ze ook de waarde van geld, en dat je keuzes moet maken in wat je belangrijk vind. Ik hoop dat mijn dochter het voorlopig nog even uit haar schattige hoofdje laat.

    Like

  10. ik knip mijn kinderen zelf, dus nog niet mee te maken gehad. Ik vindt het wel leuk dat het meisje blauwe gel wilde, past nog echt bij de leeftijd, maar 25 euro neertellen voor een plukje nephaar, no way! zelfs niet van zijn eigen spaargeld.

    Like

  11. Ik zou dat prima vinden, vanaf het moment dat ze naar de middelbare school gaat. Het is maar haar en ik vond mijn eigen knalroze plukken haar vroeger ook geweldig 🙂 Als het mislukt groeit het er vanzelf weer uit.

    Lykke

    Like

  12. Mijn ouders waren heel makkelijk. Ik moest er mee lopen. Ooit toen ik net op de middelbare school zat wilde ik graag blonde plukjes, maar ik moest het zelf betalen. Dat vond ik toen veel te duur en heb blondeerspul gehaald bij de hema. Een spuitflesje ik weet het nog goed. Mijn haar werd alleen niet echt blond maar oranje! Daar heb ik toen wel van geleerd. Nooit meer zelf knoeien. Vriendin had een kapster die het voor een leuk bedrag deed dus zo kwamen er als nog leuke plukjes in mijn haar.

    Eigen smaak laten ontwikkelen ik zou het prima vinden. Ook blauwe gel vind ik prima gaat er toch weer uit. 😉

    Mijn man zou er veel meer moeite mee hebben zodra ze make-up gaat dragen. Ook daar waren mijn ouders makkelijk mee. Prima hoor maar met mate. Geen dikke lagen smeer op je gezicht. Ik draag nu helemaal geen make-up meer.

    Like

  13. Wat betreft “draaide ze haar hoofd langzaam heen en weer en deed met haar ogen hetzelfde in de tegenstelde richting”,

    het is onmogelijk jezelf in een spiegel te bekijken zonder dit te doen. Sterker nog het is heel moeilijk iets anders te doen.
    Je kan proberen naar een punt buiten de spiegel te kijken, maar omdat dit zo raar is zullen je ogen toch steeds recht naar de spiegel gaan kijken.

    Like

  14. Wat grappig ik heb dezelfde ervaring toen ik een jaar of veertien was. Ik hoor mijn moeder nog zeggen tegen mijn vader die uit zijn werk weer kwam: nou ga maar eens kijken bij je dochter…knal oranje haar. Kon ik alsnog naar de kapper, duur kopje mislukt haar. Daar leer je wel van 🙂

    Groet, Johanna

    Like

  15. Je zult ongetwijfeld gelijk hebben, maar het breekt de leuke beeldende sfeer van het verhaal absoluut niet af, ik geniet ervan als plaatjesdenker 😉

    Groet, Johanna

    Like

  16. Ik ben er erg makkelijk in. Mijn oudste van bijna 16 heeft een jaar gitzwart geverfd haar gehad. Dat smeerde ik er voor 'm in. Een maand geleden was hij het zat en heeft hij het ultrakort laten knippen. Fase over. Voor zijn verjaardag wil hij een lippiercing. Mijn man bleef er bijna in. Ik liep op mijn 15 met een kortgeschoren kant en aan de andere kant een lange lok, een neusbel en eyeliner tot aan mijn oren. Mijn moeder wilde niet naast me lopen, mijn oma van 80 vond het prachtig. Ik ben nog steeds uitgesproken in mijn smaak. Ze hebben het niet van een vreemd, dus ik moet er ook wel om lachen dat ze zo op mij lijken. Een beetje sturen en adviseren en verder zelf laten ervaren (en betalen!)

    Like

Zeg het maar!

