Mindfulness – Om te lezen, te doen & te kijken

Laatst schreef ik hier over het boek van Ruby wax, ‘Tem je geest‘. Hierin legt ze het belang uit van aandachtig in het leven staan. Ook ik heb ervaren hoe belangrijk dit is, het speelt een grote rol bij mijn herstel van ME.

Sommigen zijn uit zichzelf mindful/aandachtig. Kinderen bijvoorbeeld leven meestal in het nu. Ze genieten van het moment, zijn nieuwsgierig en maken zich minder druk om straks of om wat was. Ze gaan minder uit van aannames en vooronderstellingen. Gaandeweg verliezen we die gave. We doen ervaringen op en onze herinneringen worden gekleurd door de emoties die we hebben gevoeld. We hebben spijt en leven in het verleden. We worden angstig, vermijden wat we moeten doen en gaan piekeren. De helft van de tijd is je lijf weliswaar hier, maar is je geest heel ergens anders. En zo ‘ben je ineens op je werk en kan je niet meer herinneren hoe je daarnaar toe reed.’

Mindfulness is van oorsprong afkomstig uit het boeddhisme. Je kunt het zien als een meditatievorm die gedurende de dag doorgaat en niet alleen tijdens het stilzitten op een kussentje ( maar dat stilzitten is er wel een onderdeel van). Met behulp van onder meer je zintuigen en je ademhaling train je om je aandacht naar het hier en nu te verplaatsen en zonder oordeel ‘te zien wat is’.

De Amerikaanse arts Jon Kabat-Zinn ontdeed de mindfulness van zijn boeddhistische laagje en maakte het een onderdeel van een stress reductieprogramma in de kliniek waar hij werkte. Mensen met chronische pijnen en aandoeningen bleken enorm op te knappen van de 8-weekse aandachttraining die hij aanbood. Van daaruit nam mindfulness wereldwijd een enorme vlucht.

Ook ik volgde jaren geleden een – in mijn geval – 10weekse mindfulness training. Het hielp me wel maar ik kon niet goed accepteren dat mindfulness – wil het effect hebben – 24 uur per dag door moet gaan, 7 dagen in de week. Net als 15 kilo afvallen en daarna weer doorgaan met het gewone vreetwerk, kun je je trainen in je aandacht vasthouden en daarna weer verder gaan met het gewone leven. Tja, dan verandert er wel tijdelijk iets, maar niet wezenlijk.

In de jaren die volgden, keerde ik toch keer op keer terug naar Mindfulness. Het kwartje viel luider, duidelijker en beter toen de behandeling die ik volgde sterk bleek te leunen op aspecten uit de mindfulness. Het regelmatig mediteren, het observeren waar ik pijn voel in mijn lijf, maakt wonderlijk genoeg dat ik me minder verzet tegen die pijn. En met het verdwijnen van het verzet, gaat de pijn ook een minder belangrijke rol spelen. Daarmee verbeterde de kwaliteit van mijn leven.

Je kunt altijd en overal verschillende mindfulnessoefeningen doen, je kunt altijd en overal mediteren, je kunt ook af en toe een inspirerend stukje lezen. Zelf heb ik twee boeken van Jon Kabat-Zin die me inspireren.

In ‘Waar je ook gaat daar ben je‘ legt hij uit wat mindfulness is en hoe je het kunt beoefenen. Het bestaat uit veel korte hoofdstukken die makkelijk te lezen zijn en – belangrijk – heel makkelijk zijn in te passen in een dagelijks ritme. Vaak lees ik gewoon een hoofdstukje per dag (bestaand uit hooguit 1 tot 2 pagina’s) en dat houdt me scherp. Een ander boek van hem waar ik veel aan heb, bestaat uit nog kortere stukjes, het zijn meer overwegingen: ‘Thuiskomen bij jezelf. 108 lessen in mindfulness‘.

Gedachten zijn niet waar, het zijn slechts gedachten. Door naar jezelf te kijken en te beseffen dat veel gedachten en emoties als etiketjes zijn – je kunt ze ergens op plakken – kun je je ervan distantiëren. Zo ontdek je hoe vaak je uit paniek/woede/angst handelt, hoe vaak je meegesleept wordt door de waan van de dag. In de huidige samenleving waar de druk om te presteren enorm is, verliezen veel mensen het contact met zichzelf. Ze laten zich opjagen. Mindfulness is een manier om het contact met jezelf te herstellen.

De één doet aan yoga, de ander trek zich terug in een klooster, ik mediteer en doe aan mindfulness. Het één is niet beter dan het ander. Het één past wel beter bij me dan het ander.

Mocht je interesse hebben en een uitgebreidere kennismaking met Mindfulness wensen, kijk dan eens naar deze gratis online training. Alle aspecten en meditaties zoals de bodyscan zijn er te vinden. Gewoon downloaden op je MP3 speler en starten maar! Twijfel je nog maar lijkt het je interessant? Deze documentaire gaat over de gevolgen van het beoefenen mindfulness. Hierin zie je een aantal getraumatiseerde oorlogsveteranen en kinderen met ADHD die meedoen met een onderzoek van een hersenwetenschapper. Een week drie uur per dag mindfulness beoefenen leverde spectaculaire resultaten op. Minder pijn en meer controle op emotioneel gebied.

Welke tactiek gebruik jij om te voorkomen dat je brein oververhit raakt?

Genoemde boeken:

  • Jon Kabat-Zinn, Thuiskomen bij jezelf. 108 lessen in Mindfulness
  • Jon Kabat-Zinn, Waar je ook gaat daar ben je. Meditatie in het dagelijks leven

Advertenties

15 gedachtes over “Mindfulness – Om te lezen, te doen & te kijken

  1. Thanks, ook ik laat me teveel leiden door de waan van de dag, nu ik thuis ben gaat het beter, ik ben er achter dat wandelen in het vrije veld zonder prikkels uitstekend werkt, al zie ik om iedere hoek een loslopend hond die het op mij voorzien heeft. Ik loop vooral in gebieden waar ze niet los mogen lopen. O, wat haat ik die baasjes.

    Like

  2. Een van de dingen die mij nog steeds erg goed helpt is het niet meer alles op je beleven van prikkels terug te voeren. Ipv ik ben moe- het lijf is moe; ik heb buikpijn- de buik heeft pijn. ik regen ook niet, het regent. Dat plaatst dingen op iets meer afstand en dan kan je er naar kijken zonder je meteen in het centrum ervan te bevinden. In zake die hondje en baasjes van Opnieuw beginnen, er zijn honden, de meeste honden houden van mensen, waarbij je wel waakzaam blijft , maar niet met de verwachting dat het wel foute honden zullen zijn. Er zijn, af en toe foute honden, maar wie zegt dat het nu het geval is?

    Like

  3. Het bewustzijn van gedachten en gevoelens lukt me. Maar toen ik hele dagen op de bank lag,was mijn enige ” uitje” de verhalen in mijn hoofd. Geen beroerde gedachten maar vaak leuke fantasiespinsels. Het gevolg is wel,dat ik nog steeds neiging heb om weg te dwalen van het nu.

    Like

  4. Geweldig die website met oefeningen! Dat is net wat ik nodig had want ik wilde beginnen met mindfullness/ mediteren maar wist niet hoe. Nu kan ik beginnen en kijken of het wat voor mij is. Bedankt 🙂

    Like

  5. Ik vind mediteren nog niet zo gemakkelijk, dus dat doe ik meestal niet. Wat wel helpt is b.v. in de tuin bezig gaan of lekker de natuur in voor een wandeling/hardlopen/wat anders. Dan ben ik overigens niet altijd stil, soms heb ik er ook muziek bij, maar dat helpt dan ook weer om m'n gedachten op een rij te zetten. Meestal heb ik het dan namelijk wel even nodig om naar de teksten te luisteren en vallen er toch altijd weer dingen op.

    Like

  6. De uitzending gezien. Wat een geweldig resultaat. Ooit mediteerde ik dagelijks, ook ging ik hiermee door nadat ik vergeefs probeerde mijn moeder te reanimeren. Het gevolg, stemmen in het hoofd, vrij mediteren heeft voorr mij slechte eigenschappen. Die stemmen en burn-out zijn na een jaar verdwenen, maar ik ben beduct voor de gevolgen. Ook in deze uutzending kwam naar voren de gevoeligheid voor je omgeving. Ik ben al gevoelig, vrij mediteren is voor mij niet goed, maar stilzitten in de kerk en mijn gedachten noteren, prima. Ook mijn gedachten noteren in een stil uurtje helpt. En buiten wandelen natuurlijk. Zwemmen. Zuiveren heet dat.

    Like

  7. Niemand zegt ook dat mediteren gemakkelijk is! Voor mij is het nog steeds dagelijks een worsteling, vooraf om het te doen en tijdens het stilzitten om af te komen van het gevoel dat ik het niet goed doe of om überhaupt stil te kunnen zitten. Maar er is voor mij wel een groot verschil in de dagen dat ik mediteer en dat ik niet mediteer. In hoe ik me voel. Ik word door het mediteren minder overweldigd door alles (mezelf, gebeurtenissen, pijn).

    Like

  8. Kinderen en dieren leven van nature in het nu. Volwassenen leven vaak in de toekomst of in het verleden. Maar we leven nu! Goed om vaker bij stil te staan.
    Ik vind je artikel heel interessant. De cursus ga ik zeker bekijken!

    Like

  9. Vanaf oktober had ik al niet meer doorgeslapen. Het maakte niet uit hoe laat ik naar bed ging, maar ik werd om 2 uur en om 4 uur wakker en na 4 uur 's ochtends kwam ik al helemaal niet meer in slaap. Mijn hoofd zat vol. Een collega van mij vertelde een tijdje geleden dat ze regelmatig een bodyscan deed om te ontspannen en weer ruimte in haar hoofd te krijgen. Daarna ben ik ook gaan kijken naar geleide meditaties en ontspanningen. Zonder begeleiding dwaal ik af. Ik vind Dick de Ruiter wel erg prettig om naar te luisteren. Die heeft een heerlijke stem, vooral voor de ontspanningen. Ik heb een aantal cd's aangeschaft en omgezet naar mp3, zodat ik altijd een meditatie of ontspanning kan doen. Vooral korte oefeningen overdag vind ik wel fijn als ik een dag heb waarin ik erg druk ben of als ik erg veel indrukken opdoe. Op youtube zijn ook veel geleide meditaties en ontspanningen te vinden. Sinds een week of 6 slaap ik weer door en kan ik me er echt op verheugen om naar bed te gaan en nog even te luisteren naar een meditatie of ontspanning.

    Like

Zeg het maar!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s