Andere eisen

Sinds ik veel tweedehands kleding koop (en krijg) is er iets interessants gebeurd met mijn smaak. Die wordt ineens veel ruimer. Waar ik al jaren in hetzelfde liep, met een voorkeur voor bruin/grijs/aarde tinten en dat dus ook altijd kocht, stel ik ineens andere eisen aan kleding die ik tweedehands koop of krijg. Hee, dit is schoon-heel-ziet er nog goed uit-en het past. Dat het hemelsblauw is of appelgroen, neem ik tot mijn grote verwondering op de koop toe. En zo ligt mijn kast de laatste tijd vol met kleuren en kleding die ik vroeger nooit zou hebben gekocht maar waar ik nu wel heel blij mee ben. Want andere kleuren en modellen staan ook goed of leuk, ontdek ik nu. In die zin heeft tweedehands kleding dragen letterlijk mijn blik verruimd.

Heb jij dat ook?

28 gedachtes over “Andere eisen

  1. Ik koop heel weinig/zelden 2ehands. Ik ben nogal lang en broeken zijn dan altijd te kort en de mouwen van blouses en shirts en jasjes ook.
    Mijn favoriete winkel is mevrouw eetam, daar hebben ze het ea voor lange mensen. Dus helaas heel goedkoop 2ehands kopen zit er voor mij niet in.

    Like

  2. Het klopt inderdaad. Zie het vooral bij mijn dochter die ontzettend goed combineren kan. Helaas zie ik dat veel minder.
    Juist bij kleding wat binnen de deur geschoven komt zitten modellen die ik zelfs bij de kringloop links zou laten liggen. Thuis blijken die heel leuk te zijn. Mijn dochter is vooral goed in het combineren met andere kledingstukken en weet ook precies welke accessoires er goed bij past zoals een riempje.

    Like

  3. Ja bij mij ook. Heb net een badpak gekocht voor 7 euro met bloemen, zou ik normaal niet kopen en was vooral blij met het geld dat ik heb uitgespaard t.o.v. een nieuw badpak. Ik neem op de koop toe dat het misschien niet past of toch niet staat, dan verkoop ik het wel weer. Ik ga ook andere dingen kopen, kleding deed ik eerst niet, ja wel voor mijn zoon, niet voor mezelf, wel spullen. Nu toch ook kleding voor mezelf, nu zelfs een badpak. Prima!

    Like

  4. Tweedehands is voor mij (meestal) niet weggelegd, daarvoor ben ik te dik. Schijnbaar dragen vrouwen met een maatje meer hun kleding zelf wel af en brengen het niet naar de tweedehandswinkel. Via MP koop ik alleen als het nieuw is, na vervelende ervaringen met gedragen kleding. Af en toe ga ik naar een outletstore van Hebbeding in de kop van Noord Holland. Een Nederlandse ontwerpster, met kleding die ook draagbaar is voor dikkerdjes zoals ik. Mijn kleuren blijven zwart, wit, grijs en ecru. Ander kleuren blijven in mijn kast hangen, helaas. Ik vind het altijd zo leuk en fris staan bij iemand anders, maart voel me er zelf altijd te opvallend in. Voor mijn man wel weer twee mooie (lees: oorspronkelijk dure) overhemden op de kop getikt op de vrijmarkt + een vrijwel nieuwe broek. We gaan altijd naar A'dam Zuid. De kwaliteit is daar vaak fantastisch.

    Like

  5. Dat heb ik ook. Of misschien is het een vicieuze cirkel: als je zelf nooit passende kleding tweedehands vindt zoek je ook niet meer, en denk je er misschien ook niet bij na om in te brengen, zoiets? Of misschien hangen ze het niet neer omdat het niet verkoopt of zo.

    De laatste weken heb ik wel wat kunnen vinden, en dat vind ik dan weer leuk, maar ook voor mij met een maatje 48 (wat volgens mij niet eens zo heel erg uitzonderlijk is, ik kan in veel niet-grote-maten-winkels gewoon slagen) hangt er bijna nooit wat. Ook voor mij met mijn korte beentjes is juffrouw eetam favoriet trouwens

    Like

  6. Hier is een xl afdeling bij de tweedehands zaak.(oosten van het land) Veel keus, hoor! En voor echt heel weinig, wat ook nog naar een goed doel gaat. Terre des hommes

    Like

  7. Ik stel dezelfde eisen, schoon, heel en lekker zitten. Kleur vind ik niet echt belangrijk en zolang het geen oranje is staat alles prima.
    Heb de laatste 20 jaar een nieuwe spijkerbroek en een nieuw jasje gekocht, de rest is allemaal tweedehands.

    Like

  8. mag ik weten waar in het oosten des lands?
    ik kan ivm een grote maat ook nooit 2e hands iets vinden, daarom ben ik benieuwd naar het adres , dan ga ik daar ook eens langs .
    groeten Nicol.

    Like

  9. Ik heb eigenlijk altijd (toch minstens voor 90%) gekregen kleding. En nee, daarin ben ik niet kieskeurig. Ik heb zo'n beetje dezelfde eisen als jij. Wat weleens lastig is: ik heb totaal geen zicht meer op mode. Als ik met m'n grote(re) dochters of zonen naar de winkels ga, heb ik geen idee wat 'in' is en wat niet. Ook duizelt het me dan van het aanbod. En eigenlijk is dat niet alleen met mode zo, maar bijvoorbeeld ook met interieur. Het maakt me soms een beetje onzeker en áls ik dan iets koop, is het soms nét niet…

    Like

  10. @ Teunie ik ben nooit echt modebewust geweest, vooral omdat ik het ook altijd zonde vond van het geld elk seizoen nieuwe kleding te kopen. Met S. vind ik dat dus soms ook moeilijk nu hij ouder wordt, vorig jaar ging ik kleren kopen met hem en kwam dus thuis met foute dingen. M. is daar veel beter in (die is veel modebewuster en heeft er oog voor) dus die heeft die taak overgenomen….

    Like

  11. Mijne ervaring is wel dat veel vrouwen kleding in veel verschillende maten hebben, vooral vrouwen met een maatje meer. Zo deed ik dat zelf ook jaren lang. En bracht dan soms in een overmoedige (of realistisiche) bui de niet meer passende kleding naar de kringloop.

    Like

  12. Ook nu je positiekleding draagt? Ik heb toen echt niets gekocht, ik kreeg zakken vol van mijn vriendinnen, ik was nl zo'n beetje de laatste die een kind kreeg en iedereen kwam zijn zooi bij mij dumpen toen 😉

    Like

  13. Met de mode meegaan kost alleen maar geld en is zo afgezaagd: iedereen loopt tenslotte in het zelfde.
    Stijl hebben, dàt is de kunst of het nu met tweedehands kleding is of nieuw gekocht!
    Groet,
    Mira

    Like

  14. 'k zou het juist fijn vinden om kleur te vinden. Je ziet helaas zovéél zwart en daar houd ik absoluut niet van. Er zijn maar weinig mensen die opfleuren met zwarte kleding. Ik wil graag kleur!
    Groet,
    Mira

    Like

  15. Ik heb jarenlang tweedehands gekocht en daarin ook van alles uitgeprobeerd. Maar ik heb ook veel miskopen gedaan op die manier en ik kom toch op dezelfde tinten en basismodellen uit. Dat is mijn persoonlijke stijl blijkbaar. Voor het eerst sinds jaren heb ik nu weer gekocht en en het sluit prachtig aan bij de tweedehands “blijvertjes”. Ook heb ik na jaren twijfelen de moed bijeengeraapt en een coupeuse benaderd. Heerlijk, kleding op mijn (lastige) maten gemaakt, en de coupeuse mag van mij verdienen aan haar inzichten en vaardigheden. Had ik het maar eerder gedaan!

    Like

  16. Ik houd van de mode en ik houd van nieuwe kleding. 🙂 Bovendien ben ik 1.86m lang wat geen makkelijke lengte is om passende kleding in te kopen. Al zeker niet tweedehands. Ik koop dus uitsluitend nieuwe kleding en graag ook wat modebewust. Heerlijk! 🙂

    Like

  17. ik ben 1.82 en vind prima 2ehands kleding (krijg complimenten uit verschillende hoeken, ook omdat je nìet met de mode meedoet :-)). Wel uit een winkel die alleen merkkleding verkoopt. Jurken die in de winkel 200 euro kosten, koop ik voor 27,50 en er is werkelijk helemaal niets mis met die kleding.
    Maar ieder z'n ding. We hebben tenslotte ook vrouwen nodig die hun dure kledingstukken naar de 2ehands kledingzaak brengen!
    Groet, Mira

    Like

  18. Zelf merk ik dat ik nu veel gemakkelijker kan beslissen dan als ik het in een winkel koop. Het is net of ik nu ook beter weet wat ik wil. Ik pas het wel altijd in de kringloop ook al is het hier goedkoop. Vind het zonde als het niet past al is het dan maar 1 euro 50 per kledingstuk.

    Like

  19. Twee maal per jaar gaan mijn zus en ik met mijn moeder winkelen en mogen dan voor 300 euro kleding uitkiezen wat door mama betaald wordt. Nu heb ik mij voorgenomen om dit jaar uitsluitend 2e hands te kopen dus kledingstukken had ik niet nodig, echter wel schoenen. Ik draag steunzolen en schoenen is altijd lastig. Ik heb nu dus voor 300 euro 3 paar schoenen gekocht. Een paar was afgeprijsd en ik kreeg 25 euro korting omdat mijn spaarkaart van de schoenenwinkel vol was.
    Wat mij ooviel was dat mijn moeder een beetje boos was omdat ik been nieuwe kleding wilde. Ze vindt dat 2e hands wel voor een keertje kan, maar niet altijd.

    Like

  20. Wat grappig. Ik kan juist beter mijn eigen smaak volgen als ik tweedehands koop. Ik heb een aparte smaak en nieuw kun je toch vaak alleen de laatste mode krijgen. Ik kocht als tiener al mijn kleding op het waterlooplein, tot afgrijzen van mijn moeder! Ik vind het ook erg jammer dat vintage zo hip is, want die prijzen overstijgen nu vaak die van nieuwe kleding! Maar als je goed zoekt kun je toch vaak goed slagen. Ook voor de kids koop ik vaak tweedehands. Pas nog een mooie gaastra jas gevonden voor 10 euro. Nu de oudste een puber is gaat hij vaak mee snuffelen. Mijn smaak geërfd 😉

    Like

Zeg het maar!

