Het aflosverhaal van Anna

Anna is 54 jaar en woont samen met haar man in Amsterdam. Hun zoon en dochter zijn volwassen en wonen niet meer thuis, zoonlief kost nog wel geld. Hij studeert en zij betalen zijn kamerhuur en collegegeld.

Waarom ben jij gaan aflossen?

Er zijn twee redenen waarom wij zijn gaan aflossen. De eerste is ons plan om te verhuizen binnen Amsterdam. We wonen buiten de ring in een vinexwijk en willen meer in het rumoer van de grote stad zitten. De huizen zijn daar duurder, dus misschien hebben we extra kapitaal nodig.

De tweede is ons beider slecht pensioen. Mijn man is vroeger vaak van werkgever veranderd en ik ben volledig arbeidsongeschikt en krijg daarvoor een uitkering. Niet zo hoog, want ik heb niet meer dan 27 uur gewerkt. Ons inkomen is anderhalf modaal.

Wat voor hypotheek heb jij?

We hebben een aflossingsvrije hypotheek, gecombineerd met een aflossingsvrije beleggingshypotheek. Ook wij hebben ons een fijne woekerpolis laten aanpraten. Maar we gaan ontwoekeren volgens de wijze waarop Min of Meer dat heeft gedaan en we willen de beleggingshypotheek omzetten in een annuïteitenhypotheek.

Wat was het oorspronkelijke hypotheekbedrag?

Het oorspronkelijke hypotheekbedrag was Є 227.500 euro. We hadden geen eigen geld, dus alles is gefinancierd met de hypotheek.

Wil je alles aflossen/ Heb je de hele som afgelost?

Alles aflossen gaat ons niet meer lukken. Daarvoor zijn we te laat begonnen. Daar hebben we wel een beetje spijt van, maar het is niet anders. Maar zolang mijn man niet werkloos raakt en ik niet word herkeurd (om mij chronisch ziek en wel de arbeidsmarkt op te dirigeren), dan willen we zeker de helft, of ietsje meer, afbetalen.

Hoe reageerde je hypotheekverstrekker op je aflosplannen?

Ik stuurde zelf een mailtje en kreeg een reactie terug met het bankrekeningnummer en de omschrijving die ik bij de overmaking moest gebruiken. Een maand later kregen we een reactie met een overzicht van het nieuwe uitstaande bedrag.

Ben je helemaal vrij om af te lossen wat je wilt, of moet je je aan een minimaal aflosbedrag houden van de bank? Is het aflossen een ingewikkeld administratief proces?

Zoals bij de meeste banken is het sinds 2013 mogelijk om meer af te lossen. Het aflossen is absoluut niet ingewikkeld, maar je moet wel even moed verzamelen om eraan te beginnen. Als je zelf niet financieel onderlegd bent zijn verzekeringsmaatschappijen en banken toch intimiderende instanties.

Maakte je van te voren een aflosplan en lukt het je om je daaraan te houden?

Ja, absoluut. Het aflossen gaat niet vanzelf. We hadden al onze in- en uitgaven al jaren op orde dus dat gedeelte was snel aangepast. Alleen het bezuinigen zelf was hier en daar pijnlijk. Zo hebben we geen auto meer. We leggen wel geld apart om er één te huren als dat echt nodig is. Ook hebben we alle abonnementen opgezegd, maar we bleven de krant missen. Die komt nu weer elke ochtend, heerlijk! Vakantiegeld is voor de vakantie en we gaan ook nog wel eens naar de film of ergens iets eten. Maar wel lowbudget. En ik verzamel alle bezuinigingstips om ze zo mogelijk toe te passen in ons eigen leven.

Hoever ben je met aflossen?

We hebben tot nu toe Є 28.000 afgelost. De teller staat op Є 199.500. We betalen eerst het beleggingsgeval af: dat was oorspronkelijk Є 58.000 euro en inmiddels Є 30.000

Hoe reageerde je omgeving dat je ging aflossen?

Ik wil er nog wel eens over beginnen, maar in onze omgeving krijg ik er niet echt een reactie op.

Hoe houd je het vol? Hoe ga je om met tegenvallers?

Wat mij ontzettend veel helpt is het lezen van consuminderblogs. Juist omdat er in mijn omgeving niemand is met wie ik mijn ervaringen kan delen, voel ik mij gesteund door de bloggers. Tegenvallers heb ik nog niet gehad. Bovendien hebben we een buffer om die op te vangen.

Wat is jouw tip voor mensen die nog niet aflossen en twijfelen of ze het moeten gaan doen?

Dit vind ik de moeilijkste vraag. Dat is zo persoonlijk. Wat mij hielp was er eerst heel veel over lezen. Op blogs, maar ook boeken over dit onderwerp.

~
Ook je verhaal vertellen? Neem contact met me op via het reactieformulier rechts op het blog, dan stuur ik je de vragen.
9 gedachtes over “Het aflosverhaal van Anna

  1. mooi verhaal weer!
    Ik maak me wel een beetje (plaatsvervangend) zorgen over de verhuisplannen: met de beschreven financiele situatie (1 inkomen, moeite met aflossen huidige hypotheek, toekomstig slecht pensioen) is het misschien niet zo heel handig om een nieuw en duurder huis in centrum Amsterdam te gaan kopen. Alles hangt natuurlijk af van de beoogde verkoopprijs van de huidige woning en de aankoopprijs van de nieuwe. Ik hoop natuurlijk wel dat het gaat lukken!

    Like

  2. Wat een positief verhaal! Knap, om toch door te zetten en je doel voor ogen te houden! Dat is niet voor iedereen weg gelegd. Ook ik heb de grootste motivatie uit andermans blogs/verhalen gehaald. En Anna motiveert misschien weer anderen, door haar verhaal te delen op de blog van “min of meer”.

    Like

  3. Mooi dat jullie de stap gezet hebben. Waar ik echter niets van begrijp is om in een periode dat de inkomsten naar beneden zullen gaan (pensioen) nog naar een duurdere woning te willen verhuizen. Ik snap dat een andere plek meer aanspreekt maar financieel gezien snap ik het niet. Zelf wil ik op latere leeftijd naar een kleinere en goedkopere woning verhuizen om zo geld te hebben om het tijdens het pensioen wat ruimer te hebben

    Like

  4. Anna, heb je bij de keuze voor het deel van de hypotheek dat je gaat aflossen, ook de impact van belastingregels meegenomen? Voor spaarhypotheken is dat relevant (de belasting kan met een onplezierige naheffing komen als je daarop gaat aflossen), maar voor beleggingshypotheken heb ik dat niet helder.
    Verder: sterkte met aflossen!

    Like

  5. Ons plan is zeker niet om een duurder huis te kopen. We gaan inleveren op de grootte van het huis, dus minder vierkante meters, om het betaalbaar te houden. We willen eerst zorgen dat ons huidige huis niet meer onder water staat en dat we voldoende geld hebben om een verhuizing te betalen. Verder kijken we vooral naar nieuwbouw. Enerzijds omdat we inmiddels gewend zijn aan goed geïsoleerd appartement en anderzijds omdat we het dan vrij op naam hebben, dat scheelt weer. Onze huidige flat is hartstikke leuk en we wonen er met plezier in, maar het staat op de verkeerde plek en ik wil hier beslist niet oud worden.

    Like

  6. Woonplezier is voor ons erg belangrijk, met name na onze pensionering. We zijn niet van plan onze woonlasten te verhogen door een duurder huis te kopen. Maar dat we op termijn gaan verhuizen staat als een paal boven water. Als straks onze zoon klaar is met zijn studie hebben we ruim 600 euro meer te besteden. Dat gaat ook linea recta naar de hypotheek. Door de lasten aan hypotheek zo te naar beneden te brengen door af te lossen, hopen wij het straks ook wat ruimer te hebben.

    Like

  7. Spaarhypotheek / Beleggingshypotheek maakt niet uit. Het gaat om een KEW (Kapitaalverzekering Eigen Woning)
    Paar voorwaarden voor Box1: Het moet je hoofdverblijf zijn, de verzekering moet lopen bij een verzekeringsmaatschappij, in de polis staat dat de uitkering wordt gebruikt voor aflossing Eigen woning schuld, Je moet ieder jaar premie betalen waarbij de hoogste jaarpremie niet >10 hoger mag zijn dan de laagste jaarpremie, je betaald minimaal 15 jaar premie, en je hebt 1-malig recht op uitkering bij leven of overlijden.

    voldoe je niet aan de voorwaarden hierboven dan wordt het Box3 sparen/beleggen en als zodanig belast

    Like

  8. Dit laatste herken ik wel, ik woon ook in een huis buiten de ring van Amsterdam, en hoewel het in mijn buurtje meevalt, hoef ik maar 5 minuten te lopen om te komen in een buurt waar het niet meevalt…Ik merk dat ik me steeds minder thuis ga voelen in de plaats waar ik woon. Vroeger kon ik me daar nog voor afsluiten, maar nu mijn man een levensbedreigende ziekte heeft gekregen, valt dat gevoel eigenlijk niet meer te ontkennen. Maar waar dan wél heen?

    Like

  9. Leuk dat je nog gereageerd hebt. Woonplezier is inderdaad erg belangrijk, ik hoop dat jullie een huis kunnen vinden zonder dat je extra hoeft te lenen. Bij een nieuwbouwappartement lijkt me een grote buffer voor de inrichting ook wel een fijn idee. Je moet voorkomen dat je straks moet lenen om het nieuwe appartement aan te kleden.

    Like

Zeg het maar!

