Wat was, is niet meer. Een nieuwe werkelijkheid.

De laatste tijd zijn er wat mensen in mijn omgeving in inkomen naar beneden gedonderd. Ontslagen, gescheiden, wat pech gehad, het komt allemaal voor. En ook nu valt me weer op dat de grootste stress soms komt van uitgaven die niet maandelijks terugkomen.

Wie ontslagen wordt, gaat er eens even goed voor zitten. De vaste lasten worden bekeken en indien mogelijk naar beneden bijgesteld. Boodschappen worden wat soberder of in andere winkels gedaan en grote uitgaven worden uitgesteld. En dan is er een kind jarig of wordt oma 80 of gaat je beste vriendin trouwen. Je voelt je wat ongemakkelijk want jij kunt niet meer als andere jaren zo makkelijk je portemonnee trekken. Doe dat dus dan ook niet. Maar hoe pak je dat aan? Je kind heeft misschien verwachtingen, en je familie ook

De snelste en makkelijkste manier is je omgeving duidelijk maken dat wat was, niet meer is. Gewoon zo snel mogelijk eerlijk zijn. Wij waren dat ook toen ik een paar jaar geleden mijn baan verloor en het verbaasde me hoe makkelijk iedereen reageerde. Niemand, werkelijk niemand deed moeilijk. En laten we wel zijn, als het gezellig is op een verjaardag heeft echt heus niemand door of jij hebt bezuinigd op de hapjes. Zijn mensen gewend dat iedereen kan blijven eten als er bij jou thuis een verjaardag wordt gevierd? Doe dat nu ook, maar haal nu geen Chinees/patat of dure hapjes in huis. Gewoon een grote pan pasta met bolognese saus of een grote pan soep met wat stokbrood erbij, scheelt hartstikke veel geld. Bak zelf een taart in plaats van duur gebak te kopen. En durf te vragen. Ben jij geen bakwonder? Vraag dan aan je vriendin die dat wel is, om in plaats van een cadeau een lekker taartje te bakken.

Verwachtingen van anderen zijn vaak gebaseerd op eerder gedrag van jou. Verander je gedrag en de verwachtingen worden bijgesteld. Wat was, is niet meer. Nu is het minder. Maar minder is niet erg. Minder is gewoon anders dan voorheen. Daar wen je snel genoeg aan en anderen ook.

21 gedachtes over “Wat was, is niet meer. Een nieuwe werkelijkheid.

  1. Ook wij zijn eerlijk in dit soort zaken want als je dit moet verbergen levert het alleen maar heel veel frustratie en stress op voor jezelf omdat je dan zo je best moet doen om het te verbergen.

    Like

  2. Toen ik jaren geleden na mijn scheiding in de bijstand kwam, ben ik daar meteen heel duidelijk in geweest. En inderdaad: iedereen reageerde erg goed! Ik durfde te vragen en zo zorgde ik ervoor dat mensen mij terug belden, als ik ze belde voor een vraag of een gesprek. Ik vroeg idd of mijn moeder iets lekkers wou bakken als verjaarscadeautje. Ik zette de schoentjes van de kinderen bij verschillende supermarkten (zij kregen dan iets van Sint en wisten niet dat het uit een ander potje kwam) Ook bij oma mocht 'ie gezet worden. En hoe eerlijker je bent, hoe meer liefs er op je pad komt. Kleding, af en toe een vleespakketje als ik op school mee had gewerkt aan de nodige zaken. Ik probeer nu hetzelfde te doen voor mensen die het minder hebben dan ik.

    Like

  3. Grappig deels heb ik ook ervaren wat je schrijft, maar deels helaas ook niet. Eigenlijk ligt de vreemde eend in de bijt bij een paar familieleden aan moederszijde. Die staan er financieel goed voor (althans vinden ze zelf, kan ook zijn dat ze nog in ontkenning zijn zoals mijn oma zegt), etaleren dat graag en verwachten van je dat je mee doet (zoals met nachtjes weg, gezamenlijk duur cadeau, rekening delen in een duur restaurant, enz). Zelfs als je met duidelijk vooraf gegeven argumenten besluit met 'dat zit er voor mij dus niet in en daarom doe ik dat niet' dan nog wordt je een zeikerd gevonden. Maar geen probleem zo groot of er is wel een oplossing: ik ga ze nu gewoon zoveel als mogelijk uit de weg en verder zullen ze op hun eigen tijd moeten wennen aan mijn (onvermurwbare) instelling 'mijn portemonnee, mijn keuze'.
    Hoe anders reageert de rest van de omgeving! Eerder positief op wat er nog wel is dan negatief op wat er niet meer is. Ik zette een paar familieleden (tijdens een onverwacht bezoekje) mini tompouces uit de diepvries voor (16 stuk voor 1,29) en mijn tante kon er niet over uit. Hoe slim, kleintjes! Het eet makkelijker, meer geschikt voor de kinderen….maar was ik niet te duur uit geweest? Het was maar een onverwacht bezoekje! Dat viel wel mee dus. Samen met de thee en limonade(siroop) voor de kinderen (die gelukkig ook totaal geen frisdrank verwachten) was dit goed te doen.

    Groetjes Lily

    Like

  4. Waarschijnlijk accepteren anderen je veranderde uitgavenpatroon gemakkelijker,als je zelf “het is nu eenmaal zo”uitstraalt. Wat wennen betreft,ik heb nog steeds geen krant en koop zelden bloemen. Zo ben ik dat gewend uit krappe tijden.

    Like

  5. Maar… hoe laat je je omgeving weten dat het minder moet als je niet in inkomen bent achteruitgegaan, maar zelf hebt besloten te bezuinigen? Om in ons geval onze droom uit te laten komen: wonen in de binnenstad van Amsterdam? Collega's grappen al over 'het grachtenpandje van Anna', terwijl we blij mogen zijn als we een betaalbaar tweekamerappartement in de Pijp of West kunnen vinden. Ook zelf voel ik me wel eens schuldig, met name ten opzichte van mijn armlastige kinderen. Een studerende zoon en een gescheiden dochter met twee kinderen en met een part-time baan. Ik kan het niet laten om af en toe wat geld hun kant op te schuiven. Wel heb ik de prijs van verjaardagskado's weten terug te brengen met 50%. En probeer ik zoveel mogelijk praktische kado's te geven. Zoals een matras aan studiezoon, terwijl hij graag een ticket Berlijn of Parijs heeft. Maar die matras heeft hij hard nodig en die zou ik hem waarschijnlijk toch geven in de nabije toekomst, bovenop die ticket. Dus dan maar meten verstandig.

    Like

  6. Klopt, en vaak opent het ook de deur voor anderen om te 'bekennen' dat het met hen misschien ook wat minder gaat. Zo zonde als je elkaar voor de gek gaat houden, want als je tegen vrienden en familie al niet eerlijk meer kunt zijn, tegen wie dan wel?

    Maakt overigens niet dat het altijd even makkelijk is, want je moet dan ook wel duidelijk voor je keuzes staan, die van jou zijn. Mensen verwachten toch vaak bepaald gedrag van je als je aangeeft dat 'wat was, niet meer is'.

    Like

  7. Ik zou me heel bezwaard voelen als ik anderen, die het minder breed hebben, op kosten zou jagen. Ik zou het dan ook heel erg op prijs stellen als het mij verteld zou worden dat de ander momenteel krap bij kas zit. Ik kan de situatie misschien niet voor de ander oplossen, maar het minste wat ik kan doen, is ermee rekening houden. Mensen, die dit niet kunnen of niet willen, zijn wel heel egocentrisch. Hartelijke groet, JulieJulie (Een Zot en zijn Geld)

    Like

  8. Helemaal mee eens! In alle opzichten van het leven eigenlijk.
    Ik ben er ook gewoon eerlijk in, vrienden van ons hebben een veel hoger besteedbaar gezinsinkomen.
    Spontaan uit eten doen wij niet, ik moet daar echt een varkentje voor vol sparen.
    Dat is voor ons extra.
    Gelukkig hebben we fijne vrienden die dit juist waarderen.

    Fijn weekend alvast, Johanna

    Like

  9. Ik denk dat eerlijkheid het allerbelangrijkste is. Bij het hooghouden van wat was komen alleen maar financiële problemen. Van heel dichtbij heb ik dit meegemaakt. Nu manslief werk ook onzeker is hebben wij natuurlijk ook al eens gekeken naar onze financiën. Toch is er een groot voordeel dat je al jaren oplette op wat je uitgaf. Wij kunnen best veel interen zonder onze uitgaven aan te moeten passen. Je kunt dan niet meer sparen maar hopelijk kan verder gewoon door blijven gaan. Als het goed is hoeven wij niet aan onze spaarpot.

    Like

  10. Op zich mee eens, wel maakt het uit in welke inkomensomgeving je je bevindt, en hoeveel je naar beneden dondert.. Persoonlijk ben ik niet snel jaloers, maar het verschil met een aantal mensen werd zo groot, dat ik zelf vond dat ik me maar beter kon terugtrekken. Die pan soep is prima, maar als iedereen dure wijnen drinkt, wordt het nog duur, dus geef ik geen feestjes meer en dan vind ik het ook moeilijk om weer vrolijk op het dure feestje van iemand anders te komen. Als ik in de voetbalkantine geen koffie haal voor iedereen, neem ik dus zelf ook niet als iemand een rondje doet, maar ik voel mensen wel denken: maar dat en dat kan ze wel betalen en voor koffie is ze te gierig. Heel eerlijk ben ik ook te trots om aan de grote klok te hangen dat ik te weinig geld heb voor iets, terugtrekken en doen alsof ik er gewoon geen behoefte aan heb, is voor mij een betere optie. Inmiddels is mijn vriendenkring wel zo verandert dat ik meer mensen om me heen heb, die ook moeten opletten met geld, dat voelt toch een stuk gelijkwaardiger. Julia

    Like

  11. Manlief en ik hebben er wel moeite mee.
    het grappige ervan is dat een naast familielid van man vorige week vroeg of hij meeging naar een concert.
    manlief zei geen ja of nee ( schaamte ) dus heb ik maar uitgelegd dat ze misschien er niet bij stilstaan dat wij 1 loon hebben.
    En we geen dure uitstapjes meer kunnen maken.
    Hij was heel eerlijk en zei nee daar denk je niet aan als je het zelf goed hebt.
    Ik ga vanaf volgend jaar doorgeven dat we geen geld of cadeau,s meer geven
    En dat hun dat dus ook niet doen aan ons maar wel gezellig met wat er is op visite komen en wij ook graag bij hun komen.

    Like

  12. Jammer dat je dit zo ziet, dat je gekregen kado's “terug moet geven” in de vorm van ook weer een kado. Je hebt het geld niet. Punt! Eerlijkheid begint NU. Je bent juist zo goed op weg, nu je het samen met je man aanpakt! Laat derden hier geen roet in gooien in je hoofd. Grote kans dat er positief word gereageerd als je openheid geeft.

    Like

  13. Er is ook nog een tussenweg wat cadeautjes betreft, zoek alternatieven. Wij geven nog wel eens een flesje wijn omdat we die met gesloten beurs kunnen geven omdat vriend die weer krijgt voor zijn vrijwilligerswerk op de wijngaard. Ik gaf mijn tante een bakje gedroogd fruit (al.di 1,29) en het aanbod (door middel van een bon, leuk ingepakt en aan bakje fruit gehangen) dat vriend en ik een middagje zouden komen helpen met de tuin (dat is in haar eentje veel werk dus is ze blij met de hulp). En zo zijn er nog veel meer dingen te bedenken, kan je lekker je creativiteit in kwijt..

    Groetjes Lily

    Like

  14. Alternatieve cadeautjes zijn vaak veel persoonlijker. En worden daarom vaak ook goed ontvangen.
    Ik begin meestal te laat met nadenken over dit soort dingen. Maar ik heb al wel sinds augustus iets liggen voor een verjaardag komende week.

    Like

  15. we hebben het hier ruim, maar beseffen die luxe goed. En ook dat het daar niet om draait. Dus bij de afgelopen verjaardagen die we hebben gevierd bewust om kadootjes gevraagd die geen spullen zijn (ons huis staat al vol genoeg, dat is ook een feit) maar hulp of uitje of etentje-bij-iemand, en een paar mensen om hulp bij het buffet gevraagd. Stuk relaxter qua buffet, er zijn zelfs direct kennissen gemaakt door het recepten uitwisselen, en ik geloof dat mensen het wel prettig vinden.
    Ik zou me ook bezwaard voelen als vrienden niet durven komen, vanwege kado-enfinancien sores. Ik heb liever vrienden dan kado's.

    Like

  16. Ja ik ben ook dol op alternatieve cadeautjes. Het gekke is dat die vaak meer gewaardeerd worden omdat je er meer moeite voor hebt moeten doen of nog gaat doen (als het een aanbod voor bijvoorbeeld oppassen betreft). De meeste mensen vinfen dat vaak heel leuk en de kosten blijven beperkt. Je hoeft niet mee te doen met de massa.

    Like

  17. Ik haal standaard de laatste jaren van tevoren kadootjes in huis, en probeer daar door middel van een folie, strikje, versiersels, er wat moois van te maken. Kost wat meer tijd, maar wel leuker en het bedrag is dan ook lager. Wordt net zo gewaardeerd als een duur kado.

    Like

Zeg het maar!

