Op vakantie met geleend geld

Wij zijn een weekendje weg. Zoals ik eerder schreef heb ik sinds afgelopen zomer mijn zakgeld – € 10 per week – opgespaard om voor de verjaardag van M. een weekend te organiseren. Ook geld dat ik kreeg met Kerstmis en andere onverwachte meevallers, schoof ik door naar de verjaarsdagspot. Zo sprokkelde ik een heel bedrag bij elkaar, van euro’s en tientjes. Maar bij elkaar wel ruim voldoende om een huisje te huren voor 3 nachten en uit eten te gaan. Echt sparen volgens de potjesmethode, maar zo pakte ik het niet altijd aan.

Soms denk ik met schaamte terug aan de stommiteiten die ik heb uitgehaald vroeger. Zo schoot laatst een bijna vergeten herinnering door mij heen. Ooit heb ik, toen ik ergens begin twintig was bij wat toen nog de Postbank was, een lening afgesloten om op vakantie naar Griekenland te gaan met mijn toenmalige vriendje. Ik had geen geld en hij ook niet.  Ik sloot de lening af om de vakantie voor ons beiden te bekostigen en betaalde terug aan de Postbank. Hij betaalde mij af. Zonder rente. Dit klopte natuurlijk niet maar ach, ik heb er toen niet eens bij stil gestaan. Zeg dat de vakantie 600 gulden per persoon was (ik roep maar wat hoor, geen flauw idee meer wat we betaalden), dat bedrag betaalde hij mij terug. Dat mijn lening 1200 gulden bedroeg, plus een heleboel rente drong niet tot mij door. Ook niet tot hem trouwens. Als er iemand van goede wil is, dan was dat wel mijn vriendje.

We hadden een geweldige vakantie. We genoten van het land en van elkaar. Desondanks ging het niet lang daarna uit. Ik betaalde nog een jaar lang elke maand een bedrag plus rente af voor een reeds genoten vakantie met een vriendje, dat weliswaar een goede vriend bleef, maar niet meer mijn geliefde was. En ik vond dat niet eens vreemd. Wat kan een mens toch veranderen.

Heb jij ooit geleend voor een vakantie?

18 gedachtes over “Op vakantie met geleend geld

  1. voor een vakantie niet. wel voor een laptop. verbaasde me zelfs hoe ik met mn kleine inkomen zo makkelijk een lening kreeg. had toen door het kleine inkomen geen spaargeld, maar verdiende wel wat bij met websites, dus toen mijn laptop kapot ging, had ik wel zsm een nieuwe nodig. had t beter van mijn vader kunnen lenen oid als het had gekund(weet niet of het toen uberhaupt had gekund) heb er wel van geleerd. hoe weinig ook, toch proberen te sparen elke maand. odnertussen is het inkomen beter en sparen we meer. erg blij mee dat we de zekerheid hebben van een buffer 🙂

    Like

  2. Ooit heel heel vroeger ( 😉 hebbe ik en mijn toenmalige vriend geld geleend voor een auto. We hadden de auto nodig voor ons werk en niet voldoende geld voor de aanschaf. Het was een klein bedrag die toen zelfs versneld afgelost is. (binnen een jaar) We hebben er wel van geleerd, eerst sparen en dan kopen maar toch toen der tijd moesten we wel anders kwamen we niet op ons werk (we carpoolden toen)
    Voor een vakantie hebben we nog nooit geleend en ook niet voor andere goederen als tv, wasmachines, computer etc.

    Like

  3. Het is maar hoe je het bekijkt… Ik kreeg studiefinanciering en heb daarvan gespaard. Vervolgens ben ik van dat spaargeld op vakantie gegaan, dus in principe heb ik dan inderdaad via de studiefinanciering geleend voor een vakantie… 🙂

    Like

  4. Voor een vakantie hebben wij dat nooit gedaan. Mijn ouders gingen altijd kamperen en dat deden wij zelf ook verschillende jaren. Alleen was dat niet zo gemakkelijk met honden en kinderen. Nu huren we voor een week een huisje in juli aan 500euro. Alles zit erin: wasmachine, vaatwas, keuken, bedden, etc. Met mijn gezondheid én kinderen én honden dus de ideale combinatie 🙂
    Wij sparen maandelijks een klein bedrag voor vakantie zodat we ons een extraatje kunnen permitteren daar!
    Verder zetten wij ook altijd een maandelijks bedrag op een spaarrekening specifiek voor “huishoudtoestellen” en zijn we al rustig aan aan het sparen om ooit een nieuwe auto te kopen. Zodat we niet of toch niet teveel moeten lenen. Vooruitziend?

    Like

  5. Nee, voor een vakantie heb ik nooit geleend. Van mijn ouders meegekregen (hebben ze nooit zo gezegd maar door hun eigen manier van met geld omgaan wel opgepikt) dat je niet iets moet kopen als je er geen geld voor hebt, dus de tering naar de nering zetten en goed sparen. Vroeger stond ik regelmatig rood voor van alles, uitgaan, kleding etc. Dat is al jáááren niet meer voorgekomen, Ik heb alleen geleend voor een auto, en dan ook nog bij mijn ouders, zonder rente….. Het leuke is dat ik het nu terug kan doen, mijn ouders lenen nu bij mijn, rentevrij! En vakanties kan ik gewoon betalen, is er een keer minder geld? Dan gaan we minder vaak en minder ver.

    Like

  6. Toen ik zo oud was, wist ik niet eens dat je lenen kón. Ik leefde in de veronderstelling dat mensen alleen geld leenden om een huis te kopen. Waar geen geld voor was dat kocht/deed je dan maar niet.
    Anderzijds: jij hebt wel een mooie herinnering aan een romantische, buitenlandse vakantie op jeugdige leeftijd. Ik niet.

    fijn weekend,
    Pennie Wijs

    Like

  7. niet voor een vakantie, en nooit bij een bank. Wel voor een auto bij mijn ouders. Dat werd wel een klein autootje. Maar het bracht ons door heel Europa. (ooit met een suz.uki al.to de Mt Ventoux geprobeerd…..

    Like

  8. ik heb voor een vakantie nog nooit een lening aangegaan , ik heb thuis gezien wat het is om geld uit te geven die je niet hebt kan teweeg brengen , enkel voor mijn huis heb ik een hypotheek , waar ik ook zo snel mogelijk van af wil 😉

    Like

  9. Ik zou nooit geld lenen om op vakantie te gaan want op vakantie gaan, vind ik niet noodzakelijk en pure luxe. Indien wij op vakantie zouden willen gaan, zouden we eerst zorgen dat er voldoende geld voor is. Indien we iets willen kopen, sparen we er eerst voor maar gaan daar zeker geen lening voor aangaan. Enkel voor het huis hadden we een hypothecaire lening. Aan onze jongste hebben we een aantal jaren geleden wel een een renteloze lening gegeven omdat ze anders geld dat nog een paar jaar vaststond tegen een mooie rentevoet, moet afhalen. Doordat wij haar dat geld renteloos uitleenden, moest ze enkel het ontleende kapitaal terugbetalen in maandelijkse schijven van 250 euro. We hebben toen uitgerekend hoeveel intrest wij 'verloren' op het bedrag dat we uitgeleend hadden en hebben het bedrag dat we aan intrest zouden gehad hebben indien we het geld niet zouden uitgeleend hebben, aan ons andere kind gegeven.
    In feite verloren wij dan twee keer het bedrag dat het ontleende kapitaal zou opgebracht hebben : één keer doordat we het geld van de rekening gehaald hadden en er geen rente op kregen, 2de keer doordat we intrest die we nu niet kregen aan ons andere kind uitbetaald hebben.

    Like

  10. Ik heb ook ooit eeb vriendin geld geleend nadat ze serieus huilend opbiechtte geen geld te hebben om nieuwe schoenen voor de kindjes te kopen. En twee maanden later waren ze op rondreis door australie…

    Like

  11. Nee, nog nooit. Als wij op vakantie gingen dan hadden wij er geld voor. Wel heb ik mijn allerliefste en dierbare vriendin afgelopen jaar een vakantie met ons tweeën cadeau gedaan naar Kreta. Manlief durft niet te vliegen en als ik het iemand gun was het haar. Dus veel eigenbelang. 😉

    Like

  12. Niet voor vakantie en ook nooit bij een bank. Wel, heel lief, renteloos bij mijn ouders. Voor een onderhoudsbeurt voor de auto, die nogal hoog uitviel en voor de dierenarts waar ik twee keer met spoed heen moest. Dit was jaren geleden. De auto is inmiddels de deur uit en voor de dierenarts wordt tegenwoordig maandelijks gespaard. Sindsdien is lenen niet meer nodig geweest.

    Like

  13. Nee, nog nooit geleend. Ik heb voor vakanties wel af en toe travellers cheques gekocht die ik nooit allemaal opmaakte. Op twee momenten in mijn studietijd dat ik echt knijp zat, kwamen die cheques heel goed van pas. Saskia

    Like

  14. Ik dacht in eerste instantie nee, maar toen ik eens goed in mijn geheugen ging graven bleek het wel degelijk het geval. Toen ik een jaar of 16 was heb ik eens geld bij mijn vader geleend en zou dat laten dmv gewerkte uren aan hem terug betalen. De vakantie was prut (lange verhaal) en toen moest ik daarna er nog voor werken. Je begrijpt, dat was eens en nooit meer. 😉

    Like

  15. Ik vind het een leuk verhaal en je hebt een fijne vakantie gehad dus waarom schamen? Je bent nu ouder en 'veel wijzer' 😉 en ik zou er met een glimlach op terug kijken als ik jou was!

    Like

  16. Nee, nooit geen geld geleend, nergens voor. Ik heb wel eens zo geleefd dat ik een nieuwe koelkast heb gekocht en er nog maar 33 euro op mn spaarrekening overbleef, maar he, ik had geen schulden en hoefde niet bij te lenen! Nu heb ik een goedgevulde spaarrekening en kan ik iets betalen mocht dat nodig zijn. En dat geeft me een rustig gevoel. Ik heb ook nooit bij mn ouders geleend of zelf geld uitgeleend!

    Gr. Boukje

    Like

Zeg het maar!

