Aflossen is emotie

Omdat ik afgelopen week compleet vergat het maandagse aflosverhaal te redigeren en nog even ter goedkeuring aan de betreffende aflosser voor te leggen, hebben we vandaag geen interview op het blog. Dat is er volgende week weer! Als troost een ander stukje, natuurlijk wel over aflossen, om toch de motivatie levend te houden.

Laatst nodigde Jelle de lezers van zijn blog (dat inmiddels helaas is verwijderd) uit om met argumenten te komen waarom hij beter niet zou kunnen aflossen. Ik moest een beetje lachen, want de uitkomst stond natuurlijk bij voorbaat vast. Niets brengt hem van het aflossen van de hypotheek af, mij ook niet (zo lang we dit ons kunnen veroorloven natuurlijk). Waarom is dat? Omdat dit zo werkt.

Aflossen is verslavend

Ben je eenmaal begonnen met het extra aflossen van je hypotheek, dan wordt het al snel best verslavend. Het is leuk en fijn om te zien dat die schuldenberg kleiner wordt en je wilt dat deze nóg sneller nóg kleiner wordt. Weg met die schuldenberg! Soms is het zelfs moeilijk om ook eens je geld aan iets anders uit te geven dan aflossen.

Aflossen is in veel gevallen nu eenmaal het verstandigste om te doen

Met duizenden huizen die onder water staan, is het beter om af te lossen. De meeste mensen hebben zich bij de koop van hun huis niet voldoende gerealiseerd dat dit huis ook echt afgelost moet worden, ook als de waarde van het huis niet is gestegen. We gingen allemaal uit van een waardestijging die niet realistisch bleek te zijn, althans niet na de crisis. Aflossen is de weg naar vrijheid. Met een afgelost huis ben je minder kwetsbaar voor inkomensdalingen veroorzaakt door ziekte, echtscheiding of werkloosheid.

Aflossen vangt een slecht pensioen op

Had je vroeger een baan voor het leven, inmiddels is het banen hoppen bijna de norm geworden. Was het eerst omdat we telkens op zoek waren naar een nieuwe uitdaging, omdat we onszelf wilden blijven ontwikkelen, inmiddels dwingt de crisis ons regelmatig uit te kijken naar iets anders. En een ZZP-er zal wellicht té druk bezig zijn met zijn hoofd boven water te houden om geld te reserveren voor een pensioen. Veel mensen hebben een pensioenbreuk en diegenen dat niet hebben zijn óók niet zeker van hun pensioen. Niet meer het eind- maar het middelloon bepaalt tegenwoordig de hoogte van je pensioen en de prijs- en looncompensatie zijn uitgehold. Even rekenen levert snel de informatie op dat hoge huislasten zéér ongewenst zijn bij een tegenvallend pensioen.

Aflossen heeft weinig met rekenen te maken en meer met realiteitszin

Natuurlijk zijn er altijd rekensommen te bedenken waarbij mensen je voorrekenen dat als je die € 500 per maand die je nu aflost voortaan stopt in beleggingen of aandelen, je over 20 jaar én je hypotheek in één keer kunt aflossen én nog een smak geld overhoudt. Natuurlijk er is vast een goede constructie te bedenken. Maar we willen er niet meer aan. We gaan niet meer uit van gouden bergen (althans ik niet zoals jullie merken). Ik doe liever hier en nu iets aan mijn schuld in plaats van de oplossing door te schuiven naar de toekomst.
Aflossen is hip en goed voor je zelfvertrouwen
Lachten we vroeger die saaie ouders van ons uit omdat die aflosten – het idee alleen al! – tegenwoordig is aflossen juist hip! Je steekt niet meer je kop in het zand maar doet wat je moet doen. En we lezen in de krant dat steeds meer mensen het doen, dat bevestigt ons in het gevoel dat we met iets belangrijks bezig zijn. We worden niet meer uitgelachen op feestjes maar in plaats daarvan wordt aan ons gevraagd hoe we het aflossen aanpakken. En hoe we van die woekerpolis afkwamen. Mensen die nog met ontwoekeren en aflossen moeten beginnen kijken je bewonderend aan. ‘Waren wij ook maar al zover’ zie je ze denken.

Aflossen is emotie en onderbuikgevoel

Door af te lossen haal je vage sudderende angstgevoelens weg die overigens heel concreet kunnen worden als je eens je hypotheekakte leest. Door af te lossen kantelt je blik en je gevoel. Van angst verandert het in een gevoel van grip en stevigheid. Je bent niet meer slachtoffer van een huizencrisis maar toekomstig huizeneigenaar en dat voelt goed!

Wat is voor jou de belangrijkste reden om af te lossen?

42 gedachtes over “Aflossen is emotie

  1. voor mij is de onafhankelijkheid van de banken belangrijk, maar ook het feit dat ik mijn erfgenamen niet op wil zadelen met schulden (wat een met een hypotheek belast huis natuurlijk is) op het moment dat ik dood neerval. Natuurlijk kijk ik ook naar mijn eigen portemonnee en vind het heerlijk dat ik ipv 600 (bijna 3 jaar geleden) nu nog maar 463 bruto per maand betaal. Een kennis met een veeeel kleiner huurhuis betaalt even veel en haar huur gaat per jaar met 4% omhoog. Mijn hypotheek daalt alleen maar.

    Like

  2. Wij gaan extra aflossen om de maandlasten omlaag te brengen. We hebben geen hoge hypotheek maar als een van ons beiden werkloos wordt dan moeten we keuzes maken.(auto weg? niet meer op vakantie?) Om dit te voorkomen willen wij de maandlasten naar beneden brengen. Bovendien is het prettig om het huis helemaal hypotheekvrij te hebben ver voor we met pensioen gaan. (dat duurt nog wel even)

    Like

  3. Wij lossen af omdat we een aflossingsvrije hypotheek hadden en ons realiseerden dat de hyoptheekrenteaftrek een keer op zou houden. En dat zou zo'n beetje gebeuren op het moment dat wij met pensioen zouden gaan. Nu hebben we een deel afgelost, de hypotheek overgesloten zodat er een deel annuiteit is (en dus aan het eind afgelost is) en we gaan gewoon door met het aflossen van het aflossingsvrije gedeelte. En het klopt dat het een soort verslaving is. Het is zo fijn om te merken dat de te betalen rente steeds lager wordt en te weten dat je dat zelf gedaan hebt. Ons streven is om zoveel af te lossen dat we ervoor kunnen kiezen eerder te stoppen met werken en andere dingen te gaan doen.

    Like

  4. Wij zijn wel gestopt met aflossen. En dat is vanwege de dreigende komst van windturbines op het land naast ons, de dichtstbijzijnde op ca 450 meter, en bijna 200 meter hoog. Dat dit een gevaar voor onze gezondheid oplevert is voor de regering geen reden om dit te verbieden, de geluidsnormen zijn juist omlaag aangepast zodat er meer windturbines geplaatst kunnen worden. Maar dat is een ander verhaal.
    Wij waren ook druk met het aflossen van onze hypotheek, maar nu wordt ons huis wellicht onverkoopbaar. Daarom bouwen we nu een reservepot op, om straks eventueel aan ons huis (c.q. de windturbines) te kunnen ontsnappen. Want het schijnt dat de lichamelijke effecten van het Laag Frequent Geluid weer wegtrekken als je regelmatig elders verblijft.
    Als we zouden blijven aflossen zouden we daar geen geld meer voor hebben.
    Er zijn dus echt redenen om te stoppen met aflossen.

    Like

  5. Wij lossen af omdat we eraan verslaafd zijn geraakt! Maar we begonnen om de maandlasten naar beneden te brengen om eventuele tegenslagen op te kunnen vangen. De tegenslag bleef uit (toen de angst ervoor het hoogst en aannemelijk was) en de aflossingen gingen gestaag. Ik herken het stukje waarin je zegt: soms is het gewoon moeilijk om nog ergens anders geld aan uit te geven! We hebben er zoveel lol in, om het bedrag te zien zakken en ons spaarbedrag maandelijks zien stijgen. Een nieuwe hobby/levenswijze is geboren, hoor, zo'n 7 jaar geleden. Direct na het kopen van ons huis, startten wij met aflossen.

    Like

  6. Waarom heeft Jelle zijn blog eigenlijk verwijderd? Ik las deze altijd met veel plezier.

    Hier is aflossen geen verslaving maar zijn het gewoon vaste lasten geworden. Het huis is deels de pensioenvoorziening. Door te zorgen voor een hypotheekvrij huis, kunnen we toe met een lager pensioen. En is eerder stoppen ook een optie geworden.

    Like

  7. Geld lenen (niet aflossen dus) kost geld.
    De banken zeggen het zelf.

    Wij lossen af omdat:
    1. We de financiele ruimte hebben
    2. We financieel onafhankelijk van banken willen zijn. (geld er stallen doen we wel)
    3. Ik straks over 10 jaar (alle) geld nodig heb om mijn kinderen te laten studeren
    4. Niet van plan ben tot mijn 67-ste te gaan werken.

    Hollander

    Like

  8. We lossen af omdat we geen zin hebben om ons huis twee maal te moeten betalen.
    Ik schrok echt heel erg hoeveel geld aan rente we zouden moeten betalen zonder ook
    maar een cent aftelossen. Vr.gr. Kathy

    Like

  9. wij sparen om als we ooit gaan kopen we niet al te veel bij hoeven te lenen.. en mogelijk zelfs om bij de hypotheek/het huis te stoppen omdat mijn inkomen waarschijnlijk niet meegeteld wordt als gastouder. we hebben nu een huurhuis.. in 5 jr tijd van rond de 600 huur per maand naar 700 huur per maand (en dit jaar maar een minimale huurstijging dankzij een lieve woningbouwcorporatie die dit jaar niet meedoet aan de max van 6,5% maar met slechts 0,14% verhoogde! wauw!) we proberen zoveel mogelijk te sparen en willen graag kopen.. we wachten nog op het perfecte huis :p we willen er niet in ruimte op achteruit gaan met zelf 2 jonge kids, man die veel vanuit huis werkt, maar ik ook als gastouder, dus willen minimaal het zelfde als we nu hebben.. die optie is nog niet betaalbaar voorbij gekomen 😉 hopelijk snapt man ook dat aflossen t beste is, tegen de tijd dat we een hypotheek hebben. ik hoop iig de hra af te gaan lossen oid. maar dat zien we tegen die tijd wel 🙂 ik ben iig erg voor aflossen dankzij alle blogs erover! hoe minder rentje je uiteindelijk betaald, hoe beter, daar kan de hra echt niet tegenop!

    Like

  10. Door af te lossen staat mijn huis niet langer onder water en zijn mijn vaste lasten behoorlijk gedaald. Het sneeuwbaleffect is nu dus echt begonnen: maandelijks overhouden, aflossen, meer overhouden, wederom af kunnen lossen.

    En ja, dat is heel verslavend…!

    Like

  11. Mijn partner heeft kanker. We hopen natuurlijk dat hij het overleeft. Maar als dat niet zo mocht zijn, dan dekt de levensverzekering de hypotheekaflossing. Daarom zijn wij dus juist gestopt met aflossen en zetten ons geld op een spaarrekening. De nabestaanden zullen het geld nog hard nodig hebben.

    Like

  12. Aflossen, omdat het zogenaamd hip is, is natuurlijk wel een hele slechte reden. Daarmee geef je aan dat mensen alleen erbij horen als zij meedoen met de meute. Dat komt net zo over als: als je niet over de nieuwste technische snufjes of geen nieuwe grote auto hebt, dan hoor je niet erbij. Dan kun je net zo goed zeggen: ga vooral schulden aan, want alleen dan kun je je alles veroorloven en ben je geen vreemde eend in de bijt…

    Like

  13. de levensverzekering keert toch wel uit hoor, ook al is je hypotheek afgelost. Het is niet zo dat omdat de hypotheek is afgelost de levensverzekering opeens niet meer uitkeert! Je hebt premie betaalt en kapitaal opgebouwd, dat is niet zo maar weg!

    Like

  14. Mijn huis is vrij van hypotheek om dat mijn man plotseling en volkomen onverwachts overleed.Wij hadden de helft afgelost.
    Ik ben daar natuurlijk heel blij mee want naast het grote verdriet wil je toch niet ook je huis moeten verkopen.(Ik had liever een hypotheek gehad hoor)!
    Ik kan alleen maar zeggen mensen regel de boel goed zodat je niet nog meer verdriet hebt!

    Like

  15. Anoniem, dit is niet alleen een zeer botte reactie, je hebt bovendien geen kaas gegeten van de materie. Er bestaan meerdere soorten levensverzekeringen: niet alleen de door jou genoemde, maar ook die waarbij je geen kapitaal opbouwt en “slechts” verzekerd bent tegen het risico van overlijden. Meestal is dan alleen het nog openstaande hypotheekbedrag verzekerd om premie te besparen.
    @ Anoniem van 10.18 : heel veel sterkte gewenst !
    Groet, Greetje54

    Like

  16. Het is niet mijn bedoeling botte reacties te geven en als dat zo overkomt, mijn verontschuldigingen dan.
    Ook al bouw je geen kapitaal op (overlijdensrisicoverzekering) dan nog keert de verzekering gewoon uit, hypotheek of geen hypotheek.

    Like

  17. Ik wil op mijn hypotheek gaan aflossen zodat ik straks (hopelijk) eerder kan gaan stoppen met werken. Ik wil niet tot mijn 67e op kantoor zitten of misschien straks zelfs wel tot je 70e. Aflossen geeft je financiele vrijheid terug.

    Like

  18. Ik ben het allemaal eens en los ook af, toch ben ik soms wel eens bang dat ik gestraft word voor mijn spaarzame gedrag. Dit omdat het eigen huis straks naar box 3 gaat. Beetje het verhaal van de Mier en de Krekel, alleen dan lacht de Krekel het hardst

    Like

  19. Wij lossen af omdat we een heel hoge hypotheek hebben/ hadden( ons droomhuis kwam voorbij en was nét binnen bereik, we hebben de gok maar gewaagd)
    Nu betalen we door extra aflossen alweer 300 euro minder per maand dan 4 jaar geleden.
    Maar nog steeds betalen we 1000 euro per maand meer dan in ons vorige huis.
    Wij lossen dus af om weer op een normaal hypotheekbedrag te zitten( maar w.s gaan we dan wel door , we hebben de smaak te pakken)
    Het is een geweldig huis waar we elke dag van genieten (in de natuur)we wisten niet dat woongenot zoveel invloed kan hebben op je leven, en als die hypotheek eraf is word het natuurlijk nog leuker, en worden we oud en het onderhoud teveel dan is het een goede pensioen aanvulling.

    Like

  20. Alles leuk en aardig en ik snap alles en iedereen, maar wat is er mis met een beetje LEVEN? Genieten, op vakantie gaan, reizen, je vrienden verrassen, geweldig dineren, een dag naar de sauna, enz. Het leven is zo kort en het kan zo snel over zijn. Iedereen kan vandaag de diagnose ongeneeslijk ziek krijgen. En dan? Ik ben dan blijer met een gevulde spaarrekening zodat ik nog leuke dingen kan doen/herinneringen heb aan alle dingen die ik deed dan dat ik dat geld in de stenen stopte.

    Like

  21. Anoniem 12:29:

    Er bestaat zoiets als een schuldsaldoverzekering: een afgeloste schuld heeft een saldo van nul euro, dus hoeft er niets uitgekeerd te worden.

    Like

  22. Je kan toch prima LEVEN én aflossen én leuke dingen doen? Ik geef je gelijk, leuke dingen met vrienden en familie doen, samen een maaltijd koken en een gezellige avond hebben is fantastisch…samen een boswandeling maken is heerlijk, met je kinderen/kleinkinderen naar het Vondelparktheater is super! Ik heb net een weekend gekampeerd …met vrienden…kampvuur, zingen, varkentje aan het spit, natuur om ons heen, lekker weer, zon op de bol, biertje erbij…en al dat plezier voor nog geen twintig euro voor het hele weekend. Volgend weekend weer, ik heb er nu al zin in.

    Like

  23. Al die leuke dingen kan je doen wanneer je maandlasten lager zijn: Zie post hierboven.

    Met 300 euro meer per maand kan je “LEVEN? Genieten, op vakantie gaan, reizen, je vrienden verrassen, geweldig dineren, een dag naar de sauna, enz.”

    Like

  24. En je erfgenamen met jouw schulden opzadelen? Het is niet gemeen bedoeld, maar is dat niet de realiteit? Als iedereen dat doet, gaat er echt wat raars gebeuren in Nederland qua belastingen, want ook schulden moeten door iemand betaald worden….
    Gr. Ria

    Like

  25. Als je huis bijv. onder water staat, of je wordt ziek en je kan je vaste lasten niet meer betalen, juist omdat je nooit afgelost hebt.
    Zo wordt het op dit blog tenminste uitgelegd. Tuurlijk moet je daarbij wel lekker blijven genieten, maar verantwoord ten opziche van degenen die je lief zijn.
    Gr. Ria

    Like

  26. Ik geloof niet dat ik ook maar een seconde wakker lig van wat er na mijn dood met mijn hypotheek zal gebeuren (ik heb trouwens én een levensverzekering én een uitvaartverzekering, dus ik 'zorg' heus wel voor mijn erfgenamen en ik ben ook in staat de realiteit onder ogen te zien). Mensen die dat wel doen, sorry hoor maar er zijn leukere dingen om over na te denken!

    En ik snap de vrees over 'onder water staan' ook niet goed: zolang je met plezier in je huis woont en je hebt niet de intentie het te gaan verkopen, wat merk je dan op dit moment van dat 'onder water staan'? In mijn ogen helemaal niks. Wakker liggen om wat er ooit misschien nog zou kunnen gebeuren lijkt me erger dan krampachtig je geld aan de bank afstaan

    Like

  27. Ik ben ziek geworden en dan is een onder water staand huis toch echt heel vervelend, zeker omdat door een lager inkomen de hypotheeklasten nu moeilijker zijn op te brengen. Mijn huis verkopen om goedkoper te gaan wonen lukt niet in deze crisistijd en dan blijven we bovendien met een een grote restschuld zitten. Natuurlijk merk je niets zolang je niet verkoopt daar heb je helemaal gelijk in. Alleen ik heb door onze omstandigheden gemerkt dat we te kwetsbaar zijn. Los daarvan is de hra natuurlijk maar een beperkte periode en zou je daarna én en het bruto bedrag gaan betalen en je huis moeten aflossen. Dan verkopen om de schuld af te lossen is misschien door het onder water staan ook geen optie.
    Onze maandlasten zijn inmiddels 150 euro lager dan toen we begonnen met aflossen, echt toch wel heel fijn hoor!

    Like

  28. Wij zijn ook jaren geleden begonnen met aflossen, Er is een flinke hap af,nu lossen we niet of nauwelijks meer af maar sparen/ beleggen we.
    Als wij door blijven gaan moeten we meer geld aan Kinderopvang gaan betalen en dat willen we niet, nu wachten we gewoon tot 2018 totdat we moeten verlengen met onze aflossingsvrije hypotheek en lossen de boel in 1 keer af

    Like

  29. We lossen af om ons moment van pensioen zoveel mogelijk in eigen hand te hebben. In het jaar dat we 50 worden, verwachten we ons huis vrij op naam te hebben. Vervolgens nog een aantal jaar werken om echt voor de spaarrekening te sparen. Tevens lopen onze maandlasten nu flink terug, wat we goed merken in onze portemonnee. Tevens dien je een aflossingsvrije hypotheek uiteindelijk toch af te
    lossen, want schuld = schuld. Zonde om nu zoveel rente te betalen en niks geen schuld af te zien nemen. Zeker als dit tegen 5,1% rentetarief is. Wij gaan dus rustig door en lossen ieder maar wat af van wat we kunnen en willen missen. Nee…..geen plan van jaarlijks zus of zoveel moeten aflossen. Gewoon per keer bekijken.

    Succes allen en ga zo door.

    Like

  30. Ik snap niet wat aflossen met emotie te maken heeft. Ik wordt best blij van lagere maandlasten, maar voor de rest is er voor voor een nuchter iemand zoals ik weinig emotioneels aan geld.

    Like

  31. Om zo onafhankelijk mogelijk te zijn, om van banken en adviseurs af te zijn, om niet te werken omdat het moet maar omdat ik het nog wil en kan en eerder kan stoppen als ik dat wil. Vrijheid dus!

    Like

  32. hoe dat zo? Hoe kun je meer kinderopvang moeten betalen als je aflost.
    De kinderopvangtoeslag is alleen inkomensafhankelijk. Toch niet van de hoogte van je hypotheelk?

    Like

  33. Kinderopvangtoeslag is gebaseerd op je verzameleninkomen. Door af te lossen wordt dat hoger, doordat je hra lager wordt. Wij lossen om deze reden ook nog niet af, maar investeren eerst in zonnepanelen.

    Like

  34. hier ben ik het helemaal mee eens LEVEN met hoofdletters hoeft niet te bestaan uit geld uitgeven, genieten van je geliefden daar kan geen geld tegen op
    En mocht ik dood gaan(eens gebeurt het) dan wil ik mijn geliefden niet op zadelen met mijn hoge hypotheek,
    Ik los af voor mezelf, hoop er nog lang van te genieten, als ik oud ben is het mijn extra pensioen, en ga ik eerder dood dan genieten de kinderen er maar van ( van het afgeloste huis, niet van het feit dat ik dood ben natuurlijk 🙂
    Voor mij geeft aflossen ook rust in het hoofd, geen zorgen en dat is ook LEVEN

    Like

  35. Een tijdje terug hadden wij 2 huizen, nieuwe gekocht,oude raakten we niet kwijt, en ik kan je verzekeren dat dat heel veel met emotie te maken heeft, geldzorgen, slapeloze nachten , stress.
    Nu hebben we nog maar 1 huis, en dat lossen we af, en hoe meer we aflossen hoe meer ik in de relax stand kom.
    Geld en emotie heeft zeker met elkaar te maken!

    Like

  36. Hallo,

    Geld is zoo relatief… gezondheid/geluk.
    Ook wij (gezin, 2 kinderen 1 en 3 jaar) lossen af.
    We hebben al 220.000 in 6 jaar afgelost ( veel spaargeld, sober leven en geluk met gekregen aandelen opties).
    We hopen binnen 2 jaar van onze hypotheek verlost te zijn.
    Ik heb dus geen vertrouwen in banken meer.(verschrikkelijke Rabobank)
    Geluk koop je niet.

    Ik wens iedereen het beste.

    Like

  37. Wanneer je een spaarhypotheek hebt kun je binnen een bepaalde bandbreedte extra inleggen op het spaargedeelte. Dan gaat je maandelijkse spaarbedrag omlaag. Ook kun je kiezen om de looptijd te verkorten, maar ik weet niet of dit laatste bij alle hypotheekverstrekkers kan (bij mijn Rabobank spaarhypotheek wel).

    Like

  38. Dat is echt wel veel afgelost in no time :o. Vraag me bijna af waarom je ene hypotheek genomen hebt als dat zo snel kan 😉 Maar het vertrouwen in de bank kwijt is ergens toch wel logisch. Ik doel dan niet op 1 specifieke bank maar in het algemeen. Torenhoge bonussen zelfs als ze het gewoon slecht doen. Voor elke 10 euro die ze hebben mogen ze 100 euro uitgeven. Als je al het geld van de wereld bij elkaar optelt, en alle schulden van de wereld, kom je denk ik erachter dat er meer schulden op de wereld zijn dan geld. We hebben met geld gewerkt dat er niet is.

    Like

Zeg het maar!

