Wijs op woensdag: Vlees eten, dansen en pianomuziek

De bijdrage van vaste gastblogger Pennie Wijs:

Is er iets boeiender dan menselijke gedachten, gevoelens en gedragingen? Nee toch? Ik vind het machtig interessant en ben dan ook een groot fan van de sociale psychologie. Ja, ik weet heus wel dat die ene professor onderzoekgegevens uit zijn duim zoog en hoe een andere – die toevallig ook dierenrechtactiviste is – toen concludeerde dat vleeseters hufters zijn. Maar daar zijn ze nu voldoende voor afgezeken en dan is het niet leuk meer, volgens de professor (die andere, lees maar)

Ondanks alle imagoschade blijft die tak van wetenschap me mateloos fascineren. Ik kan het niet helpen, ik blijf de onderzoeksresultaten met grote belangstelling volgen. Zo zat ik onlangs heerlijk zorgeloos op een karbonade te kluiven toen ik in de krant (NRC 13-5-14) las dat regelmatig dansen zorgt voor een geluksgevoel dat gelijk staat aan een salarisverhoging van jaarlijks € 2.048. Let wel: niet € 2.045, niet € 2.050, nee € 2.048! Alweer zoiets waar ik gek op ben: precisie. Ik vroeg me dan ook meteen af of het hier ging om een netto of een bruto bedrag. Dat stond er jammer genoeg niet bij. Nou ja, een kniesoor die daarop let, het werd in ieder geval duidelijk dat een danspasje op zijn tijd geen kwaad kan voor je welbevinden.

Nou ben ik toevallig niet zo’n danseres, dus ik keek snel of er nog andere activiteiten genoemd werden, waar ik me ‘rijker’ van kan voelen. En jawel, er stond een leuk lijstje. Bibliotheekbezoek is bijvoorbeeld goed voor een geluksverhoging van  €1.666. Ook niet niks. Dan moet je wel regelmatig gaan hè, niet zo maar eens een schop tegen de deur geven. Al snel was ik verstrikt in ingewikkelde optelsommetjes. Kunstbeleving scoort als een gek en ook sporten tikt lekker aan.

Maar wat zag ik daar nou? Er waren ook activiteiten die je geluksbeleving juist behoorlijk in de min zetten. Zelf muziek maken kost je zo € 1.530 aan genoegen of beter gezegd verdriet, en fitness € 1.616. Dat heb ik weer. Met mijn piano en mijn sportschool. Lekker bezig zeg!

Het zal ook wel een psychologisch verschijnsel zijn, en er is vast onderzoek naar gedaan, maar bij mij werkt het zo dat wanneer een uitkomst van een onderzoek me niet welgevallig is, ik meteen een stuk kritischer word. Zouden die beweringen allemaal wel waar zijn? Om wat voor onderzoek gaat het eigenlijk? Hoe is het uitgevoerd? Wie zijn de wetenschappers die deze conclusies voor hun rekening nemen? Misschien een paar eerstejaars die eens lekker aan het dollen zijn?

Nee dus. Het gaat om een onderzoek van de London School of Economics, een instelling die bekend staat als topuniversiteit. Drie gedragseconomen hebben het onderzoek uitgevoerd in opdracht van het Britse ministerie van Cultuur, Media en Sport. Dat wil een waarde koppelen aan cultuur en sport. Daarbij hebben de onderzoekers gegevens gebruikt van het Britse CBS, de Office for National Statistics, die onderzocht heeft welke waarde Britten plakken aan activiteiten die ze ondernemen.

Als je wat verder leest, dan volgen de mitsen en maren. Het kan zijn dat mensen die naar fitness gaan overgewicht hebben en daardoor gebukt gaan onder een slecht zelfbeeld. En die muzikanten, dat zouden best eens melancholische types kunnen zijn die achter hun piano een beetje zitten te zwelgen in hun Weltschmerz. Dus om nou te zeggen dat er zomaar een beleidsaanbeveling uit voort kan vloeien, dat nou ook weer niet.

Maar ja. De opdrachtgever vroeg om waarden, dan zullen er waarden uitrollen ook. Anders ben je natuurlijk een onderzoeker van likmevessie. Je kunt moeilijk aankomen met een onderzoeksresultaat als: “Het uitdrukken van welbevinden in geldbedragen is doorgaans niet meer dan een slag in de lucht. Het noemen van exacte cijfers slaat dan ook als een tang op een varken.” Dat zou een zeer onbevredigend gevoel geven aan zowel opdrachtgever als onderzoeker en iedereen zou het zonde vinden van het geld dat aan het onderzoek besteed is. Oók een intrigerend psychologisch verschijnsel trouwens. Misschien kan iemand er eens onderzoek naar doen?

Ik weet trouwens nog een leuk psychologisch fenomeen. Na lezing van dit stukje denken wetenschappers en wellicht ook niet-wetenschappers: wie denkt die mevrouw Pennie Wijs wel dat ze is, om een onderzoeksinstituut van naam en faam op de hak te nemen? Wat een dom geklets van een troela die totaal niet is ingevoerd in het vakgebied. Maar stel nu dat binnenkort blijkt dat dit onderzoek inderdaad berust op foutieve aannames of dat de conclusies verkeerd getrokken zijn. Dan zeggen jullie: altijd wel geweten dat onze Pennie niet op haar achterhoofd gevallen is. Toen ik het las, wist ik meteen dat ze gelijk had, die slimmerik.

Van welke activiteit voel jij je rijker worden? Over hoeveel euro spreken we dan? En heb je het gevoel dat je stemming of je gewicht van invloed is op dit bedrag?

20 gedachtes over “Wijs op woensdag: Vlees eten, dansen en pianomuziek

  1. Dat bibliotheekbezoek je geluksgevoel doet stijgen kan ik wel onderschrijven. Wat een luxe al die boeken en tijdschriften die je kan lezen. Je hoeft niet eens lid te zijn om ze daar, heerlijk onderuitgezakt, door te bladeren. Ik voel me altijd schatrijk als ik daar rondloop.

    Like

  2. Schatrijk als op vrijdagmiddag het werk op tijd klaar is. Schatrijk als ik in de moestuin aan het werk aan het werk ben, lekker aan het wandelen ben, foto van de kleinkinderen krijg, facetime met de kleinkinderen, lekker met een boek in bed terwijl de regen op het dak tikt, samen met partner een lange fietstocht maak, samen eten koken, slappe lach om de geiten in de wei. De zon zien opkomen, de zon zien ondergaan.
    Ik ben straatarm als ik hoor welke partijen in Frankrijk, UK en Belgie de Europese Verkiezingen gewonnen hebben!

    Like

  3. Ik voel me rijk als ik in mijn (zeer goed gevulde ) voorraadkast kijk,
    Ooit hadden we het niet zo breed, en moesten we de eindjes aan elkaar knopen.
    Ik denk dat we uit onze voorraad wel een maand zouden kunnen eten (brood en zuivel niet meegerekend)
    Wat niemand weet: soms als ik alleen thuis ben ga ik wel eens in mijn voorraad kast zitten , zo maar een paar minuten, lekker rondkijken
    knap ik altijd van op , is wel wat raar, ik weet het. ( maar wie is er helemaal normaal:-)

    Like

  4. Zo grappig ik danste door de kamer naar de keuken op dat nieuwe nummer van Kiesza met zo'n lekker old school disco sound erin, en inderdaad voel ik mij SUPERRIJK :))))))
    En zelf van iets maken op heel veel vlakken, koken, naaien, breien ect..maar ook een kletspraatje wat uiteindelijk een goed gesprek is)

    Een vrolijke groet, Johanna

    Like

  5. Ik voel me rijk met een gevulde fruitschaal.
    En onbetaalbaar, hoe cliche maar waar is het, tijd samen met je kind, je ouders, je familie, je vrienden.

    Reagerend op de persoon die kijkend in de voorraadkast blij wordt..ik drink soms een kop koffie voor de wasmachine of voor de trap. Ik heb heel klein gewoond en dat ik nu een huis heb met een bovenverdieping…en een trap, kan me nog steeds blij maken.
    Ook het kunnen gebruiken van een wasmachine kan ik erg van genieten. Dus soms ga ik gewoon even kijken naar de draaiende was onder het genot van een kopje koffie. Niks raars aan. Wie dat raar vindt gaat maar eens een half jaartje in een arm land de was voor een groot gezin op de hand doen.

    Like

  6. Ik voelde me rijk na aanschaf van mijn eerste wasmachine. Ik zat dan op een krukje voor de draaiende trommel, net als anoniem hier boven. Nu voel ik me vooral rijk door het doen van dingen die eerst niet mogelijk waren, bijvoorbeeld kijken naar een voetbalwedstrijd van mijn kind.
    Curieus onderzoek trouwens, want of een bedrag van € 1500 veel is of weinig, hangt toch ook af van het inkomen van iemand. En dat is blijkbaar niet meegenomen in het onderzoek.

    Like

  7. Over wasmachines gesproken: die van mij (op zolder) maakt nogal veel lawaai evenals mijn afwasmachine (begane grond). Geen groter genoegen dan in bad te liggen (1e verdieping) met een tijdschrift en naar het gebrom en geboemel van deze machines te luisteren. 'Hoor ze eens lekker voor me werken', denk ik dan.

    Pennie

    Like

  8. Mijn uitschrijvind uit het hypotheekregister van het kadaster. Vrij zijn van het werk en vanmorgen bij een bijeenkomst met muziek van een ex-Robbanki directeur particulieren in samenhang tot ethiek.
    Dat de zon schijnt, de facturen betaald zijn, de groenten uit de moestuin, een heerlijke wandeling, dat ik dankzij huizenruil, als WW-er naar Australie ga, en dat dat kan, ondanks de WW. Allemaal belevingen die me rijk maken.

    Like

  9. Van lekker buiten zijn, maar ik geloof niet dat ik daar een bedrag aan vast kan hangen. Mijn stemming heeft wel altijd invloed op mijn geluksgevoel ja, mijn gewicht wat minder, maar daar heb ik ook niet zoveel problemen mee. Als ik 10 kilo meer zou wegen, dan denk ik wel dat het invloed zou hebben op hoe ik me voel.

    Like

  10. Je mag er best eens in komen liggen als je in de buurt bent. Neem gerust je vuile was en vaat mee, dan laat ik ook de machientjes voor je draaien.

    Pennie

    Like

  11. Je bedoelt vast het CPB? Daar zou mijn oude economieleraar nog van opkijken, als hij wist dat ik het zo ver geschopt heb…
    Ik weet alleen niet of het goed is voor je carrière, citeren van mijn teksten geheel op eigen verantwoording hoor!

    succes
    Pennie

    Like

  12. Haha, ja Pennie, het CPB. Zeker, op eigen verantwoording en met bronvermelding. Ik weet zeker dat mijn oude professor daar zijn wenkbrauwen van gaan schudden, maar ach, we zijn zo theoretisch bezig dat de realiteit soms een beetje tweederangs wordt achter de modelberekeningen.

    Like

Zeg het maar!

