De krenten in de pap

Vandaag is een echte consuminderdag. Ik geef niets uit, ik maak op wat er is en ik teer in op wat ik heb. Ik kan wel trots zijn op mezelf maar dat slaat nergens op. Ik geef niets uit want ik lig in bed, misschien dit weekend ook nog wel. Te moe om nog één stap te zetten. Is dat erg? Nee absoluut niet, afgelopen weekend zette ik enorm veel stappen voor een bijna ex-ME patiënt en gaf ik geld uit alsof ik de verpersoonlijking was van de gedachte dat geld moet rollen.

Maandenlang zette ik als een juffertje mier mijn zakgeld opzij. Samen met geld dat ik voor Kerstmis kreeg vergaarde ik zo kapitaal genoeg bij elkaar om eens flink de bloemen buiten te zetten. M. was jarig, Schoonpa werd 65, alle reden voor een feestje. Ik huurde een huisje voor een weekend, we gingen uit eten, naar het museum, wandelden wat en genoten enorm.

Had ik vooraf last van krampaanvallen bij de gedachte alleen al aan al dat geld dat door mij in de Veluwse economie zou worden gepompt, op het moment zelf had ik daar absoluut geen last van. Ik genoot alleen maar van even die knellende broekruim een gaatje losser doen, zo voelde het echt.

Vreemd genoeg heb ik in al die maanden dat ik een spaardoel had, het nauwelijks gemist dat er dus verder niets overbleef voor mij om uit te geven. Gaf ik voorheen mijn € 10 zakgeld per week vooral uit aan kleine dingen, nu deed ik dat langdurig niet. En dat beviel goed. Dus gaan we nu weer over op standje geen geld uitgeven en sta ik open voor een nieuw spaardoel. Want dit is me prima bevallen!

Consuminderen is voor ons belangrijk omdat een onder water staand huis vraagt om oplossingen – en aflossingen. Toch vind ik het fijn dat aflossen niet ten koste van alles gaat. Natuurlijk hoeven leuke dingen niet per se geld te kosten, wandelen in de natuur kost niets. Maar soms is die natuur net even 80 km verderop en huur je daar een huisje. Er zomaar even uit zijn vind ik heerlijk. M. roept altijd dat hij net zo lief thuis blijft maar voor hem is er even uit zijn ook goed. Als is het alleen al vanwege het feit dat hij bij terugkomst binnen 5 minuten een zaag in zijn handen had om joost-mag-t-weten in elkaar te flansen.
Iedereen heeft zijn eigen redenen om te consuminderen. Voor ons was het vooral om met een inmiddels lager inkomen wel de vaste lasten te kunnen blijven dragen, de hypotheekschuld af te lossen en af en toe iets leuks te kunnen doen. Uitjes zoals die van het afgelopen weekend, dat zijn de krenten in de pap, en dan negeer ik even het feit dat ik krenten niet lekker vind….
Wat zijn jouw krenten in de pap?
18 gedachtes over “De krenten in de pap

  1. Fijn dat jullie zo genoten hebben en lekker luxe konden doen even! 😀
    Tja, zo'n weekend hakt er dan wel in voor je energie natuurlijk maar dat is dan niet anders.
    Rust maar lekker uit inderdaad dan ben je over 'n poosje weer op de been.

    Wat zijn mijn krenten in de pap…goh, goeie vraag.
    Uitgaan doen wij eigenlijk nooit, we vinden het heerlijk om thuis lekker te 'niksen' ,
    dus misschien zijn die momenten gewoon onze krenten in de pap.

    Heb je de Mijmeringen van Annemiek gelezen? Ze heeft een actie op touw gezet die echt hard nodig is.
    Wie weet kan jij of een andere blogger deze actie promoten?
    Zelf heb ik hem op pinterest al geplaatst maar ja, zoals je weet heb ik geen blog meer dus daar kan ik het niet zetten.

    Fijne dag!

    Like

  2. Mijn huisdieren zijn mijn krenten in de pap. Die voegen echt iets toe voor mij! En dat dat zo ongeveer 70 Euro p/m kost, heb ik er heel graag voor over. Dat staat nog hoger op mijn lijstje dan aflossen, wat hier toch ook echt een verslaving is geworden. De huisdieren zorgen voor troost, voor beweging (heel belangrijk voor mij, juist door de lichamelijke berperking), voor plezier. Het is één grote plezierige hobby!

    Like

  3. Ja, wat je zegt, de huisdieren.
    Wij krijgen over een maand een nieuw puppy, en daar hebben we ook weer goed over na gedacht .want idd dat kost geld
    ook het levensonderhoud straks van dat beestje, maar we hebben het er ook voor over want nu
    zo zonder huisdieren is het wel heel erg stil in huis.
    Ik mis mijn wandelingen, de gezelligheid, dus dit zijn ook voor ons de krenten in de pap en we zijn heel blij
    dat we ons dat kunnen veroorloven.
    Verder zijn het de hele kleine dingen als, een flesje wijn, een lekker koekje of wat
    luxer eten, een bosje pioenrozen of een heerlijk bakje aardbeien langs de kant van de weg kopen
    en thuis lekker in één keer opeten:)

    Vr.gr Kathy.

    Like

  4. Het heeft niks met je stukje te maken, daar reageer ik later nog op. Ik wil jullie vragen de mijmering van Annemiek van Deursen te lezen vandaag.
    Misschien wil je een link plaatsen Martine?
    Ik ga iig geld overmaken

    Groet Wilma

    Like

  5. Mijn fietstochten. Ik heb in de rijke tijden goede fiets(en) gekocht. Investering. Daarmee woonwerk gereden, dus een gedeelte v d euros kwamen terug. Mn gezondheid zo teruggekregen. Ik weet niet hoe je dat rekent in euros. En nu blijft t zo heerlijk n dag of zelf maar naar de winkel in t andere dorp te fietsen. Genieten.

    Like

  6. Mijn fietstochten. Ik heb in de rijke tijden goede fiets(en) gekocht. Investering. Daarmee woonwerk gereden, dus een gedeelte v d euros kwamen terug. Mn gezondheid zo teruggekregen. Ik weet niet hoe je dat rekent in euros. En nu blijft t zo heerlijk n dag of zelf maar naar de winkel in t andere dorp te fietsen. Genieten.

    Like

  7. Fijn dat jullie zo hebben genoten zeg. Thuis is ook leuk maar als je even op een andere plek bent, voelt dat toch echt meer als vakantie he? Slim gespaard ook 🙂 Kan ook best lang zonder krenten, maar soms is dat toch wel even fijn, en dan mag het ook. Ga me geen dingen ontzeggen om het ontzeggen. Soms kost genieten gewoon geld. Kan met m'n kleffe broodje en lauwe limonade hier op het kleine strandje gaan zitten, maar een koud biertje van de tap op een terrasje is toch net effe lekkerder soms.

    Like

  8. De krenten zijn vooral de dagen dat het mooi weer eens, we met zn allen lekker even op strand kunnen zitten (en.bij thuiskomst dan kinderen.die tegen elkaar gillen)
    En als ik weer eens iets vind om kleine beetje bij te verdienen, zonder dat ik daar tijd voor mijn gezin voor hoef op te geven.

    Like

  9. Ik vind dat je nog steeds goed aan het consuminderen bent, je hebt geen geld uitgegeven van je tientje zakgeld per week aan kleine dingen die je niet perse nodig had maar het geld gespaard om iets leuks te kunnen doen met je familie. Als je je blog leest, merk je altijd dat je ontzettend geniet van op vakantie gaan. Als je daar dan door het jaar voor spaart door op andere uitgaven te letten, is dat toch goed besteed geld. Rust maar lekker uit de komend dagen. Marja

    Like

  10. met de kids leuke dingen kunnen doen zoals binnenkort een weekje vakantie, heerlijk, nu al heel erg veel zinin 🙂 lekker tijd voor elkaar! ondanks dat het idd geld kost. plus het feit dat we die luxe ons kunnen permitteren!! ik besef heel goed dat dat niet voor iedereen in nl is weggelegd.. zelfs voor een hele grote groep niet… 😦 maar ook genieten we van onze schoonouders dat ze nog bij ons zijn ondanks gezondheidsproblemen en dat ze enorm genieten van onze kids!

    Like

  11. Mijn krenten zijn, een kat, een fiets en een lieve partner. En dat ik de ruimte heb om 25 euro over te maken aan de mijmering van Annemiek en zelf niet in zo'n ellendige situatie zit.

    Like

  12. Mijn krenten in de pap zijn de bezoekjes elke donderdag aan middelste zoon, die sinds kort de diagnose MS heeft. Samen koffie drinken, wat in huis helpen en veel praten, momenteel samen met schoondochter die nu even thuis is.
    Dan besef je wat gezondheid inhoud.

    Liefs Frederique

    Like

  13. Voor mij zijn de krenten in de pap een dagje zoals afgelopen zondag: samen met mijn vriend met de trein (ik 40% korting en hij op een gratis meereiskaartje) naar de hortus in Leiden (2de kaartje gratis) en daar dan samen met mijn nichtje en haar kinderen lekker een paar uur rondkijken met heerlijk weer. Voor dit soort uitjes zet ik elke maand iets apart en door de kortingen was het nu te betalen (voor de grap even uitgerekend, het heeft mij bijna 70,- euro bespaard al die kortingsbonnen..).

    Groetjes Lily

    Like

  14. Mijn krenten in de pap zijn mijn kinderen en de huizenruil met familie die ik aankomende zomervakantie ga doen 🙂 jeeej en af en toe een bestelling van beautyproducten.

    Like

Zeg het maar!

