Zaterdag

De afgelopen twee weken hield ik me rustig. Ik was nog niet volledig hersteld van ons weekendje weg, nu begint het weer wat beter te gaan, sterker nog: ik zat de afgelopen twee dagen in een energieroes.

De reacties op de nieuw aangekondigde rubriek ‘de portemonnee van’ waren heel positief en – belangrijker – er hebben zich veel mensen aangemeld! De eerste verhalen zijn binnen en staan klaar en vanaf volgende week vrijdag kunnen jullie het eerste interview lezen. Ik vind het super dat zo veel mensen het vertrouwen geven. Bijna iedereen doet het anoniem maar toch vind ik het heel wat dat ik van alle mensen zo hop, alle gegevens kreeg opgestuurd bij de vraag wat ze te besteden hebben en wat de vaste en variabele uitgaven zijn. Ik hoop dat het leuk en inspirerend wordt, niet zozeer ‘gluren bij de buren’ maar zien hoe een ander met misschien een beperkter budget of ander budget dan jij hebt, meer of minder voor elkaar krijgt. Leg je eigen uitgaven er naast en laat je inspireren.

Komende week bereik ik een mijlpaal, dan verschijnt het 1000e (!) blogartikel. Om dat te vieren geef ik een cadeau weg, dat geheel in stijl met het onderwerp van het blog, met geld en hoe je ermee omgaat te maken heeft. Ben je nieuwsgierig geworden of weet je dat er wel wat te verbeteren of te ontdekken valt aan jouw relatie met geld, kijk dan vooral dinsdag op het blog.

Misschien weet je het niet maar ik heb ook een kookblog waar ik schrijf over echt eten. Eten dat wordt klaargemaakt zonder pakjes en zakjes. De laatste tijd plaatste ik een paar berichten over het paleodieet dat ik nu volg. Op zoek naar meer energie ging ik overstag door verhalen van mensen met artrose en reuma die door dit dieet minder pijn hadden en meer energie kregen. Toen ik in het eindeloze doolhof van internet ook uitkwam bij een ME-patiënt die nu voor een marathon traint, was ik overstag. Ik eet al jaren suikervrij, sinds september glutenvrij en dat scheelde al veel in klachten. Met deze stap hoop ik meer energie te krijgen.

Voor mij bestaat genezen van ME uit allemaal verschillende stappen. De grootste en belangrijkste stap tot nu toe was het volgen van de behandeling van Gupta. Van vrijwel volledig bed- en banklegerig maakte ik een grote sprong. Ik kom nu bijna alle dagen buiten, ben meer zelfredzaam geworden (geen hulpstukken meer nodig zoals een zadelkruk op wielen in de keuken) en kan tegenwoordig – goed gepland – een uitstapje doen. Met behulp van de voedingstherapeute loste ik een aantal darmproblemen op en voor mij is paleo nu hopelijk een volgende stap op weg naar een gezonder en vooral energieker leven. Met Gupta ga ik ondertussen gewoon verder, dat is een continu proces.

Geheel onverwacht hadden we deze week een meevaller. We kregen wat geld van de opa van M. Dat werd meteen goed besteed. Al langer hanteren we een regel met meevallers: we gebruiken een deel om af te lossen maar 10 % is voor de pret. Dus ging er € 100 in de zakgeldpotten. Ik deed meteen als de wiedeweerga een aflossing van € 250 en de rest maakt het gat wat minder groot, dat de aankoop van een nieuwe tweedehands fiets voor S. in de begroting van deze maand sloeg.

We gaan een zonovergotenweekend tegemoet volgens mij en ik ben van plan daar goed van te gaan genieten. Jullie vast ook, geniet er van!

14 gedachtes over “Zaterdag

  1. Ik lees al een tijdje mee, las hoe je iets vond wat werkte en de energie die je kreeg. En ik vind het allemaal bewonderingswaardig. Je deed veel, al was het vanuit bed of vanaf bank. Je inspireerde heel veel mensen. En dat is meer dan heel veel andere mensen met veel energie doen.

    Like

  2. Helemaal eens met Lottebees, ondanks je beperkte energie doe je veel goeds!
    Ja je kookblog ken ik natuurlijk al, is ook fijn en handig, ik wacht op je wrap-recept, ik ga zo kijken of ie er al staat 😉

    Geniet van dit heerlijk zonnige weekend! Gaan wij ook doen 😀

    Like

  3. Hai Martine ,
    Ik ken het Paleodieet niet .
    Van de week het boek “planteneter 'aangeschaft , daar wil ik me in gaan verdiepen .
    Hij gaat uit van het principe dat we geen dierlijke vetten en eiwitten nodig hebben .
    alles op plantaardige basis ( ook fruit , noten , zaden , kiemgrioenten) levert ons voldoedne energie en beschermt ons tegen allerlei kwalen/ziektes.
    Zuivel en eieren hoort daar dus ook niet bij .
    Het spreekt me aan om meerdere redenen :
    – gezondheid!
    – de aarde raakt uitgeput van ons gedrag
    – dierenwelzijn
    – verantwoord omgaan met landbouwgronden/ oceanen etc .
    Het is een eerste stap , misschien zijn er lezers die er ervaring mee hebben ?
    daar zou ik wel benieuwd naar zijn .
    Heel goed om te lzen dat je energie weer omhoog gaat ….heerlijk!!
    Voor iedereen een fijn zonnig weekend .
    Groeten Sofie

    Like

  4. Zo zegt iedereen iets anders over wat je wél of niet zou moeten eten Sofie.
    Als je leest over Paleo dan lees je dat dierlijke vetten wel degelijk nuttig zijn en waarom je ze nodig hebt.
    Maar je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt, dat is het beste.
    Voor de 1 is dat Paleo of misschien W.A.P. voor de ander plantaardig en voor weer 'n ander is dat Raw Food. en zo zijn er nog veel meer soorten.
    Zelf heb ik veel geprobeerd, ik doe niets 100%, ik kies uit wat me goed doet. Beetje van dit en beetje van dat.
    Succes met je plantaardige eetwijze.

    Like

  5. Ik vind het altijd mooi om te lezen wat een ander aan een bepaald dieet heeft. Ik zelf hoef me niet aan bepaalde eet voorchriften te houden, behalve dan dat ik erg moet opletten dat ik niet veel teveel eet i.v.m gewicht wat ik dan moet mee zeulen met mijn niet al te sterke body. Fijn dat er zoveel keuzes zijn hier en dat er zoveel informative is voor een ieder die dat wil. Ik ben het helemaal met Marga eens, dat een ieder vooral moet doen (en laten!) waar hij/zij zich goed bij voelt.

    Like

  6. hallo martine , ik ben heel benieuwd naar “de portemonnee van …”
    dat zal weer heel inspirerend worden , leuk hoor.
    succes met alles. nu eerst heerlijk genieten van de zon !
    groeten mirjam

    Like

  7. Jouw blog is een bron van informatie en inspiratie voor velen.
    De link naar je kookblog kan ik niet vinden, zou je die alsjeblieft willen vermelden? Ik zal het met namelijk veel interesse lezen.

    Martine bedankt voor bijna 1000 blogposts en ik wens je een heel fijn weekend 🙂

    Like

  8. Dank je wel voor je woorden.
    Als je klikt op het woord kookblog in bovenstaande tekst, kom je er vanzelf.
    Ook staat de link altijd in de sidebar rechts op het blog hier on der de tekst: ook van mijn hand. Daar vind je een link naar mijn kookblog én een link naar mijn blog over genezen van ME.

    Like

  9. Hoi Sofie, ik deed vorig jaar de introcursus van de planteter. Hoewel ik hem heel inspirerend vind, kon mijn lichaam de enorme hoeveelheden smoothies niet aan. Ook kan ik niet tegen gluten en kan ik dus geen granen eten. Dat werd voor mij erg moeilijk dus. Maar ik hoor van veel mensen dat ze wel wel van opknappen door zo te eten. Zoals Marga zegt: op ieder dekseltje past een potje. Het is zoeken naar wat goed voor je lichaam is, ik leer nu ook goed te luisteren.

    Like

  10. Het 1000ste blog-artikel, zooooooo meis, wat een mijlpaal!!!
    Ik weet nog dat je ziek werd, met kromme tenen las ik je berichtjes en hoopte alleen maar dat het niet zou uitdraaien op volledig energieloos aan bed gekluisterd zijn…. helaas werd het dat wel 😦 Maar wat heb je gewerkt aan jezelf en je gezondheid en ik vind het geweldig te lezen dat je langzaam uit dat diepe gat kruipt…
    Ik kreeg op veeeeeeeele gebieden juist energie van JOU, zowel qua gezondheidtips als op consumindergebied 🙂
    Ik duim voor nog eens 1000 berichten en een volledig herstelde spaarcentje 🙂
    Dank je meis, voor al je waardevolle tips!
    En ik wacht uiteraard met spanning op je nieuwe reeks 'de portemonnee van', LEUK!!! xxx

    Like

Zeg het maar!

