Wijs op woensdag: Keeping up with the Joneses

Een bijdrage van vaste gastblogger Pennie Wijs:

Wat heeft een mens eigenlijk nodig? De een meer dan de ander. Dat wordt bepaald door allerlei omstandigheden. Of je oud bent of jong, ziek of gezond, neurotisch of stabiel. Maar ook door de tijd waarin je leeft, het klimaat en je sociale omgeving. Enige tijd geleden las ik hier dat iemand uitlegde dat hij een bepaald bedrag nodig had om ‘normaal’ te kunnen leven. En normaal was in dit geval, vakantie, kinderopvang, twee auto’s voor de deur, sportlessen voor de kinderen. Toch is dit nog maar enkele decennia normaal. En dan alleen in de Westerse wereld. En dan alleen voor een bepaalde inkomensklasse. De meeste bewoners van de aardbol doen het zonder dat alles.

Maar ik begrijp precies wat er bedoeld wordt. Dit is de standaard. Hier is hij aan gewend. Waarschijnlijk leven familieleden, buren en collega’s ook zo. Het is heel makkelijk om te zeggen dat je je eigen weg moet gaan en je niets moet aantrekken van wat anderen doen of zeggen. Ik probeer dat zelf te doen en merk hoe ingewikkeld het is. Enerzijds kan ik makkelijk mijn eigen spoor trekken. We wonen in een omgeving waarin bijna iedereen minimaal drie keer per jaar op vakantie gaat. Dat komt omdat we in een straat wonen met een bepaald type huizen. Die huizen hebben ongeveer dezelfde prijs. Dat trekt mensen aan met hetzelfde inkomen. En die hebben weer hetzelfde bestedingspatroon. Maar mijn patroon loopt niet helemaal synchroon met dat van de buurtbewoners. Ik heb wel dezelfde smaak qua woongenot, maar niet de behoefte aan drie vakanties per jaar, twee auto’s voor de deur, en een schoonmaakster in dienst. Ik ben dus niet jaloers op mensen die dat allemaal wel hebben en zou me uit mezelf totaal niet bezig houden met dergelijke zaken.

En toch word ik er steeds mee geconfronteerd. Bijvoorbeeld als ik de post en planten verzorg van vakantiegangers uit mijn straat. Belangstellend word er bij thuiskomst altijd gevraagd wanneer ze nou eens iets voor míj kunnen doen op dat gebied. Hebben we nog plannen? Echt niet? En als ik dan vertel dat wij niet van skieën houden, geen wereldreizigers zijn en dat een cruise aan mij niet besteed is, dan krijg ik de indruk dat ik niet helemaal geloofd wordt. Ik heb aardige buren, ze scheppen niet op over hun belevenissen, integendeel, ik geloof dat ze een beetje medelijden met me hebben. Ze geven wat voorzichtige, vriendelijke aansporingen. Ze benadrukken dat ik óók recht heb op ontspanning. Dat een mens ‘er eens uit moet’. Ik krijg tips voor leuke uitstapjes. Ze wijzen me op voordelige aanbiedingen. Heel lief. En hoe meer ik uitleg dat ik écht geen behoefte heb, hoe zieliger ze me vinden. Waarschijnlijk denken ze dat ik het in werkelijkheid niet betalen kan en dat ik dat niet openlijk wil toegeven.

En dat zijn dan alleen nog maar mijn goed verdienende buren. Maar ook mensen die veel minder te verteren hebben, bestoken me met de vakantievraag. De kapster bijvoorbeeld. Nog weggeweest? Al plannen voor komend seizoen? Meestal kost het me weinig moeite om de aandacht af te leiden. De meeste mensen vertellen graag over hun eigen avonturen. Waarschijnlijk is het ook een onderwerp geworden om makkelijk contact te leggen, zoals je over het weer praat. En hoewel ik dus eigenlijk alleen maar meebabbel om het gesprek gaande te houden, word ik langzamerhand tóch aan het denken gezet. Leven wij misschien niet érg sober? Wordt het niet eens tijd om die levensstijl bij te stellen? Ben ik eigenlijk geen achterlijk Betje? Ontzeggen we ons ongemerkt waardevolle ervaringen? Krijgen we straks als we oud zijn – en het te laat is – misschien spijt van ons gedrag?

En zo kon het gebeuren dat ik in reisgidsen ging bladeren, hoewel ik geen enkele drang heb om ‘de Janssens bij te houden’. Tjonge, wat zijn die appartementencomplexen in Zuid-Europa lélijk! Wat zijn de stranden daar vól! Die oerwouden waar je trips door kunt maken met een gids lijken me schitterend, maar je moet eerst enge injecties halen en ik weet zeker dat ik ter plekke lek gestoken word door griezelige insecten en last krijg van mijn darmen als er ’s morgens geen havermoutpapje op het menu staat. Ik wil niet naar landen waar kinderen hun zwerende handjes naar me uitsteken om geld te bedelen. Het is voor mij een plaag om lang opgesloten te zitten in vliegtuigen, treinen of bussen. Op boten word ik zeeziek. Ik vind het akelig als mensen om me heen Chinees spreken en ik er geen woord van versta. Van trektochten in subtropische oorden krijg ik hoofdpijn. Van skieën spierpijn en koude tenen. De keren dat ik me over mijn bezwaren heb heengezet, werd ik panisch van de rondcirkelende traumahelikopters boven de bergtoppen en de banaantjes die over de pistes naar beneden roetsjten met gewonden.

Maar dit jaar gaan we het er nu eens écht van nemen. We gaan lekker een weekje fietsen in Drenthe! Mijn buurvrouw bijt op haar lip als ik haar onze reisbestemming vertel. “Nou ja, Pennie, dat geeft toch niks? Dat kan óók leuk zijn. Nederland is óók mooi. En fietsen schijnt heel gezond te zijn. Als het dan maar niet regent. Maar je kunt natuurlijk altijd nog in de herfst even naar de zon vliegen. Of misschien willen jullie wel eens overwinteren op dat adresje van ons? Je hebt zonlicht nodig, meid. Je moet er écht eens uit. Doen hoor!”

Organiseer jij echt je éigen vakantie of reis je de Janssens achterna?

46 gedachtes over “Wijs op woensdag: Keeping up with the Joneses

  1. Wij trekken ons eigen plan. Dit jaar blijven we thuis zoals het er nu uitziet. Mocht het weer tegen gaan vallen dan vertrekken we alsnog last minute naar Slowakije. Daar ga je terug in de tijd, de mensen zijn er gemoedelijk en de prijzen een stuk lager dan menig ander vakantieland.

    Like

  2. Het is zo herkenbaar. Ik werk met mensen die 3x per jaar op vakantie gaan. Ik ben total niet interessant voor ze omdat ik niet mee doe. Ik houd niet van skieën. Als we op vakantie gaan dan is het naar familie dus voorspelbaar. Ik voel het niet als een gemis om van hot naar her te reizen. Ik ben eigenlijk best wel gehecht aan mijn huis met tuin en kan oprecht genieten van thuis zitten en mijn eigenritme leven. Om me heen wordt daar meewarrig over gedaan onder het mom van dat is geen vakantie. Het is uiteraard maar wat je onder vakantie verstaat.

    Like

  3. Wij gaan ook nooit op vakantie. Waarom in de stress schieten om van alles te regelen en vervolgens in het land aan te komen en in een smerigehuisje of hotelkamer te komen. Of luidruchtige buren hebben die tot in de vroege uurtjes doorzuipen en schreeuwen. Nee, dank je. Dat hoeven wij niet meer. Wij hebben geen kinderen en dan ga je buiten de schoolvakanties op vakanties en ook daar tref je mensen aan die denken dat ze alleen op de wereld wonen.
    Vakantie is voor ons heel simpel: niet aanwezig te zijn op je werk. Thuis trek je je eigen plan. Wat buren, vrienden of familie ervan vinden heb ik geen boodschap aan. Wij kiezen voor rust. Erger nog, Ik hoop dat de buren vooral op vakantie gaan en dan vooral naar het buitenland. Dan hebben wij het iets rustiger hier.

    Wat jij meemaakt met de buren is niets anders dan de ratrace van 'kijk van hoe vaak wij op vakantie gaan of hoe mooi onze nieuwe keuken is of elk jaar een nieuwe auto hebben, enz.' Dat kost allemaal geld. Hoeveel mensen daar ook een lening voor (hebben genomen) nemen om vooral mee te doen met die gekkigheid.
    Fijne vakantie in Drenthe en geniet er van. Het is een mooie provincie.

    Like

  4. Ik ben behoorlijk vakantie-lustig, maar wel op een sobere manier. Voorheen met de tent, liftend zelfs. Later met de auto. Tegenwoordig heb ik de SunnyBus. Ik vind het echt zó fijn om mijn dagelijkse ritme te onderbreken. Niet thuis zijn en denken dat ik eigenlijk moet stofzuigen – grasmaaien – koelkast ontdooien etcetera. Heerlijk leven op nog geen zes vierkante meter.
    En nee, daarvoor vliegen we niet naar een verwegland. Dat kan ook op een natuurcampinkje, nog geen half uur rijden vanaf ons huis. Nederland is mooi. Europa ook. Ik ging al zeker 40 keer naar Frankrijk maar heb nog niet eens een tiende van het land gezien!

    Like

  5. Ik ben een aantal keren ver weg op vakantie geweest. Ik heb genoten, echt waar. Maar het hoeft niet voor mij, ik vind mijn plezier ook hier in Nederland, of in de buurt zelfs. Ik heb nu weer zoiets simpels waar ik me suf aan geniet…genieten van allerlei fietsbankjes die overal langs de weg staan. Schitterend vind ik het als ik er weer één ontdek. Eerlijk gezegd ben ik zo blij dat ik niet die drang/dwang heb om naar het buitenland te moeten…en dat gelukkig meer mensen dat hebben.

    Groet,Greet

    Like

  6. Wat schrijf je toch ontzettend leuk! Reizen heeft behalve met “meedoen” ook met temperament te maken. Ik ben net zo lief thuis, twee van mijn kinderen ook. Man en oudste dochter aarden naar mans moeder. Nu 84, jaarlijks op reis naar de meest avontuurlijke oorden. Dochter studeert, heeft geen smartphone, weinig kleren, erg zuinig, volgende week reist ze naar Ijsland. Ze worden echt ongelukkig zonder reizen, het zit ze echt in het bloed.

    Like

  7. Geweldig stuk! Ik heb zo gelachen om je beschrijvingen. Wij gaan heel graag en heel veel op vakantie (ook met ons gezin). We hebben inmiddels zo'n 1/3 van alle landen van de wereld bezocht, maar toch begrijp ik je verhaal volkomen. Ik snap best dat het je totaal niet aantrekt om daarheen te gaan. Al mis je inderdaad van alles, maar dat missen mensen die nooit in Nederland op vakantie gaan ook, of mensen die niet met weinig geld kunnen omgaan. Om al deze verre reizen te kunnen bekostigen hebben we bijna alleen gekregen meubels of uit kringloopwinkels, en dat snappen anderen dan weer minder. Ach ja, ieder z'n ding, als we er maar met z'n allen om kunnen lachen 🙂

    Like

  8. Ik ben een echt vakantiebeest. Zit maanden van tevoren al uit te pluizen waar ik naar toe wil en heb nog heel wat bestemmingen op mijn wensenlijstje staan. Helaas wil mijn ziek-zijn nogal eens wat roet in het eten gooien, maar voorpret is ook al leuk.

    Like

  9. onze vakantie was een weekje centerparcs met onze 2 kids van bijna 2 en 4,5. zij hebben t naar hun zin gehad, wij zijn als gezin lekker weggeweest en dat was t. geen zin in lang in de auto zitten met een dochter die daar een hekel aan heeft, anderhalf u was lang genoeg 😉 zou wel graag eens naar frankrijk ofzo gaan, of spanje of griekenland of italie, maar meer ook niet eigenlijk. en alleen als ik het gevoel heb dat dat kan met de kids qua volhouden en t naar hun zin hebben. dus we houden t nu nog bij voordelige vakanties in eigen land waarbij de kids zich vermaken en de reis vooral niet te lang duurt voor dochter (zoontje is makkelijker, vind alles wel prima). lekker in onze pinkstervakantie waarin half nl niet vrij was en het dus geen duurdere week was bij CP. en niet al te druk. ons heerlijk vermaakt. dagje toverland, dagje irrland, paar x zwemmen op t parc, dagje oorlogsmuseum in overloon.. 1x patatjes gegeten op t parc bij de snackbar, rest van de dagen gekookt in het huisje, alle dagen eigen broodjes en drinke mee. wel een paar x wat gedronken ergens, maar het was geen moeten. heerlijk low budget 🙂 beviel goed!

    Like

  10. Heerlijk vakantie! we gaan graag 1 of ( heel soms) 2x per jaar en dan ergens aan zee in een warm land,we genieten dan volop.
    En als het dan afgelopen is gaan we ook graag weer naar huis, naar Drenthe, naar ons huis in het bos want daar is het ook echt geweldig.

    Like

  11. Jouw verhaal kan dat van een vriendin zijn. Altijd moeten uitleggen,waarom je NIET op vakantie gaat. Wij hebben gelukkig altijd kunnen doen,wat we wilden. Dit type ik vanuit een simpel boerderijtje op een afgelegen plekje in Frankrijk. Heerlijk!

    Like

  12. Zooooo herkenbaar is dit. Ik ben al jaren, tot volle tevredenheid, niet op vakantie geweest. Het is eigenlijk begonnen door het simpele feit dat ik al jaren katten met medicatie heb en niemand om ze met een gerust hart bij achter te laten. Het is gegroeid tot een gevoel dat ik het eigenlijk prima vind. Ik doe heel veel leuke dingen in en om huis. Nog geen twee dagen geleden werd ik meewarig door mijn zwager aangekeken met de opmerking ' of ik het toch niet miste eens buiten mijn stad of de landsgrenzen te kijken'. Hij bedoeld het goed want volgens mij vind hij het ook sneu voor mij, hahaha. Ik heb nu nog maar een kat dus maakte de opmerking (als geintje) dat als deze er straks niet meer is ik maar weer een behoeftig geval in huis moet halen omdat ik straks anders geen excuus meer heb om niet op vakantie te gaan. Daar kon hij wel om lachen. Ik voel me prima bij het feit dat ik eigenlijk altijd thuis slaap en doe genoeg leuke dingen alleen wat dichter bij huis. Veel mensen kunnen dat toch maar moeilijk begrijpen. Andersom begrijp ik sommigen van hun uitgaves ook niet goed en zo blijft de boel mooi in balans. 😉

    Like

  13. Ik ga héél graag op vakantie, ook al is het net als bij Karin vaak wel wat spannend door de lichamelijke ongemakken. Dus kijk ik altijd goed naar de locatie: is de slaapkamer een beetje aangenaam, voor het geval ik veel plat moet liggen, dat doe je niet voor je plezier in een hok van 1 bij 2…..
    Het ergens anders zijn, een andere omgeving zien, een andere taal horen, over een markt lopen en andere producten zien, geeft mij een boost. Maar ik kan me goed voorstellen dat dit niet voor iedereen geldt.

    Like

  14. Het wisselt een beetje. Nu met de kinderen vind ik het wel heel erg leuk om te gaan kamperen maar er zijn ook wel jaren geweest dat we naar volle tevredenheid zijn thuis gebleven of bv ergens 3 nachtjes op een camping hebben gestaan en dat ook al een hele vakantie vonden.

    Like

  15. neh ik hou ook niet zo van vakantie.. Ik heb wel een aantal mooie reizen gemaakt, maar ik vindt het thuis nog fijner.Dit jaar ga ik op vakantie in eigen land, huizenruil met familie. Heerlijk! Ik weet precies waar ik terecht kom, en het leuke is dat het geeneens geld kost om er te verblijven 🙂 Ik geniet nu al, van de voorpret. Afgelopen weekend 1 nachtje op de camping gestaan, was heel leuk, maar ook erg veel werk qua inpakken enzo. Ik heb die 2 dagen echt als een leuke vakantie ervaren en ik was ook blij toen ik weer thuis was 🙂 Ben denk ik snel tevreden.

    Like

  16. Verre landen trekken mij niet, maar ik hou wel van stedentrips binnen Europa en dat doe ik dan ook wel elk jaar met vriendinnen. Verder gaan wij heel luxe met onze volwassen kinderen en hun partners op vakantie, iedereen verheugt zich daar enorm op. Het is erg duur maar de tijd die wij met ons allen doorbrengen maakt het meer dan de moeite waard!

    Like

  17. Mijn vriend en ik gaan graag elk najaar naar precies hetzelfde oord in Duitsland, vlak voor de wintersport want dat vinden wij niks en dan is het er rustiger en goedkoper, om daar van de wellness te genieten. Mijn oma (94 jaar) moest het nog even inwrijven vorige week 'oja, jullie doen ook nooit iets nieuws, altijd maar hetzelfde hetzelfde…er zijn ook ander leuke plaatsen hoor'. Nu gaan wij wel degelijk ook wel eens ergens anders heen (per saldo hebben wij net zoveel andere plaatsen bezocht als het aantal keer dat wij de wellness bezochten) maar dat blijft niet hangen want dat zijn ook a-typische locaties. Pas op dat mensen niet te hard gaan lachen als je zegt en weekendje Groningen te hebben geboekt… Maar wij hadden een fantastisch weekend! Een midweek naar het strand in Egmond aan Zee is zo ouderwets dat het bijna nostalgisch is…blijkt. En als je zegt dat je een combi gaat doen van Idar-Oberstein en Trier vragen ze met een raar gezicht waar dat dan in hemelsnaam ligt? Dan ga je een keertje naar Barcelona met een leuke aanbieding wel 10 dagen en dan vragen ze, 'wat moet je daar nou 10 dagen, na 3 ben je wel uitgekeken!'. Wij niet, wij willen zelfs nog wel een keertje terug!

    Drenthe is ook een excellente keuze! Ik weet niet wanneer je gaat en naar welk deel je van plan bent te gaan maar het Shakespeare openluchttheater in Diever is ook heel erg leuk om te bezoeken. Reserveren is wel verstandig anders moet je op de avond (of middag) zelf hopen dat er annuleringen zijn.
    Als je toch in Diever bent kun je meteen ook even de straat vernoemd naar mijn grootvader door fietsen (niet te lang mee door gaan hoor, het is een 8-tje), die is er burgemeester geweest.

    Groetjes Lily

    Like

  18. Ik roep van de weeromstuit dat ik de afgelopen 5 weekenden heb beleefd als een hele week vakantie (nu hielpen hemelvaart en pinksteren wel mee, net als het weer). Zo voelde ik de weekenden ook. En ik ben ook weggeweest: met mijn (lievelings)fiets, en tentje. In Nederland, dat wel. En dat ik heb genoten, kan ik gewoon stralend zeggen, omdat ik dat ook zo voel.
    We hebben wel een aantal “meedoen-met-de-Janssens” vakanties gedaan. En ze zijn matig bevallen. Camper in Amerika? Groot, niet echt kamperen. En Amerikanen en Amerika heb ik geen klik mee, al is de natuur wel mooi. Meer genoten van een fietsvakantie in Belgie en Thailand. Vanwege de rust van het eigen tempo en de rust in de kop die bewegen voor mij opbrengt. Dat, en een beetje zon, en een beetje goed eten, en wat vriendelijke mensen, merk ik dat me gelukkig van vakantie doet terugkeren. Maar Thailand of Limburg, beide waren heerlijk. En Amerika niet. Dus ik heb van binnen nu de overtuiging dat ik mezelf het kadootje mag doen wat ik leuk vind. En als dat niet Spanje is, ach. De disco is vast leuker zonder mijn chagrijnige gezicht (ik hou niet van lawaai). Gun ik de Janssens zo ook een leuke tijd.

    Like

  19. Het allerliefste wil ik een eigen strandhuisje. Zo'n echte, waar je kan slapen. Want mijn beste vakanties waren hele dagen oo strand, lekker kunnen rondlopen als kind, zonder ouders.
    Maar dan wel op de plek waar het huisje van mijn opa en oma stond. Daar is het geen toeristenplek. Het zit precies tussen 2 strandtenten in en voor vele.dus te ver lopen.
    Maar heerlijk rustig, zodat kindjes lekker vrij kunnen spelen. Dan heb je als ouder ook nog een beetje vakantie

    Like

  20. Wij kiezen echt voor onze eigen vakantie, en dat valt toevallig samen met dat van de familie Janssen (of is misschien wel extremer dan dat). Ik ga op wintersport ieder jaar en ga naar landen als Indonesië, Thailand, Vietnam, Panama, Zuid-Afrika, etc. op vakantie. Dat is onze passie, is ons allebei met de paplepel ingegoten en zouden we niet willen missen. Nu we een kleine hebben en de 2de op komst is zal dat allemaal wel wat gaan veranderen en zal het Europa worden. Maar dan nog zullen we altijd naar verschillende landen gaan en niet 2 keer naar dezelfde plek gaan achter elkaar.

    Like

  21. Als jij in smerige huisjes komt en luidruchtige buren hebt op vakantie dan kies je toch echt de verkeerde vakantieplekjes uit. Er zijn tienduizenden locaties in alleen Europa al waar je daar gewoon geen last van hoeft te hebben. Waarom zou je op een druk vakantiepark gaan staan, waar de door jou genoemde ergernissen inderdaad voorkomen, als je voor dezelfde prijs een vrijstaand huisje ergens in the middle of nowhere kunt huren? En helemaal als je niet gebonden bent aan schoolvakanties heb je het helemaal voor het uitzoeken. Zelfs een drukke plek zoals bijvoorbeeld het Gardameer is dan relatief rustig.

    En wat moet je nou echt regelen als je op vakantie gaat in Europa? Kleding en wat dingen die je normaal ook mee zou nemen als je weggaat en een reisverzekering. Wellicht nog even iemand die je plantjes komt verzorgen, en klaar is het geregel en gestress.

    Like

  22. Wij wonen zelf buitenaf en hebben een oude hond (de twee oude poezen zijn inmiddels overleden) en nog schaapjes, kippen en vier paarden aan huis staan. Door deze zorg gaan wij ook niet op vakantie. Met wat moeite zouden we wel weg kunnen, maar daar is erg veel geregel en ook kosten aan verboden, waardoor een vakantie bijna dubbel zo duur wordt. In 8 jaar tijd zijn we één keer een weekje naar Limburg geweest. Heerlijk, maar na drie dagen wordt ik toch onrustig…”hoe zou het thuis gaan met de beesten?”. Wij wonen heerlijk buiten, ik kan dagelijks op mijn paard door de bossen rijden en ik werk wisselende diensten zodat ik ook geen vast “weekritme” heb. Wij zeggen altijd dat eigenlijk altijd vakantie hebben, gezien de vrijheid die we ervaren door de manier hoe we wonen. Stilliggen op een handdoekje aan het strand is ook niet aan ons besteed…..
    Anja

    Like

  23. Ik ben dol op vakanties maakt niet uit wat ik doen. Soms 3 weken met de camper naar Frankrijk, Engeland, Denemarken of Duitsland, 3 à 4 dagen op een kleine camping en dan weer verder trekken! Lang weekend naar een mooi stad is ook altijd een kleine vakantie! Om het jaar 6 weken naar Australië, kinderen en kleinkinderen bezoeken en elke kaar een ander stukje van Australië ontdekken. Lekker drie weken thuis blijven, fiets- en wandeltochten maken (ik woon in Drenthe), lekker bezig in eigen huis en tuin, heerlijk!

    Like

  24. Dit jaar blijft onze vakantie beperkt tot een midweek in Zuid-Limburg. Dat vind ik een fantastische plek om te zijn (zelf wonen we in Zeeland).
    Lekker wandelen door het Geuldal, dagje Maastricht…heerlijk.
    Meer wordt het niet dit jaar omdat we nogal wat kosten hebben gehad.
    Andere jaren gaan wij graag naar Frankrijk of Engeland, niet langer dan 1 of 2 weken.
    Ik ben niet graag langer dan 1 week van huis maar heb ook nog een echtgenoot om rekening mee te houden, dus soms wordt er een compromis gesloten.:D

    Buiten Europa gaan we nooit. Het is misschien truttig maar ik ben panisch voor allerlei insecten en ander ongedierte, daarbij hou ik ook niet van extreme hitte.

    Wat ik wel altijd bij elke vakantie een probleem vind is het logeeradres.
    Wij zijn niet in het bezit van een caravan of camper, dus aangewezen op huisjes/stacaravans. Vaak niet al te schoon, soms valt het mee.
    Mijn hoofd te slapen leggen op een kussen en onder een dekbed waar Jan en Alleman op/onder hebben gelegen vind ik iets verschrikkelijks, dus ik neem alles mee! 😉 (en dan nog ben ik vies van de matras, bleeeeeh)

    Groet Wilma

    Like

  25. Ik ben een echte wereldreiziger en reizen is mijn lust en mijn leven! Wat ik vooral leuk vind aan het reizen zijn het ontdekken van nieuwe culturen, ander eten en het leren kennen van nieuwe mensen in hun, vaak volledig andere, cultuur. Leerzaam! Drenthe vind ik trouwens prachtig, ik heb er een vakantiehuisje. Niet omdat mijn buren dat ook hebben, die hebben dat namelijk niet, maar omdat ik graag en regelmatig in Drenthe kom.
    Weet je wat ik trouwens opmerkelijk vind? Dat ik met het grootste gemak door landen als India en Indonesie reis en het hier in Nederland vaak veel te druk en vies vind… Vorig jaar kampeerde ik op drie natuurkampeerterrein, brrrr…. echt vies en wat een herrie!

    Like

  26. De afgelopen jaren bestonden onze vakanties meestal uit een lang weekend weg in een bosrijke omgeving in Nederland. Ik hoef niet zo nodig naar het buitenland. Hebben we wel gedaan vroeger, maar de behoeftes zijn veranderd. Wat anderen doen moeten zij weten, al ga ik niet zoveel om met 'Jansens'.
    En als we straks verhuisd zijn wonen we in een toeristisch gebied in Nederland (de Veluwe of Utrechtse Heuvelrug). Hoeven we de komende jaren ook niet op vakantie want we houden van bos/heidewandelingen, slenteren door oude stadjes. Dat is weer eens wat anders dan Flevoland 🙂 Kan ook mooi zijn, maar het is hier vooral de weidse horizon.
    En dit jaar willen we ook niet veel geld aan vakantie uitgeven. Verhuizen kost ook veel geld en we willen een zo laag mogelijke hypotheek.

    VeggieMo

    Like

  27. We hebben met vakantie al van alles gedaan: thuisblijven, deels thuisblijven, en weggaan 😉 Grapje, ik vind vakantie heerlijk en wil altijd wel op uitstapje, maar daar hebben we het te druk voor en ook het geld niet voor (over). Vanaf volgend jaar hoeven we niet meer in de schoolvakanties en dan gaan we voor het eerst sinds jaren drie weken weg, in de goedkope tijd. Maar vorig jaar was het zulk geweldig weer dat we last minute besloten thuis te blijven. En we hebben ons geweldig vermaakt en zijn heerlijk uitgerust.

    Like

  28. Tja en zo krijg je ook alle verhalen van iedereen die ontzettend veel moeite doen om de Janssens niet achterna te reizen 😉
    Om maar vooral uniek te willen zijn en nergens bij willen horen (en zo vervolgens weer bij die groep horen….)
    Wij kamperen, absoluut niet uniek. We gaan ook niet naar alleen maar idyllische plekjes zonder Nederlanders in the middle of nowhere. Het ene jaar naar Oost Europa, dan weer naar Frankrijk, dan weer in Nederland. Soms grotere campings met zwembaden, dan weer een kleinere camping aan een rivier. We hoeven niet met de meute mee, maar ook zeker niet tegen de meute in. We komen soms op verrassende plekjes. De belangrijkste regel voor ons is: als de kinderen het maar naar hun zin hebben. Wanneer je ziet dat zij lekker genieten en hun eigen gang kunnen gaan, hebben wij een top vakantie gevoel!
    Volgend jaar willen we toch een keer een vliegvakantie gaan doen, in de meivakantie. Afgelopen jaar zijn mijn man en ik voor het eerst gaan vliegen, dit willen we graag ook een keer met de kinderen doen. Dan gelijk een weekje naar de zon. Heel afgezaagd, maar het lijkt me heerlijk voor een keertje!

    Like

  29. Ik hou juist heel erg van reizen. Maar niet allinclusive in Zuid Europa. Wij zijn meer van het rondreizen en veel zien en doen. De laatste jaren en komende paar jaar gaan we vooral ver/avontuurlijk nu dat financieel kan en omdat wij (nog) geen kinderen hebben. Vooral backpack achtige vakanties in Azie en komend jaar Zuid Amerika. We doen op vakantie wat we zelf willen. Aangezien we veel op pad zijn hoeven wij geen luxe hotel met zwembad maar is een hostel/B&B die er enigszins schoon uitziet prima, maakt ons niet uit dat er geen bad/minibar of soms zelfs warm water is. Hebben we veel gelopen/geklommen of wat dan ook en zijn we aan afkoeling toe, dan zouden we ook kunnen kiezen voor een wat luxere accomodatie met zwembad. (als die er zijn dan, dat is niet altijd het geval).

    p.s. misschien zijn het mijn lange tenen (zal wel komen van dat vele rondslenteren op slippers) maar het stukje en sommige reacties komen op mij een beetje zwartwit over. Óf je bent een 'de Janssens bij willen houden' typje en je gaat 3 keer per jaar op vakantie, óf je hebt het licht gezien en gaat niet, of als je wel gaat blijf je dichtbij ofziets. Er zijn ook mensen die wél heel graag voor zichzelf op vakantie/reis gaan en daar (veel) geld voor hebben. Dat is niet per definitie een soort opschepperij of meeloopgedrag ofzo…

    Lara

    Like

  30. Ook ik zou het liefst thuisblijven, maar ja ik ben niet alleen. Als ik eenmaal weg ben is het goed. Wij reizen met een caravan van 20 jaar oud met een voortent van 1 euro in helemaal de verkeerde kleur. We kijken beslist niet naar een ander want die moeten soms onmogelijke toeren uithalen om met hun grote (veewagen) camper een plaatsje te vinden en ze benijden ons soms omdat we wel alles hebben en ook overal kunnen staan. We hoeven ook niet bang voor diefstal te zijn met onmogelijke sloten op deuren. Koken ons eigen potje. Je hoeft niks dat vindt ik altijd wel als je er uit bent. Fijne vakantie toegewenst en geniet ervan.

    Like

  31. Ik ga elk jaar met mijn dochter naar Drenthe. We vinden het er allebei heel erg mooi (en rustig). We logeren in een hotel van een all-inclusive pretpark. In de zomer vinden we dat park eigenlijk allebei te druk om echt heen te gaan, maar daaromheen liggen hele leuke dorpjes. We zijn zelfs al een keer op een heuse veemarkt terecht gekomen, en een paar dagen later een middeleeuws festival. Dat soort dingen hebben ze hier in de grote stad niet. Ik heb mijn dochter gevraagd wat ze dit jaar met de vakantie wil doen. Zij wil ook weer richting Drenthe. Naar het buitenland gaan we nooit, daar hebben we allebei geen behoefte aan.

    Like

  32. Nou….wij geven ons geld graag uit aan vakanties.
    Als het kan 4 keer per jaar.
    Van een hotelletje in Nederland tot Zonvakanties van 2 weken in zuid Europa.

    Like

  33. Een vakantie doet een mens gewoon goed. Donder die computer eens een tijdje aan de kant en er gaat een wereld voor je open. Dat begint al bij het opstijgen van het vliegtuig, man, man wat komt daar een ongelofelijke power bij vrij, fantastisch om dat mee te mogen maken!. Geniet er nog maar van zo lang als het nog kan, want de fossielen worden steeds schaarser(al denken de meeste mensen van niet). Ga eens wat verder kijken dan puur de strandboulevard en zie de armoede van de plaatselijke bevolking. Dan begrijp je pas hoe ongelofelijk goed we het hier (nog) hebben!. Vakanties kunnen zeer leerzame ervaringen zijn en dat kan niemand je meer afpakken, materialisme daarentegen wel, dat kun je morgen kwijt zijn, als je pech hebt!.

    Like

  34. Ik vind het allebei lekker. Vakantie is fijn, vooral even eruit, naar Frankrijk om te kamperen of naar Oostenrijk om te skien. Soms een rondje fietsen door Nederland …. allemaal lekker. Maar ik vind het ook lekker om in de vakantie in mijn eigen tuin te zitten als de buren op vakantie zijn, heerlijk die rust om je heen. Ik hoop dus altijd dat we op verschillende tijden gaan. Is voor de buren namelijk ook lekker in hun tuin als wij er niet zijn :-).

    Like

  35. Bedankt voor je eerlijke verhaal. Heel herkenbaar!
    Wij gaan elk jaar in het laagseizoen twee weken naar Vlieland naar hetzelfde eenvoudige maar heel erg licht houten huisje in de duinen. Goede bedden, lekker schoon en smaakvol & kleurrijk ingericht.
    We zien daar de hele dag de luchten veranderen…
    We lopen eens naar het Badhuis en drinken koffie bij de boot om te zien wie er komen en vertrekken.
    We hebben onze fietsen mee en lezen een hele stapel boeken, kijken films als het regent en ontspannen….
    Het is net of we daar thuiskomen, kijk dat is voor ons vakantie!

    Like

  36. Ik kan het helemaal begrijpen. Een jaar of vijf, zes geleden (weet de laatste keer niet eens meer) ging ik ook bijna ieder jaar weg met een groep collega's. Dat heb ik altijd heel gezellig en leuk gevonden. Maar nu met mijn dier(en) heb ik gewoon gemerkt dat ik thuisblijven heel prettig vind. Het is niet gezegd dat ik nooit meer zal gaan want dan zou ik waarschijnlijk liegen. De verandering van omgeving maakt dat je er ook helemaal 'uit' bent en een weekend wel een week kan lijken. Thuis heb je eerder andersom. 😉

    Like

  37. in eerste instantie passen wij t aan aan de schoolvakanties, want tsja als ouder met kind kan je niet anders. Dan ben je al heel veel kwijt natuurlijk maar goed dat weet je als je aan kinderen begint. Momenteel staan wij dus op familiecampings in het hoogseizoen maar we mijden daarbij wel de grote pretparken en te drukke steden e.d..
    Toen er nog kind was gingen we vaker (van 2 naar 1inkomen gegaan en extra kosten daarbij) en dan ook wel eens naar familie Jansen bestemmingen maar we kregen altijd kromme tenen van onze landgenoten ter plekke. Waar wij op eigen gelegenheid dingen ondernamen en ook dan in het echte leven van de landen kwamen waar we waren vonden anderen al een jeepsafari (lees met een 4wheel drive door kale weilanden rijden) met een grote groep spannend. Maar ja het laat de economie voor zo'n land natuurlijk wel stijgen en is nodig. En je hebt de keuze en kan het zelfs ter plekke aanpassen. Wij naar een prachtig stuwmeer waar je een hele dag kan zeilen voor een prikkie en uren wandelen in de mooie natuur en hun de hele dag zich misdragen aan de hotel-zwem-bar en daarna door en het voortzetten in het dorp/stad. Mijn mooiste vakantieherinneringen blijven toch waar ons kind zich vermaakt en waar het eenvoudig is maar net zo dat het te doen is. Wel dus een wasmachine, warme douche, mooie natuur en electra maar zonder internet, disco, drukke autowegen, en zich misdragende landgenoten.
    Familie Janssens genoeg in onze buurt, familie e.d. maar we doen gewoon wat kan en niet gek zolang wij er maar bij ontspannen dat is toch waarom je vakantie hebt tenslotte of dat dan zoals Pennie in Drenthe is, zoals ons in Zeeland of zoals we eerder deden een week Algarve

    Like

  38. als ik zeg dat ik zin heb in de vakantie krijg ik steevast te horen,maar jij gaat toch helemaal niet op vakantie?, pardon , nee ik ga niet op vakantie,maar ik heb wel vakantie, 4 weken helemaal niets doen waar ik geen zin in heb, maar lekker per dag bekijken wat ik ga doen, wanneer en wat ik ga eten en of ik die dag wel of niet iets in huis ga doen, dat is wat vakantie voor mij betekend, lekker genieten zonder de stress van inpakken , uitpakken , reizen en van alles regelen voor je uberhaupt op reis kunt gaan.

    Like

  39. Wij huren ieder jaar een huisje in Drenthe! Vinden het daar heerlijk, de rust, de omgeving, de vriendelijke mensen. We fietsen, wandelen, bezoeken het plaatselijke schitterende openluchtzwembad. Eten in leuke restaurantjes of koken zelf. s Avonds zitten we heerlijk in ons brandschone vakantiehuisje voorzien van heerlijke boxspringbedden. Rusten echt uit. De reis is niet vermoeiend, het is maar twee uur rijden vanaf de randstad. Het verveelt nooit, ieder jaar ontdekken we nog nieuwe dingen. Ga eens winkelen in Klazienaveen. Echt volledig anders dan in de randstad. Kan niet wachten weer te gaan……nog 2 weken.

    Like

  40. Wij hebben twee inkomens, geen kinderen en minder onverwachte uitgaven omdat we een woning huren en in de stad geen auto nodig hebben.
    Wij gaan daarom minimaal twee keer per jaar op vliegvakantie omdat we dat heerlijk vinden. We reizen altijd buiten het hoogseizoen (juli en augustus) omdat we geen zin hebben in de drukte. We huren altijd een huisje van bekenden of via airbnb. Zo kun je zelf bepalen waar je wilt zitten, voor welke prijs en kom je op bijzondere plekken zonder hordes toeristen.

    Like

  41. Wat mij nou stiekem heel leuk lijkt is een weekje helemaal alleen thuis en man en zonen met z'n drieen weg. Maar dat vinden ze ongezellig, dus ik moet mee. Een week is genoeg hoor, ik ga ze wrs ontzettend missen. Maar eens een week alleen maar doen waar ik zelf zin in heb en met niemand rekening te hoeven houden, lijkt mij een ideale vakantie. Groetjes, Em

    Like

  42. Leuke verhalen hoor. Of je nou vol overtuiging op vakantie gaat (kort & dichtbij of superdeluxe & ver weg, vanuit een goed inkomen of dankzij extreem spaarzaam leven) of vol overtuiging lekker thuis blijft: het is allemaal prima.
    Wat ik herken in de blog, is 'het krampachtige moeten' dat sommige mensen om hun vakantie heen hebben hangen. Het móet groots en meeslepend zijn, desnoods te duur, stressvol en te vermoeiend, áls je maar met je verhalen voor de dag kunt komen bij de Janssentjes / op Facebook. Ik denk dat alle lezers hier dát samen delen, dat ze hun keuzes niet (meer) op die manier maken. En dat we het voor lief nemen als de buurvrouw dan net iets te blij roept: 'O, maar Drenthe kan óók heel leuk zijn misschien!' Geweldig toch? Die reactie zegt zóveel over haar en zó weinig over jou (of over Drenthe)!

    Like

  43. In Europa kan het ook behoorlijk heet zijn 😉 kom net uit Rome en daar was het 34 graden in de schaduw. Ook niet mijn weer.
    Het mooie van vakantie is dat je weer met hele andere ogen naar de wereld, je eigen land en gewoonten kijkt. Weer thuis zijn we weer heel erg blij met ons eigen stekkie en beseffen we weer even hoe geweldig goed we het hier in Nederland met elkaar hebben.
    Olga

    Like

Zeg het maar!

