Wat groeit er bij jou in de tuin?

Op de één of andere manier hebben wij altijd pech met onze bbq’s. Nu ben ik ook geen fervente aanhanger moet ik eerlijk bekennen, dus misschien straal ik dat ook wel uit richting het apparaat;-). In de loop van de tijd  heb ik wel iets meer de smaak te pakken gekregen. Ik houd er gewoon niet zo van om een grote hoeveelheid vlees naar binnen te werken en daar komt het wel vaak op neer: vleesje, sausje, broodje er bij…..

Sinds ik mijn eigen plan trek en voor mezelf lekkere groentenspiezen en alternatieven maak, vind ik het een stuk leuker en lekkerder. Alleen de bbq werkt niet mee. Eerst hadden we een kleine lage bbq. Waar die is gebleven? Ik heb geen flauw idee. Toen kochten we een hogere kogel BBQ. Zo eentje als je hier ziet, maar dan wat eenvoudiger. Want echt veel meer dan twintig, dertig euro gaven we er niet aan uit (in mijn herinngering dan hè).

Nu is het natuurlijk handig en raadzaam om dat ding in de winter in een schuur op te bergen maar die schuur van ons is zó smal dat er net twee fietsen naast elkaar in passen en dan kan je niet meer lopen. In huis hebben wij geen bergruimte verder, dus dat gaat ‘em ook niet worden. Als gevolg van deze liefdeloze behandeling en verwaarlozing viel hij na twee zomers uit elkaar en kon niet meer worden gereanimeerd.
Dat ging me niet nog eens gebeuren! Wijs geworden togen wij naar een bouwmarkt en investeerden het dubbele van wat we normaal bereid waren uit te geven aan een bbq. En nóg een keer dat bedrag aan een beschermhoes.
We maakten er vorige zomer dankbaar gebruik van en dekten de bbq telkens met liefde toe. In de winter zorgde ik er voor dat oprukkend vocht  geen kans kreeg en sinds het begin van deze stralende lente gebruikten we hem al een paar keer. Tot kind zijn fiets wat wild uit de schuur reed en tegen de bbq aankwam, die omviel. De voet schoot los van de pilaar. Stuk. Wil niet meer staan. 
Inmiddels is een bbq toch wel een gewenst object geworden, maar nog maar weer eens een bedrag er aan uitgeven, an me nooit niet! Dus, groeit er bij ons een bbq in een pot. Staat als een huis, lekker stevig. Hoeft geen water te hebben. 
Groeien er bij jou ook bbq’s in pot of zou jij een andere aanschaffen?
28 gedachtes over “Wat groeit er bij jou in de tuin?

  1. Als dit ding echt niet kan omvallen als-ie net aanstaat en 200 graden warm is, dan zou ik het zo laten. Bij ook maar enig risico op omvallen & omstanders met halfgaar vlees en gloeiende kooltjes bedekken, zou ik 'm weggooien. Of misschien nog laten repareren door iemand die kan lassen?

    Like

  2. Haha, nee hier geen BBQ in pot in de tuin!
    We hebben zelfs geen BBQ…. maar wel 'n grote grillplaat die we met verlengsnoer lekker buiten op tafel zetten en dan heerlijk van alles en nog wat grillen.

    Like

  3. Geen BBQ meer. De beste was toch de goedkope Hibachi. Wat wij deden, toen ik nog vlees at, was alles in de auto, is in een ommezien gebeurd en langs de waterweg boten kijken en bbq-en. Afwisselender dan thuis.,
    Ik eet geen vlees meer, dus ook bbq.

    Like

  4. Hier geen BBQ. Ooit 30 jaar geleden eens eentje gehad en echtgenoot en ik waren behoorlijk ziek geworden na een eetpartij. Dat ding toen bij het grofvuil neer gezet. Jaren later een skottel aangeschaft en daar veel plezier van gehad.

    Like

  5. Wij hebben een electrische bbq, voor een prikje gekocht, is goed uit elkaar te halen waardoor het een klein pakketje wordt en goed is op te bergen in onze kleine schuur. Bbq is nog steeds leuk, vooral met kinderen, maar ik probeer wel minder vlees te roosteren en vooral gezonde dingen eromheen te eten, dan blijft het leuk.

    Like

  6. Leuk opgelost en idd zolang hij stevig staat, is het prima zo te doen.
    Hier zijn we ook wel dol op bbqen maar eten daarbij niet meer vlees dan een gewone maaltijd, maar maken dan groente pakketjes/groente spiesjes en poffen de piepertjes etc etc, wel lekker zelfgemaakte kruidenboter erbij en als toet een banaan in alufolie(enige reden dat ik dat nog heb en gebruik) met een klontje boter….YUMMIE

    Like

  7. Wij hebben voor 72,- een Smokey Joe van Weber gekocht. Deed pijn in de portemonnee, maar we hebben nu sinds kort een tuin, dus kunnen nu lekker buiten eten.

    Like

  8. Thuis hebben we een grill doe wij als bbq gebruiken. Geen plaats voor een andere. Op ons vakantieadres staat nu een stenen bbq met rooster en dat is echt super. Als ik de plek zou hebben zou ik er zo 1 willen hebben. Stevig en weerbestendig.

    Like

  9. Goed opgelost! We hebben al jaren (zeker al 7 jaar) een Smokey joe van dat bekende BBQ merk. Ideaal ding. Blijft ook wel eens een winter buiten staan, maar dat is hem niet aan te zien. Als deze het begeeft (maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren) komt er weer hetzelfde model.

    Like

  10. Ik heb ook geen BBQ. Eet plantaardig en dan is er al niet veel lol aan. Bovendien haat ik die rooklucht. Dus alle beslommeringen over BBQ's blijven me bespaard.

    Like

  11. Wij hebben een elektrische bbq. Ik houd niet van het verbrande smaakje van een normale bbq. Ik maak alles zelf en serveer lekker veel groente, fruit en gezonde bijgerechten. Ik zou zelf de bbq vervangen voor een nieuw exemplaar. Maar ik vind het super opgelost en id water geven hoeft niet:) Marga

    Like

  12. We eten regelmatig buiten maar geen bbq…….ik eet geen vlees, manlief weinig en voor onze kippen en gekten is de lucht van gebakken vlees niet aangenaam, veronderstel ik 😉

    Like

  13. Dat is wel een heel slim idee, in die pot.

    Toen ik kind was, hebben mijn ouders er een keer een gekocht. Maar, het ding ging keer op keer uit. Uit pure onmacht heeft mijn ma het vlees in de pan gebakken en hebben we 'gewoon' buiten gegeten. De bbq is nooit meer van zolder gekomen.

    Het is mij dus niet echt met de paplepel ingegoten. En vriend heeft ef ook niets mee.

    Bij mij zijn de potten gevuld met eetbare bloemen en tomatenplantjes 🙂

    Groetjes,
    Sylvia

    Like

  14. Hehe, die pot…. Wij hebben een weber, zo een op wieltjes. Is toch wel een heel fijne, andere flikkerden bij ons altijd uit elkaar na een jaar of twee, deze gaat al vijf jaar mee en is nog pico. We verhuizen hem zelfs mee, denk ik!

    Like

  15. Ik heb al jaren een Weber Go Anywhere, die neemt lekker weinig plaats in en kan goed worden opgeborgen. Ook handig om mee te nemen (niet dat we dat ooit doen!) Groetjes Eva

    Like

  16. Ik heb 2 jaar geleden een rechthoekig model bbq gekocht. Een ander model van het zelfde merk was toen in de aanbieding en heb toen op deze ook korting bedongen.

    Ik heb de bbq in elkaar gezet en deze staat bij niet gebruik in de schuur en dient dan als opslag plek voor ballen. Gelukkig heb ik een redelijke schuur.

    Bij mij groeit er nu in potten verschillende kruiden, verschillende soorten tomaten. In de tuin sla, boontjes, tomaten, wilde spinazie. Het staat allemaal tussen de vaste planten in.

    Like

  17. Omdat ik ook wat pech had met onze BBQ (ik had er teveel aanmaakvloeistof op gedaan waardoor helaas het speelhuisje van mijn zoontjes in rook dreigde op te gaan) mag ik alleen nog maar op gas BBQen. Ik vind jouw BBQ in pot geniaal 🙂
    groetjes, Marianne

    Like

  18. Wij hebben ook al jaren een Webertje. Geen idee wat het ooit gekost heeft. Staat in weer in wind buiten, soms met een dikke laag sneeuw er op. Doet het als een zonnetje!

    Zo blijkt maar weer: goedkoop is duurkoop.

    Like

  19. Goeie plossing hoor en ook veilig lijkt mij. Hier geen gas of elektra, lekker ouderwetse kolen een uur wachten (meditatie!) Heb ook zo'n kogelding gehad,maar dat werkte voor geen meter, er gaat veel te veel kolen in en je kan de hoogte van het rooster niet stellen. Heb nu een dan-cook 50 cm breed: perfect! Hoesje van die kogel bbq eroverheen en klaar!

    Like

  20. Wij hebben ooit een buitenkeuken gekocht tijdens een avond waarop er 40% korting zat. Dit is nu het 3e jaar en zijn er erg blij mee. Wij hebben een hoes voor de winter. De keuken staat onder een klein afdakje. Geregeld grillen wij het vlees hierop of gebruiken de bakplaat.

    Like

  21. Wij hebben geen barbecue en hij wordt ook niet gemist. In mijn kinderjaren weleens gebarbecued op de camping maar ik werd er altijd heel misselijk van. En met astmalongen is het ook niet ideaal. Mochten we toch ooit de geest krijgen en willen gaan barbecuen dan wil ik een elektrische. Net zo eentje als mijn buren hebben, zij barbecuen graag. Het eten ruikt lekker en geen rokerige dampen 🙂

    Groetjes Veggie aka barbecue analfabeet

    Like

  22. Hier hebben we al jaren een laag kogel model van I.kea. Doet het prima, altijd binnen gestaan. Maar veel liever gebruik ik de elektrische grillplaat. Sneller, lekkerder en makkelijker schoon te maken. Past bij ons onder een voorraad la in de keuken. Niet duur ook. Groetjes, Em

    Like

  23. Ik hou heel erg van barbecueën. Niet met grote porties vet vlees maar inderdaad ook met heerlijke groentespiezen en andere lekkernijen. Wij hebben al jaren een kleine gietijzeren Hibachi, geen idee wanneer we 'm hebben gekocht en hoe duur die was.

    Like

Zeg het maar!

