Wijs op woensdag: Alweer een museumbespaartip

De om-de-week-op-woensdag-bijdrage van gastblogger Pennie Wijs:

Een poosje geleden gaf ik hier een museumbespaartip: niets in het restaurant van het Rijksmuseum gebruiken. Het is er ongezellig, het eten is te duur en niet lekker. Dus gewoon zelf een boterhammetje meenemen. Of even lekker ergens anders gaan lunchen, dat kan natuurlijk ook.

En je zal het niet geloven van een huismus als ik, maar nu had ik laatst weer een museaal uitstapje en daar zag ik alwéér iets wat ik jullie consuminderaars niet kan onthouden. Wij gingen het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen bekijken. Terwijl mijn man stond af te rekenen bij de balie, liet ik mijn blik gaan over de lijst met toegangsprijzen. Een volwassene moet 14,50 euro betalen. Maar een 65-plusser krijgt een stevige korting. Die hoeft slechts 14 euro neer te leggen voor een kaartje!

‘Daar krijgt u zeker wel veel reacties op’, vroeg ik zoetsappig aan de kassière.
‘Houd maar op’, zuchtte die, terwijl ze met haar ogen rolde. ‘Zelf begin ik er sowieso nooit over. Maar ja, de mensen zien het toch. U nu ook alweer. Het is belachelijk, ik weet het. Maar u begrijpt toch zeker wel, dat ík het niet verzonnen heb?’

Ja, dat begreep ik meteen. Daar was ze duidelijk het type niet voor. Kordaat en lekker praktisch. En nu borrelde al meteen de logisch hierop volgende gedachte bij me op: wie verzint zoiets dan wél? Ik bedoel, zo’n museum wordt heus niet gerund door klunzen. Het is een museum van goede naam en faam, alles is er keurig professioneel verzorgd en geregeld. Er moét gewoon een ordentelijke PR-afdeling zijn en een kundige marketing-man of -vrouw. (Dat laatste kan ik me trouwens niet voorstellen bij zo’n duidelijk geval van een mannenverzinseltje, maar ik besef ten volle dat dit gewoon een ordinaire sexistische opmerking is, nergens op gebaseerd, behalve dan op mijn jarenlange praktijkervaring.)

Terug naar mijn tip. Wil je eens lekker goedkoop naar een museum, kies dan het Zuiderzeemuseum. Je bent nog geen 65-plusser? Geen nood. Je vraagt tóch gewoon om het 65-plus tarief. Want de praktische kassadame bekende me in één moeite door, dat ze tegenwoordig de hele leeftijdsvraag sowieso niet meer aan durft te kaarten. Je kunt er met een beetje pech zo decennia naast zitten. Het maakt nogal emoties los als je iemand te oud inschat, het geeft eindeloze discussies en houdt de rij maar op.

En bezoekers ondervragen die er juist jonger uitzien dan ze beweren te zijn, dat was helemáál onbegonnen werk.
‘Echt waar?’, vroeg ik belangstellend, want ik heb een mateloze interesse voor mensen die liegen over hun leeftijd.
‘Ja, dacht u soms dat ik voor vijftig cent om een identiteitsbewijs ga vragen?’ zuchtte ze verontwaardigd Nee, dat dacht ik niet.

Ondertussen babbelde de kassière gezellig verder.
‘Al die heisa voor nog geen vier procent korting’, sputterde ze,’en weet u wat het nou is?’
Ik wist het niet.
‘Als je kijkt wat ik het museum per uur kost en hoeveel tijd ik al besteed heb aan die vijftig cent-gesprekjes, dan is het helemaal gekkenwerk. Puur verlies. En dat in deze moeilijke tijden.’

Nu ik toch bezig ben met met het uitdelen van tips, heb ik er ook nog een voor de museumdirectie: geef deze dame snel een andere functie. Ze is goud waard.

Zie je ook wel eens onzinkortingen? En zeg je er dan wat van?

9 gedachtes over “Wijs op woensdag: Alweer een museumbespaartip

  1. Er iets van zeggen doe ik meestal niet. Maar als ik mij inschrijf voor een georganiseerde wandeltocht dan valt het mij op dat de leden van een wandelvereniging (niet noodzakelijk de organiserende) een korting krijgen van 0,50 eurocent. Zo betaal je dan toch al snel geen 3,50 maar 3,- euro of slechts 2,50 in plaats van 3,- euro. Dat is voor mij tot nu toe dus nog nooit reden geweest echt lid te worden van een wandelvereniging. De enige keer dat ik (sarcastische ondertoon, tegen mijn vriend) mompelde 'tjonge, scheelt dat even een slok op een borrel..' kreeg ik een foldertje mee van de vereniging met contactgegevens en kon mijn vriend spontaan 1,- euro minder voor ons samen afrekenen. Oftewel zoals mijn vader zou zeggen 'das dan toch mooi al een half ijsje….'.

    Groetjes Lily

    Like

  2. Ik probeer zo min mogelijk te jokken. Ik geloof dat dat niet goed is voor mijn karma. Dus jokken om 50 cent korting te krijgen zou ik niet doen. Bovendien vind ik het Zuiderzeemuseum een prachtig museum, en dat dat allemaal geld kost om te onderhouden dat is mij duidelijk. Ik vind 14,50 dan ook een heel redelijke prijs.

    Wij komen wel eens met de kinderen bij attractieparken of dierentuinen waar leeftijdskortingen gegeven worden aan kinderen. Ook daar geldt dat ik mijn kinderen niet laat jokken voor een goedkoper kaartje. Ik zou me niet op glad ijs willen begeven door tegen mijn kinderen te zeggen dat jokken/liegen ineens wél okee is als je een paar grijpstuivers korting krijgt.

    Kortingen prima, maar ervoor liegen niet. Ik hang niet mijn principes aan de wilgen voor een paar euro. Ik zou ook tegen caissieres niet klagen over prijzen en/of kortingen, want zij hebben die prijzen niet vastgesteld. Als ik een uitje organiseer dan zoek ik op internet van tevoren al uit wat de prijs gaat worden. Vind ik de prijs redelijk, prima. Vind ik de prijs niet redelijk of heb ik het totaalbedrag er niet voor over dan gaat het uitje simpelweg niet door. Ik vind bezuinigen en geld besparen geweldig, maar niet tegen elke prijs. Principes zijn principes.

    Like

  3. Ik weet niet of er hier al eens gewezen is op de museumjaarkaart. Bij een abonnement kost die per persoon € 54,95 per jaar en voor kinderen t/m 18 jaar € 27,50. Hiermee betaal je geen entree in de meeste musea waaronder ook het Zuiderzeemuseum. Soms wordt er een klein bedrag gevraagd omdat er net een bijzondere expositie is, maar meestal betaal je niets. Hij is ook geldig voor de museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Wijzelf, al onze kinderen en kleinkinderen hebben zo'n kaart. Dat bedrag heb je er heel snel weer uit. Ook een goed alternatief als je niet op vakantie gaat. Voor een eenmalige jaarkaart betaal je € 5,- meer. Alle info is te vinden op http://www.museumkaart.nl
    groetjes, hanna

    Like

  4. Ik vond het altijd prachtig, toen ik nog bij een museum werkte waar kinderen tot en met 5 jaar minder toegang hoefden te betalen, als ouders zeiden dat hun zoon/dochter 5 was en het kind dan zei “nee hoor mama, ik ben al zes hoor!”. Die beschaamde blikken, heerlijk. Ik kan dan geen medelijden met je hebben.

    Groetjes,
    Kim

    Like

  5. Ja zeker; in de Efteling! Bezoekers met een lichamelijke beperking (en hun begeleiders) krijgen daar wel € 2,- korting op het normale tarief van € 35,-! Dit geldt ook voor mensen met zodanige beperkingen dat ze niet uit hun rolstoel kunnen (omdat ze anders niet kunnen zitten of liggen) en dus in vrijwel geen enkele attractie kunnen ! Ik ben afgelopen week met een groep rolstoelers in de Efteling geweest. Degenen die wel uit hun stoel en in attracties kunnen, hebben een topdag gehad. Zo ook hun begeleiders. Echter, de andere helft van de groep kon eigenlijk alleen in de Pagode en in het Sprookjesbos. Bij sommige attracties zoals Ravelijn zijn rolstoelplekken gemaakt. Die zijn echter zodanig gesitueerd dat je tegen de achterkant van het spektakel aankijkt ! Ook zit er een soort hekwerk van dikke balken op ongeveer ooghoogte ! Kortom, we hebben eigenlijk niets van de show kunnen zien. Schandalig. Ik word er nu nog steeds boos van. En toch betaal je voor deze mensen hetzelfde bedrag van € 33,00. En natuurlijk hoef je er niet naar toe, dat weet ik. Maar ook mensen met een handicap willen wel eens wat spectaculairs meemaken. Kortom, wij hebben die dag eigenlijk alleen een hele dure wandeling gemaakt !

    Like

Zeg het maar!

