Een nieuwe bril

Óf ik heb tegenwoordig meer pech met mijn aankopen, óf ik ben assertiever geworden maar ik diende laatst wéér een klacht in. Ditmaal bij de ‘brillenboer’ waar ik al jaren klant ben. Ik doe mee met een spaarplan en kan zo elke 2 jaar een nieuwe bril ophalen. De ene keer is dat een gewone bril met glazen op sterkte, de andere keer een zonnebril. Zo doe ik telkens 4 jaar met een bril en daarna heb ik meestal wel weer een andere sterkte….

Dit jaar was het de beurt aan de zonnebril maar ik bestelde ook een gewone bril. Ik wilde graag weer een reservebril hebben. En nu ik toch bezig was, de oude zonnebril wilde ik ombouwen. De oude glazen op sterkte – die inmiddels niet meer klopte – eruit en gewone getinte glazen erin, zodat ik in de zon een boek kan lezen. Drie brillen dus, dat werd bijbetalen.
Na twee weken kreeg ik een mail dat de bestelling vertraging had. Daarna bleef het stil. Half mei liep ik daarom de winkel binnen om eens te informeren. Twee brillen van de bestelling van drie waren klaar. De derde bril – de oude bril waarin nieuwe glazen werden gezet – was er niet.
Afijn, na weer twee weken wachten en niets horen, ging ik maar opnieuw eens vragen in de winkel. Ja, de bril was er. Omdat het een oude bril was, heb ik hem niet laten passen en meten en nam hem zo mee naar huis. Beetje suf van me, thuisgekomen wilde ik hem opzetten en zag dat het montuur heel raar verbogen was. Nadere inspectie leverde op dat de bril gebroken was en weer gelijmd.
Terug naar de winkel. Daar schrokken ze zich kapot. Fijn dát ze schrokken maar wat nu? Het is een fijne bril en een heel mooi montuur. Met hartjes aan de zijkant, héél leuk zonder zoet te zijn, maar dat is mijn mening en voegt helemaal niets toe aan dit verhaal. Terug naar de gelijmde verbogen bril: hij werd weer passend gemaakt maar ik sputterde en pruttelde wat, ik vind het heel moeilijk om boos te worden. Zo’n gebroken montuur is wel heel kwetsbaar natuurlijk. Bovendien vond ik het knap onbeschoft dat hier geen melding van was gemaakt.
De winkelmedewerker zag groen van schaamte maar kon er zelf ook weinig aan doen. Hij wordt zo door zijn collega’s van de werkplaats op een onvoorstelbare manier in zijn hemd gezet, door niet te melden dat de bril was gebroken. Maar zelf had hij ook fouten gemaakt vertelde hij. Hij had mij vooraf moeten melden dat nieuwe glazen zetten in een oud montuur, een risico oplevert. Ook had hij het montuur na verwerking moeten controleren, ook dat deed hij niet.
Uiteindelijk kwamen we overeen dat hij in de computer een melding zou maken. Mocht de bril binnen afzienbare tijd kapot gaan, dan mocht ik kosteloos een andere uitzoeken. Ook kreeg ik vier tegoedbonnen mee van € 25 per stuk.
Nou vooruit, daar deed ik het mee. Thuisgekomen bekeek ik de bonnen. Ze konden worden ingeleverd bij boeking bij een vakantiepark. Je mocht maximaal twee bonnen per boeking gebruiken. Nu werd ik al wat minder enthousiast. Zou ik twee keer een weekendje weg moeten om dat voordeel te krijgen! Dat zag ik eigenlijk helemaal niet zitten. En wacht eens, de bonnen konden alleen worden gebruikt als er werd geboekt voor 12 mei. Tja, daar heb je wat aan als je die bonnen op 30 mei krijgt! En toen was ik pas echt boos. Ik voelde me zó in de maling genomen!
Wat volgde was een onmiddellijke reactie van het universum: er kwam precies op dát moment – terwijl ik als-in-de-maling-genomen-klant zat te briesen en te koken –  een mail binnen. En mail lees ik altijd mensen, of ik nu doodziek, druk ben of boos ben. Het was een mail van mijn ‘brillenboer’ met een klanttevredenheidsonderzoek. Of ik mee wilde doen, dat duurde hooguit 5 minuten.
Ha! En óf ik mee wilde doen! De volgende dag ontving ik een mail terug of ik even telefonisch contact wilde opnemen, zodat ik een officiële klacht kon indienen. Dat deed ik en binnen een dag ontving ik een schriftelijke bevestiging met de belofte dat ik door de vestigingsmanager zou worden gebeld. Die dat de dag erop deed, nog meer balend en zich nog meer schamend dan de vorige keer.
Er volgde een onderhandeling. Uiteindelijk kon ik kiezen tussen een nieuwe bril of mijn geld terugkrijgen, maar dan moest ik ook de glazen inleveren. Tja dan heb ik nog geen bril. Dus koos ik voor een nieuwe bril. Ik mocht komen wanneer ik wilde, ‘iedereen wist ervan’.

Een week later liep ik de winkel binnen om een bril uit te zoeken. Ik deed mijn verhaal aan het overigens heel vriendelijke meisje. Ze wist van niets. ‘Kijk dan even in de computer’ zei ik haar. Nou nee, daar stond ook niets,  ze ging even navragen. Ik wou alweer gaan overkoken met het stellige voornemen die nu ook als uitwendig proces te laten gebeuren. Kortom ik visualiseerde dat ik Heel Erg Boos werd en dat zou uiten. Maar haar collega wist wel van ‘het geval’ dus die woede moest weer snel in een doosje worden gestopt. Ik zocht en vond een andere bril. Nu nog wachten tot deze binnen is. Tot nu toe lijkt de wet van Murphy van toepassing op deze bril, dus ik ben er nog niet gerust op. 

Zou jij voor het geld hebben gekozen of ook voor een andere bril, net als ik?

Advertenties

12 gedachtes over “Een nieuwe bril

  1. Sjonge wat een gedoe zeg, slordig hoor daar bij die zaak dan.
    Denk dat ik het geld terug had gewild en elders een bril had gekocht.

    p.s. Hoe is het gisteren verder gegaan? Heb je kunnen genieten zonder al teveel schade?

    Like

  2. Ik heb geen bril meer, maar moet nog regelmatig Dr Bates oefenungen doen. Als ik dat een tijdje niet doe lopt de sterte weer achteruit. In de kerk controleer ikmij sterkte altijd. Ook blij dat ik nog steeds zonder leesbrl de kleinst lettertjes op etiketten kan lezen,

    Like

  3. Hoi, toch wel knap dat niet boos bent geworden, ik zou echt ontploft zijn.. ik zou kiezen voor een nieuwe bril en daarna een andere brillenboer nemen.

    Like

  4. Ik weet niet wat ik gekozen zou hebben, maar of dat nu de bril of het geld zou zijn, daarna zouden ze mij niet meer terugzien. Het heeft je sowieso ongelooflijk veel energie gekost.

    Like

  5. Nieuwe bril, dat is wat ik zou hebben gekozen zeker weten. Ik heb met mijn reservebril ooit problemen gehad. Die zat heel fijn maar gebruik ik natuurlijk bijna nooit (het is voor nood en gelukkig heb ik niet vaak nood), toch moest de sterkte daarvan maar eens aangepast worden dus een nieuw glas erin links want rechts is zo kansloos dat daar geen sterkte maar 'kippeglas' in zit (ik heb overigens ook nog nooit een waarschuwing over een risico gehad). Dit alles bij de opticien waar ik kom sinds ik nog maar ongeveer 1,5 jaar was. Ik haal mijn revervebril op en denk dat het allemaal wel zal kloppen maar thuis zet ik die toch even op. Krijg ik die bril nauwelijks op mijn neus, zat voor geen meter! Kijk ik eens goed, blijken er nieuwe neusvleugeltjes op te zitten. Even de bon checken, ja hoor die heb ik ook nog zelf betaald! Waarom? Daar had ik niet om gevraagd! Dus terug. Bleken de neusvleugeltjes kapot te zijn gegaan tijdens het glas omwisselen en waren dus niet voor mij afgesteld. Maar wat die man ook deed het zat nog altijd voor geen meter. Hij begreep er niets van tot ik vroeg waarom er een ander model neusvleugel op was gezet. Hij totaal verbaasd en doet navraag. Bleek een foutje, er zouden weer nieuwe van het normale model op komen, morgen klaar. Kom ik morgen terug ziet de medewerker een grote kras op mijn rechter glas (die dus niet vervangen was en waar tot dan toe niets mee aan de hand was). Gelukkig werd de medewerker al plaatsvervangend boos voor mij. Dus bril weer terug, als hij klaar is zouden ze bellen. Een paar dagen later kom ik de reservebril ophalen met een lichtelijk beteuterd gezicht aangezien in de auto net het pootje van mijn zonnebril was afgebroken. Maar goed dat ik toch naar de opticien op weg was. Volgens de computer had ik eigenlijk al een jaar geen garantie meer….maar uit coulance voor al het gedoe kreeg ik een gratis nieuw monteur voor de zonnebril en de grazen uit de oude die nog goed waren zouden kosteloos worden overgezet. Het bestaat dus gelukkig nog wel: goede service!

    Groetjes Lily

    Like

  6. Vreselijk! Wat een zootje zeg, ik zou ook echt overkoken met stoom uit mijn oren.
    Als mij een vergelijkbaar iets overkomt, dan ben ik er gelijk klaar mee.
    Dan betaal ik voor mij gevoel nog liever iets meer dan op deze wijze te worden behandeld.
    Ik zou dus kiezen voor geld terug.

    Groet, Jolanda

    Like

Zeg het maar!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s