Anonieme gifbommen

Mensen lezen een blog en willen soms reageren. Als ze vaak reageren, dan doen ze dat meestal onder hun eigen naam of een gekozen nickname. Vaak nemen mensen een google-account gekoppeld aan die naam en zo weet iedereen wie er reageert. Maar soms willen mensen zich nergens registreren – wat hun goed recht is – en reageren ze als anonieme gebruiker en ondertekenen ze het bericht dan met hun eigen naam of hun nickname. Over hen niets dan goeds en over hen gaat het onderstaande bericht niet. Ik heb het over anonieme gebruikers die onbeschoft en ongenuanceerd reageren en die hun bericht niet ondertekenen. Ze droppen hun gifbommetje en klaar.

Niet alle anonieme reageerders zijn namelijk even positief. Nu is het natuurlijk niet verplicht om positieve reacties achter te laten. Kritiek leveren mag maar wel graag onderbouwd en niet op de man/vrouw gespeeld. Vaak zijn het juist de anonieme reageerders mensen die zich heel kritisch, dan wel negatief of kwetsend uitlaten. Soms verwijder ik een reactie, vaak ook niet. Mensen hebben recht op hun mening. Maar soms is die mening zo ongefundeerd of aanvallend, dat het wat met me doet.

Mijn rubriek ‘de portemonnee van’ trekt veel lezers. De mensen die hun financiën delen in deze rubriek gaan helemaal met de billen bloot. Dat doen ze vrijwillig. Dat neemt niet weg dat het krijgen van anonieme, zure of ongenuanceerde reacties onprettig is. Ik voel me verantwoordelijk voor de mensen die aan deze rubriek meedoen en ik wil bovendien dat het een positieve ervaring voor ze is. Kritiek leveren mag, maar dan wel inhoudelijk en niet op het niveau van ‘als je zó veel te besteden hebt, heb je geen recht van spreken’.

Het is mijn passie om mensen te laten zien dat uitkomen met je inkomen heel vaak te maken heeft met geldgedrag. Natuurlijk is het rot als je weinig inkomen hebt en grote financiële problemen hebt. Maar ook mensen met hogere inkomens kunnen geldproblemen krijgen. Een hoger inkomen gaat vaak (maar niet altijd) samen met hogere lasten. Als het inkomen verdwijnt, dan zijn die lasten niet zomaar verdwenen. Dus ook mensen met een hoger inkomen zullen heel zuinig moeten leven om uit te komen als een deel van dat inkomen wegvalt. Mijn blog is voor iedereen, mensen met lage én hoge inkomens, modaal, bijstand of wat dan ook. Mijn blog is er niet alleen voor mensen met geldproblemen. Niemand hoeft aan bepaalde maatstaven te voldoen. Mijn blog is er voor iedereen die oprecht geïnteresseerd is in geldgedrag. Voor mensen die met mij willen zoeken naar ruimte die ze eerst niet hadden of zagen. Er is geen baas boven baas in consuminderland, gebaseerd op de hoogte of juist laagte van je inkomen.

Niets is wat het lijkt. Een groot mooi huis van buiten betekent  in de praktijk misschien wel enorme geldzorgen. Zelf hadden wij een pracht inkomen, met dito lasten. Toen mijn inkomen deels wegviel, verdwenen die lasten niet zomaar. Ik heb een heel proces door gemaakt over geld en geldgedrag en ik leerde op een best pijnlijke manier dat toen mijn inkomen deels wegviel, we weliswaar nog steeds een prachtig inkomen hadden, door wat M. verdient en mijn uitkering, maar dat de lasten veel te hoog waren. Het ging uiteindelijk niet om ons inkomen maar vooral om ons geldgedrag en welke veranderingen we daarin aanbrachten.

Omstandigheden laten zich niet zomaar wijzigen – huizen verkoop je niet zomaar in tijden van crisis –  dus soms moet het veranderen van lasten op andere gebieden.  En dat deden we. Er ging een wereld voor me open want ik leerde dat we veel meer ruimte hadden dan ik dacht en dat ik ook veel minder nodig had dan ik dacht. Natuurlijk is het zuur als je heel weinig te besteden hebt en op een houtje moet bijten. Maar betekent dit dat ik – omdat wij toevallig meer te besteden hadden – geen recht van spreken heb? Kom nou! Zo veel mensen zijn net als ik misschien niet door ziekte dan wel door de crisis wakker geschud. Huizen staan onder water en veel mensen beseffen niet dat ze soms werken om een leven in stand te houden, dat veel geld (en energie en gezondheid) kost. Wat ik leerde is dat lezen over hoe anderen met geld omgaan, als een spiegel werkt. Daarom ben ik gaan schrijven. Daarom lees ik ook graag andere blogs en boeken over geldgedrag. En daarom plaats ik hier op de vrijdagen de rubriek ‘de portemonnee van’. In de hoop dat het voor sommigen een spiegel is, voor andere inspiratie betekent en dat weer een ander wordt wakker geschud. Je kunt het lezen en je verbazen over hoe anderen het doen of juist verwonderen omdat het soms wel lijkt alsof mensen kunnen toveren. Misschien kijk je anders naar je eigen lasten als je ziet hoe iemand met een vergelijkbaar inkomen hele andere dingen doet met zijn/haar geld. En omdat er geen ‘inkomenstoets’ is voor de deelname, komen uiteindelijk alle soorten inkomens en financiële huishoudens aan bod. Voor iedereen valt er zo wel iets uit te halen.

Anonieme rot opmerkingen voegen niets toe en ben ik meer dan zat. Die ene sneer over de financiën van Rudy deed zo, ploep!- de emmer overlopen.  Maar ik besef me dat als ik anonieme gebruikers niet meer toesta, ik veel reageerders de mond snoer, die geen google-account hebben en wel netjes hun anonieme berichten ondertekenen met Wilma, Martine, Pennie en al die anderen die anoniem wel opbouwende reacties achterlaten die niet ondertekend worden en die ik wel enorm waardeer. Daarom wil ik vanaf nu alle reacties modereren voordat ze gepubliceerd worden. Leuk vind ik dat niet want zo word ik natuurlijk een beetje een schooljuf en als ik dat had willen zijn dan was ik wel naar de pabo gegaan. Wordt het niet beter door het modereren, dan ga ik toch over op niet meer toestaan dat anonieme gebruikers kunnen reageren.

Morgen dan het stukje dat voor vandaag klaar stond. Over een rustig weekend, zwerfkatten en andere zaken…

67 gedachtes over “Anonieme gifbommen

  1. pffft anoniem 11.45 Nu reageer je wel erg flauw.
    Wat voor moeite is het vanuit jou om even een voorletter te plaatsen, of iets anders waardoor we herkennen dat jij het bent? als er 5 mensen anoniem reageren leest het ook niet lekker.

    Like

  2. Geldgedrag is nogal een emotioneel onderwerp, er komen de grootste ruzies uit voort… Niks zo persoonlijk als geldgedrag. Ik snap de gedachte dat het nogal makkelijk sparen is als je ook gewoon uit eten en naar het theater kunt én én lijkt makkelijker dan óf óf. Maar wat een ander er van vindt, is niet zo belangrijk, het is fijn als je het zo voor elkaar hebt dat je er happy mee bent. Ik zou niet modereren. Gewoon verwijderen als het ongepast, grof of beledigend is. Verder is de kritiek soms misschien stof voor een interessant blog? Julia

    Like

  3. Spaarcentje,

    Ik hoop dat t modereren je neit teveel van je (kostbare) energie gaat kosten. Verder zou ik zeggen: verder zoals we deden, desnoods met mens-check erbij (van die cijfers). En die paar azijnzeikers weghalen. Want zoveel zijn het er niet, en dit blog is meer een groep van prettig gelijk-gestemden die op een goede manier commentaar geven (positief, constructief of in ieder geval onderbouwd). Maar misschien is een tijdje modereren ook een goede manier om wat onkruid te wieden.
    Ik ben blij dat ik als google account kan reageren. Ik hoef bij een sollicitatie niet met deze opmerkingen gevonden te worden. Mijn baan is in de financiele sector en mijn uitgavenpatroon en mijn mening past niet bij mijn “stand”. (consuminderen als je behoorlijk verdient vinden mensen vaak heel raar). Ik sta achter m'n mening, maar niet onder mijn eigen naam reageren is echt prettig.Scheelt me energie.
    Spaarcentje, jij blijft ook goed op je energie passen, he? Want je blog is ook voor mij een inspiratie om te blijven consuminderen (en normaal te blijven doen). En dat ik nog weet wat “normale” getallen zijn, lijkt me echt gezond.

    Like

  4. Ik heb de discussie niet gevolgd, maar ik begrijp hier dat het om een venijnige opmerking ging. Dat komt meestal voort uit jaloezie. Maar er kan ook onbegrip meespelen. Zo snapte ik (jaren geleden, toen de crisis net begon) ook niet hoe mensen met – in mijn ogen – riante inkomens zich konden bezighouden met het zelf maken van wasmiddelen of rekenarijen met maandbudgetten. Wat een rare tobberijen zeg, terwijl ik – met een bescheiden inkomen – er lekker luchtigjes op los leef. Waarom verkochten ze niet hun te dure huis en gingen ze een slag goedkoper wonen, dan waren ze toch in 1 klap van alle zorgen af? Als je er zelf niet zo mee te maken hebt, dan dringt het niet meteen door dat velen met onverkoopbare huizen zitten, huizen die 'onder water staan' door de instorting van de woningmarkt. Inmiddels is daar natuurlijk zoveel aandacht aan besteed dat je wel onder een steen geleefd moet hebben om hierover nog onwetend te zijn. Zo langzamerhand heb ik ook aardig wat mensen in mijn omgeving die ermee te kampen hebben (ziekte, werkloosheid, scheidingen) dus nu ben ik weer 'bij' qua begrip.

    Like

  5. Hier ben ik het hartgrondig mee eens! Wees toch zuinig met je energie en doe er vooral leuke dingen mee. Eigenlijk vind ik het hier nogal meevallen met de 'reaguurders'. Klein percentage. Weinig tot geen ordinaire scheldpartijen, opvallend hoog niveau in verwoording van reacties!

    Like

  6. Wat is er makkelijker dan anoniem van achter een laptop op de bank andere mensen af te zeiken en oeverloze kritiek te geven zonder dat je het hele verhaal kent. Sommige reacties zijn zo ondoordacht. Mensen moeten eerst eens denken hoe een reactie overkomt, op 'papier' kan een mening nog harder overkomen dan bedoeld. En mensen die met opzet anderen denken te moeten kwetsen zijn stakkers. Tenminste dat is mijn mening.

    Ik lees graag blogs over consuminderen, geld uitgeven en vooral besparen. Omdat dit mij ook ideeën geeft om het anders en beter te doen. Soms reageer ik en dan hoop ik dat op zo'n manier te doen dat de schrijver er iets aan heeft, steun of een tip misschien waar hij of zij wat aan heeft. Als ik het totaal niet eens bent met iemand dan houd ik dat meestal voor me of probeer het zo ver verwoorden dan het niet te hard overkomt. Ik ken alleen de situatie over wat ik lees en niet het hele verhaal erachter. Dus wie ben ik om daar over te oordelen en mensen te veroordelen.

    Like

  7. Anoniem van de zijlijn je gif spuiten is oh zo makkelijk. Ik heb op mijn eigen blog ook al meerdere keren mijn ergernis uitgesproken over het feit dat mensen met (veel) meer geld dan gemiddeld vaak zo worden afgezeken. Die schijnen bij voorbaat al niet te deugen. Echt belachelijk vind ik dat! Ik zal mij daar altijd tegen blijven verzetten. Jammer dat zo'n interessante, leerzame en mooie rubriek zo onderuit wordt geschoffeld door een stel azijnpissers. Kan mij goed voorstellen dat je gaat modereren. Doe ik al sinds ik bij word press zit. Zou niet meer anders willen.

    Like

  8. Het schijnt zo te zijn dat sommige mensen erop kicken om hele gemene dingen te schrijven op internet. En op die manier een rel te veroorzaken. Ik probeer altijd over dat soort giftige commentaren heen te lezen, want ik wordt er gewoon een beetje naar van. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik geen inspiratie kreeg van het aflosverhaal van die mevrouw die 4000 euro per maand binnen kreeg (samen met haar man). Zelf zou ik veel liever het verhaal lezen van bijvoorbeeld een bijstandsmoeder die van 900 euro rond komt, omdat ik zelf ook zoiets verdien. En dan klinkt 4000 euro als een ver van mijn bed show. Maar ik las dat vele andere wel inspiratie hadden gevonden, dus ach, je kan het niet altijd iedereen naar de zin maken :))

    Like

  9. @E, dat lijkt een oplossing, maar dat hoeft het niet te zijn. Er zijn helaas ook mensen die dan doodleuk de nickname van iemand anders gaan gebruiken ter ondertekening. Waarmee ze die ander (natuurlijk afhankelijk van de inhoud van die reactie) in diskrediet brengen. Strikt genomen is dat geen misdrijf, want geen identiteitsdiefstal. Een nickname is geen echte identiteit (tenzij je een bekend columnist bent). Maar het voelt wel heel vervelend als iemand jouw nickname gebruikt. Tja, internet heeft ons veel gebracht, maar helaas zitten daartussen ook problemen als deze.

    Like

  10. 't Kost je nog een verhuizing, maar bij wordpress is het bannen van die losers echt een stuk makkelijker. Bovendien is het inderdaad maar een enkeling. En voor de vriendelijke anonieme reageerders: waarom onderteken je niet gewoon met Henk of Piet of een of de initialen van je schoonmoeder? Daar word je echt niet aan herkend, bovendien herkent google je toch wel aan je ip-adres. Maar goed, jammer joh, het kost weer zo veel energie op die manier. Wanneer mag je dan wel wat schrijven? Als je een ploeterende ZZP-er bent die met 60 uur werken in de week net op bijstandniveau terecht komt ofzo? Gedoe allemaal. Jouw blog laat juist zien dat je niet veel geld hoeft te hebben om rijk te zijn en dat je ook met veel geld vreselijk veel zorgen kan hebben. En wat je daaraan kan doen. Dus ga zo door en kick some anonieme ass!

    Like

  11. Ik ben het helemaal met je eens, ik zei het in een van de eerste de portemonnee van al nadat e rook ook direct vinnig werd gereageerd: het gaat erom wat komt erin, wat gaat eruit, waaraan, waarvoor, de motivatie erbij, dat is leuk!
    En natuurlijk dacht ik met net onder modaal ook gisteren: heerlijk als je niet elke 10 eurocent om hoeft te draaien, maar jeee van afgunst wordt je alleen maar zuur. Iedereen heeft zijn eigen ( financiële ) levensverhaal ik vind het juist leuk om heel diverse inkomens te zien.
    He bah, het komt toch regelmatig voor hoor dat je deze zuur pruimen de les moet lezen en jou geheel reële grenzen aan moet geven.

    Ik reageer al wel eens openbaar, maar meestal anoniem als Johanna en jij weet wie ik ben en waarom ik dit doe 🙂

    Goed weekend lieve Martine, ik vind het een geweldige rubriek!

    Like

  12. Christel, ik zie je punt. Puur cijfermatig ís het ook makkelijker rond te komen als inkomsten hoog zijn, want dan “mogen” uitgaven ook hoog zijn voor het direct problemen oplevert. Kosten laag genoeg houden lijkt dan ook makkelijker voor iemand met veel inkomsten. Maar (helaas?) gaat het bij rondkomen om meer dan rekenvaardigheid. Dus ik geloof best dat mensen met hogere inkomens hier ook hun best voor moeten doen om niet mee te gaan met hun peergroup en alsnog in de rode cijfers te belanden. Maar persoonlijk kan ik me er ook minder in verplaatsen ja… minder concrete handvatten om zelf nog eens goed naar je financieën te kijken, minder kansen om zelf nog wat “winst” te boeken. Ook snap ik het gevoel wel van die “azijnzeikers”. Vooral als je zelf keihard je best doet om je inkomen te verbeteren omdat/en je niet meer weet waar je nu toch weer in moet snijden om rond te (blijven) komen. Dat geeft een gevoel van machteloosheid en kan normaalgesproken lieve, redelijke mensen ineens willekeurig van zich af laten happen richting mensen met meer “geluk” op dat vlak. Gelukkig weet ik zelf die reactie meestal wel te bedwingen en te relativeren 🙂

    Like

  13. ik reageer ook altijd anoniem met zonnig&zuinig als afzender. Want ik heb ooit ook een blog over consuminderen gehad, maar vond het teveel gedoe om er telkens stukjes over te schrijven en ik ben mn e-mailadres en wachtwoord vergeten, daarom doe ik het maar zo. Net als hier ook al genoemd is..ik heb ook geen zin in een google-account, want ik heb het idee dat dat tegenwoordig overal aan vastgekoppeld wordt. Dan maar zo reageren denk ik dan :)….trouwens ik zou ook niet vooraf gaan modereren, wat een gedoe, je kunt altijd nog later als je ziet dat een reactie wel heel erg negatief en aanvallend is om het geruisloos te verwijderen.
    Ik vind het stukje de portemonnee ook erg leuk, interessant om te lezen.

    Like

  14. Gisteravond heb ik wat afleveringen teruggekeken van Geld Maakt Gelukkig en ik moest aan deze blog denken. Want veel mensen hadden voorheen een luxe leven maar niet gespaard/ geen overzicht in combinatie met veel pech, en hierdoor alsnog dik in de schulden.

    Like

  15. Vandaag weer even bijgelezen. Ik begrijp dat je ervoor kiest om te modereren, hoewel ik denk dat dat ook wel veel energie gaat kosten. Ik vind de tip om treiterige reakties gewoon te verwijderen ook niet verkeerd.
    Ik lees je blog graag en vind de nieuwe rubriek erg leerzaam. Ik vind het vervelend om als anoniem te reageren en heb geen account.
    Ik reageer daarom bijna nooit en als ik dat doe onderteken ik met mijn naam. Tot nu toe reageerde ik dan als anoniem, maar uit uit de reaktie van e. begrijp ik dat ik ook met mijn naam kan reageren.

    Like

Zeg het maar!

