Wijs op woensdag: Blogfamilie

Vorig jaar zomer vierde ik mijn miljoenste pageview met een give away. Ik nodigde mensen uit om mij te vertellen waarom juist zij die give away zouden moeten winnen. Een van de lezers die  graag het weg te geven boek wilde winnen, was Schrijfster in de Dop. In een grappig betoog vertelde ze – waarom zij met haar uitstelgedrag – het weg te geven boek nodig had. Om haar uitstelgedrag niet te belonen, won ze niet. Ik vond dat ze maar gewoon moest gaan schrijven, want dat is wat ze wil.  Sindsdien werd ik wel steeds nieuwsgieriger naar de vrouw die zulke rake en vaak grappige reacties achterliet.

Op mijn uitnodiging vaste gastblogger te worden ging zij in en op 17 augustus verscheen het eerste artikel onder de naam Pennie Wijs. Met de serie Wijs op Woensdag levert Pennie een vaste tweewekelijkse bijdrage aan dit blog die ik zeer waardeer en aan de vele reacties te lezen, sta ik daar niet alleen in.

Ik heb slecht nieuws en goed nieuws. Onlangs heeft Pennie aangegeven te willen stoppen met haar vaste bijdrage. Ze wil zich gaan concentreren op andere zaken en heeft meer tijd en rust nodig om dit te kunnen doen. Nu het goede nieuws: gelukkig heeft ze wel aangegeven om – als ze inspiratie voelt omhoog borrelen – wel nog af en toe iets voor Min of Meer te willen schrijven, alleen niet meer met de vaste regelmaat die we van haar gewend zijn. Voorlopig is hier dan de laatste – maar hopelijk niet de allerlaatste – Wijs op Woensdag:

~

Via Minofmeermin – voorheenSpaarcentje – heb ik een complete blogfamilie leren kennen. Op een vreemde manier voel ik me verbonden met al deze mensen, die ik nooit heb ontmoet. Als ik ’s morgens achter de computer schuif, wil ik eerst weten of X al met de hond is weggeweest en daarna controleer ik of er nieuwe ontwikkelingen zijn met de boze buurman van Y en de emigratieplannen van Z. Het lijkt misschien op ordinair achter de voordeur gluren, maar dat zie ik anders. Ik rubriceer het onder ‘blikverruiming’ en dat is voor mij serieus werk. Die blogs geven niet alleen een tijdsbeeld, maar zijn ook een mooi middel om kennis te maken met levensstijlen die je totaal vreemd zijn.

Degene die me daarbij het meest fascineert is de absolute heldin van de hele blogfamilie: Teunie. Teunie heeft tien (10!) kinderen. Daarvan alleen zou ik al knotsknettergek worden, maar Teunie niet. Integendeel. Met vaste hand bestiert zij haar gezin. Ze blaakt van energie. Om een uurtje of half zes staat ze op om lekker te gaan wassen en strijken, voordat ze de hele club van ontbijt voorziet. Dan volgt steevast een dag waarin werkelijk ieder uur vol gestampt zit met nuttige activiteiten. Als ik nog rustig op één oor lig, heeft Teunie met een beetje geluk al een paar sokken gebreid, drie pannenlappen gehaakt, vijf kilo piepers gejast, zes broden gebakken (en enige appeltaarten, want de oven was tóch warm), de moestuin gewied, het bijenvolk verschoond en haar spinnewiel opgestart.

Vooral de liever lui-dan-moeien zoals ik, kunnen bij lezing van Teunies dagindeling makkelijk overvallen worden door een minderwaardigheidscomplex. De talenten zijn ongelijk verdeeld in deze wereld, dat is wel duidelijk. Zelf lijkt ze het allemaal niet zo bijzonder te vinden. Neem alleen al de titel van haar blog: ‘Eenvoudig Leven’. Die getuigt op zijn minst van een flinke dosis onderkoelde humor. Lieve Teunie, als dit eenvoudig leven is, wat is dan jouw voorstelling van een gecompliceerd leven?

Zo heb ik nog wel honderd vragen die ik haar zou willen stellen. Zou ze te verleiden zijn tot een interview? Dat zou voor mij een grote eer zijn. Om niet teveel beslag op haar tijd te leggen zou ik natuurlijk bereid zijn die honderd vragen terug te brengen tot tien. Die fietst zo’n vrouw toch met gemak even tussen de appeltaarten door? Maar het gerucht gaat dat zelfs Sylvia Witteman een blauwtje bij haar heeft gelopen. Dus dan kan ik het helemaal wel schudden.

Vind je het ook zo interessant om bij een ander achter de voordeur te kijken?

30 gedachtes over “Wijs op woensdag: Blogfamilie

  1. Ik ken het gevoel.
    De oververmoeidheud, randje burn out heeft mijn sociale leven in het echt tot werkelijk nul laten dalen. En zo bijzonder was het al niet.
    En als ik dan die leuke blogs lees, weet ik dat ik niet alleen ben.in mijn gevoel en dat het echt goedkomt. Dat er mensen zijn die doen wat ik niet durf. Maar ik vind het prachtig.
    En teunie vind ik echt fascinerend. Ik krijg het niet eens voor elkaar om fatsoenlijk brood uit mijn mini oven te krijgen, dus de hoeveelheid die zij bakt vind ik echt knap.

    Like

  2. Ik vind het leuk en interessant om te lezen hoe andere mensen hun leven in elkaar zit, welke werkindeling ze hebben, op welke manier zij hun financiën beheren, op welke manier zij besparen of net niet besparen, hoe zij omgaan met problemen,….

    Ik vind het kijken achter de voordeur van een ander totaal niet voyeuristisch maar het leert me andere werkwijzen, andere visies over meerdere zaken en soms pik ik uit al die verhalen wel interessante tips waar wij, als gezin, ook iets aan hebben. Het lezen van die verhalen verruimt als het ware de eigen visie.

    Stiekem bewonder ik sommige mensen (o.a. Teunie) hoe zij erin slagen om hun leven in te richten en hun huishouden draaiende te houden ondanks het grote aantal kinderen. Chapeau, ik zou het niet kunnen….. Andere mensen die een chronische aandoening hebben en desondanks de moed niet laten zakken en toch optimistisch in het leven staan. Zo zijn er tal van voorbeelden.

    Ik besef nu nog veel meer of voordien in welke luxepositie mijn man en ik zitten : we hebben geen schulden (huis is afbetaald), we hebben door heel zuinig te leven een aardige buffer voor noodgevallen opgebouwd, We zijn, tot nu toe, alletwee gezond en vooral we hebben elkaar…

    Like

  3. Vooral dat meeleven met anderen heb ik ook. Hoewel ik besef,door een blog maar een klein deel van de mens daarachter te leren kennen.Misschien gewoon proberen bij Teunie? Veel plezier met je andere aktiviteiten

    Like

  4. Ja zeker interessant! Maar er zijn nog meer Teunies hoor! Alleen hebben die geen tijd voor een blog;) Hierbij hulde aan alle moeders van grote gezinnen die hun tijd ook echt besteden aan hun kinderen en gezin! Alleen moet dat nog in Den Haag doordringen dat dat beloont moet worden!

    Like

  5. OW Pennie, wat zou dat leuk zijn, een interview van jou met Teunie.
    Ik houd van blogs dei goed geschreve zijn, en dan komt de inhoud wel. En schrijftalent, spelling- en grammaticale foutloosheid in combinatie met eenvoudig leven, emigratieplannen, en bespaarlust zijn gewoon een cadeautje, vind ik. Heerlijk! Benieuwd of we binnenkort achter jouw voordeurtje kunnen loeren?

    Like

  6. Ik lees teunie meestal als motivatie om dat ene klusje in het huishouden te gaan doen waar ik niet zo'n zin in heb… Als ik dan lees wat voor werk zij dagelijks verzet kan ik toch niet achterblijven met mijn kleine opdrachtje?

    Like

  7. Wat jammer Pennie dat je gaat stoppen hier. Ik genoot elke woensdag heel erg van je bijdrage. Je hebt een gevoel voor humor wat me erg aanspreekt en me steeds doet grinniken tijdens het lezen :-).
    Veel succes met je andere activiteiten.

    Wat betreft de “blogfamilie”…Ik merk dat ik dat ook een beetje heb. Als ik ben opgestaan kijk ik altijd direct even op dit blog en de gelinkte blogs rechts op deze pagina. Je bent toch benieuwd wat er allemaal weer is gebeurd :D.

    Wat betreft het blog van Teunie: eerlijk gezegd heb ik soms moeite het te geloven. Ik heb er voor gekozen dat toch maar te doen omdat ze een type vrouw is wat je bijna niet van leugens kan verdenken, maar de activiteiten die ze allemaal beschrijft zijn volgens mij niet vol te houden voor een normaal mens…….Er zitten toch echt maar 24 uur in een dag.

    Pennie: heel erg bedankt voor het leesplezier wat je me hebt bezorgd!

    Groet Wilma

    Like

  8. Ook ik ben een groot bewonderaar van Teunie. Dat interview zit er niet in denk ik. Op haar weblog staat:
    Media: voorlopig werken we niet meer mee aan interviews en/of reportages. Het kost teveel tijd en energie.
    Een paar jaar geleden deed ze dit nog wel. Van een kerkgenote, meen ik, kreeg ze commentaar dat ze te weinig tijd aan haar gezin besteedde… Sindsdien kun je niet meer reageren op haar berichtjes en is ze gestopt met interviews enz.

    Like

  9. Teunie werd aan het begin van haar blogleven vaak gevraagd voor interviews, omdat veel mensen gefascineerd zijn hoe ze al die “eenvoudige” dingen doet (en dan idd met 10-10! – kinderen erbij). Dat bleek veel tijd te kosten, en die tijd wil ze aan haar eigen keuzes en haar gezin wijden. Dus ze doet geen interviews etc meer. Wijze keuze. Zo houd je je leven ook eenvoudig. (qua afhankelijkheden van anderen en machines dan)
    Als Teunie een interview zou doen, zou dat eerder met iemand als Pennie zijn, of iemand van Genoeg, omdat ze daar de eerste laag vragen niet krijgt; die doelgroep heeft zelf al keuzes richting consuminderen en eenvoudig(er) leven gemaakt en over nagedacht. Dan gaat het over een laag dieper. Een interviewer moet ook goed weten wat hij/zij duidelijk wil maken of krijgen via het interview .Is het alleen voor de luek, of onderzoekt de interviewer iets? Zijn er vragen of thema's die je wilt doorspitten. Voor Teunie zou een intrigerend thema misschien een reden zijn om mee te doen.
    Maar voor Teunie is het leven maar heel gedeeltelijk over eenvoudig leven. Voor haar is dat (geloof ik) secundair aan haar christen zijn. Dat gaat boven alles. En vandaaruit kiest ze ook voor een bepaalde rol van de vrouw, een bepaalde rol als moeder, een bepaalde hoeveelheid werk in het leven, etc. Als je daar niet bij aan (kunt) sluiten), is dat voor haar nog veel hinderlijker dan wat hier bovenstaat. En ze kiest heel bewust haar leven, op een keurige manier, dat respecteert iedereen ook nu precies aan haar.

    Maak een interessant onderwerp of vraag, sluit aan bij wat voor Teunie belangrijk is, en misschien lukt het. Want Sylvia Witteman wil Teunie alleen voor de kijkcijfers, en jij gaat voor inhoud. En jij doet het ook niet om Sylvia Witteman te verslaan, maar om zelf en je lezers een stap verder te brengen. Wie weet? Sterkte!

    Like

  10. haha fantastisch Pennie, ik ken bijna iedereen die jij noemt 🙂
    Ik moest zo lachen om wat je schrijft over Teunie, ze is nogal inspirerend, wat een energie inderdaad en je schrijft het precies zo op zoals ik het ook zie. Ik heb een tijdje geprobeerd om ook zo vroeg als haar op te staan en dan wat meer in het hh te doen, wij hebben 3 kinderen.. maar ik was gesloopt na een tijdje. 🙂 Respect voor haar!

    Like

  11. Absoluut herkenbaar, Plus en Min! Als ik weer eens geen zin heb en te lang op de computer blijf hangen kijk ik ook wel eens bij Teunie voor de broodnodige inspiratie 😉

    Like

  12. Ik vind het leuk om bij mensen mee te lezen, vooral omdat ze me daarvoor uitnodigen. Door openbaar te bloggen gooien ze de voordeur open en kan ik zonder schaamte meekijken in hun leven.

    Een aanvulling op Teunies werklust: ze hebben geen tv!
    Elke dag een uur tv kijken (journaal + 1 serie) kost je 10 werkweken per jaar! 1 uur x 365 dagen = 365 uur; een gemiddelde voltijd werkweek is 36 uur.

    Siebrie

    Like

  13. Lieve Pennie, wat ga ik je bijdrage missen! Sinds je als vaste gastblogger begon, voelde het goed voor mij. Het was namelijk best spannend om elke 2 weken een 'vreemdeling' een vaste plek te geven. Maar op de één of andere manier was je bijdrage vanzelfsprekend hier. Wijs op Woensdag klopte helemaal met Spaarcentje/Min of Meer. Ik heb genoten van je artikelen, heel vaak gelachen om je toon en humor en ook zette je me vaak aan het denken door je opmerkingen, die altijd net even anders zijn. Ook heb je me enorm ontlast door tijdens mijn blogpauze bereid te zijn geweest om wekelijks te schrijven.

    Je weet dat je nu geen excuses meer hebt voor uitstelgedrag. Dus: aan het werk jij! Ik gun je een mooie tijd vol schrijfinspiratie!

    Like

  14. Voor ons lezers, is het jammer Pennie, dat je stopt met je tweewekelijkse blog maar zo te lezen heb je voor jezelf de kracht gevonden om andere stappen te maken. Heel veel succes daarmee 🙂 Groetjes, Marianne

    Like

  15. Ik heb de stukjes van Pennie Wijs heel graag gelezen. Vooral om de eigenwijze kijk op de dingen. De blogs van Teunie lees ik ook graag. Jammer dat je niet meer op haar blog kunt reageren.
    Mijn absolute favoriet is het blog van Valhalla. Ik moet altijd zo lachen om haar hilarische manier van schrijven en wat ze nu allemaal mee maakt met haar emigratieplannen.
    Maar ik lees heel veel blogs graag en ik geef graag commentaar. Makkelijker dan een eigen blog ;-D

    Groetjes, VeggieMo

    Like

  16. Ik kom Teunie een paar keer week tegen. Ze woont een paar straten verderop zeg maar. Net kwam ik haar nog tegen ik dacht nog ' zal ik het vragen voor Pennie'? Heb ook wel respect voor haar.

    Like

  17. Jammer dat je stopt, ik las de tweewekelijkse blogjes ook altijd graag!

    En dat van die blogfamilie herken ik zeker. Het zijn toch altijd bepaalde blogs waar ik terug blijf komen; deze, inderdaad die van Teunie en Valhalla 😉 en op een gegeven moment voelt het of je de mensen een beetje kent. Natuurlijk niet helemaal, maar toch, je kan niet jaren een blog volgen zonder dat gevoel van (her)kennen.

    Like

  18. Je leuke eigenwijze schrijfstijl zal ik zeker missen Pennie. Ik wens je alle goeds toe en bedankt voor je leuke bijdragen 🙂

    Die blogfamilie begrijp ik goed. Ik kan ook ontzettend meeleven met de mensen achter de blogs. Het uitwisselen van ervaringen en het van elkaar leren vind ik er zelf heel fijn aan.

    Like

  19. Dank jullie wel voor alle aardige reacties. Het was me een eer om een jaar lang te gast te zijn op zo'n veelgelezen blog! Maar laten we geen afscheid nemen, jullie horen zo nu en dan vast nog wel van mij.

    Fijne zomer gewenst allemaal.

    Like

  20. Ik vind het ontzettend jammer dat je niet meer met regelmaat gaat schrijven, Ik heb genoten van jouw stukjes. Bedankt en succes met alles wat je gaat doen.

    Like

Zeg het maar!

