Op zoek naar een mooie vakantieplek in het land van de vulkanen?

Een onderbreking van de vakantiestilte op dit blog voor een belangrijk onderwerp: vakantie!

Wie hier langer leest weet dat wij graag op vakantie gaan. De redenen dat wij ooit begonnen met consuminderen is dat wij door terugval in inkomsten op een rij hebben gezet wat wij belangrijk vinden in het leven. Niet meer ondoordacht geld uitgeven om de belangrijke en noodzakelijke uitgaven door te laten gaan. Dus bespaarden we op een heleboel. In het begin vooral om überhaupt de hypotheek te kunnen betalen. Maar toen er later meer ruimte kwam (door het zuinige leven), ook om de hypotheek af te lossen, goed kwalitatief voedsel te kunnen kopen en op vakantie te kunnen gaan. Hoewel de staycation helemaal in is, en veel mensen schrijven dat vakantie veel geld kost (mee eens) en je beter andere zaken kunt doen met je geld en ze gillend van de pret in hun achtertuin zitten, ligt dat voor ons anders. Het is natuurlijk een luxe uitgave maar wel één die we hopelijk kunnen blijven doen. Zouden we thuis blijven, dan zou M. die tijd gebruiken om te klussen en zou eigenlijk alles gewoon doorlopen. Hoewel ik het weggaan zelf altijd weer verschrikkelijk vind (inpakstress en veel geregel), kom ik op vakantie echt tot rust. Het feit dat er geen bekenden in de buurt zijn, de telefoon niet gaat en we als gezin ook echt zo veel meer tijd met elkaar doorbrengen, betekent veel voor mij. Daarnaast is het in een andere omgeving zijn ook heerlijk. Ook in mijn slechtste tijd van bankhangen en platliggen vond ik dat. Het ligt (letterlijk) voor mij écht anders,  in een andere tuin, met andere vogels en een ander uitzicht.

Drie jaar achter elkaar gingen wij naar dezelfde plek op vakantie in de Puy de Dôme. De reden? Zelden zo’n mooie plek in de natuur in combinatie met een fantastische gite gezien. Alles klopt. Wij kenden de Auvergne al een beetje van een vorige vakantie. Maar waar het landschap in de Allier – waar we toen waren – wat vlakker is, is het in het departement van de Puy de Dôme heuvelachtig tot bergachtig. het wordt ook wel het Massif Central genoemd. Een geweldig fascinerend landschap met vulkanen, meren, kastelen, rust, mooie wandelingen o.a. zo vanuit het huisje te maken, een paar mooie steden en de mogelijkheid tot kanovaren op de rivier de Sioule.

Het vakantiehuisje dat wij in deze jaren huurden, is van een Nederlands stel dat sinds 2007 permanent op deze plek woont. De gite staat naast hun woonhuis, maar het verhuurdeel is volledig afgescheiden met een eigen stuk tuin en een grote heg zodat er veel privacy is. De gite zelf is schitterend en met veel liefde en oog voor detail opgeknapt en heel comfortabel ingericht tot en met hangmat aan toe, die door S. meteen in beslag genomen werd. Verder zijn er een wasmachine, een zeer uitgebreid ingerichte keuken met oven en vaatwasser, houtkachel, TV, dvd/radio, spelletjes, wifi…

Ook na drie jaar zijn we nog steeds niet uitgekeken. Er is altijd wel weer wat te zien, te wandelen, te bekijken. Jullie lezen het, ik ben heel enthousiast. Dus: ben je op zoek naar een mooie rustige gelegen vakantieplek? Bekijk dan eens de informatie over de gite. Misschien is dit ook een mooie plek voor jou! Natuurlijk is dit een schaamteloos promotiepraatje, maar het komt recht uit mijn hart en ik doe dit op eigen initiatief, zonder vergoeding.

Meer informatie:  Gites.nl (met o.a. het aangepaste tarief voor volgende week) of de site van de eigenaars zelf: Domaine le Cluzel

18 gedachtes over “Op zoek naar een mooie vakantieplek in het land van de vulkanen?

  1. Hoewel veel.mensen het niet met me eens zullen zijn, vind ik vakantie ook echt iets belangrijks.
    Hier is het huis nog altijd een chaos en op vakantie is er niet meer dan strikt noodzakelijk en wat je meeneemt. En tv waarvan kindlief niks verstaat, dus al per definitie voor hem geen optie is. Tijd voor lezen, genieten van de rust, zonder constante strijd om speelgoed/eten/tv kijken /wie waar gaat zitten /niet willen slapen.

    Like

  2. Mooi plekje hoor! Als ik niet al net een vakantie geboekt had, had ik het zeker overwogen. En hoewel ik echt wel gillend van plezier in m'n achtertuin kan zitten, is vakantie toch anders. Dat is toch (voor mij dan) wat rustgevender, omdat ik dan echt alles even achter me kan laten, ook de huishoudelijke dingen.

    Like

  3. Ziet er prachtig uit! Ik reis niet graag ver en als we verder gaan gaan we liever naar Engeland/Scandinavië. Maar heerlijk dat je zo hebt genoten en echt hebt kunnen genieten! Dit jaar gaan we nog even weg, lekker op een plek op de Veluwe waar we vaker komen, daar kan ik me nu al helemaal op verheugen.

    Like

  4. Nou dat zie ik volgend jaar wel zitten deze lokatie. Dit jaar in Normandie geweest ook in een prachthuis. De site staat nu bij mij favorieten. Bedankt voor deze goede tip

    Gr.Dimitra

    Like

  5. Jaaaa hoor, je kon het niet laten, ik had het al verwacht haha.

    Mooie plek. Zelf ga ik het liefst naar de Franse kust. Ik hou erg van de levendigheid die je aan de kust altijd kunt vinden. Wijds uitzicht, krijsende meeuwen…..heerlijk.

    Groet Wilma

    Like

  6. In Bretagne zijn we zelf in Saint Malo geweest. Erg mooi door de omwalling en het verschil in eb en vloed. De historische binnenstad is erg leuk. In de buurt is Dinard zeer de moeite waard en de rotssculpturen “Chemin des Rochers Sculptés”.(even googelen)
    Verder zijn we zelf nog niet geweest in Bretagne.
    In Normandië: Honfleur, Deauville, Trouville, erg leuk allemaal. Ook Granville is mooi. Verborgen in de duinen vind je de “Tuinen van Dior”. Prachtige tuin met het huis waar Dior zijn jeugd doorbracht.

    Noordelijker is Veules les Roses erg leuk. Klein maar superromantisch, met het kleinste riviertje van Frankrijk.: Les Veules. 😉
    Ben zelf nog lang niet uitgekeken in Frankrijk!

    Groet Wilma

    Like

  7. Ja Normandië ken ik goed, daar zijn we een paar keer geweest. Vandaar dat we nu even opschuiven en Bretagne willen ontdekken. Iemand toevallig tips voor een mooie verblijfplaats daar (huisje voor max 4 personen, niet te toeristisch op redelijk rustige plek maar wel vlak bij de kust)?

    Like

  8. Wij gaan In september naar Bretagne, ik zal uit kijken naar mooie plekken! Eind augustus gaan we een weekje naar de Bourgogne met onze kinderen en kleinkinderen, ik huur altijd een gite bij Gites de France, de gites zijn vaak heel betaalbaar. Trouwens wij wonen in Frankrijk in de Haute Marne ook een prachtig en erg rustig gebied, veel bos, rivieren en kanalen, wij genieten elke dag!
    Groet Adriana

    Like

  9. Bretange, echt prachtig! Wij zijn aan de noordkant geweest, in een woord prachtig.
    Wat ik ontzettend indrukwekkend vond zijn de rode granietrotsen bij Ploumanac'h en Perros Guirec.
    En je hebt er heerlijke boekweitgalettes. Oh, ik krijg heimwee.
    Groet, Joanne

    Like

  10. We hebben een camper mogen lenen van een vriendin. Het is zelf omgebouwde bus en niet van een recent jaargetijde. Dus ik heb ons maar stevig verzekerd voor het geval dat we onderweg stranden. Want we rijden helemaal naar Italië. Tenminste… dat is de bedoeling. Budgetair gezien is een camper natuurlijk fantastisch. Je hebt een soort van huisje bij je dat van alle gemakken voorzien is. Eten kun je zelf koken. Eigenlijk kosten alleen de brandstof en de tolwegen geld. We vertrekken vandaag en ik hoop eindelijk Rome en Napels te zien.

    Like

Zeg het maar!

