Geldgedrag op vakantie

Op vakantie gaan nodigt uit tot het laten vieren van de teugels. En wie dat doet, kan ook al snel de neiging hebben dan maar met geld te gaan smijten, of je dat nu hebt of niet. Vroeger kon ik dat heel goed. Zodra de ontspanning intrad, werd het deel van mijn brein dat optelt en aftrekt een onbereikbare plek en veranderde de pinautomaat in ‘iets waar geld uitkomt dat niet van onze rekening afgaat’.

Tja. Grappig genoeg was ik nog nooit zo snel ontspannen als de afgelopen vakantie. Maar ik gaf niet zomaar meer geld uit. Het voordeel van vaker naar dezelfde plek gaan is dat je niet meer zoveel ‘moet’ van jezelf. Ik had vaak genoeg aan het uitzicht vanaf het terras en de stilte. Die stilte is echt één van de redenen dat ik zo graag in de Auvergne kom. Weinig toerisme en een oorverdovende stilte. Hoe anders als we in onze eigen tuin zitten waar ik de hele dag buurman aan de ene kant hard hoor praten (hij is doof) en buurvrouw aan de andere kant hoor kletsen aan de telefoon (blijkbaar veel te vertellen).

Ook deze vakantie maakten we een geldbudget. Vreemd genoeg kostte het weinig moeite om ons er aan te houden. Waar we ons andere vakanties nogal eens te buiten gingen aan lekkers bij de bakker, stak paleo eten daar nu een stokje voor. Ook al ben ik de enige ‘jager-verzamelaar’ in dit gezin, de anderen krijgen wel een flink tik van de molen met mijn eetgedrag. En dus eten zij ook stukken matiger. Af en toe een paleoproof taart bakken, bevredigde ook hun trek in zoet.

Ik had alle budgetten zoals boodschappen, uitjes en uit eten op reisdagen best ruim genomen (rekening gehouden met prijsstijgingen) maar het meeste viel eigenlijk reuze mee. Zeker ook omdat we halverwege de vakantie besloten de hotelovernachting voor de terugreis te schrappen. We wilden kijken of het in één keer te rijden was en zo het voordeel hebben van iets eerder thuiskomen. Dat lukte en het in één keer rijden viel ons mee.

We deden wel wat onverwachte uitgaven. M. had een paar maanden geleden zijn oude gympen weg gegooid maar bedacht zich later pas dat hij die altijd bij het kanovaren gebruikte en ontdekte dat de sandalen die hij nu gebruikte helemaal niet prettig waren. Het kanovaren met sandalen leverde twee gekneusde en bloedende tenen op, dus kocht hij een paar andere goedkope gympen. En ik vond in de supermarkt silicone bakvormen, die daar goedkoper zijn dan hier. Maar al met al gaven we minder uit dan gebudgetteerd. Dat is ook wel eens leuk om mee te maken. De afgelopen jaren was het een gepuzzel om uit te komen en zat ik net op of onder budget. Nu gaven we echt veel minder uit dan verwacht.

Hoe ben jij de zomer doorgekomen? Geef jij makkelijker uit als je op stap bent?

23 gedachtes over “Geldgedrag op vakantie

1. hoi dit jaar hebben we vakantie gevierd in het huis van mijn zus, zij was op vakantie en wij zorgden voor haar dieren.
    zij woont in een totaal andere omgeving en dat was erg leuk, zo konden we dingen in de omgeving doen wat wij normaalgesproken niet zo vaak doen tijdens een bezoek aan haar. de kinderen vonden het fantastisch! wij dus ook 🙂
    Overigens hebben we er bewust voor gekozen zo veel mogelijk gratis activiteiten te doen, ik bedoel.. wat maakt het een kleuter uit waar hij speelt: Bij een gratis kinderboerderij of een duur pretpark. Ik denk dat de inzet van jou als ouder ook telt. we namen zelf ons eten mee.
    Nee bij ons zijn de remmen totaal niet losgegaan, we waren evenveel kwijt als normaalgesproken.

2. Ik ben bang dat dat bij mij inderdaad het geval is… 😦

Ik raak altijd psychisch een beetje ontregelt als ik op vakantie ben. Ik voel me eerst een paar dagen ontheemd in een vreemd huis en bed. De keuken is anders, soms is het kooktoestel pet (althans, ik kan er dan niet mee omgaan, bv. omdat het keramische kookplaten zijn i.p.v. het gas waaraan ik gewend ben) en heb dus snel de neiging over te stappen op gemaksvoedsel, wat me dan ook weer een slecht gevoel geeft.
    De bakker is ook erg verleidelijk en wordt dan ook vaker bezocht dan thuis.

Wat je beschrijft van “het moeten” van dingen (van jezelf) herken ik heel erg. Als we ergens een week zijn wil ik ook echt alles zien wat de moeite waard is in de omgeving. Wat dan weer tot gevolg heeft dat ik bekaf ben als we terugkomen. Niet echt de bedoeling van vakantie hè?…… (mijn man wordt dan weer bekaf van mij 🙂 )
    Ik heb nog geen methode gevonden om hier wat relaxter mee om te gaan.
    Ik geloof dat ik eigenlijk stiekem ook gewoon heimwee heb, maar dat onderdruk ik zoveel mogelijk.

Groet Wilma

3. Ik ga nog op vakantie, maar meestal laat ik de teugels dan wel wat meer vieren. Niet dat ik het over de balk smijt, maar ik wil niet dingen niet doen en vervolgens met spijt thuiskomen. Dus als er een bijzondere ervaring is die ik op kan doen en die ik graag op wil doen, dan doe ik het ook gewoon, voor hetzelfde geld krijg ik niet weer de kans. Andere dingen kosten vaak weer minder. Zo ga ik het liefst naar wat warmere bestemmingen. Als het warm is, voel ik me over het algemeen een stuk beter en heb ik veel minder trek, dus eet ik veel gezonder en meestal ook minder. Ook overnachten hoeft van mij niet op dure plekken, een keer is dat best leuk, maar het is geen moeten. Tot slot ben ik ook totaal niet van de souvenirs, meestal koop ik wel dingen op vakantie, maar dat zijn dan eerder nuttige dingen, waar ik na de vakantie ook veel plezier van heb, denk bijvoorbeeld aan kleding. Meestal zorg ik dat ik een pot heb voor vakantie, waar ik over het algemeen ook prima mee uitkom, zonder dat ik voor mezelf het idee heb dat ik op moet letten.

4. Ja wij geven makkelijk uit in de vakantie maar blijven toch binnen ons budget. Dit jaar zelfs eronder omdat er een ontbijt bij ons appartement hoorde. Wij gaan al jaren naar Griekenland en daar reken ik EUR 100 per dag voor 4 personen inclusief uitjes en autohuur voor een dag of 3. We eten uit, ik kook het hele jaar en echt koken lukt meestal niet op de twee gammele pitjes die we daar in de regel hebben. Ik leg iedere maand geld weg voor de vakantie en met het geld erbij dat ik normaal voor de boodschappen uitgeef, blijft het spaargeld waar het was. Dubbel mazzel is dat we van mijn ouders altijd een centje krijgen. Dit jaar ligt er nog EUR 250,00 in het mapje over.
    Ilse.

5. Wij hebben ter plekke veel minder uitgegeven dan verwacht, de vakantie op zich was duur maar al betaald. Voor de beide weken hadden we een bedrag in het hoofd waar we niet eens in de buurt kwamen, was natuurlijk ook omdat ik geen idee had van de prijzen in Amerika!
    groet

6. Als we op vakantie zijn.leg ik me geen beperkingen op. Het vreemde is,dat misschien wel daardoor er niet extra veel wordt uitgegeven. Dit jaar kon mijn man slecht wandelen en zijn we vaker op een terrasje gaan zitten. Daar heb ik geen moeite mee gehad.

7. Ik kampeer wat weekenden met vrienden. De camping kost zo'n vier a vijf euro per nacht, drinken en maaltijden doen we samen. Wie wat meer geld heeft leg wat meer in, wie wat minder heeft wat minder. Gemiddeld zitten we op vijf euro per dag aan kosten.
    Overdag het campingleven, de zon, spelletjes, wandelingen…en savonds uren praten bij kampvuur. Het hele jaar stop ik overgebleven huishoudgeld in een potje hiervoor.

Groet,Greet

8. Ik geef op vakantie wel wat meer uit aan eens een terrasje of een ijsje, maar aan andere dingen geef ik weer minder uit, dus per saldo kom ik op hetzelfde uit als thuis of soms zelfs iets minder. Moet ik wel zeggen, dat we over het algemeen in (de buurt van) Nederland blijven, dus reiskosten zijn minimaal, en de winkels zijn niet zo heel anders dan thuis.

9. Toen wij op vakantie gingen met de kinderne, maakten we een budget en daar hielden we ons aan. Dat ging goed en daar konden regelmatig een ijsje, een frietje of iets anders extra's vanaf. Nu wij niet meer op vakantie gaan, geef ik regelmatig wat extra (zak)geld aan man en een extraatje voor de kinderen (al volwassen) in de vorm van beltegoed of een dagje uit. Dit jaar zat dat er niet in en we zijn niets tekort gekomen. Wel iets vaker een extra stukje vlees voor man en wat extra aandacht voor de maaltijden (waardoor ook soms ietsje duurder) groet Esther

10. Wij gaan nooit op vakantie maar doen wel regelmatig uitstapjes bv dagje zee, dagje Ardennen…. Het enige wat we dan extra uitgeven is de kost voor de brandstof van de auto want we nemen altijd ons lunchpakket mee en gaan nooit iets op een terrasje verbruiken. We doen ook heel vaak fietstochten (met lunchpakket mee) dus dat is allemaal gratis. Als we de kleinkinderen mee hebben, kopen we voor hen meestal wel een ijsje maar niet voor onszelf. In de vakantieperiode geven wij dus niet veel meer uit of anders. Ik zou het er trouwens moeilijk mee hebben om 'ergens' iets te gaan eten en zou het zonde vinden van het uitgegeven geld. 'Dat' uitgespaarde geld gebruik ik dan liever om de kinderen te sponsoren want daar heb ik veel meer genieten van. liesbet

11. Dit jaar voor het eerst bewust een dagbudget vastgesteld voor onze vakantie bij Centerparcs. Boodschappen niet op het park gedaan (schreeuwend duur) maar bij een supermarkt enkele kilometers verderop. Het heeft prima gewerkt en van het vastgestelde budget hadden we zoveel geld overgehouden dat we ook de tank van de auto nog eens vol konden gooien van dit geld.

12. Ik werk altijd met een budget. Ik houd ook een excel sheetje bij met wat er uitgegeven wordt. We doen waar we zin in hebben en genieten van lekker gezond eten. Ik bereken het budget altijd extra ruim. Dit jaar bleef er bijna € 750 in the pocket. Ik gooi het geld overigens niet over de balk.

13. We stellen geen vakantiebudget vast, ondanks dat we tot vorig jaar thuis iedere maand een vast budget hanteerden. Nu is dat budget ons zo gewoon geworden dat we elke uitgave niet meer dagelijks verwerken. We blijven goed op koers. We laten de teugels in de vakantie wel wat vieren: een leuk uitstapje hier en daar, wat drinken op een terras, een keer uit eten bij bijv. een pannenkoekenrestaurant…. Daarvoor is het naar onze mening ook vakantie.
    Nu we dit jaar bewust voor een kampeervakantie in het oosten van ons eigen land hebben gekozen (en tsjonge, wat hadden we een geluk dat het drie weken stralend mooi weer was!) is het ons pas echt opgevallen hoe goedkoop deze vakantie was. Geen twee dagen in de auto heen (en ook weer terug), maar met ruim een uur ter plaatse. Dus: veel minder benzinekosten, geen tol en overnachtingen onderweg. Aan boodschappen waren we net iets meer kwijt dan thuis, ondanks dat we meer hebben ge-bbqt en meer lekkers hebben gegeten en gedronken. Uitjes? Die waren relatief goedkoop. Met fikse korting naar een pretpark in Duitsland, maar met name kleinschalige activiteiten, zoals een blotenvoetenpad en avonturenpad, fietsen en geocachen in de werkelijk prachtige omgeving, boerengolf, etc. En als het aan onze zoon had gelegen, bleven we op de kleinschalige camping. Hij had het er zo naar zijn zin, met zijn vriendjes!
    Al met al een heerlijke vakantie, die ruim de helft goedkoper was (ruim 65%) dan andere jaren….

14. Nee, ik niet. Ik heb een 'vakantiekasboekje' en dat gaat trouw mee. Zonder kasboek kan ik geloof ik niet meer. haha. En dit jaar zijn ook wij netjes binnen de buffer gebleven. Zelfs royaal binnen de buffer als wij niet twee keer waren gaan uit eten, maar dat is ook wel eens lekker.

15. We kunnen gelukkig alles doen wat we willen, maar onze wensen zijn niet zo duur.
    We genieten meer van een drankje uit de supermarkt, dan van een drankje op een terras.
    Wel gaan we naar een lekker warm en mooi,land, veel zien , wandelen ,een excursie, af en toe een ijsje.
    Buiten reis / verblijfskosten en maaltijden zijn we niet zoveel extra kwijt
    Ook op vakantie letten we op het geld, zo blijft het leuk.

16. Vroeger wist ik ook niet waar het geld heen ging als we op vakantie waren, maar dat wist ik ook niet thuis, dus ja daar heb ik op een gegeven moment een grens aan gezet en sinds die tijd gaat het goed. We doen buiten de huur van het huisje ook niet echt gek. Behoefte om veel te zien hebben we niet. Wandelen en fietsen kost weinig en af en toe genieten we van een lekker ijsje of broodje, maar dat hoeft niet erg duur te zijn. Afgelopen vakantie bleef ik zelfs ruim binnen budget.

17. Ik heb nooit echt een budget op vakantie. Ik vind het namelijk altijd lastig in te schatten hoeveel je waarvoor kwijt gaat zijn op vakantie, en ik wil me niet laten beperken door een budget. Wel hou ik gedurende de vakantie in de gaten hoeveel er wordt uitgegeven aan pinnen en creditcardkosten.

Wat ik wel doe is achteraf kijken wat eventueel goedkoper kon om zo te leren voor de volgende keer. Zo kwam ik erachter dat ik bij de huurauto een navigatiesysteem had gehuurd, maar dat ik veel beter de TomTom navigatie app had kunnen downloaden met het wegenpakket van het desbetreffende land. Dat was een stuk goedkoper geweest.

18. we hebben nog een week vakantie. we geven idd meer geld uit. met dat verschil dat er dit jaar ook geld is.. dat maakt dat de geldkraan open lijkt te staan… de knop moet weer om.. niet zozeer voor de spaarrekening (daar is nog niets extra's vanaf, maar dus ook niets extras bij….. ) maar wel omdat ik bang ben dat het de komende tijd zo blijft gaan. en tegelijkertijd komt de herfst eraan dus moeten de kids nieuwe schoenen, nieuwe kleren (pas 2 en 4, dochter past nog wel wat van vorig jaar, maar moet iig nog een paar truien, die past ze niet meer en zoontje is pas 2, dus vorig jaar maat 86, nu bovenkleding 92/98, broeken nog 86 gelukkig dus die past hij nog :D) en zo is er elke maand wel iets dat “moet”. en nu hebben we 2 weken samen vrij (al 1 week gehad) en doen we veel uitjes samen. nadeel is dat er ook gegeten moet worden en net als vandaag gingen we bijv naar een binnenspeeltuin, hier mag je geen eigen eten meenemen… 😦 dus moet er een dure lunch gekoch worden… best jammer, want ik eet smiddags graag brood en savonds warm, maar ja vandaag omgedraaid. vanmidag daar patatjes (krijg de kids echt niet aan t brood als ze weten dat er friet is, en tegelijkertijd is een frietje goedkoper dan een broodje gezond oid… ) en vanavond thuis brood gegeten (had niets gepland in mn weekmenu, kwam goed uit zo). en zo gaan er veel dagen voorbij met entreegeld etc. we letten wel op, maar toch gaat er best wat uit. gelukkig is het geen probleem met de spaarrekening 🙂 daar ben ik al heel blij om. dat die dus zelfs gelijk blijft, zelfs met zulke uitgaven. zo luxe hebben we het nog nooit gehad, dus genieten we ook bewust van 🙂

19. Normaal wel want hé het is vakantie. Dit jaar tegenvallers gehad waardoor vakantiepotje minimaal was. Is op zich heel goed bevallen, maar volgend jaar is een iets ruimer budget de planning. Maar die hele grote, doe maar gek – vakantiepot dat hoeft voor mij dus niet meer!

20. Ik stel nooit echt een strak vakantiebudget vast. Wel heb ik in mijn hoofd hoeveel vakantiegeld ik heb ontvangen. Ik hou wel de uitgaven per dag bij, maar probeer me in de vakantie niet te 'beperken'. Een terrasje, ijsje, uit eten gaan zijn juist de zaken die de vakantie leuk, makkelijk en relaxt maken. In mei zet ik het vakantiegeld meteen op de spaarrekening. Na afloop van de vakantie moet er geld bijgestort worden op de betaalrekening. Ik haal er nooit het voltallige vakantiegeld vanaf. Dit komt omdat we aan huizenruil doen (geen kosten voor accommodatie) en we, zoals in meerdere reacties al aangegeven, veelal wandelen tijdens de vakantie en dat doet die benenwagen helemaal gratis en voor niets (Hoewel ze van ijsjes wel harder gaan lopen 😉

21. Wij hanteren nooit een vast budget. Ik zorg ervoor dat we genoeg cash mee hebben en dat er een bedrag van de spaar wordt overgeboekt naar de lopende rekening voor onvoorzien en pechgevallen oid. Dit jaar heb ik hier niets van af moeten halen en van het cash dat we mee hadden was nog 25 euro van over, dus we zijn mooi binnen budget gebleven. Maar ieder jaar kijken we wel hoeveel we meenemen…..niet echt gepland ofzo.

Gr. Boukje

22. Hoewel iedereen het zelf moet weten hoor zou ik als kind toch echt niet willen dat mijn ouders zelf geen ijsje namen, geen terrasjes doen of uit eten gaan om ons te sponseren. Sterker nog ik moedig mijn ouders juist aan om lekker te genieten van hun geld. Ik moet er niet aan denken, knieperen om ons te sponseren.