Goedkoop eten

Laatst las ik in de krant over de opkomst van dumpvoedselwinkels. Die bieden restpartijen aan, afkomstig uit ‘gewone’ winkels. Daar kunnen we een fles cola kopen voor 80 cent en 5 kilo kipnuggets voor een bedrag waarvan je je serieus gaat afvragen hoe het kan. Deze dumpsupers springen in het gat dat de Lidl en de Aldi achterlieten, toen ze opschoven naar het middensegment door verswaren te gaan verkopen.

Het nadeel van een dumpsuper is volgens mij dat je komt voor die goedkope restpartijen en dat je en passant 30 ingevroren croissants en 10 kilo spare ribs in je kar smijt, omdat het toch in de aanbieding is. Ik vraag me af of je dan wel echt goedkoper uit bent.

In tijden van krapte ging ik altijd tegen sluitingstijd naar de markt en kwam met armen vol fruit en groente weer thuis. Zo is er ook een vast moment bij elke supermarkt dat het vlees wordt gestickerd en de prijs ineens 50 % zakt. Zo kun je goed en gezond eten voor minder geld.

Je kunt bijvoorbeeld:

  • Een eetgroep oprichten en samen met mensen gaan koken, dat drukt de prijs
  • Elke week een weekmenu maken
  • Alleen maar ongesneden groenten kopen
  • Zaken die in de aanbieding zijn inslaan, bewerken en invriezen, dat kan goed met groenten
  • Aan het eind van de dag naar de markt gaan
  • Alleen groenten van het seizoen eten
  • Vegetariër worden en meer peulvruchten gaan eten
  • Besluiten dat je alleen op dagen dat de Z in de dag is frisdrank of wijn/bier drinkt en iets lekkers bij de koffie eet (is ook nog eens veel gezonder)
  • Je abonneren op sites met goedkoop eten (bijvoorbeeld Robs budgetmenu’s)

Goedkoop en gezond eten betekent voor mij vooral vooraf plannen wat je koopt en wanneer je het eet, slim combineren van ingrediënten en het geld vooral aan basisvoedsel uitgeven, in plaats van aan snoep, frisdrank of bewerkt voedsel.

Ga jij wel eens naar een voedseldump?

23 gedachtes over “Goedkoop eten

  1. Nee. Ze zijn hier niet maar als dat wel zo was zou ik er niet heen gaan.
    Ik hecht heel erg aan gezond eten en een zak croissants is dus niet aan mij besteedt.
    Ik hanteer de volgende methode's: Ik…
    – gebruik door de week geen alcohol.(ik hou niet van limo, dus drink water en man krijgt alleen malt door de week, niet goedkoop, wel gezonder dan alcohol)
    – doe alleen in het weekend boodschappen.
    – maak geen weekmenu, maar koop 1x in de week de verse groenten van het seizoen. Die zijn het voordeligst en worden niet heel de wereld over gesleept. De kwetsbare groenten worden het eerst gegeten, daarna volgen eventueel diepvries en heel soms een potje. Ik pas dus de menu's aan, aan wat er in de kast ligt.
    – maak minstens 3 keer per week vegetarisch eten
    – eet 2x per week vis, waarvan 1x een blikje (voordelig)
    – kook praktisch alles zelf, schil aardappels, maak soep, weinig kant en klaar dus.
    – in het weekend nemen wij iets lekkers bij de koffie (of soms een kaasbroodje bij de lunch) en 's avonds een toastje, olijfjes of nootjes bij de borrel.

    Er moet ook nog wel iets te genieten zijn natuurlijk 😉
    Overigens wil ik de verwendagen tot 2 beperken, maar dat zijn niet de Z-dagen.
    Wij hebben op vrijdagavond ook zo'n “ha, lekker weekend” gevoel, dat ik deze dagen meestal op vrijdag en zaterdag vier.
    Op zondagavond gloort de werkweek alweer, dus dan gaan we weer over tot de orde van de dag.

    Groet Wilma

    Like

  2. Nee ik ken het niet. Maar we zijn deels vegetarier en dus besparen we al 10 jaar op vlees.
    Nu er kinderen zijn die vlees lusten, gaan we geleidelijk vaker vlees eten. Mijn man niet. Nepvlees slaan we groot in wanneer het in de aanbieding is. AH heeft 2x per jaar 2de gratis. Dan ligt onze vriezer vol 🙂

    Like

  3. Ik ken het ook niet. Ik ben sowieso geen koopjesjager, geen zin in en inderdaad kom je dan met van alles thuis wat je niet nodig had en ben je uiteindelijk nog duurder uit. Ik doe mijn boodschappen meestal in één supermarkt en kies daar dan weer wel mijn menu uit producten die in de aanbieding zijn. Fris en snoep wordt hier door de week nooit gebruikt, ik word er dik van en het is duur. Als een soort van beloning koop ik voor vrijdagavond wel altijd iets lekkers en voor het weekend een pak chocomel en een pak sap.

    Like

  4. Voedseldump, nee voor mij echt niet. Mijn lijf is me meer waard en ik zal mijn lijf niet als dumpplek behandelen. Ik wil graag weten wat er in mijn eten zit. Dus hier wordt best wel eens pizza gegeten maar dan wel zelfgemaakt, best wel eens een giga-hamburger op een broodje, maar ook weer zelfgemaakt.
    Wilma beschrijft goed hoe het eetpatroon er hier aan toe gaat.
    Daarnaast maak ik zelf brood, jam, limonade en weck soep en tomatenprutjes. Ik weck het omdat het dan ook buiten de vriezer goed blijft en geen stroom en dus geld kost tijdens het bewaren. Ik vind het leuk om te zien dat het wecken steeds populairder wordt!

    Groet,Greet

    Like

  5. Nee, wel tegen sluitingstijd naar de markt.
    Ik zie wel wat in de filosofie van Michael Pollan, die adviseert om alleen 'echt' voedsel te eten. In zijn boek las ik diezelfde tip om alleen te snoepen als er een Z in de dag zit. Ook adviseert hij om alleen te snacken als je bereid bent om het zelf te maken: zelf die appeltaart te bakken, zelf die kip te braden. Ik denk dat zo'n levensstijl niet alleen gezonder is, maar ook goedkoper. Want als je al die goedkope, ongezonde rommel bij elkaar optelt, is het toch een boel geld.
    In de praktijk vind ik het lastig om alleen maar 'echt' voedsel te eten. Dan is er weer iemand jarig die trakteert, dan heb ik weer geen zin om te koken en bestel toch een pizza. Maar ik pak elke keer de draad weer op, en hoop dat het ooit een tweede natuur gaat worden.

    Like

  6. Ik had nog nooit gehoord van dumpvoedingswinkels…..Vlees koop ik heel vaak met extra korting voor snelverkoop maar dat gaat hier dan niet naar -50 % maar -30%. In de supermarkt waar ik dat vlees koop, ligt er ongeveer om de 2 dagen vlees in snelverkoop bij het opengaan van de winkel. Je moet er dus vlug bij zijn, wil je snelverkoopvlees 'vinden'. Het vlees dat hier in snelverkoop gaat, is meestal nog 2 dagen verkoopbaar dus zeker niet over datum. Ik vries dat dan in als ik thuiskom. Op de verpakking duid ik dan wel extra aan dat het om snelverkoopvlees gaat.
    Ik maak nooit een weekmenu maar bepaald het dagmenu aan de hand van het vlees en de groenten die ik in huis heb. Wat het eerst op moet, wordt eerst verwerkt.

    Ik ga bijna elke dag winkelen net omdat ik dan veel meer interessante aanbiedingen 'tegenkom'. Ik doe alle boodschappen per fiets dus moet er geen benzine of diesel voor verrijden. Indien ik maar één keer per week boodschappen zou doen, zou ik vaak superaanbiedingen en afprijzingen mislopen. Het is niet omdat je vaak gaat winkelen dat je daarom meer en vaak nutteloze zaken aanschaft. Nutteloze aankopen doen komt gewoon door een tekort aan discipline.

    Ik koop en verwerk zoveel mogelijk seizoensgroenten omdat die dan goedkoper zijn. Bepaalde groenten vries ik dan ook in voor later gebruik. In de zomer eten we heel vaak groenten uit eigen tuin dus dat is nog goedkoper. We hebben al een flinke voorraad tomaten, courgetten, pompoenen, boontjes, rode biet, worteltjes, gemixte aardbeien,…. in de vriezer .

    Ik bak elk weekend 8 broden in mijn heteluchtoven : 4 broden naast elkaar op 2 baklagen. De verbruikte elektriciteit kan verdeeld worden over de 8 broden. Na afkoelen, snijd ik de broden, verpak ze per dagportie en vries ik ze in. De kruimels die ik van het snijden heb, laat ik drogen en rol ze nadien plat met de deegroller : gratis paneermeel…. De warmte die mijn oven afgeeft, verwarmt in het koudere seizoen de keuken mee en dan moet de verwarming minder optrekken. Meestal schuif ik, na het broodbakken, een andere bereiding in de oven : zelfgemaakte lasagne, ovenschotel, gebak. Zo benut ik de warmte die de oven heeft van het broodbakken optimaal.

    Gerechten die moeten gegratineerd worden, maak ik enkel in het weekend : de grill is een verwarmingselement dat veel verbruikt en dat verbruik kan ik dan evengoed plannen als er nachttarief is.

    Ik weeg de benodigde hoeveelheid groenten, vlees, vis af zodat ik zelden restjes heb. Indien er dan toch eens iets overschiet (als ik teveel klaargemaakt heb omdat ik 'eters' heb en niet goed kon inschatten hoeveel die zouden eten), wordt het 's avonds met de boterham opgegeten of wordt het de dag nadien verwerkt bij een volgend middagmaal.

    Restjes verwerken, geen voeding weggooien, op vervaldatum van producten letten, dragen er ook toe bij om goedkoop te eten.

    Like

  7. Dan zie ik mezelf er alweer dinzdag en woenzdag van maken. 😉
    Ik ken die voedseldumps eigenlijk niet. Heb er hier in de buurt nog geen ontdekt.
    Wij eten wel grotendeels vega, kopen ongesneden groenten van het seizoen. Dat soort dingen.

    Like

  8. Goedkoop eten kan ook een stuk gezonder dan met zulke winkels. Hier grappen we altijd dat we “bedorven voedsel” eten (de artikelen met 35% korting op de dag van verkoop) Als je dat direct invriest, kan het nog lange tijd mee. Verder word er hier NIETS weg gegooid en eten we dus weleens samengestelde maaltijden van restjes. Gekregen groente verwerk ik direct en komt in soep en/of vriezer. Regelmatig een vleesloze dag en een blikje vis zorgt ook voor minder kosten en toch gezond eten.groet Esther

    Like

  9. In het dorp waar de moeder van mijn vriend woont is een 'diepvrieswinkel'. Ik vond het concept moeilijk te bevatten, eigenlijk moet je het een keer gezien hebben (als een soort attractie). Het is een winkel die helemaal vol staat met vriezers en daarin ligt van alles in grote verpakkingen voor prijzen die je niet verwacht. Je weet nooit wat er te krijgen zal zijn, het zijn restpartijen en partijen in bulk gekocht waardoor de gemiddelde prijs laag kan blijven. Nadeel is wel dat je in de buurt moeten wonen want het moet natuurlijk ook snel de vriezer weer in. Heel af en toe gaan wij er kijken maar kopen doe ik er niet veel. We hadden een keer 5 kilo sperziebonen voor een euro maar om los te eten waren die niet lekker, als vulling in de pastasaus kwam het wel op. De kaasbroodjes 30 stuks voor een euro, in de oven nog af te bakken, waren een groot succes. Ook kochten wij al verschillende keren dozen met ijsjes, 30 stuks voor 0,50 euro. Onder andere van het formaat after eight maar dan iets groter een 4x zo dik, dat is dan pure chocola met mintijs erin. Die waren erg lekker en dan is het weer jammer dat er niet gesproken kan worden van een standaard assortiment. Maar er zijn ook dingen die ik daar nooit zou kopen. Vlees en vis in hoeveelheden van die omvang staan mij tegen en ook allerlei snacks die de frituur in moeten zijn niet aan mij besteed, net als de stapels pizza's en diepvriesmaaltijden. Toch vind ik het wel gewoon leuk om er even doorheen te lopen en mij te verbazen over wat er nu allemaal weer ligt, als een soort van uitje zoals in een kringloop rondstruinen ook leuk is. Zelf heb ik niet de neiging om meteen veel te willen kopen, meer dan 2 euro heb ik er nog nooit uitgegeven.

    Groetjes Lily

    Like

  10. Ik ga soms naar zo'n diepvrieswinkel toe. Maar er is vaak veel zooi hoor. Maar koop dan 3 kilo prei voor 2 euro op 2 kilo pompoen voor 1 of 2 euro. soms 3 stokbroden voor 1 euro. dat soort dingen. Geloof direct wat Pollan zegt, maar…. we hebben 70-80 per week te besteden voor 3 pubers en 2 volwassenen. Geen schulden ofzo maar willen we nog iets sparen dan kom ik op dat bedrag uit. Kan dan wel net als een paar jaar geleden bio gaan eten maar dan krijg ik hier problemen want na 3-4 dagen is het geld op ;0. Op het einde van de markt nog goedkoop scoren zit er hier niet in. Doen ze niet aan. Maar die is sowieso al goedkoop met veel dingen. En we maken alles zoveel mogelijk zelf, sparen alles op en gooien dus niets weg en hebben een moestuin en maken vlierbessenjam en rapen hazelnoten enz.We eten weinig vlees en geregeld peulvruchten. En eten soms ook bagger ja. Maar soms moet het wel. Schaam ik me erg omdat ik weet dat het rotzooi is. Zit ook met tranen in mn ogen nu. Maar veel mensen hebben geen keus. Kan bv voor bij de thee koekjes enzo gaan bakken maar baggerbiscuits blijven goedkoper. Witte rijst is bagger maar ja. evenals goedkope honing, witte pastasoorten en zielige gewone kippeneitjes. Maar….80 is eigenlijk de grens. Op een gegeven moment is de rek eruit. We hebben geen auto, geen dure mobiel, geen laptop en weet ik veel. Soms is het wel erg moeilijk om de mening van een ander niet op jezelf te betrekken want ze bedoelen het niet zo maar …. nou ja… vroeger aten we ook zoveel mogelijk biologisch-dynamisch en lokaal en vers en weet ik veel. Het is niet altijd dommigheid he als je zulke dingen koopt.
    Nou ja, Bedoel het niet om te klagen hoor maar soms worden de mensen die zulke bagger kopen er zelf ook moedeloos van.

    Like

  11. Hoi Tinus: voel je niet schuldig….witte rijst is minder gezond dan zilvervliesrijst ( vanwege de vezels, maar als je voldoende aardappelen en volkorenbrood eet kom je daar ook wel aan) maar bagger is het niet. Enne….zelfgebakken koekjes met boter zijn minder gezond dan een vetarm gekocht biscuitje.
    Inderdaad, soms moet je compromissen sluiten tussen wens en portemonnee.

    Groet Wilma

    Like

  12. Wij drinken alleen frisdrank bij drinken wat begint met een P: poffertjes-pannenkoeken-pizza-pasta-patat.
    De kinderen hebben gelukkig nog niet door dat prei en paksoi ook met een P begint 😉
    Hierdoor hebben wij ongeveer 1 avond in de week frisdrank en voor de rest drinken we aanmaaklimonade of water

    Een dumpsuper hebben we hier niet, maar aangezien deze waarschijnlijk geen verse groente en vlees gaat verkopen zou ik er toch niet snel heengaan.

    Groetjes @mamavanschatjes

    Like

  13. Hoi Martine, weet ook wel dat je dat niet zegt. Vind eigenlijk dat je goed schrijft!. Een paar dagen geleden had je een stuk over wanneer de rek eruit is. Nou hier is tot mijn verdriet de rek eruit en dat frustreert nogal. Vind het zelf erg dat ik daar af en toe naar toe ga. Trouwens, bij ons is ook een n.ett.o.rama en daar hebben ze ook veel groente en fruit voor een mooie prijs en heel vers. Daar slaag ik ook vaak als het op de moestuin niet is.(gaat vaak samen hoor, ik de pleuris courgette en sla is het daar in de aanbieding :). Maar de mijne verser, lekkerder en goedkoper.Maar ben het met je eens dat het tot op zekere hoogte niet nodig is om daar te kopen.

    Like

  14. Ik had ook nog nooit van dumpvoedselwinkels gekocht. Ik denk dat ik er zelf niet snel zal komen want ik eet toch het liefste groente en fruit. Vlees tegen dumpprijzen vind ik altijd een beetje eng. Zelf ga ik regelmatig naar de groothandel. Daar koop ik dan pasta en vlees. Ik kan daar meestal meer dan een maand van eten en ben dus goedkoper uit als ik het in de winkel zou kopen. Zaak is dan om je niet te laten verleiden door alle andere lekkere dingen die daar liggen.

    Like

  15. Vroeger kocht ik regelmatig goedkoop-maar-niet-goed spul. Tegenwoordig ben ik selectiever( al ben ik bepaald geen heilige). Ik denk dat het gevoel dat ik geld genoeg heb (er is nu een buffer enzo), helpt om niet het gevoel te hebben dat ik “nood”keuzes moet maken. Dat voelt eigenlijk al bets luxe.
    Of simpel gewoon spul niet net zo goedkoop is, weet ik niet. Mijn dichtstbijzijnde supermarkt is nu de Lidl, en mijn woonwerk verkeer kent een paar boerenstalletjes, dus andere supermarkten kom ik beperkt. Want ik probeer ook mijn tijd niet te verspillen, en goedkoop boodschappen doen te combineren met minimale tijdsinvestering.

    Like

  16. Ik zou er wel heen willen gaan om te kijken of het wat is, maar er zit hier nog geen in de buurt jammer genoeg. Sommige producten koop ik alleen maar in de aanbieding, en als het op is, is het pech hebben. Tot nu toe gaat dat prima.

    Like

  17. Ik ben tegenwoordig allang blij als ik iets kan vinden dat glutenvrij is. Dat valt nog echt niet mee als je bij de gevoelige coeliaken hoort en daarvan hebben we er hier twee in huis. Een pakje crackers kost al twee euro, pakje met vijf boterhammen 3,50. Die laatsten zijn alleen voor als we een dagje weggaan. Ik koop vooral basisiproducten. Frisdrank, chips, snoep (op een rolletje pepermunt na), alcohol doen we niet aan. Ik probeer rond te komen van 100 euro per week voor vier volwassenen. Dat valt niet mee. Glutenvrije zoon eet twee keer per dag warm en we hebben hier grote eters.

    VeggieMo

    Like

  18. Nee daar zul je me niet zien; ik zie het nu al bij bijv. hamster- of euroweken. Al die knallers heb ik eigenlijk toch al niet meer in mijn karretje liggen sinds wij 'anders' zijn gaan eten. Verwacht dus niet dat ik mijn slag zou kunnen slaan in zo'n dumpwinkel.

    Like

  19. het enige wat we hier hadden was de Foodstunter (die diepvrieskistenwinkel en ze staan ook op diverse markten trouwen). Ik zeg hadden want hij is al weer weg…… Effin ik zeg laat de miniloempia's vooral liggen als je die mee wil nemen en nuttig de appeltaart (ik was jarig) als ie vers is…… Pizza'tjes daar waren heel erg vullend. 2 mini pizza's en je zit vol. Wat er in zit kan je gewoon op de ingredienten stickers zien. We eten hier 1x pw een P, groenten wat in de aanbieding zit of (nog tot aan de herfstvakantie) wat de schooltuin ons biedt. Fris gaat er best veel door heen maar alleen goedkope merken. Maar ik zal om op je vraag terug tekomen mocht er zo'n winkel in je buurt zitten nooit meer kopen omdat het goedkoop is. Het moet hier gegeten worden en anders blijft het liggen…… Ben ook wel eens de Foodsuper door geweest maar was er niets, nou dan niet hoor en koop ik ook niets…..
    gr pdepooh

    Like

Zeg het maar!

