Roken

Laatst schreef ZuinigAan een stukje over stoppen met roken. Dat is – naast je auto wegdoen – natuurlijk de ultieme bespaartip. Ik ken mensen die krap zitten en wel roken, een pakje per dag. Veel geld voor groente is er niet maar aan de andere kant worden er heel veel euro’s letterlijk in de fik gestoken.

Ik heb ook gerookt. Sterker nog, ik kon heel goed roken. Vol enthousiasme pafte ik een pakje per dag weg. Op een normale dag. Ging ik stappen dan kwam daar nog een pakje bij.

Veertien jaar geleden stopte ik. Definitief. Het was de 5e of de 6e stoppoging. Soms lukte het een jaar, één keer na een sessie met Allan Carr zelfs twee jaar, maar altijd weer viel ik terug in oud gedrag. Meestal als ik gestrest was. Waarom lukte het veertien jaar geleden wel? Toen kreeg ik sarcoïdose. Een aandoening waarbij ik ook longproblemen had. Tja dan door blijven roken is hetzelfde als met je mond om de uitlaatpijp van een bus gaan hangen. Ik kreeg die diagnose en heb nooit meer een sigaret opgestoken. Ook nooit meer trek gehad trouwens. Ik was klaar met roken.

Wat spaarde ik uit in die jaren door niet meer te roken? Ik ben niet meer op de hoogte van prijzen dus moest ik op internet opzoeken dat een pakje sigaretten nu zo rond de € 6 kost. In veertien jaar is dat een pakje per dag maal 7 maal 52 maal 14: €30.576,-

Toen ik stopte was de prijs van een pakje minder dan € 6 en ik heb geen flauw idee hoe snel de prijzen stegen de afgelopen jaren. In mijn herinnering was de prijs nog in guldens. Toen ik ooit begon kocht ik een pakje voor fl. 2,75. Later was dat al veel meer. Oké, dus ik zal niet € 30.000 heb uitgespaard, maar laat het de helft zijn, dan nog is het een enorm bedrag!

Stoppen met roken of met ander ongewenst gedrag is heel moeilijk. Mij lukte het stoppen pas toen ik geconfronteerd werd met mijn eigen ziekte, dat mijn vader toen al jaren longemfyseem had was eerder blijkbaar niet confronterend genoeg.

Voor mij stond roken jarenlang gelijk aan ontspanning. Daarom is het voor anderen ook zo moeilijk om te stoppen. Ze zijn gewend zichzelf zo te belonen. Even dit klusje afmaken en dan een sigaret. De kamers stofzuigen en dan een sigaret. Die klant opbellen en dan een sigaret. Logisch dat het dan niet lukt.

Voor mij was in één klap het ontspannen gevoel weg doordat ik een longaandoening kreeg. Dus ging stoppen naadloos want fysiek afkicken is in een paar dagen gebeurd en de flow van willen stoppen is vaak sterker dan de fysieke verslaving. Het is juist de mentale verslaving die het hardnekkigst is. En die had bij mij een flinke opsodemieter gekregen.

Stoppen lukt pas als je iets ander kunt vinden waar je ontspannen van raakt. Dat is natuurlijk de reden dat zoveel mensen aankomen, de sigaret wordt vervangen door een koekje of snoep. Dat werkt dus niet. Wat wel werkt is meteen ook andere gewoonten aanpakken. Bijvoorbeeld ook meteen stoppen met koffie drinken, als jij gewend bent bij je eerste kop koffie een peuk op te steken. Zo zijn er ook andere tactieken, bijvoorbeeld langzaam minderen, iemand bellen of een rondje gaan wandelen als je er één wilt opsteken. Elke keer dat je succesvol de rookbehoefte negeert, wordt je nieuwe gezonde gedrag sterker.

Het eerste jaar spaarde ik het sigarettengeld braaf op. Ik stopte elke dag een paar euro in een potje en ik ben er iets leuks van gaan doen. Daarna was ik er wel klaar mee. Ik was niet meer bezig met roken en dus ook niet meer met wat ik ermee uitspaarde.

Natuurlijk weet je best wel dat je eigenlijk moet stoppen met roken, zeker als je het krap hebt. Je geeft liever je geld aan iets anders uit. Maar gezond willen zijn is niet voldoende motivatie voor een verslaafde. Zoek daarom wat jou wel prikkelt. Of leer te ontspannen van andere zaken.

Tegenwoordig zijn er ook apps te downloaden die je helpen op moeilijke momenten, je helpen te motiveren door je te vertellen hoeveel geld/tijd je uitspaart door niet meer te roken.

Heb jij ooit gerookt? Gaf je er veel geld aan uit?

ps: KruidigMeisje is een blog begonnen, haar blog vind je hier.

30 gedachtes over “Roken

  1. Een tip voor diegene die willen stoppen met roken: Mocht het zelf proberen te stoppen met roken niet lukken, is er ook nog de mogelijkheid om te stoppen onder doktersbehandeling met medicijnen.

    Like

  2. Ik heb nog nooit een sigaret gerookt en zal dat ook nooit doen. Mijn vader was een verstokt roker sinds hij een jaar of 18 was en de 'gevolgen' bleven jaren later niet uit. Hij stierf, veel te jong, aan een longaandoening…. Ik heb hem altijd minstens 2 en een half pakje zware sigaretten zonder filter weten roken. Hij zei al lachend altijd : 'Gerookt vlees bewaart langer'…..
    Ik ben in elk geval blij dat noch mijn man, noch mijn kinderen en hun partners roken. Roken is slecht voor de gezondheid en kost, niet alleen voor de roker zelf, maar ook voor de hele maatschappij pakken geld. Ik snap niet dat roken zo in trek is en blijft ondanks de gezondheidsrisico's en het financiële kostenplaatje.

    Like

  3. Ja, heb ook gerookt, véél gerookt. Dat was ook nog in de gulden tijd. Iedere dag toch wel bijna een pakje, in het weekend zeker. En zorgen dat je voorraad hebt, want je zou toch eens zónder komen zitten. Heb ook Allen Carr gedaan, toen 5 jaar niet gerookt en toch weer begonnen. Jaren geleden was ik het zo zat dat ik ben gestopt, ik was het beu dat mijn lijf iets nodig had wat het zelf niet aanmaakte. Ben een paar dagen ziek geweest en toen was het klaar, heb nooit meer gerookt! Ik kijk regelmatig bij iemand op een pakje sigaretten wat het nu kost en schrik daar iedere keer weer van. Wát een geld. Ik heb ook veel verrookt, had ik vast een leuke auto voor kunnen kopen. Ben heel blij dat ik het niet meer doet, voor mijn lijf zeker, maar voor het geld ook. Zonde!

    Like

  4. Toen ik 15 was ben ik begonnen met roken. We draaiden shagjes, mijn vriendinnen en ik. Ik ben van de ene dag op de andere gestopt toen ik zwanger was van onze oudste.
    Later is er nog een stressvolle periode in de familie geweest waardoor ik weer een paar weken heb gerookt. Daarna weer van de ene op de andere dag gestopt.
    Ik ben ervan overtuigd dat stoppen een kwestie van wilskracht is. Roken is geen harddrug net als heroine bijvoorbeeld. Zoals je zegt: de mentale afhankelijkheid is groter dan de fysieke.
    Dat ik nu al meer dan 25 jaar niet meer rook is mijn redding gebleken. Vorig jaar is er een longkwab verwijderd ivm een hele kleine tumor.
    De longarts heeft gezegd dat ik het niet zou hebben overleefd als mijn longen door roken zouden zijn aangetast…
    Om het over het geld maar niet eens te hebben…
    Dus lezers: STOP AUB!!

    Groet Wilma

    Like

  5. Heb het ooit geprobeerd maar vond er gelukkig niets aan.
    Helaas rookt manlief nog steeds, wel minder overigens dus dat is al fijn.
    Maar ik hoop dat hij er nog een keer helemaal af komt. Hij heeft nu ook een e-sigaret naast shag.
    Dus dat scheelt ook weer want de vloeistof is zonder teer en nicotine.
    En hij gaat komende week voor een intake bij de assistente vd huisarts, die doet namelijk de begeleiding bij het stoppen-met-roken-programma. Zou mooi zijn als hem dat gaat helpen.

    Like

  6. Ik heb van mijn 12-de tot 36-ste 3 á 4 sigaretten per dag gerookt. Nooi meer. Toen was ik een les aan het voorbereiden over o.a. de gevolgen met roken. Ineens kwam het besef “dit doe ik zelf ook”. Ik stopte,maar heb wel een jaar lang de behoefte gehad er eentje op te steken bij gezellig natafelen.

    Like

  7. Nee, nooit gerookt, nog niet eens een trekje. Waarom niet, dat is me eigenlijk nog steeds een raadsel, want ik was een heel onzekere puber en vriendinnen rookten wel. Ik denk dat ik altijd een soort basic-instinct heb gehad dat roken me niet zou helpen bij die onzekerheid. Ik was, denk ik, gewoon te eigenwijs om ergens bij te willen horen, ook niet bij “de” rokers dus 😉

    Like

  8. Toen ik op mijn veertiende mijn eerste trek nam snapte ik niet waarom de halve wereld met een sigaret in zijn mond liep. Wat ontzettend goor, ik ben er dus nooit aan begonnen. Waarom er nu nog steeds tieners beginnen met roken? Ik begrijp daar geen snars van. Als je van mijn generatie bent, een puber van eind jaren ’70, toen roken nog hip was en je niet als paria werd behandeld, maar problemen hebt met stoppen, oké, daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Wat me overigens nog meer zorgen baart is dat het roken van wiet onder jongeren steeds normaler lijkt te worden.

    Like

  9. Van mijn 16e tot mijn 36e heb ik fiks gerookt! Ook tijdens mijn zwangerschappen… schaam, schaam!! Het lukte me écht niet te stoppen. Ben er nu bijna 10 jaar vanaf en vind het nog steeds zwaar. Ik blijf een roker, die niet meer rookt. Mijn man stopte en is een ex-roker en dat voelt toch anders. Maar ik ben wel heel blij dat ik stopte. Voor mij was vooral het feit dat ik steeds meer de outcast was een reden te stoppen. In de trein, het vliegtuig, bij mensen thuis, de restaurants die volgden. Overal moest je (terecht!!) naar buiten voor je stinkende peuk en er was steeds minder begrip voor. Dus ineens.. op een Donderdagochtend besloot ik mijn laatste shaggie te roken en zo geschiedde. Mijn voorraad sloffen shag (meer dan 60 pakjes!!) verkocht ik door en het kwam er niet meer in. Maar oh, wat was het zwaar en dus af en toe nog!! Ik rookte zo'n 3 á 4 pakjes shag per week. Ik merkte wel echt goed dat ik ruimer boodschappen kon doen.groet Esther

    Like

  10. Begin 1985 gestopt cold turkey na 10 jaar 2 pakjes per dag, aangevuld met shag omdat ik van mezelf niet meer dan 2 mocht kopen.

    Ik was het zo zat,de stank in huis als ik thuis kwam, in de auto, aan de was die in het trapgat gedroogd was, de stinkende asbakken en bovenal die afhankelijk en MOETEN zorgen dat er voldoende in huis was voor de volgende dag. (Ex) man rookte ook zoveel en samen zijn we gestopt. Veel pijn gehad vooral in benen en nog steeds denk ik dat ik daardoor slechte doorbloeding heb daar.

    Maar ook nooit meer gedaan en ik ben er zo regelmatig nog blij mee. Het moeilijkst waren momenten van ontspanning vooral in de eerste vakantie toen.

    Like

  11. Ik heb ook veel gerookt, ook ongeveer een pakje van 20 per dag. En toen ik bij m'n toenmalige werkgever een cursus “stoppen met roken” moest organiseren lachten mijn collega's zich slap. Eigenlijk zonder enige intrinsieke motivatie ben ik toen zelf aan die cursus mee gaan doen, meer om die collega's die me uitlachten. Desondanks heb ik nooit meer gerookt. Ik vind het nog steeds lekker ruiken wanneer ik bv. naast iemand sta die een sigaret opsteekt, dus ik weet, zodra ik zelf weer een sigaret opsteek ben ik weer verslaafd.
    Maar het advies van Martine om wel iets anders te zoeken waarmee je kunt ontspannen kan ik onderschrijven. Want bij mij was roken ook gekoppeld aan ontspanning. En sinds ik gestopt ben, net als Martine 14 jaar geleden, heb ik niet meer de rust om echt een boek te lezen. Kennelijk (wist ik toen niet) was het lezen voor mij een rustmoment, en daar hoorde het roken bij.
    De kosten waren voor mij toen geen argument om te stoppen, daarvoor was de verslaving te sterk denk ik. Maar ik schrik me inderdaad een hoedje als ik ergens zie wat een pakje sigaretten of shag nu kost!

    Like

  12. Over 9 dagen is het 9 jaar geleden dat ik ben gestopt met roken (bijna 20 jaar lang, de laatste jaren 1,5 pakje shag per week, zo ongeveer). Dat weet ik omdat ik op mijn computer nog steeds een programmaatje heb staan dat vanaf het begin bijhoudt hoeveel sigaretten ik niet heb gerookt en hoeveel geld ik heb bespaard (bijna 11.000 euro, gebaseerd op de prijzen van 9 jaar geleden). Vooral in het begin waren de cijfers van dat programmaatje zeer confronterend.
    Nu gebruik ik het als een spaarsysteem, elke 10 euro gaan fysiek in een potje, daarvan doe ik leuke dingen (bijvoorbeeld naar bioscoop en vorig jaar heb ik gordijnen laten maken).
    Mij viel het relatief mee, het leek vooral gewoonte te zijn geweest; in bepaalde situaties naar tabak en aansteker grijpen. Het gebaar dus, niet de behoefte aan rook/nicotine. Daar bof ik mee, want in mijn omgeving zijn genoeg voorbeelden van stoppers/rokers bij wie de behoefte heel hardnekkig is.

    Like

  13. Ik heb nooit gerookt, vroeger ooit wel eens geprobeerd. Heb je nog last van je sarcoïdose, ik kreeg het 7 jaar geleden ook in mijn longen/ ogen / gewrichten…. acute sarcoïdose. Helaas nog steeds last van, al kan ik wel gewoon functioneren in mijn dagelijkse bezigheden.

    gr Deb

    Like

  14. In november ben 'k 5 jaar gestopt, op een vrijdagmiddag kwam 'k thuis van het werk, heb de laatste sigaret die 'k nog had opgestoken, een vermouth ( mijn drankje, ook wel martini genoemd) erbij en een feestje gevierd omdat dat mijn allerlaatste sigaret zou zijn.
    2 jaar later op een ander feestje nog eens een shaggie gerookt en het deed me niks meer.
    Gelukkig maar want 'k pafte in m'n rokende periode toch gauw 1000 tot 1200 euro per jaar weg, daar hebben we pas een prachtige vakantie van gehad 🙂
    groet

    Like

  15. De stopdatum staat op mijn verjaardagskalender. In de beginjaren vierde ik het met een ijsje, of een rondje koffie. Nu denk ik, zo lang alweer. Wat was het stoppen moeilijk. Het was op het moment dat ik de vierdaagse voor de eerste keer leip. Daar genoot ik van mijn laatste sigaret.
    Wat een vrijheid niet meer roken, gewoon ergens gezellig kunnen blijven, je plafond niet elke vijf jaar witten of het behang vernieuwen. Wat een rust.
    Verslaving heeft zelden met geld te maken.

    Like

  16. Ook ik was tiener en twintiger in de jaren 60-70, jaren waarin bijna iedereen rookte. Ik ben nu zeker 35 jaar gestopt, vind het nu smerig en kan er ook niet meer tegen om in de rook te zitten, maaarrr ik droom nog wel eens dat ik weer rook en zelfs in mijn droom ben ik dan zo boos op mezelf dat ik weer zo stom geweest ben om weer te gaan roken ;-)). In restaurants mag nu niet meer gerookt worden gelukkig maar zelfs als ik op een terrasje zit en er wordt naast mij gerookt dan verkas ik en als dat niet kan vertrek ik direkt, zo goor vind ik het nu. Oh ja, wat ik deed om te stoppen was mijn sigaretten op zolder leggen, moest ik iedere keer 2 trappen op naar boven tot ik op een punt kwam dat ik dacht als ik straks boven ben even een sigaret meenemen en dan beneden komen zonder sigaret, toen ben ik ook radicaal gestopt. Er was natuurlijk ook wel wat discipline voor nodig om de sigaretten op zolder te laten maar dat lukte wonderwel goed. Leontine

    Like

  17. Ik rookte vroeger weleens een sigaretje tijdens het uitgaan. Sigaretje in de ene en een borrel in de andere hand; vond ik toen best een fijne combinatie. Maar als ik in m'n hele leven vijf pakjes sigaretten heb gekocht is het veel. M'n laatste sigaret dateert al van zeker 20 jaar geleden. Ik ben er gelukkig nooit verslaafd aan geraakt.
    Ik heb er heel lang geen last van gehad wanneer er in mijn nabijheid gerookt werd. Tot ik een paar geleden eens bij een notoire kettingrookster aan tafel zat. Zij pafte binnen een uur zo'n negen zware shaggies weg. Ik ben daar naderhand letterlijk kotsmisselijk van geweest. Sindsdien wil ik ook absoluut niet meer dat er in mijn huis gerookt wordt.

    Like

  18. Ik ben nu 11 jaar geleden gestopt met roken. Ik had een baan met erg veel stress ik rookte ruim een pakje per dag en nog een pakje werd door bedelende collega's opgerookt. ik heb meerdere stoppogingen gedaan en steeds weer ging ik roken. De laatste stoppoging was met hulp van medicijnen. Je moet dan doorroken en de medicatie slikken. Na 2 of 3 dagen alle sigaretten weggegooid en nooit meer aangeraakt. Ik heb een jaar lang een potje gemaakt met daarin het geld wat ik gemiddeld aan sigaretten uitgaf. Heeft me een groot bedrag opgeleverd en nog veel belangrijker een stuk meer lucht:)

    Like

  19. Toen ik vanmorgen dit blog over roken las dacht ik meteen :als dat maar goed gaat”,met de discussie bij ZuinigAan nog vers in het geheugen.

    Welnu,dit is een waardig blog geworden met verhalen van (ex)rokers ,gelukkig dat het zo ook kan.

    Like

  20. Wat ik wel mis zijn de verhalen van mensen die nu nog roken, want hier lees ik alleen de verhalen van ex rokers.
    Ik ben een roker………..en heb al regelmatig een poging gedaan om te stoppen, maar iedere keer val ik weer op een stressmoment terug in de val van het roken.
    Heb al van alles geprobeerd en roken moet ik buiten van mezelf en ook bij anderen (ook al roken ze zelf) rook ik buiten.
    Ik blijf het proberen……….
    Groet jenneke

    Like

  21. Mijn grootvader was in zekere zin zijn tijd vooruit door al voor WO II zich te beseffen dat roken niet gezond was (misschien ook omdat zijn schoonvader huisarts was?). Zelf rookte hij wel en kon niet stoppen, daardoor besefte hij dat niet beginnen misschien de beste oplossing was. Hij heeft daarom met zijn kinderen de afspraak gemaakt dat zij op hun 18de verjaardag (daarna waren ze volwassen en verantwoordelijk voor zichzelf) een zegelring met het familiewapen kregen als zij tot hun 18de niet zouden roken. De oudste 2 is dit niet gelukt, de jongste 3 wel. De oudste zoon heeft later de ring van hun vader bij de erfenis gekregen en heeft daarna vele pogingen ondernomen om te stoppen (hij was nota bene zelf huisarts tot zijn pensioen) maar het is hem tot op heden niet gelukt.
    De oudste, enige dochter, heeft de traditie (zoals bedoeld door mijn grootvader) niet doorgegeven want haar kinderen hadden een andere achternaam. De oudste zoon vond dat hij het zijn kinderen niet kon vragen als het hemzelf ook niet gelukt was. Een dochter van hem heeft de zegelring van de zus van grootvader gekregen als erfstuk. Zij rookt niet, maar dat noemt ze zelf toeval. Van de jongste 3 hebben 2 broers, waaronder mijn vader, de traditie doorgegeven aan hun kinderen. Ik heb nog nooit een sigaret gerookt (nog de behoefte gehad) en tegen groepsdruk kon ik mij redelijk weren met het argument 'nee ik wil liever die ring van mijn ouders cadeau krijgen'. Dus kreeg ik die zegelring met familiewapen op mijn 18de verjaardag en ik draag hem sindsdien elke dag.

    Groetjes Lily

    Like

  22. Waarschijnlijk is niemand zo jong begonnen met roken als ik: mijn eerste ademteug was er een vol sigarettenrook. De kamer waar ik ter wereld kwam stond namelijk blauw. Onze huisarts was een verstokt roker en het was een spannende en langdurige bevalling waar veel asbakken aan te pas kwamen. Mijn ouders – zelf toch ook flinke paffers – vonden het ook al wat vreemd dat de pasgeborene aan het gezicht werd onttrokken door tabakswalmen. En wat was het resultaat? Ik was voor mijn leven lang ervan genezen! Zodra ik zelf kon gaan/staan/kruipen waar ik wilde, zocht ik een rookvrije ruimte op. Ik heb wat op mijn onverwarmde kamertje zitten kleumen terwijl de rest van de familie gezellig in de huiskamer zat bij buis en haard.
    Dus misschien verdient het aanbeveling dat hier eens onderzoek naar gedaan wordt. Is het heilzaam om een pasgeborene een flinke dosis sigarettenrook te laten inhaleren ter preventie van latere rookverslaving? Hup medici, aan het werk!

    Like

  23. Ook gerookt, 13 jaar geleden, de dag dat wij op vakantie gingen, gestopt. Van het één op het andere moment. Ik lag die ochtend voor de zoveelste keer dubbel van het hoesten, tranen stroomden over mijn wangen… Wat een hoest aanvallen heb ik gehad en naar mijn idee was ik per maand 3 weken verkouden. Op het werk moest ik de telefoon regelmatig aan een collega geven omdat ik de beller niet meer te woord kon staan. Honderd pogingen gedaan om te stoppen, maar toen was ik het spuug zat. Man zei: ik snap niet dat jij niet stopt. Deze keer ging ik het niet proberen, maar gewoon doen! Nooit meer het verlangen gehad naar een sigaret, uh.. shaggie.

    Like

  24. Hoi Jenneke,
    Ik dacht ook altijd 'te proberen' om te stoppen met roken. Zo van het één op het andere moment zei ik: ik ga het niet meer proberen, nu ga ik het ook echt 'doen'. Volgens mij moet je er helemaal achter staan.
    Succes en groetjes.

    Like

  25. Ook ik heb gerookt, heel veel gerookt, vanaf mijn vijftiende. Na zevenentwintig jaar roken ben ik, samen met mijn man, gestopt. Wat mij erg heeft geholpen was een zinnetje uit het boek van Allan Carr : Je HOEFT niet te roken. Simpel maar waar. Af en toe rook ik nog weleens een sigaret, eens in het jaar of zo. En dat vind ik dan lekker maar ook vies, ik weet dan weer waarom ik gestopt ben. Als mensen in mijn omgeving roken vind ik dat niet zo erg, behalve als het in een gesloten kamer is. Ik ben nog steeds heel blij dat ik gestopt ben. Geen gehoest, stinkende kleren, stinkend haar en als ik eraan denk hoeveel geld ik heb weggepaft …..

    Like

  26. Alle reacties gelezen en toch heb ik één ding gemist. Elke hulpverlener in de geestelijk gezondheidszorg kan je vertellen dat de meeste clienten roken. Waarom dat zo is weet ik niet. Misschien is het nog nooit uitgezocht. In mijn omgeving hebben de mensen die nu nog roken allemaal psychische problemen. Eén van onze vrienden heeft zelfs longkanker gehad (succesvol behandeld) en is toch weer begonnen. Ze is cum laude afgestudeerd in de psychologie, dus zelfinzicht genoeg. Zelf heb ik ook een chronische psychische aandoening en ik heb vanaf mijn 13e tot mijn 50e heel veel gerookt. Zeker twee pakjes shag per week. Dat kostte me op het laatst 80 euro per maand. Voor mij absoluut geen reden om te stoppen. Ik was er van overtuigd dat ik zonder te roken niet zou kunnen leven. Alles geprobeerd, Allen Car, de Opluchting, speciale medicijnen, accupuntuur. Niets hielp voor lange tijd, ik begon zodra er sprake was van teveel stress. Dat ik nu toch al 5 jaar niet rook heeft te maken met de conditie van mijn longen. Ik hoestte vreselijk en had nauwelijks meer energie. Een wandelingetje over de hei was al niet meer mogelijk. Bovendien was dat hoesten erg onsmakelijk voor mijn omgeving en dat besef vond ik heel beschamend. Ik ben gestopt met nicotinevervangende kauwtabletten. Die heb ik twee jaar gebruikt. Kostte mij 100 euro per maand, maar dat vond ik niet erg. Het was het waard. Inmiddels heb ik de kauwtabletten vervangen voor smintjes. En die gebruik ik net zoals de shaggies die ik eerst rookte. Ik blijf dus min of meer verslaafd, maar nu aan iets veel onschuldigers 😉 Wel let ik daarbij nu wel op de centjes: als ze in de aanbieding zijn bij Kruidvat koop ik meteen 300 doosjes. Ik fiets er de stad voor rond. Dan heb ik er genoeg voor een jaar en het scheelt me per doosje 70 cent, oftewel 210 euro per jaar. Ik was nooit gestopt voor het geld… Anna

    Like

  27. Ook ik was een verstokte roker. Althans, geen pakje per dag, maar een stuk of 10-12. Op zeker moment kreeg ik de balen van mezelf. Ik wist dat het ongezond was en kon het niet uitstaan dat ik maar bleef doorgaan. Toen heb ik gedacht: nicotinepleisters houden de verslaving in stand, dat moet ik niet hebben. Laat ik maar gewoon afbouwen, dan kan mijn lichaam wennen.
    Zo gezegd zo gedaan, ik heb elke dag 1 sigaret minder gerookt. Het heeft ongeveer 10 dagen geduurd en van die ene laatste sigaret op de laatste dag heb ik bewust genoten. En toen was het klaar! Dat is nu 4 jaar geleden.
    Misschien een idee voor iemand anders.

    Like

  28. Momenteel rook ik zelf nog. Ik ben er 3 jaar geleden mee begonnen en het kwam vooral omdat ik niets te verliezen had in m'n leven. Ik stond op het punt om elk moment te overlijden dus ik wou nog genieten van wat ik kon. Tegenwoordig rook ik rond de 15 sigaretten per dag. Misschien wordt het tijd om ook te gaan stoppen.

    Like

Zeg het maar!

