Cash of pin?

Ben je oud, laag opgeleid en/of verdien je weinig? Dan is de kans groot dat jij het liefst je uitgaven cash betaalt. Jongere mensen, meerverdieners of hoog opgeleiden geven juist de voorkeur aan pinbetalingen. (bron: de Volkskrant 30 juli).

Veel verbazing wekt dat niet. Mensen die grip willen krijgen op hun uitgaven, doen er goed aan cash te betalen. Papier geld is tastbaarder – je kunt het voelen en ruiken maar eet het alsjeblieft niet op – en dus zegt ook het Nibud dat cash betalen veiliger is. Wie gepast geld mee neemt, heeft minder kans op overschrijding van het budget.

Zeggen ‘ze’. Het zal heus kloppen voor een groot deel. Of je makkelijker je budget overschrijdt heeft volgens mij vooral te maken met wat er gebeurt áls je dat budget overschrijdt. Haal je dan je schouders op, boek je wat van de spaarrekening of eet je de rest van de maand aardappelen met appelmoes?

Natuurlijk zijn er mensen die laag opgeleid zijn én voor wie het beter is als er een fysiek tientje in de portemonnee zit, waarmee ze boodschappen gaan doen. Moeten ze wel het bonnetje bewaren. Ik ken ook mensen met weinig geld en laag opgeleid die juist alles pinnen, omdat ze dan tenminste op de afschriften zien wáár het geld blijft. Cash geld in de portemonnee waait er zo uit, net als het bonnetje.

Grip op geld laat zich niet vastpinnen in statistieken. Grip op geld krijg je door je eigen zwakke plekken te kennen en daarop in te spelen. Dus vermijd je plekken die voor jou werken als startsein om te kopen, laat je je partner thuis die jouw zorgvuldige opgestelde briefje negeert en van alles in de kar flikkert, of laat je juist het boodschappen doen over aan je partner omdat je weet dat hij dat veel zuiniger doet.

Wat voor mij het beste werkt, wisselt per maand. De ene keer betaal ik meer met pin, soms juist met cash geld. Dat krijg je als hoog opgeleide nog niet bejaarde maar op de sociale ladder naar beneden gedonderde uitkeringstrekker, dan pas je niet in de statistieken ;-). Wat ik wél altijd doe is vooraf bepalen hoeveel ik wil uitgeven.

39 gedachtes over “Cash of pin?

  1. Ik kreeg bij dit bericht een beetje een propagandagevoel. Overheid zou maar wat graag willen dat iedereen contant betaalde want dan is er nog meer controle en een zwartgeldcircuit dat vast veel kleiner zou worden.
    Ik betaal liefst contant. Vind ik wel zo fijn.
    Hier zijn we trouwens hoogopgeleid en we hebben een goed inkomen.

    VeggieMo

    Like

  2. Haha, als hoogopgeleide veertiger val ik toch in de categorie die wekelijks bij de automaat staat om er een bedrag cash uit te tappen. Het geeft mij grip en overzicht en daarmee een gevoel van rust. De (kleine) bedragen die wekelijks over zijn, gaan in een apart spaarpotje en zijn bestemd voor als er een keer een grote kostenpost is (als kokosolie of ander duur spul).

    Laatst las ik een boekje over de beleving van geld en er is wetenschappelijk aangetoond dat mensen minder 'geldpijn' (verliesgevoel bij uitgaven) ervaren als ze pinnen, dan als ze cash betalen. Dit was niet gebonden aan leeftijd of opleiding. Nou wil dat natuurlijk niet zeggen dat het voor iedereen zo is… Uiteindelijk gaat het erom dat je zelf een manier zoekt om per maand uit te komen en hoe je dat het prettigst voor jezelf organiseert.

    Groetjes,
    Sylvia

    Like

  3. Hier wordt bijna alles gepind, want dan kan ik geen bonnetjes kwijtraken enzo. Maar wij werken dan aan de hand van de gegevens van de bank wel eens per twee dagen alles bij, want na een maand weet ik echt niet meer waarom ik bepaalde bedragen heb gepind, als ik het niet bijhou gaat er dus een hoop informatie verloren.

    Like

  4. Ik ben hoogopgeleid, maar we hebben op dit moment niet veel te besteden( gedeeltelijk een bewuste keuze). Bij mij werkt het goed om juist niet te pinnen. Wat er van mijn bankrekening af is, geef ik gemakkelijker uit dan wanneer het erop staat. Ik sluis maandelijks alles boven de 150 euro naar mijn spaarrekening of in depositos. Zo kan ik er niet aankomen, en ik wil dat ook niet. Behalve voor het aflossen van de hypotheek wanneer ik voor mijn gevoel voldoende buffer heb. van die 150 euro wordt 93 euro voor de zorgverzekeraar en 7,50 voor de telefoonmaatschappij geind. de rest is mijn te besteden bedrag voor kleding/iets leuks. Wat meespeelt is dat ik een druk gezinsleven heb en daardoor ook minder tijd voor leuke dingen, mijn tijd is al behoorlijk ingevuld. Daarom heb ik gemakkelijk voldoende aan. Ik doe heus wel eens iets met vriendinnen maar dat kost meestal geen geld.

    Like

  5. Oeps, de vorige reactie mist de aanvulling: doordat pi betalingen letterlijk minder (gevoels)pijn doen en cash betalingen letterlijk meer pijn doen, opgeteld bij het (psychologisch) gegeven dat mensen pijn zoveel mogelijk vermijden, is de neiging om zuinig en zorgvuldig te zijn met contant geld veel groter en leidt in alle beschreven experimenten niet-tastbaar geld tot meer uitgaven.

    Het is een vrij recent boekje, maar helaas weet ik de titel niet meer 😦

    groetjes,
    Sylvia

    Like

  6. Ik pin vrijwel altijd. Ik heb een bankrekening waar ik wekelijks vanaf de spaarrekening geld op stort voor de boodschappen. Zo heb ik dus altijd overzicht of ik niet over het budget ga. En op is dan op. Eerder liep dat nog weleens mis omdat ik het hele bedrag van de maand op die rekening had staan, maar sinds ik dit wekelijks doe heb ik geen overschrijding van het budget meer.

    Like

  7. Ook ik val niet in het plaatje, al ben ik wel laag opgeleid (lees: geen opleiding afgemaakt). Hier word ook de ene maand meer gepind en de andere maand meer cash betaald. Wel zorg ik dat alle bonnetjes bewaard worden en zo hou ik de uitgaven goed bij. Het is denk ik wel goed om bewust te kiezen voor een methode waardoor je grip op je uitgaven houdt. In ieder geval als je dat van belang vind. En welke methode het best werkt, leer je door ervaring. groet Esther

    Like

  8. Hoezo propaganda VeggieMo, ik propageer niets en zeg juist dat het niet in statistieken is te vangen. En dat ik zelf soms het een doe en soms het ander.
    Ik schrik vh woord propaganda, dat heeft voor mij een hele negatieve lading. Of bedoel je misschien het oorspronkelijke krantenbericht?

    Like

  9. Ik vind de mens zo'n razend interessant wezen. Want ik snap niets van die emoties. Er zijn dus volksstammen die tonnen – tónnen – lenen om een huis, boot, of iets anders te kopen en zichzelf dan financieel in het gareel willen houden/krijgen door wel/niet te pinnen bij hun dagelijkse aankopen. Dat is toch héél raadselachtig? Of is een mens van nature pennywise en poundfoolish?

    Like

  10. Ik ben gemiddeld opgeleid en betaal graag met de pin.
    Ik ben wel een controlfreak (althans dat wordt mij regelmatig verweten door echtgenoot :D).
    Ik hou ervan de dingen gestructureerd aan te pakken. Niet alleen de geldzaken, ook het huishouden. Misschien juist omdat ik anders totaal het overzicht kwijt raak.
    Als ik dingen niet volgens “plan” doe, raakt het in huis en in mijn hoofd erg rommelig.
    Wat betreft de geldzaken: ik heb overal digitale potjes voor (kleding, boodschappen, autokosten, sparen enz.). Deze hanteer ik strikt. Ik zal niet tanken van het kledingbudget bijvoorbeeld.
    Het pinnen is voor mij erg duidelijk. Ik log in bij de bank en kan direct terugzien wat ik heb uitgegeven en waaraan. Er ontsnapt zo niets aan mijn aandacht.
    Het advies van sommige budgetdeskundigen om 1x per week een bedrag te pinnen waar je het dan mee moet redden werkt voor mij absoluut niet. Ik kan dan niet terugvinden wat ik ermee heb gedaan en dat geeft onrust.
    Bonnetjes van supermarkten e.d. raak ik snel kwijt.
    Ook vind ik dat de ene week nu eenmaal meer geld vereist dan de andere (wasmiddel op, gebruik maken van aanbiedingen e.d.), dus dan zit je al klem met het weekgeld.
    Nee, ik pin vrolijk verder en alles is onder controle 😉

    Like

  11. P.s. Ik hou alles op papier bij. Ik heb een x-bedrag boodschappengeld per maand, en elke keer als ik heb gepind trek ik dat bedrag er af. Ik zie zo in één oogopslag wat er over is. Werkt perfect voor mij.

    Like

  12. Ik pin altijd alles, ik heb alleen contant geld in mijn portemonnee als ik weer een zegelboekje heb ingeleverd 🙂
    En dat komt omdat ik de kleine contante betalingen niet bij houdt, ik vergeet dat gemakkelijk en man nog meer. Hij zal nooit zeggen: er was een collectebus bij de deur en daar heb ik zoveel ingedaan. Ik zie dat met twee personen (en eigenlijk één portemonnee) ook lastiger te organiseren. Cash pinnen doen we gemiddeld voor 10 euro per maand en ik vind dat prima te zetten onder overige. De rest kan ik keurig ordenen vanuit internetbankieren en dat doe ik ook regelmatig. Maar ieder moet gewoon doen wat het beste voor hem werkt, want je bent toch verantwoordelijk voor je eigen uitgaven en geldbesteding.

    Like

  13. En daarbij, wat is hoog- of laagopgeleid? Mijn vader heeft 'officieel' mbo, maar heeft ondertussen colleges geven op hbo en universiteit. Ik heb geen studie afgemaakt, en zou dus laagopgeleid zijn, maar heb wel universitair niveau. 😉 Zelfs de enkele plakkertjes die ze geven zijn ontzettend rekbaar.

    Wij wisselen het ook af, maar willen weer naar contant toe. Gewoon omdat het voor collectes etc. handig is om wat kleine muntjes te hebben, en nu we alles met pin betalen hebben we die steeds niet.

    Like

  14. Ik pin vrijwel alles en altijd. Wel heb ik altijd wat contant geld in mijn portemonnee voor het geval de pin niet werkt door een storing of zoiets. Ik heb een blinde vlek voor rekenen en voor getalletjes, dus ik pin liever. Ik word zenuwachtig van met contant geld betalen.

    Like

  15. Ik betaal zo goed als alle aankopen met mijn bankkaart omdat ik het makkelijk vind en dat betalen met de bankkaart vlugger gaat of cash betalen. Ik werk ook niet met een week- of maandbudget en de ene maand geef ik al wat meer uit of de andere naar gelang ik extra voorraad insla van producten in aanbieding. Betalen met de bankkaart geeft me de vrijheid om 'meer' uit te geven op een moment dat ik een interessante aanbieding zie.
    Het is zeker niet omdat ik zo goed als alles met de bankkaart betaal, dat ik meer of nutteloze dingen koop .
    Het al dan niet kopen van nutteloze zaken heeft volgens mij veel te maken met discipline : heb ik het product nodig, nu of in de toekomst ?
    Ik heb wel altijd een bepaald bedrag bij voor 't geval de betaalterminal in de winkel het niet doet. Groenten en fruit koop ik soms in een turkse winkel en die aankoop betaal ik altijd cash omdat er geen terminal staat.

    Like

  16. Eens met VeggieMo, propaganda van de overheid wel te verstaan, niet van jou Martine. Ze willen minder cash in omloop en meer gegevens van mensen kunnen verzamelen, pinnen dus. Anders val je in de categorie oud, dom en/of arm, en wie wil dat nou?
    Groet, cashbetalende Erna

    Like

  17. Pinnen ! Dat is enige manier om maandelijks achteraf aan de hand van bankafschriften te kunnen vaststellen waar het geld naartoe gegaan is. Cash wordt vaak niet eens geaccepteerd. Ik loop met veel euro centen rond die ik in het Buitenland heb gekregen maar hier moeilijk vanaf kom. Oh ja, Ik ben hoog opgeleid (en snel afgeleid)

    Like

  18. Tjeetje… alles is er nu eigenlijk al over gezegd. Nog één ding (en die werd al genoemd): wat doe je met een man die ook een pas heeft van jouw huishoudrekening en cash geld uitgeeft zonder dat hij bonnetjes bewaard? In de praktijk pak ik hem dus zoveel mogelijk het contante geld af, om zo via de bankafschriften (digitaal) grip te houden op de uitgaven. Hij geeft altijd veel te veel fooi en veel te veel aan collectes, hoogopgeleid als hij is (of is dat weer onafhankelijk van opleidingsgraad?). Anna

    Like

  19. Pinnen ! Dat is enige manier om maandelijks achteraf aan de hand van bankafschriften te kunnen vaststellen waar het geld naartoe gegaan is. Cash wordt vaak niet een geaccepteerd. Ik loop met veel euro centen rond die ik in het Buitenland heb gekregen maar hier moeilijk vanaf kom. Oh ja, Ik ben hoog opgeleid (en snel afgeleid)

    Like

  20. Al die pennies bij elkaar kunnen toch een flink bedrag opleveren. En het gaat ook om het idee vind ik. Als je met alles zorgvuldig om gaat ben je én pennywise én poundwise.

    VeggieMo

    Like

  21. Pinnen is hier de beste optie want het is niet het papieren geld dat bij mij gaat zwerven maar muntgeld. Eurootje voor dit, twee eurootjes voor dat en dat tikt toch aan. Dus vooral geen los geld in mijn portemonnee dan geef ik het ook niet uit, want speciaal pinnen voor zo'n klein bedrag doe ik niet zomaar 🙂

    Like

  22. Het ligt ook aan mijn bui wat ik doe. Of ik pin of cash betaal maakt niet zo veel uit met hoe ik het uitgeef.
    Wat hierboven ook wordt gezegd, de controle door allerlei overheidsinstanties, is voor mij een reden om zo veel mogelijk contant te betalen. (maar ben soms gewoon te vergeetachtig om te gaan pinnen…)
    En gewoon niet in de winkels komen + je aan je lijstje houden scheelt ook heel veel met hoe snel het geld je zak uit vliegt 🙂

    Like

  23. Hier is het een combinatie. De vaste lasten worden automatisch afgeschreven, een aantal rekeningen maak ik zelf over, dan heb ik grip op de datum van afschrijven. Dan halen we het huishoudgeld en zakgeld per week op donderdag bij de bank en van dat contante geld betalen we alle boodschappen. Omdat ik in Excel een overzicht maak weet ik precies wat er elke maand gepind kan worden. En zodra er een item met de pin is betaald wordt dat dezelfde dag nog in de Excel sheet verwerkt. Manlief geeft ook door wanneer hij heeft gepind en hij weet ook elke keer wat er over is en wat er dus wel of niet kan.

    Like

  24. Ik pin ook het liefst alles, maar kijk wel bijna dagelijks even op mijn bank app (de geneugten van deze tijd) om bij te houden wat er nou gebeurd. Voor mij veel overzichtelijker dan contant geld bij me houden. Daarmee is het regelmatig dat ik me afvraag waar dat tientje nu weer is gebleven. Zolang je het maar op manier 1 of 2 bij houd voor jezelf is het uiteindelijk overzichtelijk toch?

    Like

  25. Ik pin altijd alles, heb zelfs geen contant geld bij mij. Maar dit is niet mijn bewuste keuze. Toen Hubbie met pensioen ging, hebben wij afgesproken om een weekbudget aan te houden. Eén keer per week pinnen en ons daar aan houden. Hetzelfde met het weekmenu. Allebei liggen ze in de vuilnisbak. Zo jammer. Helaas staan Hubbie en ik niet op één lijn. Gewoon alles pinnen, is zijn motto. En als wij geld tekort komen, dan hebben wij toch een spaarrekening? Ik zit heel anders in elkaar.
    Maar na de vele discussies hierover heb ik mij erbij neergelegd. Dan maar pinnen. Ik hou het wel strikt in de gaten, maar ik ben er niet blij mee. Toch liever contant en dan per week. Dat vind ik voor mezelf overzichtelijker. Maar ik ben niet alleen. Je partner moet er wel mee instemmen.

    Liefs Frederique

    Like

  26. Ik moet echt nog erg zoeken hoe ik het wil gaan doen.
    Toen ik nog getrouwd was kon ik gewoon uitgeven wat ik wilde. Nu gaat dat niet meer omdat ik gescheiden ben en ik op bijstand niveau leef samen met mijn 2 kinderen.
    Ik merk dat ik toch nog steeds te gemakkelijk geld uit geef en ik heb nog niet genoeg grip op mijn uitgave. Maar misschien komt dat omdat ik laag geschoold ben? Heb alleen maar een Mavo diploma.
    Iedere maand denk ik en nu gaat het me lukken om niet boven mijn budget uit te komen, en iedere maand zit ik er weer boven. Daardoor is er geen ruimte om te sparen en ik wil wel graag sparen zodat de kinderen als ze ouder zijn kunnen studeren.
    Groetjes Esje

    Like

  27. Vinden jullie het een slecht idee dat justitie in bepaalde gevallen toegang heeft tot bankgegevens?
    En zijn jullie erop tegen dat het zwart geldcircuit wordt aangepakt?
    Of begrijp ik het verkeerd?

    Like

Zeg het maar!

