Wijs op woensdag: Voetafdruk

Een bijdrage van Pennie Wijs, onze vaste huisgastblogger die ontslag nam maar toch nog af en toe een stukje levert, waarvoor dank!

Sinds ik me in de wereld van consuminderaars bevind, let ik natuurlijk extra op mijn voetafdruk. Mijn ecologische voetafdruk, wel te verstaan. Want ik ben van de generatie ‘Wees Wijs met de Waddenzee’ en kijk eens wat voor effect onze wijsheid heeft gehad: die ligt er toch maar mooi frisjes bij nu. Je moet dus nooit de moed opgeven en niet versagen. Al moet ik bekennen dat er momenten voorbij gaan dat ik er even niet aan denk. Aan die voetafdruk.

Zo zat ik laatst lekker op een stukje donkere chocola te kauwen – want dat is gezond, volgens dokter Kris, en ik geloof hem, want hij ziet er pienter uit – toen ik ineens opschrok uit mijn gesabbel. Verhip, hoeveel CO2 zou er eigenlijk gemoeid zijn met dit tussendoortje? Gelukkig stond het op de wikkel. Nou? Je moet eerst raden voor je verder leest. Om je op weg te helpen: 1 km rijden in een auto (middenklasser) zorgt gemiddeld voor een uitstoot van 150-200 gram CO2. Om je nog verder op weg te helpen: het ging om een reep chocola met een percentage van 78% cacao. En om het makkelijk te maken (de jongere generatie zonder degelijke lagere schoolopleiding wil tenslotte óók meedoen) gaan we uit van een reep van 100 gram.

In de berekening moet je alles meenemen: de productie van de ruwe grondstoffen, het transport naar de chocoladefabriek, de productie van de chocolade, de verpakking, het transport naar de supermarkt, opslag in de supermarkt en zelfs het (gemiddelde) transport van de supermarkt naar de consument. Zo, nu het ik het antwoord bijna weggegeven. Appeltje eitje, die berekening.

Zelf schrok ik eerlijk gezegd behoorlijk van de uitkomst: 180 gram CO2. Ik had verdorie net zo goed een kilometer in mijn Opeltje kunnen gaan rijden! Dat is óók hartstikke lekker als tussendoortje. Voor degenen die het niet hebben kunnen volgen (naar alle waarschijnlijkheid de jongeren onder ons) reken ik het hier nog even voor: 40 gram productie ruwe grondstoffen, 17 gram productie chocola, 47 gram voor de verpakking (waarom moet die dan ook in 17-kleurendruk met gouden letters???) 39 gram transport, 24 gram distributie, 13 gram vervoer consument. Nu kan ik wel zeggen dat ik me voor de aanschaf van deze reep slechts lopend verplaatst heb, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk. Daarbij stoot je immers net zo goed CO2 uit.

Goeie help. Honderdtachtig gram! Daar zat ik dan met mijn mond vol chocola. Kon ik nog iets doen om de schade te beperken? Ik heb dan zelf wel geen nageslacht geproduceerd, maar je voelt je toch medeverantwoordelijk voor de toekomst van de aardkloot, of je wil of niet. Paniekerig frommelde ik aan de verpakking. Gelukkig, onderaan stonden nog wat tips: ‘What can you do?’

Ja, wat kon ik doen? Mij werd aangeraden om voor de aanschaf van dit product met het openbaar vervoer te reizen. Illustratie erbij van een autobus, om de suggestie te visualiseren. Ik was al met de benenwagen geweest, dus dat zat wel goed. Verder kon ik de kartonnen wikkel laten recyclen. Zometeen bij het oud papier leggen dus, geen probleem. En als laatste: de chocoladereep alleen bewaren in de koelkast als dit écht nodig was.

Nu brak mijn ecologische klomp. Chocola bewaren in de koelkast? Zijn er heus mensen die dat doen? Ja, dan houdt alles op. Geen wonder dat we met z’n allen naar de bliksem gaan.

Letten jullie wel goed op je ecologische voetafdruk?

13 gedachtes over “Wijs op woensdag: Voetafdruk

  1. Nou dat je niet zomaar aanneemt dat een reep 100 g is is juist alleen maar goed en een gebrek in de oudere lagere school opleidingen, want op de middelbae en latere scholen wordt het doen van implicite aannames juist weer afgeleerd. 🙂

    “Assumptions are the mother of all fuck-ups” ten slotte.
    Hij is niet van mij, maar in het kader van “beter goed gejat dan slecht bedacht” gebruik ik 'm in mijn werk vrijwel dagelijks om vervolgens mensen aan het werk te zetten om dingen beter uit te zoeken voor er beslissingen genomen worden.

    Like

  2. Ik moet vandaag met de trein van Delft naar Rotterdam (en vanavond ook weer terug). De enkele reis is volgens de website van de NS 0,4 kg CO2 waard. Dus joh, die 180 gram van jou… Ik ga er vandaag in ieder geval al 800 gram van maken…

    Like

  3. Ha, ha, ha, ik heb geen kinderen en geen auto, dat scheelt al een heel stuk. Om dat te compenseren ☺ eet ik veel chocola, maar dan wel weer zogeheten fairtrade van Tony Chocolonely (melk met caramel en zeezout is een aanrader!). Die haalt hier sowieso nooit en te nimmer de koelkast, dus dat scheelt ook weer…

    Like

  4. Pennie, als je wandelt stoot je wel CO2 uit, maar veel minder dan als je die afstand met een auto doet. Fietsen is efficienter, dus minder CO2 per km.
    En chocola is goed houdbaar, dus ik kan me ook niet voorstellen dat mensen dat in de koelkast bewaren. Maar ik heb eens gehoord dat sommige mensen ALLES in de koelkast bewaren. Ook mosterd, sambal, suiker en zout. Tja. Blijft jammer dat basiskennis over bewaren (en inmaken) van voedsel als hogere kennis gezien wordt, en alleen in HAVO/VWO klassen langskomt bij beta's (scheikunde en bio). Want volgens mij is dat handig omte weten voor iedereen. Maar het programma is nu al overvol, dus ik zal niets zeggen. Leer het alleen mijn eigen kind, en buurkindjes.
    Want ik probeer m'n energie te zetten in wat ik WEL kan doen.
    En lopend een chocoladereep halen, en zo een boer in Ivoorkust d emogelijkheid geven wat te verkopen, is meer goed dan slecht voor de wereld. (Zeker niet als het vervooer per energie efficiente boot gebeuurd. Zal wel, gezien de houdbaarheid). Al koop ik graag mijn geweten af met Tony's caramel met zeezout.

    Like

  5. Ik weet dat het ontzettend slecht is voor het milieu, maar wat ik geniet ik van het vliegen als ik voor mijn werk op reis naar het buitenland moet! Ik heb dan nog een paar dagen last van mijn nek van het naar buiten kijken. Voor binnenlandse reizen gebruik ik altijd de trein.
    Het valt niet mee om bij alles rekening te houden met je voetafdruk, maar een paar goede gewoontes zijn in ieder geval je koopzucht “uit” te zetten en te reparen, te lenen, uit te lenen en wegwerpplastic tot het minimale te beperken. Chocola: ik koop het maar uiterst zelden, want bewaren voor later lukt me niet. Gisteren is het me nog gelukt om voor het schap te staan en toch niet in mijn mandje te doen.

    Like

  6. Chocolade uit de koelkast is nou eenmaal veel lekkerder dan chocolade op kamertemperatuur. Dat heeft niets met kennis te maken en je hoeft de jongere generatie dus ook niet af te vallen.

    Like

  7. Als ik bij alles wat ik doe of laat ook nog op m'n voetafdruk moet letten wordt ik helemaal gek.
    Zo gebruik ik bijvoorbeeld de droger in herfst en winter omdat anders mijn huis veel te vochtig wordt…tja
    Tony chocolonely koop ik omdat het fairtrade is en omdat ik het lekker vind en ja ik bewaar het in de koelkast. Chocola op kamertemperatuur heeft een duidelijkere smaak maar ik hou van chocola die “knak” zegt als ik er in bijt en niet van laffe plakchocola 😉
    Maar verder ben ik braaf hoor. Pak veel de fiets en vlieg nooit.;D

    Like

  8. Deze jongere kon het wel volgen hoor, maar ik heb toch liever een stukje chocola dan een ritje in de auto (hoewel, een ritje op de fiets waait dan wel weer lekker uit). En ik denk maar 1 kind te gaan krijgen, of misschien dan toch pleegkinderen ipv eigen kinderen. Om andere reden dan Co2 uitstoot, maar het scheelt wel 😉

    Groetjes, de M van het aflosverhaal 22/09

    Like

  9. weer iets geleerd:
    Chocola in de koelkast ….. hoe verzin je het (schud het droevige hoofd).
    dan neem 'k de auto om chocola te halen (en en passant tanken) en eet de chocola voor het in de koelkast belandt
    groet

    Like

  10. sorry, wat is precies het probleem van chocoladereep in de koelkast leggen? afgezien van persoonlijke voorkeur voor koude vs kleffe chocolade? tis niet alsof dat dan weer meer energie verbruikt, een koelkast kan wat dat betreft beter gevuld zijn dan leeg. (minder koudeverlies bij openen, doordat er minder ruimte is voor warme lucht en de gekoelde producten hun temperatuur beter behouden dan de lucht. geldt ook voor de vriezer trouwens.)

    Like

Zeg het maar!

