Het aflosverhaal van E.

E. is een jonge vrouw van 33 jaar oud, getrouwd met A. (38), ze hebben 3 kinderen van 3,3 en 5 jaar oud. Beiden hebben een goede opleiding gedaan. Ze wonen in een rijtjeshuis in een stad. Omdat hun oude woning werd gesloopt hadden ze een haast met het zoeken naar een nieuwe woning. Gelukkig konden ze hun huidige woning kopen voor een lage prijs. Er moest wel veel aan gedaan worden. Dit hebben ze van hun spaargeld gefinancierd. E. vond het heel erg dat ze niet meer konden lenen van de bank, nu is ze daar juist heel erg blij om. Ze werken allebei maar doordat er langdurig ernstige medische problemen bij de kinderen zijn geweest, zijn E. en haar man allebei overspannen geweest en werd er minder gewerkt. Doordat A. een eigen bedrijf heeft kwam en komt er nog steeds weinig geld binnen. E. zelf is inmiddels volledig hersteld.

Waarom ben jij gaan aflossen?
Na het lezen van `Je Geld of je leven`, van Hanneke en Rob, en na het volgen van jouw blog Martine, en Watkosteengezin.nl, Spaarolifantje, Wieditleestisvrek kwam ik tot inzicht hoe belangrijk het is om af te lossen.Hiervoor wist ik niet eens dat ik kon aflossen. Ik dacht dat ik dan een boete moest betalen voordat dit kon.
 
Wat voor hypotheek heb jij? 
Een spaarhypotheek en een aflossingsvrije hypotheek, beide tegen 4,7% rente.

Wat was het oorspronkelijke hypotheekbedrag?
€ 167.000, waarvan € 55.000 aflossingsvrij.

Wil je alles aflossen/ Heb je de hele som afgelost?
Daar ben ik nog niet over uit.

Hoe reageerde je hypotheekverstrekker op je aflosplannen?
Neutraal en hij gaf mij aanwijzingen.

Ben je helemaal vrij om af te lossen wat je wilt, of moet je je aan een minimaal aflosbedrag houden van de bank? Is het aflossen een ingewikkeld administratief proces? 
Minimaal € 300 per aflossing.

Maakte je van te voren een aflosplan en lukt het je om je daaraan te houden?
Ja ik maak wel eens plannen, maar ik kan daar weer gemakkelijk vanaf wijken. Dat ik bijvoorbeeld toch liever geld in een deposito stop dan dat ik ga aflossen, omdat ik liever wat achter de hand heb. Maar als ik voldoende achter de hand heb, ga ik daarna alles wat ik over heb aflossen. Ik vind het wel erg leuk om bezig te zijn met fantaseren over het aflossen, en dan neem ik de meest positieve getallen.

Hoever ben je met aflossen?
Ik heb nog niet veel af kunnen lossen, maar het begin is er. We hebben nu iets meer dan € 5000 afgelost, wat nu al bijna € 20 per maand scheelt.

Hoe reageerde je omgeving dat je ging aflossen?
Positief, mijn ouders en schoonouders zijn trots! Maar ik heb er ook wel eens met iemand over gesproken die het zonde vond.

Hoe houd je het vol? Hoe ga je om met tegenvallers?
Ik probeer af te lossen, maar als dit niet lukt dan is dat niet erg. Geld maakt niet gelukkig, gezondheid is je grootste goed.

Wat  is jouw tip voor mensen die nog niet aflossen en twijfelen of ze het moeten gaan doen?
Ik heb geen tips, ik richt mij namelijk niet alleen op het aflossen, maar meer op het geheel: Consuminderen voor het milieu en om je er zelf beter bij te voelen, je voelt je niet steeds maar beter door meer te consumeren, soms wordt je er zelfs verwend en ongelukkig van. Hierdoor houd je geld over en daarmee kan je jezelf vrij kopen door je huis af te lossen en op den duur gratis te kunnen wonen. Dan kun je weer minder gaan werken, investeren in dingen die goed zijn voor het milieu en de wereld.

Ook je verhaal vertellen? Laat het me weten via het reactieformulier, ik stuur je dan de vragen toe.

13 gedachtes over “Het aflosverhaal van E.

  1. Ik heb geen koophuis maar ik vind jullie reden om af te lossen een hele goede. Minder werken meer vrijheid minder stress, investeren in dingen die goed zijn voor het milieu en de wereld.
    Bij zo'n instelling is jullie gezondheid ook gebaat.
    Inderdaad van steeds meer consumeren word je niet gelukkig en je bent nergens meer blij mee.
    Mijn ervaring is dat bij een consuminderende levensstijl elk klein uitje echt een feestje wordt in plaats van een gewoonte waar je nauwelijks plezier aan beleeft.
    Succes met aflossen!

    Like

  2. Afgelopen donderdag ben ik nog voor mijn verjaardag door mijn overbuurvrouw getrakteerd op een wandeling in een natuurgebied in de omgeving met een lunch. Ze zegt: Dat wij samen hier gewandeld hebben weet je over 20 jaar nog, maar als ik je een bloemetje of douchegel gegeven had, wist je dat echt niet meer. Kwaliteit van leven staat voorop en absoluut niet het materialisme. Je denkwijze spreekt mij erg aan.

    Like

  3. Ik zeg het hier bijna elke week, maar ik vind het wel nodig: van 20 euro bruto premie hou je na belastingaftrek slechts 11,60 netto over. Ik wil niet zeggen dat je daarom niet moet aflossen, maar het is wel belangrijk dat je jezelf en je lezers geen te dikke wortel voorhoudt. Heb je al overwogen om extra te storten op de spaarhypotheek? Dan heb je hier geen last van.

    Like

  4. Ik denk dat de meeste aflossers hier heel goed weten wat de baten zijn van aflossen. Ik zelf hou nooit rekening met de belastingaftrek, die gaat in z'n geheel weer naar de aflossing, als 'ie binnen is. Een lening is ALTIJD duurder dan geen lening. gr Esther

    Like

  5. Rentenier, je rekensom geldt voor mensen die het maximale kunnen aftrekken, en dat is niet iedereen.. Maar blijf vooral je eigen keuze maken, ik snap je commentaar wel. Ook werkt het vergelijken van aflossen met beleggen voor 99 % van de mensen niet, omdat je dan het geld wat je anders zou aflossen, allemaal zou moeten beleggen en sparen, en zo werkt het niet.. Liquide = gemakkelijker anders uitgeven voor de meesten!

    Like

  6. Begrijp me niet verkeerd: aflossen is een deugd, ik doe het zelf ook. Wat ik alleen wil zeggen is: reken jezelf niet rijk. En of je de renteaftrek per maand krijgt of na een jaar, het blijft misgelopen geld. Wederom, dat is niet erg, maar neem het gewoon mee in je berekening.

    Like

Zeg het maar!

