Hoe nu verder?

Even minder bloggen en er komt van alles naar boven drijven….Het wordt me steeds meer duidelijk wat maakt dat het blog soms als een blok aan mijn been is. Ik ben altijd en eeuwig op zoek naar de meest efficiënte manier van dingen doen. Dit omdat ik eigenlijk hopeloos ongeorganiseerd ben. Al mijn begrotingen, excelsheets, plannen en schema’s zijn om te verhullen dat ik een sloddervos ben. En telkens weer vergeet ik dat ik juist goed gedij bij wat slordigheid en ‘laatmaarwaaien’.

Al te grootse plannen zijn bij mij valkuilen waar ik keer op keer in donder. De laatst paar maanden probeerde ik het blog in een stramien te krijgen, voor mij lekker overzichtelijk en voor de lezers ook. Die weten dat ze voor een aflosverhaal op maandag kunnen langskomen en dat ze op zaterdag kattepraat om de oren krijgen.

Zeker de aflosverhalen en de portemonneeverhalen vragen veel van mijn energie. Gewoon omdat er contact met anderen vooraf is en omdat er een hele planning aan vasthing. Niet voor jullie als lezer of voor de deelnemers maar wel voor mij, in mijn hoofd. En dat is nu net waar het misgaat.

Wil ik niet, doe ik niet, is niet goed. Zo dus. Wat dan wel? Ik weet het niet. Ik ga gewoon maar schrijven zoals het komt. Met soms een aflosverhaal maar soms ook niet. Mijn plan is dat ik geen plan meer maak. Dat ik niet meer bedenk dat ik over geld moet schrijven omdat dit een geldblog is. Misschien is dit wel een gewoon blog, zonder thema. Waar ik soms over geld, soms over gedrag, soms over mezelf en soms over katten schrijf. Misschien is mijn eigen leven wel boeiend genoeg om over te schrijven? Misschien gaat het me wel om het schrijven alleen en misschien kunnen jullie als lezers het ook wel waarderen als ik er geen vooraf bedacht thema aan vastplak?

Veel misschiens dus voor iemand die altijd het hoe en het waarom wil weten. Zo, als dat geen glad ijs is 😉

44 gedachtes over “Hoe nu verder?

  1. structuur loslaten geeft ruimte, want je moet niets meer…
    accepteren zoals t komt…loslaten van controle…geeft meer vreugde dan frustratie
    doe wat jezelf wilt…altijd goed,toch?
    succes…

    gr Sandra

    Like

  2. Ik vind het juist heel leuk dat je ook over andere dingen schrijft, het consuminder/aflos gedoe komt me soms mijn neus uit.
    Ben niet echt een kattenliefhebber maar smul van jouw verhalen over Dibbes.
    Samenvattend: ja, jouw leven is boeiend genoeg om over te schrijven.
    Linda

    Like

  3. De belangrijkste vraag is wat je doel is/wordt.
    Mensen informeren over besparen en consuminderen of gezond eten?
    Zoveel mogelijk lezers naar je blog trekken?
    Mensen niet zozeer informeren, maar juist amuseren?
    Of vooral jezelf amuseren?
    Elk doel vraagt een andere insteek.

    Er zit al een poosje verandering in de lucht; benieuwd wat het gaat worden!

    Like

  4. Prima toch? Ga lekker je eigen gang en schrijf waar je op dat moment over wil schrijven. Ik zou wel ivm dat gladde ijs, goede schaatsen kopen ipv die laarzen van gisteren 😉 Leg jezelf maar eens wat minder op, zal je goed doen!

    Like

  5. ik vind de verhalen over Dibbes minstens zo leuk dus blijf daar over schrijven! je hoeft niet krampachtig vast te houden aan een onderwerp, dat bepaal je toch zelf! ik zelf ben in veel onderwerpen geinteresseerd waaronder consumindertips en ik heb toevallig katten. Bezuinigen op katten doe ik echter niet haha Vandaar dat ik jou blog een van de leukere vind en ik houd veel blogs bij via BlogLovin.

    Like

  6. Je moet gewoon datgene doen waar jij je goed bij voelt. Gewoon bloggen over allerlei onderwerpen die je interesseren en wanneer het jou uitkomt (niet op dagen dat je eigenlijk te moe bent, het is geen verplichting). Vind zelf veel leuk om te lezen, natuurlijk vooral de katten verhalen maar ook jouw kookblog ed. Tips om op bepaalde gebieden te consuminderen, vind ik vaak nuttig (zoals de tip om de entertainment hoek, oa tv, dvd, bij niet-gebruik volledig uit te zetten) maar daarentegen vind ik zelf de hypotheekverhalen waarbij het veelal gaat om extra af te lossen weer minder interessant. Maar het is jouw blog en je moet er zelf de invulling aan geven die het beste bij je past op dit moment. Fijne dag nog. Marja

    Like

  7. Ik heb zelf geen katten en lees je verhalen erover niet. Als ik zie dat je daar over hebt geschreven klik ik door. De dagen dat je wel iets schrijft wat me aanspreekt zijn echter voor mij ruim de moeite waard.

    Like

  8. Ik zou ook gewoon schrijven waar je zin in hebt, wanneer je dat wil, dan zie je toch vanzelf wel of mensen het interessant vinden of niet? Ik vind de meeste dingen die je schrijft erg leuk, soms iets wat minder, nou dan lees ik dat niet of wat vluchtiger.. ik denk dat het je wel zou helpen om er minder krampachtig mee om te gaan. Het is geen baan, het is gewoon een blog, niemand betaalt je ervoor, dus als mensen al verwachtingen hebben (en ik denk dus dat dat heel erg meevalt, mensen lezen gewoon wat er is, of niet) dan hoef je je daar alsnog niks van aan te trekken.

    Like

  9. De manier waarop je het wilt gaan aanpakken, werkt voor mij het beste. Het moet wel leuk blijven. 🙂 al kan ik me voorstellen dat dit voor jou wat moeilijker is aangezien je best veel lezers hebt.

    Like

  10. Ik begon zelf ook over consuminderen. Maar op een gegeven moment schreef ik niet alleen over geld en bezuinigen. Er is nog zoveel meer. Nu schrijf ik over mijn leven. De ene keer wat meer dan de andere.
    Fijn dat je wel blijft schrijven. Ik kijk altijd uit naar je logjes. En je onderwerpen!

    Liefs Frederique

    Like

  11. Hallo Min of Meer dat vind ik juist zo knap van je om je eigen ik te zijn.
    Want jij moet doen waar jij je goed bij voelt.
    Ik vind het soms ook moeilijk om een blog te doen.
    En toch inspireren mij sommige blogs zoals die van jou.
    Jij wilt heel graag andere mensen tegemoet komen en het ze naar de zin maken
    maar dat gaat ten koste van jou gezondheid.
    Ik hoop dat er zo nu en dan nog een leuk verhaal komt maar alleen als jij dat wilt.
    Een fijne dag nog van ik moet het kunnen.

    Like

  12. Wat goed van je, gewoon schrijven wanneer je zin hebt en waarover je op dat moment wilt schrijven.
    Niets vaststaand, we zien wel wat je neer tikt hier. Ik blijf toch wel lezen hoor…hoe je het ook gaat doen 🙂

    Like

  13. Martine, ik herken me er helemaal in! Ook een slordervos die met excel en andere overzichten probeert wat structuur aan te brengen. Ik ben na 7 jaren voornamelijk bloggen over geld en bezuinigen ook wel toe aan wat anders. Niet dat ik het schrijven over consuminderen en geld helemaal los wil laten, nee dat ook weer niet. In feite schrijf ik al zo nu en dan over andere zaken, over aardbevingen, over mijn ernstig psychiatrisch zieke ex-man, over dromen, over vroeger, over fietsen in de zon.
    Je schrijft onderhoudend, waar het ook over gaat, het boeit me en ik ben gek op katten, dus dat is altijd goed!
    Doe het op een manier die jou energie geeft. Misschien weet je nog niet hoe je dat moet aanpakken, maar ik denk dat dit snel genoeg komt. Het is jouw blog en jij doet het op jouw manier, niets mis mee.
    Warme groetjes, Zuinigaan.

    Like

  14. Herkenbaar! Heerlijk he om zoveel van jezelf te eisen? Of om op donderdagavond te bedenken dat je toch echt je weekmenu voor vrijdag nog moet verzinnen, schrijven, bloggeren enzo…? Ik schrijf dit zo, omdat ik mezelf hierin herken… Zoveel moeten,altijd alles maar moeten kunnen net zolang tot het je tegen gaat staan. Ik heb me voorgenomen het mezelf niet langer onnodig moeilijk te maken en de boel lekker de boel te laten… Doe je met me mee? Schrijven waar we zin in hebben, over wat wij leuk vinden en het plaatsen als het zo uitkomt. Dat is toch het allerleukste wat er is?! Succes!!! ☺☺☺

    Like

  15. Hoi Martine, lekker schrijven over waar jij zin in hebt. Ik was altijd geïnteresseerd in je schrijfsels over je ziek zijn en consuminderen maar eigenlijk vind ik je kattenverhalen en je verhalen over het dagelijks doen en laten tegenwoordig het allerleukst.

    Like

  16. Er is niemand die tegen je zegt dat je persé dagelijks een blog moet schrijven, dat is een verplichting die je jezelf “oplegt”. Ik blog soms 2 weken helemaal niet en dan opeens 3 blogs in de week, gewoon lekker waar ik zelf zin in heb.

    Je moet gewoon lekker doen wat goed voelt 🙂

    Like

  17. Een doelloos bestaan als het ware… ga daar dan maar eens lekker op oefenen (wel een nogal paradoxale bezigheid, maar daar moet je gewoon niet te diep over nadenken).
    Je kúnt het. Want als ik het kan, kan iedereen het…

    Like

  18. Gewoon lekker doen wat je zelf wilt, het is jouw blog en je bent niet verplicht om elke dag over besparen te schrijven.

    Kan me voorstellen dat het wel heel fijn voelt als je hoort dat mensen zijn geholpen door een blogje van jou, maar het is nu ook even tijd om jezelf te helpen 🙂

    Like

  19. Dat klinkt prima hoor! Ik ben zelf ook niet heel georganiseerd, dus om eerlijk te zijn heb ik niet eens echt in de gaten wat ik op bepaalde blogs op bepaalde dagen kan verwachten. Gewoon een leuke verrassing als één van mijn favo-onderwerpen ineens weer in het lijstje staat. Zelf vind ik het al uitdagend genoeg om elke dag te schrijven en lukt het me steeds beter om vooruit te schrijven als ik inspiratie heb (versus schrijven omdat het 'moet'). En die elke dag doe ik niet omdat het moet, maar omdat ik mijn blog graag uit wil bouwen.

    Like

  20. Voor mij ben jij als persoon interessant genoeg, om je te willen volgen. Ook (of juist daardoor) als je schrijft over je katten, over man en zoon, over struikelblokken, ziek zijn, weer meer kunnen, instorten en opkrabbelen en omdat ik zelf steeds meer bezig ga met gezonder eten vind ik zelfs je kookblogs leuk! En als er van al dit moois “maar” eens per week (of per maand, of per dag, of per drie weken….) iets langs komt, lees ik het als het me uit komt en haal ik er uit wat voor mij leuk of van belang is. Volg je hart; het heeft je al veel goed gebracht om beter naar jezelf te luisteren. een lieve groet, Esther

    Like

  21. Ik vind sowieso al dat je geen uitleg hoeft te geven over waarover, waarom en wanneer je blogt.
    Het is jouw blog. Soms vind ik het boeiend, soms wat minder. Relax en doe lekker wat voor jou het beste voelt.

    Like

  22. Wat grappig. Wat jij nu schrijft, exact hetzelfde heb ik van de week gedacht. Ik vond het jammer dat je even pauze nam, want ik lees je stukjes altijd graag. Toen op woensdag en donderdag 'kletsblogjes' kwamen, vond ik dat hartstikke leuk om te lezen ('kletsblog' klinkt misschien denigrerend, maar is absoluut niet zo bedoeld. Ik bedoel daarmee: een blogje dat misschien niet over je gebruikelijke thema's gaat, maar toch hartstikke leuk is). En toen dacht ik, wat je ook schrijft, ik lees het altijd graag. Wat jammer dat je jezelf die druk oplegt, want ook zonder aflosverhaal of diepgaand redactioneel stuk, vind ik het leuk om te lezen. Van mij hoeft het niet strak gescheiden te worden, ik hoef hier niet alleen maar consumindertips te lezen (sterker nog, als dat het alleen maar zou zijn, zou ik toch een beetje afhaken, want na een tijdje is er daarmee niet meer zoveel nieuws te melden). Ik vind het ook leuk als er hier recepten verschijnen, meer persoonlijke verhalen, etc. Dat houdt het afwisselend en dat vind ik juist leuk. Dat je blog nu dus weer een wat minder strak stramien krijgt, vind ik dus helemaal niet erg!
    Dus ja, ik ben heel blij dat je dit allemaal zelf ook bedacht heb. En ik hoop voor je, dat bloggen op deze manier voor jou minder stressvol wordt en beter te handelen is. Zodat ik (en andere lezers) nog lekker lang van een (bijna) dagelijks blogje kunnen genieten.

    Succes!

    Like

  23. Gewoon lekker doen waar jij je goed bij voelt. En er geen verplicht nummer van maken.
    Ik lees je schrijfsels graag, je hebt een leuke schrijfstijl. En de ene keer sprrekt het onderwerp wat meer aan dan de andere keer, maar dat is toch prima? Niemand hoeft alles te lezen wat je schrijft. Als het iemand niet boeit kan hij of zij het vluchtig of niet lezen, de volgende keer is er weer een ander onderwerp dat voor diegene misschien interessanter is.

    Like

  24. Hoi, toen ik je stukje las bedacht ik me precies dtagene wat iedereen hier al heeft geschreven, volg je gevoel dus daar sluit ik me bij aan. Jij schrijft op een zo'n fijne manier over wat dan ook dat ik met alle plezier blijf lezen….

    Like

  25. Jouw blog. Schrijven over een thema is nogal inspannend he, elke keer weer iets verzinnen…. Schrijf gewoon over wat je aan ons kwijt wil. Of schrijf lekker niets, als het jou niet uitkomt.

    Like

  26. Jaah, gewoon hoe het komt! Ik houd wel van verrassingen en vind jouw leven interessant, vooral omdat je er zo heerlijk eerlijk over schrijft. Het leven komt zoals het komt en gaat zoals het gaat. Succes!

    Like

  27. Hoi Martine,

    Ik kan het ook niet: mezelf vastprikken in een bepaalde structuur. Soms wil ik dat wel. Dan lijkt het me heerlijk om zo'n geordend leven te hebben, waarbij precies vaststaat op welke dag je rijst eet of past. Waarbij je weet dat je op maandag, woensdag en vrijdag blogt en waarover. Enzovoorts. Maar nee, dat zou ook bij mij niets worden. En wat me nu bij dat idee aantrekt, zo me evensnel weer afstoten. Gewoon doen wat dicht bij jezelf ligt.
    Groetjes, Teunie

    Like

  28. haha ik dacht nog zou ik erbij zetten: Net als Teunie met haar blog doet? en ik volg je nogsteeds Teunie, altijd een verrassing om te zien dat er een artikel op je site staat. 🙂 ik lees hem met veel plezier en heb bewondering voor je! Hoe krijg je alles voor elkaar! Ik heb maar 3 kinderen. haha!

    Like

  29. Hoi Martine, doe hetgeen waar jij je het best bij voelt. Ik vind alles wat je schrijft erg leuk. Het is ontzettend goed dat je aan het zoeken bent naar wat voor jou goed werkt. Ook daarin ben je een voorbeeld voor mij. Ik ga zelf voortdurend over mijn grenzen heen en heb dus echt bewondering voor jou en hoe je je grenzen aangeeft.

    Like

  30. Je blogs zijn altijd de moeite waard om te lezen, kies een manier die het voor jou de moeite en energie waard is om te schrijven. Laat het geen verplichting worden. hartelijke groet Loonlijstmama

    Like

  31. Gewoon lekker doen waar je je goed bij voelt. Minder over geld en meer over wat jou op dit moment bezig houdt.
    Lijkt me een prima idee. Je hebt de gave om boeiend te schrijven. Het is zonde om dat alleen te benutten voor dingen waar je gevoel niet meer bij is. Dat komt je creativiteit ook niet ten goede en daar vloeit veel energie mee weg.
    Ik blijf lekker meelezen en genieten.
    groetjes, hanna

    Like

  32. Het was ook als een compliment bedoeld. Ik hoop ook echt dat het mij ooit gaat lukken om de grenzen aan te geven. Ik maak gelukkig al kleine vorderingen, dus ik heb goede hoop:)

    Like

Zeg het maar!

