Aflossen en sparen

Waarschuwing: droog stukje met veel cijfers met om het goed te maken een foto….

Zo vaak schrijf ik er niet meer over, maar ook deze maand losten wij extra af op de hypotheek. Zoals ik eerder schreef gaat het helaas dit jaar sinds het voorjaar met kleinere bedragen dan vorige jaren, maar toch lukte het tot nu toe wel om bijna elke maand een aflossing te doen. Daarbij worden we geholpen door de dalende rente, door onze variabele rente op 2 van de 3 leningdelen sparen we ineens € 30 uit ten opzichte van het begin van het jaar.

Begin oktober maakte ik € 282,76 over naar de hypotheekverstrekker. Daarmee zakt het te betalen rentebedrag met € 1,34. Zo rolt die sneeuwbal lekker door, ook al heeft hij nu nog het formaat van een sneeuwvlok.

In totaal losten wij dit jaar tot nu toe € 4499 af. € 2170,41 bedraagt de reguliere aflossing van de annuïteitenhypotheek maar de rest – € 2323,50 – betreft extra aflossingen. Het totale maandbedrag zakte van € 1104,97 naar € 1065,82, dat is bijna € 40 (waarbij we dus wel geholpen zijn de variabele rentestand).

Sinds september vorig jaar (toen we € 1500 ineens aflosten en daarmee het streefsaldo van € 5000 van dat jaar bereikten) plaatste ik geen foto’s meer van een stukje huis dat nu dan eigen bezit is in plaats van bezit van de bank.

Wat in huis is € 2323,50 waard? Ach, het slaat natuurlijk nergens op en de rekensom klopt van geen kanten maar je moet ergens beginnen toch? In gedachten wijs ik het plafond van de zolderkamer als eigen bezit aan. Met trots presenteer ik een stuk van ons balkenplafond:

Voorlopig was dit jammer genoeg de laatste aflossing van dit jaar. Hoewel ik graag door zou gaan, vragen andere zaken onze aandacht. Er komt een grote uitgave voor de auto aan – distributieriem en banden vervangen – en de keuken moet worden opgeknapt. Op zich hebben we natuurlijk een buffer maar dit gaat er wel een gat inslaan. Dus kiezen we de komende maanden voor sparen in plaats van aflossen.

De keuken moet echt gerenoveerd gaan worden en snel, anders valt er überhaupt niets meer te renoveren. Er zitten gaten in het aanrecht, de kant van de wasmachine is doorgezakt waardoor alle deuren aan die kant niet meer goed sluiten, het folie laat los, een deurtje is volledig overleden….

We willen geen nieuwe keuken plaatsen maar de bestaande opknappen, zoals de keukenfrontjes en het aanrecht vervangen en de boel wat verstevigen. Wie heeft er goede ervaringen met een keukenopknapper? Of andere tips?

23 gedachtes over “Aflossen en sparen

  1. Mijn schoonzus heeft een tweedehandskeuken voor €50 euro gekocht en daarmee haar bestaande (vervallen) eigen keuken opgeknapt! Het massief houten aanrechtblad (5 cm dik) was volgens haar al meer dan het driedubbele waard. De deurtjes van massief hout met kalkverf geschilderd en haar eigen gefineerde deurtjes eruit. Het is een prachtige keuken geworden!

    Like

  2. Toch een hele fijne extra aflossing, hoor, van ruim 2300 Euro! Laat dat sneeuwballetje maar groeien! En wat je nu al hebt afgelost, hoeft nóóit meer. Ook niet als de keuken weer is opgeknapt en de auto weer rijd als een zonnetje. Ik hou wel van cijfertjes, dus ik vind het geen droog stukje. Wel een stukje waarmee je weer anderen kan inspireren door te laten zien dat “weinig” aflossen ook echt zoden aan de dijk zet! Succes met de keuken; ik zelf heb geen tips, al vind ik de actie van de schoonzus van Janne geniaal. Keukendeurtjes hebben vaak dezelfde maat en een werkblad kan je op maat (laten) zagen. groet Esther

    Like

  3. Super van die aflossing! Over de keuken kan ik niet veel zeggen dan wat hierboven al staat. Geen ervaring mee, maar ik vraag me wel altijd af of zo'n keuken opknappen nou zoveel goedkoper is dan een keuken van zo'n stunter. Die zit hier in en aangezien ik hier toch geen 25 jaar meer woon, vind ik het prima. Het gaat makkelijk een jaar of 10-15 mee en daarna is het dan weer iemand anders z'n probleem.

    Like

  4. inderdaad, elke aflossing is er eentje. Maarre… “er zitten gaten in het aanrecht”?! Persoonlijk had ik het niet zover laten komen, en had ik liever de keuken opgeknapt dan afgelost. Maargoed, ik denk dat ik meer klus-verslaafd ben dan aflos-verslaafd:-)

    Like

  5. Ik ben wel benieuwd wat maakt dat je gaat aflossen als je keuken bijna uit elkaar valt? Oprechte vraag hoor, kan me het niet zo goed voorstellen namelijk….

    Like

  6. dat was voor mij een kwestie van prioriteiten, aflossen was echt urgenter doordat we zo onder water stonden en de hyporheeklasten echt te hoog voor ons in onze veranderde situatie. En een keuken functioneert ook als ie uit elkaar valt, als het gasfornuis het maar doet en er water uit de kraan komt, begrijp je?

    Like

  7. Vind dat jullie goed en verstandig bezig zijn. En als je erin slaagt om ieder jaar zo'n bedrag af te lossen, dan is in tien jaar tijd een mooi bedrag op de hypotheek afgelost. Wat keukenfrontjes betreft misschien Portas of de Ikea. Wij hebben zelf een keuken van 24 jaar oud, goede kwaliteit, er is nog niets kapot, maar over een jaar of vijf is het ook bij ons misschien eens nodig om frontjes te vervangen en het aanrecht. Je hebt dan voor relatief weinig geld weer een leuke, up-to-date keuken. Geef je gelijk hierin, aflossing is belangrijker dan een nieuwe keuken of badkamer zolang alles nog/weer goed functioneert en je lekker kunt koken/douchen/badderen. Marja

    Like

  8. Voor het keukenblok op de gastenkamer heb ik het goedkoopste blad van Ikea gekocht, het ziet er na jaren nog mooi en stevig uit.
    Ikea voor een stevige goede keukenblad dus.
    Er zijn op MP keukeninstallateurs die ervaring hebben met Ikea keukens,
    Een nieuwe Ikea keuken gaat 25 jaar mee bij normaal gebruik.

    Op de facebook pagina van action xenos enz. Zag ik iemand die met verf haar tegeks had opgeknapt, zag er mooi uit.
    Ook daar regelmatig keukendeurtjes die worden opgeknapt.

    Ik ben nog steeds blij met mijn keukenconcurrent keuken, al heeft het me toen een rib uit mijn hypotheekaflossingen gekost.
    Alhoewel ik het verschil tussen een Ikea en mijn keuken niet zie.
    Succes er mee.

    Like

  9. Ik bedoelde natuurlijk zo.n bedrag om extra af te lossen ieder jaar. Ik vind trouwens dat als je zelf je keuken opknapt, je er veel meer je persoonlijke touch aan kan geven dan aan een kant en klare keuken van een keukenfirma. Vind ik eigenlijk veel leuker dan iets wat iedereen al heeft. Wat een andere lezeres opperde is misschien ook een goed idee, de keuken laten overspuiten. Maar ik heb zelf geen idee wat dat kost. Marja

    Like

  10. Toch goed hoor dat jullie nog gewoon extra kunnen aflossen!
    Een keuken die uit elkaar valt is inderdaad niet zo fijn, dus heel verstandig dat jullie daar nu dan eerst iets aan gaan/laten doen.

    Like

  11. Zoals Janne hier boven al zegt .Misschien kun je ergens een keukenblok vinden.Ik verbijster me er over wat er aan mooi en goed spul de container in getieft wordt .Echt het is zelf te doen.Misschien om de stroom om te leggen iemand laten komen.Water en gas is met de snelkoppelingen van tegenwoordig heel goed zelf te doen. Ik,ea heeft eigen maten zodat als je andere greepjes of deurtjes wilt je wel weer bij hun te recht komt. Groet Irma

    Like

  12. Fijn dat je weer hebt afgelost!! Wij hebben vorige week 80.000,00 euro (schenking) afgelost en een renteverlaging van 1 van onze hypotheken gehad 6% wordt 2,9 %. Besparing 300,00 euro netto per maand! Eindelijk een bedrag dat zoden aan de dijk zet. Dubbel gemotiveerd nu om te blijven aflossen!! Wij moeten ook onze keuken renoveren. Al gekeken naar aanrechtbladen, goede aanrechtbladen vind ik behoorlijk prijzig!! WMT

    Like

  13. Mijn ouders hebben een soortgelijk probleem gehad en het werd inderdaad vergoed door de inboedelverzekering. Alleen niet het complete bedrag in hun geval, dus hebben ze uiteindelijk bij Ikea een houten snijplank gekocht ter grootte van het gedeelte aanrechtblad dat kapot was en dat ligt daar nu gewoon altijd. Nooit meer ongelukjes met pannen en het maskeert het gat.

    Like

  14. Mijn ervaring is dat je een hoop zelf kunt doen in de verbouwing van de keuken om kosten te besparen. Koop of bouw zelf goedkoop een onderstel en investeer in de bijzondere materialen, zoals een degelijk aanrechtblad, kranen etc.

    Like

  15. Wellicht heb ik een tip waar je iets aan hebt, kijk eens naar goedkope tegels voor de bekleding van je wanden. Daarmee maak je echt het verschil namelijk, en heb je een clean huis bovendien. Ik kan je wel diverse websites aanraden, mocht je dat willen? Besparen kan gelukkig op allerlei manieren!

    Like

Zeg het maar!

