Wasluis en ander leed

Laatst las ik een stukje bij iemand op haar blog – sorry weet echt niet meer wie – dat ze elke week alles doet in huis. De aanleiding van het stukje was de opmerking van iemand anders (o jee, dit wordt wel heel erg vaag) dat stofzuigen soms uren duurde. De blogger verbaasde zich daarover en schreef alles in huis elke week te doen zonder dat het veel tijd in beslag neemt. Dat verbaast mij dan weer.

Nu ben ik geen propere huisvrouw. Ik ben sowieso geen huisvrouw of thuisblijfmoeder en het is niet mijn roeping om het huishouden goed uit te voeren. Niet dat het huishouden doen per se een roeping is als je thuisblijfmoeder bent, maar ik kan me voorstellen dat je het in dat geval wellicht iets meer beschouwt als werk.

Mij ontbreekt de energie om op vaste tijden en volgens schema’s het huishouden te doen. Een systeem als flylady werkt bij mij averechts. Want soms ‘moet’ je iets in het schema doen en kan ik dat niet wegens belabberd voelen en dat moet ik dat later voor mijn gevoel inhalen.

Nu begrijp ik heel goed dat het sommigen vrijheid geeft en dat als je wel altijd alles op een vast moment doet, je makkelijk af en toe kunt overslaan en dan een andere keer wel kunt doen. Hier is het eerder omgekeerd: ik doe meestal niets en soms per ongeluk wel.

Is het dan vies hier? Volgens mij niet maar mijn criteria zijn misschien anders. Ik haal wel de plee regelmatig af met een doekje, stofzuigen gebeurt hier om de dag wegens vier katten waarvan er twee voor de helft wit zijn en dat zie je echt altijd en overal. En de gaskookplaat maak ik altijd na het koken meteen even schoon. De grootste leefruimte oogt redelijk schoon want is opgeruimd en dan lijkt het al snel heel wat. Maar dweilen? Alleen als ik echt niet meer naar de vloer durf te kijken. Keukenkastjes? Hooguit een keer per jaar. En dan moet ik eerlijk bekennen dat ik dan een kastje soms even snel tussendoor doe en dat dit 9 van de 10 keer hetzelfde kastje is, namelijk dat van de kruiden en dat van het broodbeleg, want dat plakt het meest. En verder heb ik het tot een kunst ontwikkeld om niet te zien waar het vuil is. Dus doen we niet aan ramen lappen tenzij we al weken denken dat het buiten mistig is en dat helemaal niet het geval blijkt te zijn.

M. is dan weer niet van het dagelijks even de WC schoonmaken maar die zie ik dan wel een deurpost schoonmaken of met de stofzuigerslang spinrag verwijderen. Iets wat ik wel zie maar laat hangen, ga daar een beetje moeilijk doen zeg! Daarom passen we natuurlijk zo goed bij elkaar. Ik negeer zie niet wat hij wel ziet en andersom en zo valt het eindresultaat toch reuze mee, ook omdat ik soms dan toch ineens een aanval krijg, meestal van opruimen en dan en passant ook de leeggekomen plekken schoonmaak. 

Slechte huisvrouw ben ik hè? Ik kan wel als verdediging opvoeren dat ik gewoon te weinig energie heb maar ook toen ik nog barstte van de energie had het huishouden en schoonmaken geen prioriteit bij mij. Bovendien ken ik mensen waar het echt vele malen erger is en waar ik niet durf te gaan zitten uit angst vast te blijven plakken, dus zo bezien valt het best mee.

Toch bereikte ik onlangs een dieptepunt dat ik hoop nooit meer mee te maken door de ontdekking dat we wasluis hebben in de wasmachine.  En ik maar denken dat die handdoeken zo stonken door mijn home made wasmiddel (want dat doe ik dan weer wel). Een overstap op ‘echt’ wasmiddel leverde een net zo stinkende was op, maar dan voorzien van chemisch nepfris geurtje.

Afijn, 10 kookwassen verder met lege trommel en soda, schoonmaakazijn, bleekmiddel en Groenland wasmachineschoonmaakdinges is de wasluis bestreden, ruikt de was weer engeltjesfris en heb ik me voorgenomen me toch maar eens wat meer te verdiepen in het proper maken en houden van mijn omgeving. Want als er wasluis in mijn wasmachine zit, wie weet wat er zich dan verschuilt in mijn keukenkastjes…nu weet ik dat wasluis geen echte luis is maar een naam voor iets verderfelijks dat ervoor zorgt dat je je taken serieuzer opvat leert dat niet alle was op lage temperaturen gewassen kan worden, maar toch…

Dus maakte ik nog tijdens het typen van dit stukje – dat maakt wat los hoor! – de koelkast en de wastafel en het badkamerkastje schoon en zit ik nu moe op de bank en weet ik weer waarom ik maximaal één ding per keer schoonmaak.  En vind ik dat het best wel meevalt met mijn schoonmaakkwaliteiten. Ik doe het gewoon als mijn oog ergens opvalt, haal elke dag een lap over aanrecht en WC en verder vind ik het gewoon niet zo belangrijk.

Vat jij je huis schoonmaken op als een serieuze taak of ben je net zo’n lapzwans als ik?

47 gedachtes over “Wasluis en ander leed

  1. Ik weet nog,dat ik in de periode van weinig energie het huishouden in stukjes hakte en probeerde niet achter te raken. Want twee stukjes op een dag ging niet. Maar nu kan ik daar losser in zijn. Maar ben nog steeds geen pietje precies.

    Like

  2. Wasluis als je zelf wasmiddel maakt, voorkom je door eens per week/maand een kookwas te draaien.
    Met je theedoeken, vaatdoeken, dweilen, eventueel beddengoed. En met azijn als wasverzachter. In tegenstelling tot wat je denkt, ruikt je was dan niet naar azijn 🙂

    Like

  3. vetluis / wasluis bestrijden wij (zeg mijn man) door elk jaar de slangen vanachter de wasmachine eraf te halen, door te spoelen, zand en aangekoekte rotzooi eruit verder ook nog het filter aan de voorkant, alles weer aansluiten en 1 kookwas daarna draaien.. kan de machine er weer een jaar tegenaan, moet je wel handig voor zijn.. maar verlengt de levensduur van het apparaat echt en voorkomt vieze luchtjes. Bieke

    Like

  4. Ik gebruik dan geen zelfgemaakt wasmiddel, maar als mijn machine luchtjes begint te produceren gooi ik er een keer wasnoten in op een kookwas. Daarna is het probleem ook opgelost, vind ik toch prettiger dan een chemische machinereiniger gebruiken.

    Like

  5. Het huis is er voor mij en ik niet voor het huis. Ik betaal ervoor zeg en zou een slaaf in mijn eigen huis worden. Dagelijks ff de plee en stofzuigen en ik vind het prima. Annette

    Like

  6. Schoonmaken veroorzaakt bij mij soms veel stress, want ik wil een perfect en schoon huis (in mijn hoofd weet ik dat het een onlogisch streven is). Sinds ik getrouwd ben en nadien bij mijn man ben ingetrokken, moeten we zelf schoonmaken… In 6 jaar heeft de lat van perfectie flink moeten zakken, soms vind ik dat moeilijk, maar opgeruimd lijkt inderdaad al heel wat.
    Andere vraag: als ik spijkerbroeken was stinken ze inderdaad na het wassen en drogen naar 'te lang nat geweeste was', zo goor! Terwijl ik ze 2 x centrifugeer, andere was af en toe op 90 graden was en ik afwisselend afhankelijk van de was wasverzachter of azijn gebruik. De andere was stinkt niet. Als iemand een tip heeft, houd ik me van harte aanbevolen. Groet, Alien

    Like

  7. Ik vind schoonmaken ook echt niet leuk, heb weinig energie en als ik dan iets meer heb dan vind ik het ook weer zonde om dan een huishoudklus op te pakken. Ik heb nu 1 keer per maand een hulp en dat scheelt enorm, voor hele grote klussen dus een keer de keuken enorm goed schoonmaken of de ramen te lappen of..noem het maar op. Ik vind het heerlijk en als ze is geweest ben ik zo blij!

    Like

  8. Op de schone natte was een ventilator laten blazen! Zijn de spijkerbroeken eerder droog en stinken ze niet! Doe ik met alle was die ik ophang, eerder droog is eerder opgeruimd dus win-win:)

    Groetjes en succes Wilma

    Like

  9. Huishoudelijke taken zijn sowieso overrated, zei deze zeer luie schoonmaakster. En een ietwat vies huis is goed voor de weerstand…

    Maar goed. Dat gezegd hebbende ga ik nu toch maar even stofzuigen boven. Want dat is een maand geleden… 🙂

    Like

  10. Ik heb geen smetvrees, maar stofzuig wel elke dag en maak elke dag de wc schoon. doekje over de vensterbank enzo. Sinds we veel minder spullen hebben gaat dit ook makkelijker en sneller. Nagels aan mijn doodskist: de ramen aan de buitenkant zemen. In het dorp zijn ze nu bijna twee jaar bezig met de riolering dus dat stuift, of de boeren om het dorp heen ploegen hun akkers om. Geen beginnen aan. Eens in de zoveel tijd pak ik de tuinslang en spuit ik de ramen af.

    Like

  11. Ik was al meer dan 30 jaar en heb nog nooit wasluis gehad in de wasmachine. Ik was om de 3 weken een kookwas : wit ondergoed, keukenhanddoeken, washandjes, schotelvodden…..Misschien niet echt milieuvriendelijk aangezien een kookwas meer elektriciteit verbruikt of een was op lage temperatuur maar mijn wasmachine blijft binnenin proper. Ik vind het zinloos om, zoals sommige mensen, regelmatig een wasmachine leeg te laten draaien op 90° om de wasmachine proper te houden. Als je dan toch het water en de elektriciteit verbruikt, kun je de wasmachine evengoed opvullen met kookwas.
    Na gebruik zet ik zowel het wasmiddelbakje als de deur van de wasmachine open zodat de machine kan uitdrogen want vocht is een ideale omgeving voor het ontwikkelen van schimmels, wasluis. liesbet

    Like

  12. Ik ben ook echt geen fan van schoonmaken….. een kennis van mij ook niet en die heeft een bord in huis hangen. Een opgeruimd huis is een verspild leven 🙂 die vond ik erg leuk :). Ik zorg wel dat detafels en de keuken leeg zijn voor het slapen gaan en stofzuigen om de dag ivm honden rn af en toe dweilen….

    Like

  13. Nu de kinderen de hele dag naar school zijn, heb ik geen excuus meer… Huishouden en klussen, was zelfs zover dat ik vorige week mijn huis liever wilde verkopen dan opruimen. Laat mij maar op een studentenkamertje wonen, alleen die drie kinderen en een konijn, waar laat ik die dan weer? Dus toch maar wat aangepakt. Julia

    Like

  14. ach zolang je de WC en aanrecht niet met dezelfde lap schoonmaakt komt het wel goed.

    Waar ik last van heb zijn theedoeken en keukenhandoeken die in een grote voorraadkast liggen, kan de lucht kan ik niet thuisbrengen, niet vochtig, niet muf, maar raar luchtje. Nu heb ik er zakjes baking powder in en tussen gelegd, hoop dat dat gaat helpen voor de was die er nu inkomt.

    Like

  15. Ik ben al jaren thuisblijfmoeder maar dat betekent niet dat ik hier elke dag sta te kuisen. Ik veeg elke dag de beneden en die wekelijks gedweild (als ik het nodig vind). Ik stofzuig 2 keer per week de boven en neem de trap één keer per week af met een vochtig doekje omdat mijn voorhistorische stofzuiger te onhandelbaar is om de trap te stofzuigen. De boven dweil ik om de twee weken.
    Ik heb geen echte 'kuisdag' zoals sommige mensen want ik kan hier toch niets plannen : man heeft zeer onregelmatige werkuren die van de ene dag op de andere kunnen veranderen en ik heb liever dat hij niet thuis is als ik met nat kuis want hij loopt dan toch maar overal in de weg.
    Als de kleinkinderen geweest zijn dan moet ik meestal wel eens tussendoor dweilen omdat ze vaak hun beker omtrekken, eten morsen, verfpotje omver gooien, binnen en buitenlopen en voetjes vergeten af te vegen.
    Ik was de ramen als er een 'waas' over hangt want dan zie je tenminste het verschil voor en na het wassen.
    Ik vind van mezelf dat het huis zeker genoeg onderhouden is : je kan misschien wel niet van de grond eten zoals bij sommige kuiszieke dames het geval is, maar voor ons is dat niet nodig….. liesbet

    Like

  16. Wat een heerlijk stukje weer! Ik ben zo blij dat je besloot om te schrijven i.p.v nóg meer schoon te maken!! Dat laatste heb ik nl niks aan. Ik zelf hou de boel wel goed bij, juist ook dooreen tekort aan energie en te wankel lichaam. Maar dat heeft lang geduurd, voor ik er een standaard in had gevonden en me daar ook aan hield. Heb nu een zo goed mogelijke manier gevonden voor onze standaard (wat zeker geen blinkend huis is)

    Like

  17. Leuk om te lezen, mooi hoe eerlijk je bent en ik ben ook eerlijk en als ik dat hardop zeg kijken veel mij met afschuw aan (het is ook nooit goed): ik vind huishouden wel leuk als ik allemaal gewoon bijhoud en elke week een extra klusje. Ik geniet ook van schonen ramen en als ik mijn badkamer net heb gedaan zou ik het liefst de koffie daar gaan drinken 😉

    Vrolijke groet, Johanna

    Like

  18. Nou Johanna daar kan ik me wel wat bij voorstellen hoor, zo ging ik toen ik net een wasmachine zat wel eens op de grond ervoor zitten, kijken naar de draaiende was. Werd ik erg gelukkig van na jaren op de hand wassen in mijn studentenkamertje….

    Like

  19. mijn wasmachien ging stuk na de vakantie en zo leerde ik weer dingen die ik nog niet wist……. Alleen wasvet/luis krijg je als je vloeibaarwasmiddel gebruikt. Die voorkom je door eens per 2 maanden een was op 90C te laten draaien, opvullen met handdoeken, washandjes, theedoeken e.d.Draait ie ook niet voor niets. Tevens elke week het filter schoonmaken en als je langer weg gaat de kraan dicht te draaien (moet trouwens ook met een vaatwasser). Nog een tip die tijd bespaart met de was, hang de sokken per paar naast elkaar op. Als de sokken droog zijn draai je ze meteen met het afhalen in elkaar zoals je gewent bent.
    En wat mijn schoonmaak/thuisblijf mama dingen…. Elke dag even alles opruimen, om de dag een lap over de wc's, (als iemand ziek is dagelijks), dagelijks de keuken en elke week als ik toch het boodschappenlijstje maak en alles na loop een doek door de koelkast, zo kan ik meteen in 1 x door de dingen die niet meer goed zijn alvast weggooien. Stofzuigen doe ik eens per week, maar dagelijks ga ik met een bezem erdoor. We hebben gladde vloeren dus zoveel stofzuigen is echt niet nodig…….
    Gr Petradepooh

    Like

  20. Ik vind het fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Ook al kan ik het af en toe best. Bedankt voor dit stukje, ik ga nog even flink aan de gang, kan nog net een half uur flink bezig 🙂

    Like

  21. Ik werk voltijds en heb een reistijd van 3 uur per dag…. ik maak in het ene weekend de wc schoon en het andere stofzuig ik. Ik woon alleen dus zoveel maak ikecht niet vuil. Ik haal af en toe de zwabber door de kamers en de keuken maak ik schoon als het nodig is. De was doe ik in het weekend en hangt dan te drogen bij de houtkachel.
    De ramen voor worden gelapt door een bedrijf… voor die 9 euro per keer ga ik niet lopen hannessen, achter doe ik het als het te vuil is.
    Ben misschien volgens sommigen een slechte huisvrouw, maar ik heb het druk zat. Het huis is netjes genoeg om gezond te zijn en vies genoeg om gelukkig te zijn!
    Sacha

    Like

  22. Wat ben ik toch een superhuisvrouw, echt! Ik doe ook iedere week alles, met drie katten moet ik ook vaak stofzuigen, mijn aanrecht is altijd schoon, ik heb nooit echt nooit vieze, stinkende vaatdoeken op mijn aanrecht liggen (gruwelijk!), er ligt nergens stof van tachtig dagen, ik reinig vaatwasser, wasmachine e.d. regelmatig en ik heb dus ook nog nooit wasluis gehad. Ik hou erg van schoon, netjes en opgeruimd. Misschien komt het omdat ik 'van huis uit' gewend ben aan schimmel op plafonds, etensresten OP koelkast en aanrecht, boodschappen die een week in de tas blijven zitten, schone was uitzoeken die voor een bed is neergegooid en waar iedereen overheen liep, vieze woordjes schrijven in het stof op kasten, vieze, plakkerige keukenkasten, remsporen in de wc en ga maar door…Ik kan geen beschimmelde aardappelen en groenten meer zien…. Ronduit ranzig…
    Schrale troost voor alle vrouwen die zichzelf lapzwanas noemen; waarschijnlijk valt het bij jullie echt wel mee en zo niet, dan wordt het bij jouw kind later als het groot is vast net zo fris en schoon als bij mij! ☺

    Like

  23. Zo zonde lege kookwas sluit hem aan op warm water en je kan heter wassen en je hebt de zuinigste wasmachine in huis 🙂

    Wasmachine altijd dicht ook op aanraden van fabrikant, geen kat of speelgoed wordt gewassen en droog krijg je hem nooit van binnen zit altijd een aantal liter in.

    Like

  24. Ik zag mezelf altijd meer als een huiselijk type en minder als een huishoudelijk type. Heel lang dacht ik dat ik best wel wat wist van het huishouden (ik wist hoe het moest, alleen deed het zelf nooit). Maar sinds ik het kastje per dag project heb gedaan weet ik dat ik heel weinig van huishouden wist, laat staan hoeveel werk het is om het bij te houden. Ik zie er ook steeds meer het nut van in, dat eenordelijk huishouden doorwerkt naar mijzelf en mijn gezin.
    De wasluis ben ik nog niet tegengekomen, maar ik vrees 'm elk moment moet ik zeggen. Ik denk dat ik maar even weer een kookwas draai.

    Like

  25. Foei toch, dames! Waar is de spreekwoordelijke properheid van de Hollandse huisvrouw gebleven waar vadertje Cats al zo hoog van opgaf? Zijn tijdgenoten wisten dat een goed bestierd huishouden de grondslag is van de voorspoed onzes Vaderlands. Waar moet dit zo naar toe? Het is vast geen toeval dat ik net zat te lezen over d'Algemeenheyd van 't onordentelyk huishouden. Dan houd je vanzelf afstand van die moderne 'moet-kunnen-mentaliteit'. Lees anders De Ervarene en Verstandige Hollandsche Huyshoudster nog eens door, dan keren jullie terug van je dwalingen!

    Like

  26. Hier is het lang niet zo netjes als ik wel zou willen maar helaas ontbreekt de energie.
    Van mezelf was ik vroeger echt van schema's….vandaag dit,morgen dat…deze week dit extra…enzovoort.
    Veel te perfectionistisch was ik dus. Maar ja, dat WAS ik want dat kan nu gewoon niet meer.

    Like

  27. Zo hé, wat een boel reacties al op jouw poetslogje! Ik heb wel een soort van schema in mijn hoofd op welke dag ik wat doe, zo houd ik het overzichtelijk voor mezelf. Maar ik ben daar altijd wel heel flexibel in geweest, in geval van geen energie of geen tijd kan het gemakkelijk een weekje overslaan. Grote poetsbeurten doe ik alleen als ik het te smerig vind zodat ik echt resultaat zie. Niet omdat ik poetsen leuk vind, maar ik kan erg slecht tegen een vies (en wat vies is is voor iedereen verschillend) en rommelig huis, of dat er iets kapot gaat wegens slecht onderhoud (zoals de stofzuiger omdat het filter niet op tijd (of nooit) is verwisseld.

    Like

  28. ik las op bbc nieuws http://www.bbc.com/news/magazine-29795577 dat driftig schoonmaken (douche schrobben enzo) gelijk staat aan behoorlijk stevig sporten. Martine, doe je voorzichtig met jezelf? Ik weet niet hoe je sportschema eruit ziet op dit moment, maar ik kan me verhalen herinneren….
    Wij hebben hier een corveeschema, sinds zoonlief groot is en vriendlief erbij is (daarvoor hielp een werkster me, 2x/maand). Na uur, anderhalf uur, is het huis schoon genoeg voor zoonlief''s ezceem en mijn gemoedsrust. Klussenlijst hiervoor heb ik gehaald van huismannen.nl (oude versie). En ik heb het huis wel ingericht dat onderhoud beperkt is: gladden vloeren, kastjes met deuren en weinig frutsels. Al zijn de katten dan weer geen handige keuze geweest – maar ze zijn wel lief.

    Like

  29. Ik ben van origine een echte poetser. Vuil en rommel is aan mij niet besteed, dan wordt ik heel erg onrustig. Sinds mijn ziek worden kan ik nog erg weinig. Op sommige dagen kan ik niets. We proberen er wel voor te zorgen dat we zoveel mogelijk rommel achter onze bips opruimen en dat keuken, badkamer en toiletten altijd schoon zijn. Ik merk wel dat ik noodgedwongen makkelijker ben geworden. Dat is ook echt nodig, maar druist nog wel eens tegen mijn gevoel in:)

    Like

  30. Grappig dat voor jou FLY lady moeten is .Voor mij was het juist niet zo veel moeten .Alles in èèn keer goed aan moeten pakken.Wat niet kon.
    Maar elke dag iets en daar mee kunnen schuiven houd het behap /part baar .En over zichtelijk zonder dat het overweldigend word.
    Daar voor dacht ik : Ik kan toch niks en werd het een niet door heen te komen zooi.Die dan al knallend aan gepakt zou moeten worden.
    Flylady is voor mij de voorloper van Gupta geweest .Al heb ik de amygdalia /adrenaline wel op gejaagd door heel Amerikaans competatief zo veel mogelijk in die 15 minutes te willen doen. Maar geleerd te hebben dat het/wat ook in 15 minutes kan en vervolgens zonder falend schuld gevoel te kunnen denken morgen/straks de rest is het begin van de genezing geweest. Er zijn dames die door elke keer wat te doen tijdens de reclame op t.v. s,avonds hun hele huishouden leerden te doen. En zo ook door de financial papper clutter heen kwamen.En uit de schulden .Was zo,n openbaring voor mij toen ik snapte wat op donderdag de koelkast schoonmaken en een menuplan boodschappen lijstje voor vrijdag maken met elkaar te maken hadden.Mijn ervaring is dat in de teksten zo als Penny ze citeerd heel veel waarheid zit 😉 Groet Irma

    Like

  31. Ik kan je de hand schudden. Ik zal nooit een spik en span huis hebben. Als het het oog maar netje is maar dan ook niet te ver kijken. Ach ik moet het van mijn poetsbuien hebben. Dan wil ik het weer overdruijven maar blikt alles weer eventjes.

    Like

  32. Wat ook helpt tegen nare geurtjes in je was (raar maar waar): de hoeveelheid wasmiddel verminderen! Probeer het eens met de helft van wat je normaal gebruikt en kijk of de was dan nog steeds goed schoon wordt en of de hinderlijke geur verdwenen is.

    Like

  33. Wasluis, zal je vertellen ik had er nooit last van gehad tot ik een paar maanden met zelfgemaakt wasmiddel van de Sunlight ging wassen..!!
    Opeens ging de was muf (lees naar natte hond) ruiken) bleehh wat ik ook deed het bleef gewoon!!

    Op den duur heb ik 2 vaatwastab in de trommel gedaan en een hele fles schoonmaak azijn in het bakje, toen de wasmachine op 90graden en halleloeja !!!!!!! De geur was verdwenen.
    Weken daarna waste ik met gewoon wasmiddel en dat ging prima, dus weer met eigen gemaakte wasmiddel in de weer……… na 2 weken ging WEER mijn machine stinken en toen was voor mij de link gelegd!
    Het komt door de zelf gemaakte was middel! En nu lees ik het dus ook bij jou!
    Het ligt dus niet aan jou schoonmaak kunst 😉

    Like

  34. Ik ben een echte poetser. Altijd al geweest. Ik heb er ook plezier in. Mijn omgeving begrijpt er niets van en ik leg het niet meer uit. Het liefst doe ik het elke dag, maar Hubbie heeft mij dat afgeleerd, nu hij thuis is. Meestal doe ik op maandag boven en op dinsdag beneden. Dan is alles weer fris en schoon. Verder hou ik het een beetje bij. Maar ik sla ook wel eens een week over, als ik middelste help.
    Ieder zijn hobby, toch?

    Liefs Frederique

    Like

  35. Haha herkenbaar Martine. Toen ik mijn volautomatische wasmachine kreeg, heb ik ook op de grond ervoor gezeten. Wat een mooi gezicht, wat voelde ik me rijk.
    Yasr

    Like

  36. Wasluis krijg je door het gebruik van te veel
    (vloeibaar) wasmiddel per keer.De voorgeschreven hoeveelheid wasmiddel op de verpakking is voor nieuwe wasmachines te hoog.Bij zelfgemaakt wasmiddel krijg je eerder wasluis.Dus minder wasmiddel gebruiken en een keer per maand (twee maanden kan ook) een kookwas draaien.

    Like

  37. ik ben gastouder, mijn huis is dus mijn werkplek. het wordt sneller vies met meer kinderen over de vloer en het moet schoon omdat het mn werkplek is. tegelijktijd door al het werken minder tijd om schoon te maken :p (tijdens slaapjes, als ze al tegelijerktijd slapen, bereid ik avondeten voor, veeg de vloer van de lunch, ruim evt nog wat dingen op en neem een welverdiende pauze, als het lukt..) ik probeer het huishouden wel via flylady te doen en leer hierdoor ook loslaten..;) want de klusjes van de zone van die week lukken vaak niet op dat moment (en idd, als er dan genoeg stof ligt doe ik het gewoon een ander moment) maar hierdoor krijg ik wel meer routine in mn huishouden. elke week is anders bij mij omdat ik alleen maar flexopvangkindjes heb, hierdoor lukt het ook neit om vaste taken op vaste dagen etc te doen (behalve de boodschappen, dat probeer ik ma ohctend te doen.. heel enkele x dat het niet lukt). het is roeien met de riemen die je hebt.. 😉 ik vind vooral beneden het belangrijkst, en de was etc. dat blijft nu goed bij. langzamerhand hoop ik boven ook wat beter bij te houden en t opruimen.. (een mens mag hopen/dromen toch :p)

    Like

  38. Die middeltjes helpen ( azijn, soda, enz) maar iedere maand herhalen !!!! En na een wasbeurt zowel de trommeldeur en het wasmiddelen laatje open zetten. Zo droogt de wasmachine van binnen en krijgt wasluis geen kans

    Like

Zeg het maar!

