Een uit de klauwen gelopen boodschappenbudget

Irritant genoeg komen we helemaal niet uit met het boodschappenbudget dit jaar. Dus ben ik gisteren eens diep gaan nadenken of ik nog wel de juiste keuzes maak.

Er zijn – na niet eens zo diep nadenken – waarschijnlijk best veel redenen aan te wijzen voor het niet uitkomen met het budget, buiten de behoorlijk gestegen prijzen: wat te denken van de uitbreiding van het aantal te voeden kattenmonden, gemakzucht en een veranderd eetpatroon? Over de uitbreiding kan ik kort zijn: vier katten kosten meer dan twee. Zo dus. Gemakzucht, tja met weinig energie kies ik toch helaas weer vaker voor boodschappen doen op één plek. Normaal gesproken verdeel ik het boodschappen doen over een aantal winkels, maar sinds de zomervakantie laat ik vooral de L.idl links liggen en doen we de weekboodschappen gewoon bij de D.een. Dan bestel ik om de maand via internet wat biospullen en daar heb ik geen wijzigingen in aangebracht. Maar de puf ontbreekt dus om elke week alle goedkopere varianten af te fietsen.

Het andere eetpatroon: ik eet paleo sinds mei en het gezin eet zo half en half mee. Paleo is echt wel duurder merk ik. Meer fruit, meer groenten, keuzes voor bijvoorbeeld grasboter en omega eieren, het is allemaal behoorlijk prijzig. Nu kan het ook wel goedkoper maar ook daar weer ontbrak me de energie om me er helemaal op te storten en goedkopere varianten te verzinnen. Maar euh, at ik niet Paleo in de hoop op meer energie? O jee.

Alle prijzen zijn gestegen van de boodschappen de afgelopen jaren. Hoe staat het met biologisch inkopen hier? Als ik dat vergelijk met een paar jaar geleden dan zijn we van veel bioproducten afgestapt. Was de verhouding tot twee jaar terug zo 80-20 waarbij er 80 % bio was en de rest niet bio, dat is nu omgekeerd denk ik. Eigenlijk koop ik alleen nog dierlijke producten biologisch (vlees, zuivel, eieren) en in het groot biologisch zoals noten, dadels, kokosmeel en olie, en sommige verzorgingsproducten (deo, shampoo) maar de rest niet. Het lukt niet meer. Voorheen kocht ik bijvoorbeeld ook pindakaas  of kattenvoer biologisch maar daar ben ik mee gestopt. Om het nog enigszins betaalbaar te houden kocht ik vaak in het groot in zodat er een staffelkorting gold maar dat is met pindakaas niet slim, merkte ik. Die is veeeeel minder smeuïg dan reguliere pindakaas en als je een grote partij koopt dan moet je na een paar maanden als je een boterham met pindakaas wilt smeren voor je kind, eerst met een hakmes de pindakaas weer smeuïg maken en vaak lukt dat niet. Gevolg: kapotte boterhammen met pindakaasbrokken en een kind dat de pest in heeft. Och, och, het is me wat. Maar toch hè, daar betaal je dan wel bijna het dubbele voor. Daar had ik toch wel enorm de pest over in.

Deze week las ik het bericht dat een webshop waar ik voor enorm veel euro’s schoonmaakmiddelen en wc reiniger van E.cover in grotere partijen heb gekocht wegens staffelkorting, is gestopt met de verkoop en overstapt op een ander merk. En waarom? Zie het tabelletje dat de biologische toko publiceerde:

De motivatie is dat E.cover toch niet zo schoon en goed voor het milieu is als gedacht en dat ze daarom nu overstappen op een ander merk. De tabel heb ik gekopieerd vanaf de FB pagina van deze webshop.

Ik voel me eigenlijk best in de maling genomen. Jaren kocht ik E.cover dat veel duurder is dan reguliere schoonmaakspullen in de veronderstelling dat ik daarmee een goede keus maakte en dan is dat ook weer niet het geval. Waarom dan toch zo’n prijsverschil met de gewone schoonmaakmiddelen? Ook dit is voor mij een motivatie om daar nog eens flink over na te denken. Stap ik namelijk over op het alternatief voor bijvoorbeeld WC-reiniger dat daar vanaf nu wordt verkocht, dan ben ik wel hopsake toch weer 25 cent duurder uit dan de E.cover die ik ook al loeiduur vond. En natuurlijk kan ik als alternatief schoonmaakazijn en groene zeep gebruiken, of soda maar daar heb ik allemaal al mee ge-experimenteerd en mijn plee wordt daar niet schoon van.

Kortom, ik loop aan tegen de grenzen van mijn budget en mijn goedgelovigheid. Alles wordt maar ge-greenwashed en gepromoot als goede keuze maar de helft van de tijd klopt er niets van en trap je er als consument toch maar weer mooi in. Ik word steeds achterdochtiger.

Dus al met al, wat kan ik doen om uit te komen met ons boodschappenbudget:

  • het budget verhogen gaan we niet doen wegens einde rek portemonnee
  • vaker peulvruchten en minder vlees eten
  • minder nadruk op afwisseling en vaker goedkope recepten herhalen
  • katten gaan op rantsoen. Ze zijn namelijk ook allemaal best dik euh volslank. Het lokken en wennen van een zwerver gaat heel goed met voer, maar alleen die ene bijvoeren gaat niet aangezien de anderen zich dan vreselijk achtergesteld voelen en ze toch al stikjaloers zijn. Ze hebben dus allemaal flink geprofiteerd van het bijvoeren. Echt een groot succes gezien de zwabberbuiken die aan zwangere poezen doen denken, wat best gênant is aangezien er hier alleen maar katers rondlopen
  • slimmer boodschappen doen, in mijn geval iets meer vooruit denken zodat ik bijvoorbeeld één keer per maand insla bij de L.idl en dus niet meer daarnaar toe ga voor één pot pindakaas (en hopen dat dit plan niet botst met mijn plan om geen plannen meer te maken en niet meer volgens lijstjes te werken)
  • alternatieven bedenken voor dure bioschoonmaakzooi

Zo dus. Ga ik dan nu meteen over op chemische shoonmaakrotzooi en gooi ik al mijn principes over boord? Nee liever niet natuurlijk! Iemand nog tips voor een WC die engeltjesfris ruikt zonder dat ik er failliet aan ga of het milieu al te zwaar belast?

ps: excuus voor de wat mopperige toon maar vandaag sta ik in de gromstand. Is niet erg, komt door het uitje van zondag. Dan ben ik 1) eerst nog een paar dagen hyper, 2) dan een paar dagen heel chagrijnig iets minder mijn stralende zelf en 3) daarna word ik gewoon moe. Ik zit nu dus in fase 2…..

46 gedachtes over “Een uit de klauwen gelopen boodschappenbudget

  1. Wat de schoonmaakmiddelen betreft kan je misschien vaker met schoonmaakazijn en backing soda, soda en groene zeep werken? Kost allemaal erg weinig en maakt net zo goed schoon als de duurdere merken en soorten. Green Evelien heeft een aantal goede posten over goedkoop en goede schoonmaakmiddelen.
    En verder, als je energie op is, kán je gewoon niet anders doen dan wat je doet. Dan kost het maar wat…toch? Niet rot voelen daarover scheelt alvast weer wat energie. 🙂

    Groet,Greet

    Like

  2. O meid… been there too. En weet je wat voor mij echt bevrijdend heeft gewerkt? Kappen met het hele groene scala. Zo. Uitpluizen of het wel groen genoeg is hoeft niet meer, speciale (web)winkels hoeft niet meer, bulkpartijen inkopen hoeft niet meer, blogs hoef ik niet meer allemaal te lezen koortsachtig op zoek naar tips in de wirwar.
    Ik heb eens de moeite genomen om ook eens kritische geluiden op de greenwashing te lezen en ter harte te nemen. Echt: het maakt niet uit allemaal, niet voor jezelf, je gezondheid of het milieu. Ook die hele hype van 'slechte' voedingsmiddelen en superfoods? …. echt… tis maar een hype, hoor!! Over 5-10 jaar lachen we er hartelijk om 😉

    En ik bespaar zo op mijn energie (ja, gewoon in 3 minuten een stralend toilet met simpele bleek van een paar cent), ik bespaar ook nog eens enorm op geldgebied zodat ik comfortabel ziek kan zijn 😛 en ik niet op alles moet beknibbelen en zwoegen in de keuken (ik ben geen keukenprinses) met alle lustikniets uit de overbetaalde biotas en me ook nog eens een huishoudelijke hulp kan permitteren eens in de 14 dagen voor de grote klussen waar ik de energie niet voor heb.

    Gewoon: hub, overboord die greenwashing zeg ik !!!!

    Ik koop alleen dierlijke bio-producten als ze toevallig een 35% korting sticker hebben en ik ga maar naar één supermarkt. Dagelijks uitje voor mij en ik kijk dan wat afgeprijsd is en bepaal daarmee het avondeten.

    Ik kan uit ervaring vertellen dat sonett niet beter is dan ecover. Niet aan beginnen, hoor!

    Wat wel is blijven plakken van het consuminderbloggen is dat ik regelmatig puzzel om vaste lasten te verlagen en ik leer nog elke dag nieuwe dingen daarover. Dat kan ik dan wel weer goed. Van de week nog de energieboer de oren gewassen en aan de telefoniste uitgelegd hoe hun eigen rekening in elkaar steekt … ghegheghe….

    Ontwash jezelf en be happy.

    N

    Like

  3. Mij lukt het ook niet om de wc's schoon te krijgen met alleen milieuvriendelijke middelen. Die bruine aanslag krijg ik niet goed weg, ook niet met Ecover trouwens. Eens in de zoveel tijd pak ik de G.lorix er dan maar weer bij om het er weer wat fris uit te laten zien. Voor de rest van het huis gebruik ik wel de groene zeep, azijn en dergelijke. Dit lijkt me een acceptabele middenweg tussen duur, milieuviendelijk en schoon.

    Heel begrijpelijk trouwens dat je chagrijnig wordt van overbelasting, heb ik zelf ook altijd.

    Like

  4. haha. Ondanks je mopperzin toch een leuke blog. Ik combineer het wc schoonmaakritueel met schoonmaakazijn, af en toe glorix en eens per week een gewoon sponsje met afwasmiddel. Bij ons is wel besloten om het budget te verhogen vanaf januari. Ik kom ook vaak niet meer uit en dat ligt aan de kids. Die (vr)eten alles op.

    Like

  5. Al jarenlang gebruik ik voor vloeren en de wc Citronella.
    Citroenella is ook geschikt voor het schoonmaken van dieren verblijven van bv hond en kat. Het maakt hygienisch schoon en bevat geen schadelijke stoffen. Het wordt ook wel op kinderdagverblijven gebruikt,verder ruikt het fris en is goedkoop.

    Like

  6. Ik zou me niet te druk maken om die schoonmaakmiddelen. Realiseer je dat de wetgeving voor de toelating van stoffen tegenwoordig een stuk strenger is dan in de tijd dat de fosfaten met bakken het riool in verdwenen. Dus ook die zogenaamde “chemische” troep moet voldoen aan eisen qua toxiciteit en afbreekbaarheid. Kortom: jouw WC reiniger zal nooit in het drinkwater terecht komen, het is dan allang afgebroken of verwijderd.
    Persoonlijk koop ik alleen dierlijke en plantaardige producten biologisch omdat ik daar het nut wel van kan inzien qua gezondheid en dierenwelzijn.

    Like

  7. Een klein dingetje. Pindakaas. Koop noten, pel ze of ze zijn al gepeld. Stop ze in de keukenmachine, malen. Wat olie toevoegen en evt. Wat zout naar smaak. De lekkerste pindakaas die je ooit at. Ik neem pinda's en wat walnoten.
    Groet Ien

    Like

  8. Ik koop vlees rechtstreeks bij een boer. Hij voert ze fatsoenlijk voer. Zelfverbouwd, biologisch, geen gif. Melk, net zo. Voor de rest koop ik simpelweg de aanbieding. Ik zag in indonesie twee rijstvelden. Een gewone en een biologische. Gescheiden door een dammetje. Het ene veld werd kunstmest en gif op gebruikt, het veld eronder sproeide lekker mee.. Ik geloof het wel.
    Wij eten vrijwel elke week dezelfde gerechten. Snel, simpel, lekker, gezond. En hmm variatie is ook de ene keer met bieten en de andere keer met bonen. De ene dag paprika en ui en de andere dag courgette en prei.
    Schoonmaakmiddel geloof ik wel. Het meeste met afwasmiddel. De vloer met marseillewasmiddel, dat de was niet fris laat ruiken. De wc eens per week met een paar druppels bleek. En zo nu en dan een steradenttablet onderin. Of een fles cola. Net wat ik voor handen heb.
    De badkamer gebruik ik heel veel azijn, citroen. En schimmelreiniger. Binnenkort koop ik weer eens regulier kalkreiniger. Gewoon omdat ook schoonmaakazijn milieubelastend is.
    Boodschappenbudget is hier 45 euro per week. Dat betekent vooral heel veel vers, en eenvoudig.

    Petra

    Like

  9. Ik heb ooit eens met betrekking tot je schoonmaak spul eens bekeken wat ik écht nodig ben……. Dat is 1 fles chloor (wc's voor goede beurt), de voor de kleine wc beurt en ander sanitair, t ontkalken van senseo en waterkoker en niet vette oppervlakken schoonmaakazijn. Voor vette oppervlakten en de ramen amoniak (en als je evt gaat verven om af te nemen), 1 fles afwasmiddel, 1 pak wasmachineblokjes (door midden breken als het niet erg vies is) en tenslotte voor alles wat ik met voorgaande niet schoon krijg dasty. (bij wibra verkrijgbaar). Echt je kan er bijna alles mee schoonmaken, en goed. Mijn vader (ik heb t nog niet uitgetest) gebruikt t zelfs als ontvlekker van alle soorten vet in textiel wat er ook prima uitgaat…..
    Het is misschien niet allemaal even milieuvriendelijk maar ik ben wel van een gootsteenkast + 2 flacons wc schoonmaakspul in toilet gegaan naar een half kastje. Het bespaart ruimte, geld en omdat ik alles op de fiets kan halen zo ook toch weer milieuvriendelijk! Maak het je zelf gewoon zo gemakkelijk mogelijk zou ik zeggen.
    Gr Pdepooh

    Like

  10. Hoi Ien, dat heb ik al eens gedaan, ik vond het lekker maar ik ben niet degene die pindakaas eet. Kind vond het niet te pruimen. Ik heb het een paar keer gemaakt, geroosterd, niet geroosterd, andere olie, meer zout, minder zout, alles werd helaas afgekeurd….

    Like

  11. Nu wil ik je toch even vermanend toespreken, ahumpiedump… Jij koopt niet uit gemakzucht andere/duurdere producten, jij koopt andere/duurdere producten omdat je beter voor jezelf zorgt en jezelf beter in acht neemt. Dat zie ik als heel groot pluspunt en een grote stap voorwaarts! Wel jammer dat dat dan weer geld moet kosten, maar het zij zo… Als er nou iemand is die NIET gemakzuchtig is, ben jij het wel! Dus schouders recht en trots zijn op jezelf, je bent zo goed bezig!
    En ow bekentenis… ook ik ben een stuk minder groen dan een paar maandjes geleden… Niet alleen vanwege de kosten, maar vooral ook om het mezelf weer een beetje makkelijker te maken… Want eerlijk is eerlijk, met een scheutje chloor krijg je je wc misschien niet schoner, maar wel witter en ja het oog wil ook wat… Scheelt mij uren schrobben en boenen… Afwasmiddel Dreft uit de bonus en o, wat ruikt die heerlijk! Natuurlijk hou ik nog steeds rekening met het milieu, want alle beetjes helpen. Maar ik maak het mezelf ook niet langer onnodig moeilijk 'alleen maar' vanwege het milieu. Goed voor jezelf blijven zorgen en om/aan jezelf blijven denken, daar wordt ook de wereld mooier van!

    Like

  12. Vind het juist wel leuk, dat pittige, persoonlijke toontje!
    Maar het riekt wel weer teveel naar goede voornemens, lijstjes, gepieker, kortom energievreters.

    Bewandel toch gewoon de gulden middenweg joh! Met schoonmaakmiddelen, voeding en ook met de hele rest van je leven. Op wereldniveau c.q. de eeuwigheid maakt het echt allemaal niet zo veel uit.

    Like

  13. Cola door het toilet gieten zou ik niet durven aangezien in cola suiker zit en die suiker gisting kan veroorzaken in de septische put.Mijn schoonzus heeft eens met het probleem gezeten dat haar dochter een paar suikerklontjes in het toilet gegooid had en de boel begon te gisten. De vuiligheid van de septische put kwam langs het toilet naar omhoog……

    Like

  14. Ik giet één keer per week azijn in de toiletpot en dat laat ik een nachtje inweken. De dag nadien kan ik alle kalk verwijderen uit de toiletpot. De toiletpot en toiletbril onderhoud ik dagelijks met de toiletborstel en met een vod. Voor het dagelijkse onderhoud gebruik ik gewoon een klein beetje detergent.

    Like

  15. Ik ben het ook helemaal eens met M. Gewoon doen wat kan wat huish. en eten betreft en dat moet genoeg zijn.
    Wij hebben ook 'n poosje zo idioot duur gedaan. Maar ook zonder idioot duur kan je nog best veel fruit en groente eten en wat vlees/vis.
    Alleen dat bio is dan niet altijd haalbaar maar inderdaad, ook dat blijkt niet altijd van goede komaf dus tja..

    Like

  16. Wij zijn al veel goedkoper uit doordat wij geheel vegetarisch eten. Biologisch koop ik alleen eieren (meer voor mijn eigen geweten want ik weet niet of ze echt wel biologisch zijn gezien de vele zwendel met eieren de afgelopen jaren), uien, wortelen, prei, en tofu en linzen. Verder voor het katertje almo nature en voor de rest koop ik niets biologisch want ik weet wel dat appels bijv, zwaar bespoten worden maar ik vind het prijsverschil met biologische appelen echt te groot. Wel koop ik nooit bintjes (aardappelen) maar nicola ed. vanwege ook het spuiten, maar dat scheelt niet zoveel in prijs. Veel biologische groenten haal ik gewoon bij de Lidl, net als het wasmiddel en toiletpapier. Goede kwaliteit/prijsverhouding en vanwege strenge(re) wetgeving bevatten deze ook echt niet meer zoveel schadelijke stoffen als in het verleden. Linzen ed koop ik wel altijd biologisch omdat het prijsverschil zo weinig is tov. gewone linzen en we nooit duur vlees hoeven te kopen. Brood bij ons is wel biologisch maar dat biologische meel koop ik bij de molen, is veel goedkoper en beter en ik bak zelf brood en gebak ed. Maar daar moet je wel de energie voor hebben en ik begrijp goed dat je dat momenteel niet zou lukken. Als ik zie wat men voor een spelt brood vraagt in de reform winkel en wat ik kwijt ben voor een zelfgebakken spelt brood, is het prijsverschil gigantisch. Verder ook grotere hoeveelheden maken en wat over is in de diepvries voor dagen dat er weinig tijd is ed., gemakkelijk, gezond en goedkoop. Net zoals ik in de aanbieding altijd oven frites koop om in de diepvries te leggen, snel en gemakkelijk klaar voor dit soort dagen. Zelf kruiden kweken vol ijzer ed om door eten te mengen, noten zijn in verhouding tot de prijs van vlees ook niet zo duur en goed om door het eten te mengen. Shampoo is niet te duur bij de Tuinen en goed. Onkruid op tegels ed behandel ik met schoonmaakazijn en een harde borstel, een strenge winter scheelt ook, door het strooizout overleeft minder onkruid. Ja, ik sop altijd het toilet met een sopje van afwasmiddel, ook de ramen worden gewassen met een sopje van afwasmiddel, de badkamer idem dito. En voor de tegelvloeren gebruik ik een stoomreiniger, gemakkelijk en hygiënisch schoon zonder schoonmaak middelen (zet wel eerst katertje altijd in een aparte kamer met vloerbedekking met deur goed dichtmaar ). Voor afstoffen ed, microvezel doekjes die na gebruik in de was kunnen. Heb me zelf ook voorgenomen om met weekmenu's te gaan werken, je kunt precies de boodschappen kopen die je nodig hebt en er wordt niets verspild. Veel succes en neem vooral goed je rust de komende tijd (knuffel de katertjes maar veel daar ontspan ik altijd van). Marja

    Like

  17. En dat is hier net zo, ik denk ook of het uit maakt of je grote of kleine kinderen hebt, en of het jongens of meisjes zijn. Hier drie grote actieve jongens en als ik zie wat die weg kunnen werken aan normaal gezond eten, niet normaal. En ze hebben het blijkbaar echt nodig want ze zijn vol actie en niet te dik. Ik maak altijd een goed gevulde avondpot zodat ze daar weer even een poosje op door kunnen.

    Groet, Johanna

    Like

  18. O ja, Martine ik probeer wel gezond eten te kopen, en maak veel eten zelf zowel gezond als lekkers zodat het goed voedzaam is. Maar echt rekening houden met milieu en biologisch dat lukt echt financieel niet en ook qua uitzoektijd niet. Maak je er niet te druk om, jou energie verdiend andere doelen 🙂 En een wc pot die geel uitslaat vind ik goor, dus daar spuit ik zeker 1 x per week goedkopen A. ldie chloor in.

    Like

  19. Van Ecover had ik ook net gelezen. Hmmmm. Ik ben overstag gegaan bij de L.idl voor 2 flessen F.ormil voor maar 5 euro. Biologisch eten erg leuk en lekker. Alleen niet voor mijn portemonnee. Schoonmaakmiddelen, tsja, ik heb net weer E.cover wc reiniger en afwasmiddel gekocht, dat maak ik eerst maar op. Mocht ik op iets lumineus komen, dan laat ik je het weten ok?

    Like

  20. Hi, ik vind soda en groene zeep matig werken, en de geur van azijn ronduit vies in de badkamer en toilet. Blijft behelpen dus. Ik gebruik daarom voor sanitair wel S0nett, maar alternatieven welkom gezien de prijs

    Like

  21. Wat erg dat zo'n duur merk als dat E.cover toch niet zo schoon en goed voor het milieu is als gedacht, denk je goed te zijn voor het milieu en dan is dat helemaal niet zo……
    Vele van de moderne reinigingsmiddelen bevatten bepaalde chemicaliën en oppervlakte reinigers met als doel het middel snel en doeltreffend te laten werken maar het is ook belangrijk om hun schadelijke effecten voor mens, dier en milieu te kennen.
    Ik maak mijn toilet sinds een paar maanden alleen maar schoon met gewone azijn en deze is nog nooit zo schoon en glanzend geweest.
    Toen m'n wc reiniger op was heb ik deze gevuld met azijn en dit laat ik lekker even inwerken en nergens zit meer vuil of kalk.
    Ik heb een lege verstuiver gevuld met citrusazijn en doe hier alles mee: aanrecht, wc, wastafel enz. met doekjes die daarna gewassen kunnen worden. Verder gebruik ik baking soda, m'n zelfgemaakte wasmiddel, groene zeep of biologisch afwasmiddel (eigen merk van AH of Kruidvat) om te dweilen. Maar het meeste gebruik ik azijn, het ontvet en ontkalkt uitstekend. Vaatwastabletten maak ik zelf of ik koop biologisch van het eigen merk van Albert Heijn of Kruidvat.
    Mijn houten meubels wrijf ik in met zonnebloemolie, ik gebruik alleen nog maar natuurlijke middelen.
    Zo hoop ik mijn steentje bij te dragen voor mens, dier en milieu, minder plastic en minder afvalstoffen in het grondwater.
    Gebruik maken van chloor heeft nog al wat nadelen. Chloor is slecht voor het milieu. In het riool of de rioolwaterzuiveringsinstallatie kan chloor verbindingen vormen met andere stoffen. Deze verbindingen zijn erg moeilijk afbreekbaar en schadelijk voor het milieu. Verder kost het produceren van chloor erg veel energie.
    Voor jou als mens heeft chloor / bleekwater ook nog al wat nadelen. Het gevaarlijke chloorgas en chloramines kunnen ontstaan. Chloramines zijn chloor-stikstofverbindingen die de luchtwegen en ogen irriteren. Chloorgas is een erg giftig en bijtend gas dat kan vrijkomen als je bleekwater mengt met andere producten. Met name het toevoegen van zuren zorgt voor een chemische reactie. Wist je trouwens dat door in een wc te plassen waar bleekwater in zit, er giftig chloorgas ontstaat.

    Like

  22. Bericht geschreven door Alice

    Dit is de eerste keer dat ik openlijk op je blog reageer (heb je wel al een paar keer gemaild), maar door de reacties die er tot nu toe geplaatst zijn voel ik toch de behoefte mijn stem ook een keer te laten horen.

    We worden inderdaad soms voor de gek gehouden en er zijn allerlei hypes. Zo gaat dat nu eenmaal als ergens geld mee te verdienen valt. Er gaat echter ook heel veel wel goed, er is op het gebied van milieu en dierenwelzijn toch een beweging gaande in de goede richting. Ook al gaat dat veel langzamer dan ik zou willen.Alles wat niet goed gaat als excuus te gebruiken om maar nergens meer op te letten vind ik erg makkelijk. Het gaat niet om wat een ander doet, het gaat om de verantwoordelijkheid die we zelf nemen. Alle kleine beetjes helpen wel degelijk en wij hebben als consument macht door waar we ons geld aan uitgeven.
    Ik ervaar ook voortdurend allerlei dilemma's. Zo vind ik kleding lastig, zowel wat betreft materiaal als hoe het gemaakt wordt. Wat mijn kat betreft, die krijgt biologische voeding.
    Ik vind het soms zo dubbel dat mensen die veel van hun huisdieren houden zich het lot van de dieren waarmee ze gevoed worden minder aantrekken. De biologische veehouderij is ook niet vrij van dierenleed. Ook daar worden de haantjes die uit het ei kruipen gedood, de jonge bokjes geslacht en de kalfjes al vrij snel na de geboorte van de moeder gescheiden, zodat er niet teveel melk verloren gaat. Ik heb een laag inkomen, dus het kattenvoer is een behoorlijke rib uit mijn lijf. En ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen betaalbaar is. Hoewel er toch ook redelijk betaalbare varianten zijn. Het voorkomt aan de andere kant ook weer dierenartskosten. Ik bedoel dit niet als verwijt aan Martine of aan anderen die dit niet doen, maar wil ook een ander geluid laten horen. Ik kan enkel voor mezelf spreken en wil de dieren die niet voor zichzelf op kunnen komen op deze wijze ook een stem geven.

    Perfectie is niet haalbaar op geen enkel gebied, niet op het gebied van dierlijke produkten, kleding, voeding en schoonmaakmiddelen. Maar we kunnen binnen ons (fysieke) vermogen en budget daar wel bewust mee bezig zijn en de best mogelijke keuze maken die voor ons haalbaar is. En indien mogelijk onze stem laten horen en goede initiatieven steunen van mensen die zich hard maken om zaken te verbeteren of op de kaart te zetten.
    Binnen de individuele mogelijkheden die we hebben ons steentje bijdragen al is het nog zo klein kan op de langere termijn toch grote veranderingen tot gevolg hebben. Het is altijd beter dan het alternatief: niets doen.
    Ik wil graag wat betreft dierenwelzijn nog een link toevoegen naar de indrukwekkende documentaire 'The ghosts in our machine' die ik laatst zag wat betreft dierenwelzijn:
    http://www.bosrtv.nl/uitzending.aspx?lIntEntityId=1752&lIntType=0&lIntYear=2014

    Mijn recept voor wc reiniger is trouwens 2 eetlepels zuiveringszout oplossen in twee deciliter azijn en dat aanvullen met 4 deciliter water en als laatste nog wat druppeltjes etherische lavendelolie toevoegen. Ik vind het erg prettig schoonmaken en het ruikt heel lekker;-)

    Groet!
    Alice

    Like

  23. Misschien doe je je Ecover producten toch enig onrecht. Ik heb net even op hun website gekeken, maar een groot aantal van hun producten zijn voorzien van het eco-label. Het eco-label is een label waaraan zeer strenge criteria en controles zijn verbonden en zegt iets over de milieubelasting van een product.Het keurmerk staat als zodanig vermeld op de website van milieucentraal zie: http://www.milieucentraal.nl/keurmerken. Het staat zowel bij de schoonmaakmiddelen alsook bij de cosmetica, shampoo's e.d.
    Het Ecocert label dat jouw leverancier noemt staat niet vermeld bij de schoonmaakmiddelen maar alleen bij de cosmetica, shampoo en zeep. Ook scoort dit keurmerk minder streng (goed) dan het ecolabel. Wellicht dat jouw leverancier (ook) aan een vorm van greenwashing doet. Ik ben er in ieder geval nog niet van overtuigd dat dit niet zo is.

    Like

  24. Maar ik vraag me dus af wat zo'n label nou nog voorstelt als bijvoorbeeld blijkt dat het niet helemaal biologisch afbreekbaar is. En ik krijg dus de pest in als ik jaren iets koop met label en al en het ineens heel negatief scoort op volgens bovenstaand tabelletje.
    Waarschijnlijk doen deze leverancier ook aan greenwashing en willen ze gewoon het nieuw ingekochte middel promoten. Maar ik voel me in de maling genomen. Het is tegenwoordig een studie om te achterhalen of iets wel echt goed is, ook door de wildgroei aan keurmerken. En dat ben ik wel een beetje zat.
    Zelf maken zoals dat recept van Alice hierboven lijkt me dan een mooie oplossing en bovendien vele malen goedkoper.

    Like

  25. Ik heb het echt geprobeerd met zelfgemaakte schoonmaakmiddelen maar voor mij werkt het niet. Het werd minder schoon, het rook minder fris en ik moest heel hard boenen en meer energie erin stoppen. En die energie heb ik niet. Dus sorry aan alle greenbeans, maar hier gewoon dikke bleek van de Lidl, Ajax, Muscle keukenreiniger en eigen merk glassex van de Lidl. En natuurlijk de vochtige doekjes van de Lidl want even over je aanrecht of vensterbank ermee en 't is weer fris voor tussendoor. Wij hebben 3 jaar geleden onze hh hulp moeten opzeggen ivm de werkeloosheid van PM. Dus voor mij blijft het behelpen. Dan maar wat agressievere middelen, mijn gezondheid is belangrijker.

    Like

  26. Het is ook bijster moeilijk om te zien wat klopt en wat klopt niet. En daarbij komt ook nog vaak, wat goed is voor het ene aspect is weer minder goed voor het andere. Ik heb daar vandaag nog over geblogd. Maar het feit dat de ene leverancier (de webshop en waarschijnlijk ook minder deskundig) eigenlijk de andere mogelijk onterecht in kwaad daglicht stelt, voelt een beetje onrechtvaardig en dan mag er ook wel wat tegengas gegeven worden. Het eco label kun je overigens zien als een Europese poging om duidelijkheid te scheppen op het gebied van de keurmerken. Zie hiervoor http://www.europeesecolabel.nl/28/home.html.

    Like

  27. Graag gedaan! Je kan zelf nog variëren met de hoeveelheid water. Het idee is dat zowel azijn, zuiveringszout als lavendelolie een bacteriedodende werking hebben. Ik heb het recept uit een Engels schoonmaakprogramma waarin naast het gebruik van reguliere middelen ook een natuurlijk of minder schadelijk alternatief werd gegeven. Wel even uit de weg gaan nadat je het zout toevoegt, want er ontstaat een bruisende reactie.
    Soms vraag ik me wel eens af of al die azijn die we overal voor gebruiken ook niet belastend is.
    Succes ermee.

    Groet,
    Alice

    Like

  28. Oh goed dat je dat zegt, dat ik even uit de weg moet als het zout erbij gaat.
    Nou ja, er is zoveel wat belastend is, maar ik denk wel dat het één minder belastend is dan het ander toch?
    Azijn zal vast beter zijn dan b.v. bleekmiddel.

    Like

  29. Ik denk dat iedereen hier zijn eigen weg in moet vinden. Als je weinig energie of geld hebt is 't erg moeilijk om milieu- en diervriendelijk te leven. De wereld van de supermarkt en het “stadscentrum” is immers heel anders ingesteld. Ik vond destijds het boek van Colin Bevan (No Impactman) een echte eye-opener. Hij werd ook helemaal gek van al die sites, adviezen en aanbevelingen. Nu doe ik alles gewoon “minder” en zo probeer ik mijn steentje bij te dragen. Voor het schoonmaken gebruiken wij van die ouderwetse zachte gele zeep. Zit niet veel in, een potje is niet duur (je kunt het ook in zo'n allesreiniger fles krijgen, dat is dan iets duurder) en maakt goed schoon, zeker in combinatie met wat azijn. Vim hebben we ook nog. Vroeger gebruikte ik Citronella, dat is ook zo iets, ruikt heerlijk maar helaas kan ik heel slecht tegen geurtjes. Groeten, Cora

    Like

  30. Het is goed om je budget in de gaten te houden en kijken naar de mogelijkheden van nu. Wij zijn van een groot huis naar een appartement verhuisd, omdat onze kinderen het huis uit zijn en het onderhoud vonden wij veel te veel kosten (tijd en energie). Wij hadden daar geen zin in. Nu wonen wij in een appartement dat voor twee personen prima is. In mijn vorige huis had ik een hulp. Zij vond bleekmiddel heerlijk om te gebruiken en alle andere agressieve spullen. Het resultaat was dat in mijn badkamer de chroom gespoten delen verdwenen. Mijn witte trap werd geel en zo kan ik nog lang doorgaan. Het heeft veel schade aangebracht. En binnen ademen van die spullen is enorm ongezond. In dat huis was geen weg meer terug, maar toen besloot ik dat ik geen zware middelen ga gebruiken. In ons appartement hebben wij alles vernieuwd en ik wil dit nog heel lang mooi houden. Daarom gebruik ik azijn voor alles. Het werkt goed. De keuken wordt met de afwas meegenomen. Wij hebben geen vaatwasser. Voor twee personen vond ik het overbodig en het kostte te veel tijd en energie (in- en uitruimen en zo). Wij hebben een hond en ik wilde niet elke dag stofzuigen, maar wel een harenvrije woonkamer. Zo heb ik een goede, niet te dure robot gekocht. deze danst lekker elke dag in de kamer rond en wij hebben een schoon huis. 🙂
    In de wc gooi ik een W5 blokje als dat nodig is, een keer in de vier maanden of zo. En nee, ik maak de wc niet elke dag schoon, een keer in de week vind ik goed genoeg. Wij werken allebei, trouwens, maar toen ik thuis was deed ik dit ook niet en wij leven nog allemaal en zijn ook nog gezond. 🙂
    Ik hou niet van schoonmaken en het kost me altijd veel energie, maar ik wil wel een schoon huis. Mijn mannen (man en zoon) en mijn drie meiden heb ik ook geleerd om zelf voor hun kamers en kleren goed te zorgen. Zij moesten allemaal in het huishouden meedoen. Elke week maakten wij samen schoon en de vaat doen was ook verdeeld. Zo was alles van ons allemaal en gek genoeg ;-), zorgden zij ook ervoor dat het niet een grote bende was.
    Voor de was heb ik een compromis gesloten. Ik maak zelf wasmiddel en koop lekker ruikende wasmiddel. Ene keer gebruik ik mijn eigen wasmiddel en mis de geur. De andere keer de lekker ruikende. Zo mis ik de geur niet zo erg, maar het kost me ook niet enorm veel.
    Wat eten betreft. Wij eten heel weinig vlees en vis, maar dan wel biologisch. Voor andere producten kijk in naar de prijs. Als biologisch betaalbaar is, koop ik dat. Groente en fruit en een heleboel andere dingen, koop ik in de L.idl. Wat daar niet verkrijgbaar is of wij het niet lekker vinden of de kwaliteit niet goed genoeg is, in de A.H.
    Wat energie betreft. Ik heb een hele tijd gehad dat ik geen energie had. Gaandeweg ontdekte ik dat mijn dag met warm water met citroensap te beginnen en daarna een groene smoothie of sap tot de lunch drinken, mij hielp. Dit doe ik nog steeds. Trouwens, vind ik de informatie bij Food Matters heel fijn en toegankelijk.
    Ik herken mezelf heel veel in jou. 🙂 Ik ben ook zo'n perfectionist en loop af en toe (of vaker) tegen mijn grenzen. Zonder lijstjes leven kan ik niet, maar mijn lijstjes zijn tegenwoordig meer een hulpmiddel, zodat ik dingen niet vergeet, dan verplichte nummers. Mij helpt om te accepteren wie ik ben, veel knuffelen met mijn geliefden, naar buiten te gaan (maakt niet uit hoe ver, soms alleen op het balkon te staan), frisse lucht binnen ademen en mijn zegeningen te tellen.
    Geef jezelf de ruimte om te genieten! Jij bent het waard!
    Succes.
    Agnes

    Like

  31. Oei…! dat van dat wereldniveau c.q. de eeuwigheid vind ik behoorlijk kort door de bocht. Twijfelen aan 'groene' spullen, dat is terecht. Deed de melkboer vroeger al water bij de melk om meer te verdienen, zullen grootgrutters dat nu echt niet anders doen. Lees eens 'No impact man', heel veel info over groen leven van een scepticus en het leest ook nog eens lekker weg. Groetjes,
    Anna

    Like

  32. Ja, dat denk ik ook. Azijn, soda en groene zeep lijken mij redelijke opties. Ik red me er goed mee en het kost niet veel. Nog wat Klok afwasmiddel in een zeeppompje op het aanrecht wat ik gebruik voor afwas, handen wassen en soms als sopje om wat schoon te maken en op andere plekken gewone blokken plantaardige zeep.

    Alice

    Alice

    Like

  33. Cora, het maakt inderdaad veel verschil waar je woont. Ik woon in het stadscentrum en dan zijn er meer opties. Ook kun je meer gebruik maken van allerlei aanbiedingen. Sluit me helemaal aan bij wat je schrijft.

    Groet,
    Alice

    Like

  34. Hallo Martine
    Grappig al die reacties hoor het is echt iets wat ons allemaal raakt: een schoon huis zonder teveel boenen met dure poespas maar ook niet teveel chemische dampen enzovoort…
    Ik ben ook een voorstander van niet elke dag poetsen, volgens mij lang niet altijd nodig. Verder compromissen zoals de meesten: wc met gangbare voor mij effectievere middelen, en keuken en badkamer met milieu en mensvriendelijke produkten, zo'n fles duurt hier best lang.
    Verder ben ik gezegend met een hulp, aangezien wij beiden werken heel fijn.
    Groet uit Frankrijk

    Like

  35. Hallo Martine,

    Ik wil toch even reageren op je blog waarin je ons noemt (leuk!) wat betreft Ecover. Het is namelijk NIET zo dat Ecover al die tijd niet 'goed' was. Ecover heeft recent besloten in het vervolg op een bepaalde manier te werk te gaan, die onze leverancier De Nieuwe Band niet kan goedkeuren. En wij staan daar ook achter. Hier even in het kort het citaat van De Nieuwe Band wat ik bedoel:

    “Doorslaggevend bij onze keuze om alleen nog met Sonett en Bioclean samen te werken, zijn de vergevorderde plannen van Ecover om gebruik te gaan maken van een algenolie die gemaakt is via synthetische biologie (syn bio). Door internationale milieugroeperingen wordt syn bio ook wel “extreme genetische manipulatie” genoemd. Deze algenolie moet een goedkoper alternatief zijn voor palmpit- en kokosolie en zou volgens Ecover duurzamer zijn.”

    Het hele artikel is te lezen op http://www.nieuweband.nl/nieuws/item/282/de-nieuwe-band-kiest-voor-sonett-en-bioclean-en-stopt-met-ecover-het-hele-verhaal/

    Ik hoop dat dit verhaal het wat duidelijker maakt!

    Hartelijke groet,

    Jedidja Pander
    Biologische Toko

    Like

  36. Dank je wel voor je toelichting, het is me duidelijk. Mijn punt is vooral dat het door jullie geplaatste overzicht met vergelijking van Sonet en Ecover bijzonder suggestief overkomt doordat er bij Ecover alleen NEE wordt aangevinkt.
    Als gewone consument die redelijk groen probeert te doen, wordt het het allemaal niet duidelijker op en daar baal ik soms enorm van.
    In de link waarnaar je verwijst wordt wel degelijk de suggestie gewekt dat Ecover niet goed was en is, door opmerkingen over de door Ecover gebruikte enzymen en het genoemde feit dat er petrochemische wasactieve stoffen worden gebruikt.

    Begrijp me goed, ik vind het goed dat een leverancier of jullie als webshop producten verkopen die passen bij jullie principes en dat jullie het assortiment aanpassen als blijkt dat producten niet goed genoeg zijn naar jullie normen of normen die gelden voor biologische schoonmaakmiddelen, dat kan ik alleen maar toejuichen. Ik krijg gewoon de pest in als blijkt dat het productieproces van een product zodanig is dat het voor mij als consument niet meer te beoordelen valt of het nu wel of niet oke is terwijl er op de flessen ecover toch letterlijk staat dat ik met dit schoonmaakmiddel zeker kan zijn van een huis vrij van chemicalien.

    Like

Zeg het maar!

