Wat je allemaal kunt doen met een bloempotkacheltje

Al vaker las ik op internet over de bloempotkachel.
Wat heb je nodig:

  • 4 waxinelichtjes
  • een cakevorm. 
  • 2 bloempotten met een gat in de bodem, beide potten verschillend van grootte
  • een stukje aluminiumfolie
  • lucifers
  • een plankje of onderzetter om alles op te zetten

Dan ga je bouwen:
Op het plankje of onderzetter zet je de cakevorm. Daarin plaats je 4 waxinelichtjes die je aansteekt. Daarover heen plaats je een bloempot. Over het gat van de bloempot leg je wat alufolie. Over de pot plaats je een iets grotere pot. Klaar.

De onderste pot wordt gloeiend heet, de bovenste pot iets minder en geleidt de warme lucht naar boven door het gat maar straalt via de wand ook hitte uit.


Op dagen dat het soms net iets frisser wordt maar de kachel aan zetten te veel van het goede lijkt, is het kacheltje een mooie tussenvorm voor ons. Het zorgt ervoor dat bij ons (grote huiskamer, open keuken en open trap naar boven) de temperatuur 1 graad omhoog gaat. Dat haalt dus net de kou uit de kamer.

Gisteren bedacht ik dat dit systeem ook perfect is voor de was die te drogen hangt. Ons huis is behoorlijk vochtig in deze tijd van het jaar. Vooral een was met handdoeken of spijkerbroeken kan er erg lang over doen om te drogen, soms 2,5 dag. Wilma (het was toch Wilma?) had laatst de tip om dan een ventilator op de was te zetten, maar ja dat kost weer stroom. Gisteren hing ik een was op en zette het bloempotkacheltje er voor met heel snel resultaat. Dat is echt fijn, want soms kom ik klem te zitten met de was omdat het drogen zo lang duurt. We hebben heb inmiddels drie droogrekken en soms hangt de hele bovenverdieping vol met nat goed. Met dit minikacheltje kan alles sneller drogen en hoop ik het met één wasrek per keer te redden.

Kijk nou toch eens wat een ingenieus plan 
om de was sneller droog te laten worden,
niet vergeten om kaarsen uit te doen
 als je weggaat hè!

Nóg een voordeel van het kacheltje: lekker tutten met kaarsjes geeft een goed gevoel. En daar sta ik niet alleen in. Tot mijn stomme verbazing was M. meteen om toen ik hem de bloempotkachel liet zien, mannen en vuur hè. Het is helaas niet zo leuk als een houtkachel maar toch ging hij er meteen mee aan de slag. Op deze manier kun je namelijk goed een kleine ruimte verwarmen. M. heeft het laatst aangestoken toen hij zijn thuiswerkdag had. Boven is het vaak kouder dan beneden, als ik dan heb beneden de verwarming uit heb omdat de temperatuur aangenaam genoeg is voor mij, kan hij boven soms wel behoefte aan een warmtebron hebben. Dit is dan een mooie oplossing.

Best veel voordelen dus:

  • haalt de kou uit een grote ruimte
  • verwarmt een kleine ruimte
  • kleine moeite, veel plezier
  • gezellig zo’n fijne miniwarmtebron
  • lekker prutsen met kaarsen
  • was is sneller droog
  • kat Moos vindt het fijn om er vlak naast te gaan liggen. En een Moos die zich goed voelt is fijn voor iedereen (heeft soms last van moodswings…)

Heb jij dit al eens geprobeerd?

29 gedachtes over “Wat je allemaal kunt doen met een bloempotkacheltje

  1. Ja klopt dat was ik:) Inderdaad kost de ventilator stroom maar dat is minimaal als je bedenkt dat er alleen iets nodig is voor beweging en niet voor verwarming! Dus veel goedkoper dan de droger en het heeft veel voordeel want stinkende was moet 2x gewassen worden:) En in tijd veel sneller droog! En dan hoeft de kachel ook minder snel aan… wat ook weer bespaard!
    Groetjes Wilma

    Like

  2. Ik heb er aan gedacht, maar twijfel vanwege twee redenen: hoe groot is de kans op schroeiplekken op je vloerbedekking (bij ons houten vloer) en moet je er niet steeds bij blijven ivm brandgevaarlijkheid? Vuurtje stoken is altijd leuk 😉 Loonlijstmama

    Like

  3. Ha, leuk idee zo Martine!
    Ik heb zo'n kacheltje al vaker gezien en het idee
    ook bewaard maar nog niet zelf uitgeprobeerd.
    Gaan we dit weekend eens in orde maken want wij hebben de was ook altijd op 'n rek hangen
    dus dit is echt leuk om eens te proberen!

    Like

  4. Mijn zus droogde de was ook altijd binnen. Ze was in de wintermaanden regelmatig verkouden, beetje bronchitus, voelde zich maar half….. Haar huisarts raadde haar aan de was niet meer binnen te drogen, s'morgens een kwartier te luchten om het vocht uit haar huis te krijgen en de tempertuur in haar huis niet te laag houden. Ze is heel erg opgeknapt sinds ze zich hieraan houdt.

    Like

  5. Wij kamperen altijd. En wanneer het héél erg koud was, dan zetten we wel eens een omgekeerde bloempot op een gaspit. Werd de tent in no time lekker warm.
    Yasr

    Like

  6. Het moet niet gekker worden, nog een reactie van mijn kant. Toevallig heb ik dit vorige winter geprobeerd. Ik heb een akelig koud en tochtig huis en met name de keuken is erg koud. Eerst heb ik het officiële systeem, ongeveer zoals beschreven in dit blog geprobeerd, maar vond het resultaat wat matig. Toen heb ik heel simpel gewoon ééń bloempot boven op een bakblik met daarin de waxinelichtjes geplaatst en dat gaf wel een goed resultaat. Zowel boven als aan de zijkanten komt er lekkere warme lucht vanaf. Ik heb twee middelgrote bloempotten voor het keukenraam gezet en dat gaf toch een aanzienlijk aangenamer gevoel bij het betreden van de keuken. Deze potten worden wel erg warm dus ik moet i.v.m. de kat wel opletten waar ik ze neerzet.
    Nu hoorde ik laatst wel weer dat in kaarsen vaak ook dierlijke bestanddelen zitten, misschien dus toch maar eens op zoek naar eco, vegan waxinelichtjes met cupjes van gerecycled aluminium;-))

    Groet,
    Alice

    Like

  7. Vond kaarsjes aan ook altijd heel gezellig maar sinds wij ons katertje hebben durf ik dat niet meer. Een ongeluk zit in een klein hoekje met een kat, hij hoeft zo'n pot maar om te stoten of met zijn staart langs een kaarsje gaan, brrrr. Nee voor mij sindsdien alles nep kaarsen en nep waxinelichtjes op batterijen. Ik zelf wil ook geen wasdroger maar wij hebben een groot zolderraam en dat zet ik altijd op de luchtstand,(dan komt frisse lucht binnen en kan de kat niet naar buiten het dak op) en ik zet de zolderdeur open, zo wordt er dag en nacht geventileerd. Ik heb sinds een jaar een nieuwe wasmachine (1600 toeren) en ik merk echt het verschil, de witte was bijv lakens is nou veel droger als die uit de wasmachine komt. Voor mij werkt deze manier van drogen perfect, maar ik kan mij voorstellen dat mensen bij wie de was de hele dag in de woonkamer of in de badkamer moet hangen dit niet fijn vinden, maar in onze situatie wil ik zelf geen droger meer. Marja

    Like

  8. Hier ook geprobeerd vond resultaat matig, zowel 2 als meerdere potten en ook met draadeind. Komt waarschijnlijk door oven staat die een minuut aan is er gelijk een graad verhoging en bij 3 minuten 3 graden warmer 🙂

    Was is hier na 24uur droog iedere dag goed luchten zeker boven uurtje of 5 staat boel wel open 🙂

    Like

  9. Izerina, jij bent toch van de Mijmerboom? Om een of andere rede kan ik geen gastblog op Zeeland aanmaken en wilde reageren op de fruitfliegjes. Hopelijk bereik ik je zo. Er zijn tegenwoordig Suzukii fruitvliegjes in Nederland, die komen ook op nog gaaf fruit af, want normaal zijn ze er alleen in de zomer. Hoorde er op de radio wat over

    Like

  10. Zag dit 'kacheltje' vorig jaar op YouTube. Maar… hoe veilig zijn eigenlijk die waxinelichtjes? Heb even gegoogled, maar kom er niet uit. Misschien moet ik de vraag in het Engels stellen. Anna

    Like

  11. Bedoel je voor het kacheltje of in het algemeen? Wat het kacheltje betreft heb ik aanvankelijk een beschrijving gevolgd waarbij het gat van de onderste pot gedicht wordt met een cupje van een waxinelichtje i.p.v. aluminiumfolie. Ik gebruik geen aluminiumfolie, als ik iets bewaar gaat het in potjes of schaaltjes met deksel en in de oven gebruik ik bakpapier. Aanvankelijk niet eens zozeer uit milieuoogpunt, maar vind het gewoon geen prettig materiaal. Het schijnt ook te reageren met sommige voeding. Ik mis het verder niet.

    Alice

    Like

  12. Ik vind het geen fijn idee, kaarsen in het algemeen zijn slecht voor de kwaliteit van de lucht in huis.
    Juist het branden van (goedkope) waxinelichtjes in kleine ruimtes zorgt ervoor dat er veel schadelijke stoffen in de lucht komen.
    Ik kan het daarom ook niemand aanraden om op deze manier (regelmatig/structureel) bij te verwarmen.
    Daarnaast zijn waxinelichtjes ook extra slecht voor het milieu omdat ze altijd in aluminium cupjes zitten.

    Bronnen:
    http://www.lcmb.nl/voorlichting/Fijstof%20door%20kaarsen.htm
    http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/976011/2009/08/20/Diners-bij-kaarslicht-verhogen-risico-op-kanker.dhtml

    In het engels:
    http://www.keeperofthehome.org/2012/04/toxins-in-candles-sad-but-true.html
    http://healthywildandfree.com/breathing-toxic-fumes-candles/
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8211543.stm

    Like

  13. Vanwege de aluminium gebruik ik idd bijna geen waxinelichten meer. maar je kan dit vast ook doen met kleine kaarsjes in een glaasje. Over de toxines laat ik me niet uit want ik heb de onderzoeken niet gelezen en weet ook niet onder welke omstandigheden ze zijn uitgevoerd (aantallen deelnemers, controlegroepen, van toepassing op NL situatie etc). Vr gr

    Like

  14. Draadeind is stuk ijzer staaf met schroefdraad aan beide zijde kun je een moer opdraaien 🙂

    Oven was voorbeeld die staat hier ook wel eens aan en die kan ruimte echt verwarmen en paar waxine lichtjes van omstreeks 20 Watt leveren niet.

    Als idee spreekt dit blijkbaar veel mensen aan (ik kom het met name op Facebook voordurend tegen), maar t.a.v. duurzaamheid en besparing vraag ik me wel het een en ander af.
    1 de meeste theelichtjes zijn voornamelijk gemaakt van een aardolieproduct (paraffine) – een eindige en niet duurzame brandstof, het bevat residuen van allerlei schadelijke en giftige stoffen
    2 de meeste theelichtjes worden in aluminium cupjes verkocht – aluminium is door het enorme (elektrische) energiegebruik bij de productie niet duurzaam (de prijs ervan is desondanks laag omdat de elektriciteit voor alu-fabrieken (nagenoeg) gratis is)
    3 bij de verbranding komt o.a. roet vrij, ook andere verbrandingsproducten zijn niet gezond om in te ademen
    4 de besparing zit vooral in de omzetting naar stralingswarmte (dat is per definitie voordeliger omdat er minder warmteverlies is door ventilatie) en in het niet (bewust) afvoeren van verbrandingsgassen. Dat gebeurde vroeger ook zo met die losstaande petroleumkachels.
    Ik vraag me dus ernstig af of er echt wel sprake is van duurzaamheid en besparing. Dan zou je in het verhaal de prijs per Joule mee moeten nemen.
    Als noodoplossing is het ongetwijfeld een aantrekkelijk idee, maar voor dagelijks gebruik is het mijns inziens sterk af te raden.

    Like

  15. ik gebruik een variatie: een rechaud met twee waxinelichtjes, daarop een klinker (op de plek waar normaal de schaal met eten staat).
    Het is een klinker die goed tegen warmte kan, zo'n dikke. Die begint na een paar minuten warm te worden, en geeft heel lang warme straling. Maar je kunt er nog wel je hand op leggen, althans ik (beetje vuurvaste handen).

    Like

  16. Ik gebruik die 'kacheltjes' ook, maar sinds die ene keer dat een waxinelichtje in lichterlaaie stond en de vlammen onder de bloempot vandaan kwamen doe ik echt alleen maar in ruimte waar ik zelf ook ben.

    Like

  17. Het zijn trucjes van vroeger, waar ongelukken mee gebeurden, denk aan kinderen, huisdieren en brandgevaar. Een waxinelichtje mag niet te warm worden (dus niet dicht op elkaar zetten, niet bij andere warmtebron en NIET afdekken met wat dan ook, want de warmte moet weg kunnen. Boven een bepaalde temperatuur kunnen steekvlammen ontstaan (meegemaakt in de familie…). Zie bv: http://nl.wikipedia.org/wiki/Theelichtje. Goedkope waxinelichtjes zijn bovendien van zichzelf al vaak niet veilig.
    Gaskachel en CV zijn niet voor niets uitgevonden: makkelijker en veiliger. Zet de thermostaat zo hoog of laag als je behaaglijk of nodig vindt, en het ding doet zijn werk en brandt geen seconde voor niets. Leve de vooruitgang en de moderne techniek!
    En anders: je eigen kacheltje opstoken dmv beweging bv in de vorm van simpele gymnastiekoefeningen!

    Like

Zeg het maar!

