Kleding kopen


Jarenlang had ik kleding in minstens drie maten: voor de nieuwe harde werkelijkheid (na kerst), voor als het best meeviel en ik redelijk constant bleef (de rest van het jaar) en voor ‘ooit’ (voor als ik 15 kilo zou afvallen). Ik denk dat ik daarin niet de enige ben.

Omdat het me uiteindelijk verschrikkelijk stoorde dat zeker 3/4 van wat in de kast ligt bedoeld is voor een situatie die misschien nooit (meer) komt, hield ik een enorme opruiming. Al zeker 8 jaar schommelde mijn gewicht bijna niet meer. Ik zat op een constant en stabiel plateau van overgewicht. De kringloop was vast blij met mij, want daar ging al het overtollige heen.

Dat was natuurlijk de goden verzoeken, want ‘prompt’ viel ik af. Dat gebeurde niet zomaar en niet van de ene op de andere dag. Het was bovendien hard nodig. Maar wel onhandig dat ik al die kleinere kleding had weggebracht. Vorig jaar om deze tijd stopte ik met het eten van gluten en daar knapte ik enorm van op. Ook viel ik af. Sinds mei eet ik paleo, daar knapte ik nog meer van op en viel ik nog meer af.

In het voorjaar kreeg ik flink wat kleding van zus die dat weer had gekregen van haar schoonzus. Daar ben ik de zomer goed mee doorgekomen maar ook daarvan heb ik de eerste kledingstukken weer weggebracht. En die leuke wollen lange winterjas die ik vorig jaar voor € 12,50 bij de kringloop kocht, is inmiddels zo veel te groot dat het er gewoon lachwekkend uitziet.

Dus ging ik weer naar de Noppes kringloop, voor weer € 12,50 kocht ik opnieuw een mooie lange wollen jas maar dan 2 maten kleiner en bovendien een nog zo goed als nieuwe Calvin Klein spijkerbroek (met rechte pijpen!) voor € 4,50. Later bedacht ik me dat ik misschien nog even terug moest gaan voor een gekleurde sjaal die bij de zwarte jas past. Want om daar nu wel weer € 15 aan uit te geven…bij de kringloop ligt het voor € 2 in een grote bak voor het uitzoeken. Maar uiteindelijk pakte ik breipennen en een bol wol en ging zelf aan de slag.

Op de terugweg merkte M. op dat wij niet doen aan scheefhuren, maar wel aan scheefkopen. Of dat erg is. Ik vind van niet. Met wat we er mee uitsparen lossen we onze hypotheekschuld af, zo zie ik dat. Nou ja natuurlijk niet de volledige schuld, maar jullie begrijpen het wel. Sinds ik door heb dat ik ook tweedehands mooie en goede spullen kan kopen heb ik gewoon geen zin meer om daarvoor naar een winkel te gaan waar hetzelfde ligt maar dan voor 10 keer meer. M. denkt daar inmiddels ook zo over. Bij onze kringloop in Hoorn scoort hij zelden wat, maar in Amsterdam heeft hij een tweedehands winkel waar hij tegenwoordig bijna alles koopt, van een net pak tot spijkerbroeken, shirts, overhemden, truien.

Ik ben inmiddels wat kleding betreft al weer klaar voor de herfst en de winter. Ook kind heeft nu al voor de winter alles bij elkaar gescharreld binnen zijn kledingbudget van € 50 per maand. Het is ook voor hem zaak vooruit te kijken en slim te kopen. Dus kochten we aan het begin van de lente al schoenen in de uitverkoop voor deze winter, is er al een nieuwe winterjas in huis voor als de oude te klein wordt en laat ik hem regelmatig zijn kast inventariseren om conclusies te trekken als ‘meer onderbroeken, sokken, etc’. Uiteindelijk draait het leren omgaan met een kledingbudget ook voor hem allemaal om keuzes maken. Wel is dat soms een uitdaging want bijna al zijn sportkleding is ‘ineens’ aan vervanging toe. Wat is meer nodig: keepershandschoenen, een judopak of nieuwe voetbalschoenen? Het werden schoenen aangezien drie trainingen per week en een wedstrijd toch wel vragen om goede passende schoenen. En judo-en kan je ook met een broek die iets hoog water staat. Daar is hij niet de enige in als ik naar de rest van zijn judoklas kijk.

Sinds een paar jaar werk ik met kledingbudgetten, €50 per persoon in dit gezin. Aangezien ik het laatste jaar eigenlijk maar bij de kringloop kocht, heb ik besloten dat mijn eigen kledingbudget wel gehalveerd kan worden. Dat scheelt toch weer € 300 per jaar, dat is een mooie hypotheekaflossing….

Moet jij nog veel aanschaffen of ben je klaar voor de winter?

37 gedachtes over “Kleding kopen

  1. Ik koop ook graag tweedehands, genoeg hier in de kast. Ik heb alleen als 42-jarige op het moment een soort stijlcrisis. Vind het soms te meisjesachtig worden, maar in echte dameskleding voel ik me ook niet lekker… Wel net wat T-shirts en slippers voor de zomer besteld, die zijn nu goedkoop:) Julia

    Like

  2. Wij hebben een budget van 144 euro voor 4 personen. 2 volwassenen en 2 kinderen. En daar redden we het wel mee. Voor de winter zijn we helemaal klaar. Ik wil in de uitverkoop nog wat shirtjes kopen voor mijzelf en laarzen, waar ik dan weer 3 jr mee doe.

    Like

  3. De laatste jaren heb ik vrijwel niets nieuw gekocht. En ik heb meer en mooiere kleding dan ooit. Wij hebben in het dorp een aantal heel fijne kringloopwinkels waar ik echt de mooiste merkkleding koop voor weinig geld. Uiteraard is het wel goed zoeken en gebeurt het regelmatig dat iets leuks net te klein of te groot is, maar er hangen veel mooie kledingstukken in de kast waar ik erg blij mee ben. Groot voordeel is dat ik het nu ook niet zonde meer vind om iets weg te doen als ik het niet leuk vind of als het niet goed past. En soms is het nog zo mooi dat ik het op marktplaats kan verkopen. Daardoor geef ik per jaar heel weinig uit aan kleding. Enig nadeel is dat ik in de gewone winkels alles te duur vind en ik daardoor heel ongezellig ben om mee te shoppen. Maar dat was toch al niet m'n favoriete bezigheid dus daar kan ik prima mee leven.

    Like

  4. Ik koop ook veel tweedehands. Juist ook omdat ik veel afviel, het laatste jaar. Mooie kwaliteits-jasjes (colberts) voor 2 Euro p/st. Geweldige blouses, die ik nooit kocht door te duur. Verder ook weleens iets voor de helft v/d helft. Maar broeken lukt niet tweedehands. Ik heb een merk wat me zo goed zint, dat ik die altijd nieuw koop, maar dan wel wacht op de aanbieding.gr Esther

    Like

  5. Hier zijn we ook klaar voor de winter.
    Manlief en ik hebben beiden een jas gekocht, helaas niet bij de kringloop iets te vinden
    maar toch wel in de uitverkoop dus dat was wel weer prettig dan.
    We hebben allebei nog hele goede winterschoenen dus dat hoeven we niet te kopen.
    En alleen voor manlief moest er 1 trui bijkomen en de rest kreeg hij of vonden we bij de kringloo.

    Like

  6. Zo herkenbaar! Na deze zwangerschap eens kijken wat het lichaam doet en daar de garderobe op aanpassen (lees: waarschijnlijk veel weg doen!) Wij zijn megascheefkopers qua woning. De manlief kan stoppen met werken en dan kan het allemaal (zij het krapjes) op mijn salaris. Ik kan stoppen met werken en er is geen vuiltje aan de lucht…we houden maandelijks meer dan mijn salaris over.

    Like

  7. Ik koop zelden kleren voor mezwlf maar dat komt omdat ik nog deels kan teren op mijn overvolle kledingkast. Langzaam beginnen daar we'll de slijtplekken in te komen maar zolang het te repareren valt en het er netjes uit ziet dan doe ik het er mee. De winkels vind in eng duur maar de Kringloop is een ramp. Ik vind er zelden iets leuks in mijn maat. Zie genoeg leuke dingen hangen maar net allemaal te klein. Voor DL koop ik we'll bijna alles tweedehands en ik heb ook veel gekregen. Ze ziet er altijd leuk uit en de kleren zijn vaak zo goed als nieuw. 5us ik ben fan van tweedehands.

    Like

  8. Ja, klaar voor de winter. Alles past nog van vorig jaar en enkele weken geleden zo maar tegen wat nieuwe outfits aangelopen, overigens wel allemaal spiksplinternieuw. Ieder zijn ding ;p.

    Like

  9. Bij ons is dit jaar het kledingbudget voor de kinderen helemaal mislukt. Hier was geen sprake van het te klein zijn van een kledingstuk, maar van alle broeken in één keer. In de zomervakantie werden steeds sportspullen gedragen en lagen de lange broeken te liggen. Toen het weer schooltijd werd, kwamen we er achter dat beide kids geen enkele broek meer dicht kregen en veel te kort. Daar ging het budget van 50 euro pp per maand. Het geld van augustus t/m december is in één keer uitgegeven. In januari wil ik toch weer een nieuwe start maken, maar laten we het op een rekening staan (potje) en wordt het pas opgenomen als het nodig is. Voorlopig hoop ik toch helemaal niets meer te hoeven kopen.

    Like

  10. Hier in de buurt zijn wel kringloopwinkels maar de keuze is beperkt wel jammer.
    Ik vind kledingbudgetten een goed idee alleen vraag ik me af hoe we dat bij ons moeten toepassen. Voorheen werd er regelmatig iets doorgeschoven maar langzaam aan vallen ze in dezelfde maat. Ook zijn de verhoudingen anders de een is wat gespierder als de ander of heeft langere benen waardoor de broeken dan te lang of te eng zijn voor de volgende. Als ik naar het sporten kijk dan gaan daar ook grote bedragen naar toe. Vorige week moest onze zoon nieuwe renschoenen en ivm blessures worden die precies aangemeten en is er geen keuze. Er komt dan 1 schoen uit die voor hem geschikt is hij heeft dan ook geen verder keuze bijv. ik wil die kleur. Nee dit type schoen is nu eenmaal voor hem het beste. Dit kopen duurt dan ook nog eens ongeveer 1 uur want elke schoen die hij past moet op gelopen worden en gefilmd om te kijken hoe zijn voeten neerkomen. We praten dan over schoenen van meer dan €150,- voor ongeveer een jaar. Daarbij komen dan nog eens alle andere gewone spullen. Alledrie een nieuwe winterjas en schoenen. Broeken in een keer te kort enz. Ik koop dan wel geen dure merkspullen maar het loopt wel op. Dus € 50,- per maand gaat er voor hun zo door. Gelukkig hoef ik zelf niet zoveel en kan ik nog even vooruit met wat ik heb (alleen ben ik zelf ook 18 kilo afgevallen en word veel te groot). Mijn winterjas is al 5 jaar oud maar is nog prima zit zelfs nu iets ruim waardoor er lekker veel onder kan.
    Moeder van drie

    Like

  11. Ik heb een poosje terug flink wat warme dingen ingeslagen bij C&A en kan op zich nog wel wat gebruiken, maar de noodzaak is er eerst even vanaf. Nu kijk ik dus voorlopig even niet, want ik kom toch meestal uit op 'gewone' winkels en dan heb ik ook nog een naar dure smaak. Voordeel is wel dat ik gewoon maar één garderobe heb, ik ben in de afgelopen 10 jaar wel wat slanker en voller geweest, maar altijd binnen dezelfde maat. Dingen hoeven hier dus pas weg als ze af zijn. Nu had ik dat wel een tijd niet echt gedaan, waardoor m'n kast wel vol leek, maar vooral vol lag met 'niets om aan te trekken'. Nu probeer ik daar wat scherper op te zijn; weg doen als ik het niet meer kan gebruiken en slim aanvullen.

    Like

  12. Ik hoop eigenlijk dat mijn man zijn schoenen nog schoon krijgt, want dan zijn we redelijk klaar voor de winter. Ja, ik moet nog een trui breien en er een afbreien, maar alle noodzakelijke kleding hebben we dan. Met jassen doen we altijd een paar jaar gelukkig, en die hebben we vorig jaar nieuw gekocht allebei.

    Ik ben trouwens 29, en zit een beetje op datzelfde punt: een balans vinden tussen meisjesachtig en 'volwassen'. Ik denk dat er regelmatig een periode is dat dat terug komt.

    Like

  13. Ik moet niets aankopen aangezien mijn man en ik nog genoeg warme kledij hebben. Wij dragen onze kleren tot ze niet meer draagbaar zijn en indien nodig herstel ik de kledij. We kopen zo goed als alle kleren in de soldenperiode en dan krijg je meer voor minder geld. Ik ga elke soldenperiode meermaals winkelen en als ik 'iets' zie wat past, tijdloos is en ons aanstaat, dan koop ik het. Wij volgen de modetrends niet en aangezien de kledij die ik koop tijdloos is wat betreft model, kleur kunnen we alles heel lang dragen zonder dat het er gedateerd uitziet.liesbet

    Like

  14. Ik heb mezelf getrakteerd op een knutselklusje in de vorm van een chinese jurk die ik ga vermaken (ik ben net iets breder dan de chinese dames, vooral op de vrouwelijke breedte). 3 euro. Dat mocht nog.
    Want verder is mijn kledingkast vol en compleet.Inclusief een aantal noppes dingen (van de tijd dat vriendlief woonde in Noppesland, voordat hij bij mij introk). Nu doe ik het met kringloop van mijn woonplaats, ook niet heel gek.
    Waarschijnlijk vervang ik deze winter een paar hardloopschoenen. Die zijn op een gegeven moment niet goed meer qua demping, en dat merk in je blessures. Nu nog mezelf overtuigen dat de oude schoenen weg moeten/kunnen…

    Like

  15. Niet zo populair hier geloof ik maar ik slaag bijna nooit bij de kringloop (heb ook nog eens geen goede in de buurt) waardoor ik ook niet erg gemotiveerd meer ben om te kijken. Wel ben ik deze week naar de designer outlet in Roermond geweest waar ik mooie nette blouses heb gekocht die ik tijdens sollicitaties kan dragen en ik heb nog wat afgeprijsde vesten (voor in huis) besteld. Verder denk ik dat ik de winter wel door kom. Als ik een baan vind (en daar hoop ik wel op) zal ik mij misschien nog een beetje moeten aanpassen aan de kantoorcultuur qua kleding maar daar heb ik nog een potje voor, dus voor nu vind ik het wel mooi geweest.

    Groetjes Lily

    Like

  16. Ook ik (vijftiger) herken dit heel erg. Ik ben me de laatste tijd aan het orienteren op modeblogs voor 50plussers. Vooral de lengte van rokken gaf me kopzorgen. Die heb ik trouwens jaren helemaal nooit gedragen maar dit jaar wel en dan stoer met laarzen met flinke blokhak en een lang gebreid vest erover. Vind het nog leuk ook 😉
    Tweedehands koop ik nooit omdat het aanbod hier waardeloos is. Wel koop ik bij postorderbedrijven (NIET op afbetaling,maar netjes gelijk afrekenen). Ik maak een verlanglijstje aan en zodra er een kortingsactie is, bestel ik. Zo heb ik al aardig wat kunnen kopen met flinke korting. Het grote voordeel van internetshoppen vind ik het thuis passen. Kijken of het echt goed past en leuk staat en ook combineert met wat er al in de kast hangt. Voor deze winter zijn wij beiden voorzien van alles wat nodig is 🙂

    Like

  17. Ik zou ook graag kleding winkelen bij de kringloopwinkel, maar de keuze is matig (Gedateerd, verwassen, kleine maten) en relatief duur in Alkmaar. Een winterjas voor 12,50 vind ik er niet. Wat mij ook is opgevallen is dat merkkleding die ik (ivm te groot, goede staat) heb ingebracht nooit in de winkel terug zie….
    Dus als iemand een goed adres in Noord-Holland weet hoor ik dat héél graag.
    Groet, Anna

    Like

  18. De kringloop hier heeft alleen kleding die of gedateerd is of mij veel te klein is. Ik koop dus alles nieuw en draag mijn kleding tot ze op zijn. Maar ik doe veel van mijn aankopen met korting, dus de uitgaven vallen mee. Alleen voor schoenen betaal ik de volle mep omdat ik steunzolen draag. Die moeten exact in de schoen passen anders hebben de zolen geen nut.

    Wat heb ik nog nodig voor deze winter: op een goede BH (heb grote cupmaat, lees dus duur) en wat sokken na loop ik er goed bij. En een extra joggingbroek zou ook wel welkom zijn. Ik heb nu nog een nette, de rest heeft gaten of vlekken die er niet meer uit gaan

    Like

  19. Ik ben bijna winterklaar. Nog wat truien en lingerie. Ik ben ontzettend goed in consuminderen maar kleding en en schoenen zijn echt mijn zwakke plek. Ik koop bijna altijd in de opruiming en dan het liefst met 70 % korting. Ik ben wegens ziek zijn behoorlijk aangekomen en heb best wat nieuwe kleding moeten aanschaffen. Via marktplaats ook wat nieuwe (met kaartjes) merkkleding gekocht. Ik ben zelf niet zo van de kringloop. Ik vind het geweldig om te lezen dat jullie er goed slagen. Voor mijn dochter koop ik vaak mooie kleding via webshops, marktplaats of in de uitverkoop. Ik koop haar kleding voorruit, tot nu toe amper een miskoop gehad. Mijn dochter en man zijn winterklaar.

    Like

  20. wat fijn dat je zo goed kan slagen bij de kringloop!
    ivm veel werken en drukke weekenden (en omdat ik ook niet wil winkelen met kinderen of helemaal alleen) bestel ik vaak online. maar moet toch eens de kringloopwinkels gaan opzoeken hier en daar eens gaan snuffelen. geen idee of ze hier leuke kleding hebben of niet.. weet ze nog niet eens te vinden. niet omdat ik geen 2e hands spullen wil, maar die koop ik via regio fb groepen 😉 kleding vind ik tot nu toe nog niet echt op die groepen, voor de kids soms wel maar ovor mezelf niet (of dan net niet de goede maat oid)

    voor de winter moet ik nog nieuwe schoenen, huidige beginnen het te begeven (zwarte enkellaarsjes (zonder hak, gewoon praktisch, fijne schoenen van bristol of schoenenreus ofzo). heb dan alleen nog zwarte sneakers, met veters, niet handig als je vaak naar buiten gaat, en binnen je schoenen uit wil ,ben met alle kids ook al zo lang bezig met aan en uitkleden als we naar buiten gaan dat ik gwoon makkelijke schoenen wil. verder wel wat schoenen liggen maar meer voor netjes ofzo, niet voor elke dag.

    verder hebben we ondertussen alles weer binnen volgens mij. sneeuwpakken van de kids passen ze hopelijk nog. zoontje misschien niet, maar zien we dan wel. (die zijn ook gekregen van schoonmoeder.. vind ze nogal duur voor de warme winters en dus weinig kans op sneeuw tegenwoordig). alleen nog een (liefst 2e hands! ivm prijs) jas voor dochter voor scouting.. nu gaat ze in haar nieuwe omdat we niets anders hebben, jas van vorig jaar zat te krap 😦 maar kan er nog geen vinden op de fb groepen 😦

    Like

  21. Ik lees altijd met verbazing dat er zo veel wordt geschreven over de aanschaf, en dan vooral de prijs, van kinderkleding.
    Onze dochter is nu 40 jaar en wij waren het toen zij klein was niet arm maar ook niet rijk. Maar wij schaften gewoon alles aan wat ze nodig had en dachten daar niet verder bij na. Nodig is nodig. Gewoon naar C&A en de prijzen waren normaal, niet echt goedkoop maar zeker ook niet duur. Ook alle andere dingen werden gewoon gekocht. Je lette wel op de prijs maar niet zoals ik nu allemaal lees.
    Ik vind het spontane er wel wat af. Het lijkt of er nu alleen maar gerekend wordt wat een kind gaat kosten en hoe goedkoop je dat op kunt lossen en dat begint al voor de geboorte. Ik ben eerlijk gezegd blij dat wij dat nooit hebben gedaan.
    Ik vraag mij af waarom het tegenwoordig zo goedkoop mogelijk moet zijn en waarom iedereen er zo mee bezig is?
    Weten jullie het misschien?

    Groetjes,
    Lianne

    Like

  22. Volgens mij gaat het niet alleen om de prijs maar ook om het bewust willen consumeren oftewel consuminderen. Niet meer willen gebruiken/verbruiken dan je nodig hebt en dat is zowel goed voor je portemonnee als voor het milieu.

    Ik ben begin 30 en mijn ouders hadden het niet arm of rijk maar toch gingen die wel heel bewust om met het aanschaffen van kleding. De kringloop kenden wij niet maar het kan mij niet heugen dat wij ooit buiten de uitverkoop gingen winkelen. Elke aanschaf werd beoordeeld op noodzakelijkheid en duurzaamheid (kan het wat langer mee en is het van acceptabele kwaliteit, vooral wat dure aankopen als schoenen betreft). Ook veel kleding werd in de families (zowel vaders- als moederszijde) doorgegeven. De boodschap dat iets niet alleen maar goed is als het nieuw is kreeg ik in mijn jeugd ook mee, ik denk dat mijn ouders dat ook heel bewust hebben gedaan.

    Voor mijzelf (maar ik heb geen kinderen om te kleden, alleen mezelf) is het voornamelijk zoveel mogelijk willen halen uit het weinige dat er (op dit moment op zijn minst) is. Het is dus in mijn geval een kwestie van bewust kiezen om dingen mogelijk te maken die anders niet mogelijk waren geweest. Ik zou ook wel eens willen beleven hoe het is spontaan een hoop geld aan kleding uit te geven (zoals bijvoorbeeld de 5000 dollar is het programma 'What not tot wear'), gewoon om het eens mee te maken. Maar op dit moment krijg ik daar spijt van omdat door die spontane actie dan andere dingen niet meer blijken te kunnen en daar baal ik dan uiteindelijk van. Doordat ik al jaren bewust budgetteer en intussen ook heel goed weet dat geluk voor mij niet zit in geld uitgeven (heel misschien wel juist in het omgekeerde, geld weten te besparen zonder op andere vlakken in te leveren) weet ik niet of ik daar echt een goed gevoel van zou krijgen. Voor mij is het deels ook een sport om met weinig veel mogelijk te maken, niet iedereen snapt dat en dat hoeft ook niet. Het is mijn hobby (misschien wel mijn afwijking?) maar waarom zou dat een probleem zijn voor anderen? Misschien zit het geluk voor mij wel in veel voor elkaar krijgen met weinig, dat geeft mij een vorm van voldoening. Ik heb iets wat ik graag wilde hebben en ik heb er niets anders voor hoeven te laten. Als je veel te besteden hebt is dat laatste misschien vanzelfsprekend maar voor mij (op dit moment althans) even niet.

    Omdat geen twee situaties gelijk zijn is het ook heel moeilijk om echt te doorgronden waarom iemand de keuzes maakt die iemand maakt. Doe gewoon wat bij jezelf past en laat anderen lekker hun eigen weg zoeken. Zo bekeken doet het er eigenlijk niet zoveel toe wat anderen bezighoud of welke keuzes zij maken. Het kan je hooguit inspireren als je soms bij jezelf denkt 'waarom dacht ik daar nooit eerder aan, dat wil ik ook wel!'.

    Mijn reactie is overigens absoluut niet als commentaar bedoeld! Ik vind het wel een fascinerende vraag…ik denk er alleen ook een antwoord op te hebben, althans als het om mijn eigen situatie gaat.

    Daarnaast is er natuurlijk ook nog dat andere voor de hand liggende fenomeen: we zitten nog steeds in een crisis…

    Groetjes Lily

    Like

  23. Je schrijft: 'Ik vraag mij af waarom het tegenwoordig zo goedkoop mogelijk moet zijn en waarom iedereen er zo mee bezig is?'
    1) je stelt deze vraag op een consuminderblog
    2) het is crisis
    3) je kunt geld maar één keer uitgeven.

    Verder schrijf ik zelf wel over kinderkleding maar vooral over uitkomen met het budget en hoe we daarmee uitkomen. Dat is soms een gedoe en inderdaad er is weinig spontaans aan, maar iets anders kunnen we ons niet veroorloven,. Jij zat blijkbaar in een andere tijd toen je kinderkleding kocht.

    Like

Zeg het maar!

