Afrekening energie

De eindafrekening van de energieleverancier valt dit keer bijna samen met onze overstap naar een andere aanbieder. Vlak voor het weekend ontvingen we een mail dat we € 359 euro terug krijgen! Dat wordt verrekend met het nieuwe voorschotbedrag van € 141, dus krijgen we € 218 op onze rekening gestort. En we betalen die maand dus geen voorschotbedrag, als ik het goed heb.

Dat dit voorschotbedrag iets omhoog gaat is wel curieus, maar dat zal te maken hebben met de gestegen prijzen. Het afgelopen jaar maakten we gebruik van een aanbieding met scherpe prijzen. Dat is natuurlijk precies de reden dat we nu weer zijn overgestapt naar een andere aanbieder, waar het voorschotbedrag € 120 wordt.

In de totale teruggaaf zit een energietegoed of bonus verwerkt van € 220, die vorig jaar als lokkertje werd gebruikt. Zo bezien is onze echte teruggaaf slecht € 139. En we hadden het voorschotbedrag vorig jaar iets omhoog gegooid om tegenvallers te voorkomen. Dus dit is eigenlijk een manier van sparen geworden.

We verbruikten in 2014 voor 2347 kwh stroom en 1353 m3 aan gas. Dat is een kleine stijging ten opzichte van vorig jaar en dat is niet fraai gezien de zachte winter. Ik heb mijn hoofd gebroken over de oorzaak en waarschijnlijk gevonden, in beide gevallen ons kind dat nu een eigen laptop heeft én de laatste maanden als hobby heeft om heeeeeel lang onder de douche te staan. Daar hebben we hem maar eens op aangesproken maar ja, het is wel een puber hè. Maar er zijn ook andere redenen aan te wijzen, bijvoorbeeld dat mijn moeder voorheen zeker 2 tot 3 wassen voor ons draaide per week en ik dit sinds een jaar (met hier en daar een uitzondering) zelf doe. Tot slot moet ik eerlijk zeggen dat ik er zelf het afgelopen jaar minder op heb gelet  dan andere jaren en zelfs de meterstanden niet meer noteerde.

Om te controleren of mijn lichte ontevredenheid over het verbruik terecht is, vulde ik maar eens ‘Vergelijk mijn energieverbruik’ in op de site van Milieucentraal. En dat viel mee! We scoren goed, we zitten met ons stroomverbruik bij de laagste 40 % van Nederland. Normaal in onze situatie (tussenwoning, 3 personen) is 3150 kwh. Qua gas zitten we bij de laagste 30 % van Nederland en zou een gasverbruik van 1750 kwh normaal zijn in onze situatie.

Dus zonder er heel erg op te letten scoren we toch goed. Nou moet ik wel zeggen dat veel bespaargedrag inmiddels ingesleten is en er al veel slagen zijn gemaakt met spaarlampen/ alles uit waar je niet bent/ stekker uit apparaten/etc. Kun je nagaan wat er zou gebeuren als we nu weer even wat scherper gaan opletten! Nu ben ik geen GreenEvelien en wil ik heel bewust in verband met de vochtigheid hier in huis niet meer te weinig stoken, maar er moet toch nog wel wat te verbeteren zijn lijkt mij. Dus noteer ik weer vlijtig elke maandag de meterstanden.

Trouwens, even ter vergelijking, in 2010 was ons stroomverbuik 2828 kwh en gasverbruik 1711m3, dat was het jaar dat ik begon met het bijhouden en te proberen het verbruik omlaag te brengen.We hebben dus echt wel wat slagen gemaakt, zonder al te veel in te leveren op comfort volgens mij.

Hoe staat het met jouw energieverbruik? Zit je op, onder of boven het gemiddelde?

19 gedachtes over “Afrekening energie

  1. Ik zit ver onder het gemiddelde…en dat zonder zonnepanelen en extra isolatie. De woningbouw vindt het wel okee dat ik dat doe, maar, dan moet ik OOK meer huur betalen omdat ik minder stookkosten heb. Absurd. Voorlopig zoek ik naar een andere anier om geld op energie terug te winnen. Zonnepanelen bij een boer stallen ofzo.

    Groet,Greet

    Like

  2. Gasverbruik laatste afrekening 338 m3 dus een zeer laag verbruik bij de laatste afrekening wellicht te wijten aan de zachte winter. Wij verwarmen ons huis ook maar tot 17° wat voor ons meer dan voldoende is. Nachttemperatuur staat hier op 15°. Als er bezoek komt, zet ik de thermostaat wel wat hoger omdat niet iedereen gewoon is aan 'onze' frigotemperaturen. Twee jaar geleden lieten we nieuwe dakbedekking en isolatie op het platte dak leggen en isoleerden de zolderruimte en de kost van die investering werpt duidelijk zijn vruchten af.
    Elektriciteitsverbruik was 2809 kwh. Ik zou het elektriciteitsverbruik naar beneden kunnen halen door niet zelf meer elke week ons brood te bakken (1 oven verbruikt 3 kwh voor het bakken van 8 broden terzelfdertijd) en door één diepvriezer uit te schakelen. We hebben 2 grote diepvriezers in gang omdat we veel groenten uit de groententuin diepvriezen. Ik koop ook groenten, vlees en vis in grote hoeveelheid als die in aanbieding staan.Ik denk dat ik me nog meer voordeel doe door het goedkoop aankopen en diepvriezen van voeding dan als ik onze voeding in normale prijs zou kopen op het moment dat ik het nodig heb. We hebben zo goed als overal ledlampen behalve op de zolder, hebben zuinige elektrische toestellen, SWW komt van een warmtepompboiler die op nachttarief opwarmt. Ik denk dat de plasma tv hier een grote energieverbruiker is aangezien dat dat toestel nogal wat warmte uitstraalt. Ik 'zie' in elk geval aan het wekelijkse verbruik of mijn man 's avonds thuis was of niet aangezien het verbruik de weken dat hij 's avonds naar tv kijkt, merkelijk hoger ligt of als ik alleen thuis ben en geen tv kijk.
    Ik noteer al jaren elke zondagmorgen de meterstanden dus kan ons verbruik heel goed vergelijken met andere jaren.liesbet

    Like

  3. 20% laagste energie, 10% laagste gas. Ook wij zijn bezig met de eindafrekening (die niet klopte). Maar kregen ook terug. Omgerekend hebben we dan 119 euro per maand voor stroom en gas betaald (alles inclusief) 🙂 Me happy. En dat gewoon met de verwarming op 20 graden en de pc de hele dag aan, he!!

    Ik stap elke jaar rond deze tijd over. Elk jaar betalen we minder. Ik begon met een voorschot van 220 per maand en moest dan nog bijbetalen. Dus me = happy.

    N

    Like

  4. Leuk om eens zo'n test te doen. We behoren tot 10% huishouden met het laagste verbruik. Wel zitten we met elektriciteit bij de 40% laagste verbruik 3778 ipv 4750 wat normaal is. Dit valt me nog mee met 3 pubers ieder met eigen telefoon,laptop en TV. Met gas weer tot de 10% laagste gebruikers 658 ipv 1950. Gelukkig is het opletten dus toch ergens goed voor. We hebben ook niet echt in de kou gezeten maar wel niet onnodig de verwarming laten branden. Uit op de slaapkamers alleen als de kinderen aan het leren waren op hun kamer. Voor in bad gaan even 10 minuutjes de verwarming aan op de badkamer en hij is warm daarna weer uit als je uit bad komt.
    Hopelijk gaat het komend jaar ook goed.
    Moeder van drie

    Like

  5. Wij zaten altijd erg laag met elektriciteit en iets onder het gemiddelde met gas. Ik ben benieuwd,hoe de verandering van gasoven naar elektrische oven uitpakt. En wat een jaar lang 5 zonnepanelen gaat opbrengen.

    Like

  6. Vorig jaar hebben wij 3955 kWh verbruikt. We maken gebruik van stadsverwarming en hebben hier geen gas. We zijn met zijn drieën, waarvan een kleintje van 4. Ik heb geen idee hoe wij het doen in vergelijking tot de buren. Als ik het probeer te controleren geven de sites vaak aan dat het lastig te controleren is, daar wij geen gas verbruiken. Ik zou het best wel willen weten hoe wij het doen. Wij waren altijd al scherp om de kosten laag te houden, maar na de vorige eindafrekening besloten om nog beter op te letten. Wij hebben alle lampen die konden langzaam aan voor led verlichting vervangen. We stoken als het nodig is. Als het 19 graden is in huis en ik heb het koud ga ik lekker onder een dekentje liggen:), we hebben zonnepanelen gekocht. Die zouden 2750 Kwh moeten opleveren. We douchen wat korter. Ik ben echt benieuwd naar de nieuwe eindafrekening in juni 2015, we doen ons best dus daar kan het niet aan liggen:)

    Like

  7. Energieverbruik per 30-10 kWh is -3 en vandaag is het weer prima zonnepanelen weer :-))
    Gasverbruik dit jaar 435 m3. Door de zachte winter zal het lager zijn dan vorig jaar, toen was het 846 m3.
    Waterafrekening ontvangen. Ook hier heb ik totaal geen invloed, ik sta niet met gasten onder de douche nietwaar haha.
    Het verbruik was minder, zeker een voordelige gast gehad 8 maanden lang en nu heb ik een reguliere gast die regelmatig sport na het werk in een fitnesscentrum waar je in een filiaal elders in NL ook kan sporten. dat scheelt ook water. Ik ben meer thuis, dus de wc wordt vaker gebruikt, ik let nu beter op dat ik de miniknop gebruik. Scheelt ook. Het verbruik was 53 m3, weinig. Minder dan geschat, het volgende jaar mag ik meer betalen, 3 euro per kwartaal meer.
    Ach ja, vroeger werkte ik ook bij dit bedrijf, het gironummer is nog steeds hetzelfde. Ondanks uitbreiding, meer regio;s , nog steeds dezelfde hoeveelheid mensen.

    Like

  8. Ik heb net ook de oproep voor het doorgeven van de meterstanden gekregen en ik denk dat we wel goed zitten. Stroom is 2500 KwH en gasverbruik is 533 m3 . We verwarmen een halfvrijstaand huis en mijn kinderen zijn allebei gehandicapt waardoor ik de temperatuur niet te laag kan hebben en ja verzorgingsapparatuur kost ook genoeg stroom… Maar toch denk ik dat we het wel redelijk doen.

    Like

  9. Je stadsverwarming wordt volgens niet berekend.in kwh maar in gigajoule (Gj), bij.mij in ieder geval wel. Volgens.mij.kun je wel online omrekenen hoeveel dat ongeveer in m3 gas zou zijn en dan vergelijken hoe je het doet.
    Lara

    Like

  10. Ja dat klopt bij ons ook:) Ik zal dan nog een keer zoeken en kijken waar ik dat kan vinden. Tot nu toe krijg ik steeds meldingen dat het niet te vergelijken is.

    Like

  11. Net bij ons de meterstand moeten doorgeven. (11 maanden) 170 m3 gas en2650 kwh.
    Normaal voor stroom is het altijd 3600 en voor gas 600-1200 m3 ( met houtkachel) maar de laatste 3 jaar lager nu zelfs 170 over 11 maanden.
    Maar stoken wel de woonkamer warm omdat de drie dames het alijd koud hebben.
    Per jaar toch 7 m3 hout nodig. Aanbouw ( wc,hal,schuur) is het koud en bij extreem weer word daar wel gestookt anders bevriest de boel.dan dus meer gas.
    Koud huis dus en smorgens vaak erg koud. Nu een aantal weken over gegaan op led verlichting ( buiten en binnen) en daardoor verwacht ik volgend jaar toch ook ver beneden de3600 te komen. Buiten lamp was 500 w nu led. Binnen bij de bank 2×100 w waarvan er 1 elke avond brand nu ook led. ( was wel een mega dure lamp) nu ongeveer 10 lampen vervangen naar led. Dus dat zou moeten schelen.
    Boven stoken we bijna nooit maar beneden voelt het bij 20 gr vaak al koud (ook ik voel dat soms zo)
    Betaal nu 90€ per maand maar daar krijg ik dus nog wat van terug. Oja per jaar reserveer ik 250€ voor hout en zaag nog wel eens een pellet stuk voor de kachel.

    Like

  12. Gasrekening omlaag kan je doen door koud te gaan douchen. Ja ik weet dat dit heftig is bij de gedachte maar uit ervaring kan ik zeggen dat het kouder is bij de gedachte dan het doen. Maar het heeft ons dit jaar al veel opgeleverd in het verbruik naast de fleece in de avond op de bank met max 18,5 graden verwarming in de avond. Inmiddels was ik door het koud douchen ook gewend overdag (ben veel thuis ivm werkeloosheid) de radiator in de eerste maanden jan-maa van 19 naar 17 te brengen.
    Daarnaast is koud douchen ook nog eens gezond en langer dan 1 minuut is niet nodig om fris de dag te beginnen. Tuurlijk douchen we nog wel warm, zeker als we flink insoppen en scheren, maar het is al vele malen minder dan voorheen.
    Koud douchen blijft altijd een dingetje als je uit bed gaat. Mentaal went het niet, maar omdat je snel leert dat het allemaal meevalt, dat je even die schrik reactie hebt maar dat het lichaam het verder wel aan kan en daarbij dat als je direct op je ademhaling let, door rustig te blijven de koude lang niet zo koud is.

    Hier wat het ons dit jaar heeft op geleverd aan m3 besparing:
    januari 2014 – 141 / 2015 – 127 (-14)
    februari 2014 – 125 / 2015 – 96 (-29)
    maart 2014 – 90 / 2015 – 81 (-9)
    april 2014 – 60 / 2015 – 13 (-47) cv niet meer aangegaan, 1 wk weg
    TOTAAL BESPAART in 2015: 99

    Like

Zeg het maar!

